Jotenkin järkkyä että nykylapsista vain 1/5 lukee vapaaehtoisesti kirjoja
Pelikoneet ja muut viihdevempaimet ovat korvanneet kirjat.
Kommentit (11)
ihmiset ovat tyhmistyneet huomattavasti siitä mitä joskus ennen, kun vielä katsottiin että sivistys on tärkeä asia.
Minä olen vm. -77 ja veikkaan, että minun lapsuudessani se ei ainakaan ollut kovinkaan paljon korkeampi. Ja tuskin ennenkään sitä.
Kun piti pitää esitelmiä, meidän luokassa oli vain muutama, joille sen tekeminen tuotti vaikeuksia. Suurin osa myös löysi kirjastoreissuilta lainattavaa, kavereiden kanssa puhuttiin paljon kirjoista mitä oli luettu.
Olen vm. -76
Ja vaikkei kamalasti kirjoja lukisikaan, nykyään on kaikenlaisia pelejä, jotka voivat olla käytännössä kuin virtuaalikirjan lukemista (ns. visual novel). Tekstiä kyllä riittää muuallakin ja esim. parjatuissa peleissä kielitaito + lukemansa ymmärtäminen ovat avainasemassa.
Lapsia pystyy kyllä kannustamaan lukemaan. Vaatii kyllä viitseliäisyyttä vanhemmilta. Me käymme kirjastossa n. kerran viikossa ja joka kerta lötyy uutta kiinnostavaa luettavaa.
Mutta onhan se pelikoneen ostaminen helpompaa...
vaikka yritystä on :( Viikoittain käymme kirjastossa mekin, olemme aina käyneet. Mutta en saa 9 v. poikaa lainaamaan muuta kuin Aku Ankkoja, ja niistäkään ei lue kaikkea. Poika oppi lukemaan jo 4 v mutta eipä ole tuota taitoa hyväkseen juuri käyttänyt. Risto Räppääjä -sarjan sain lukemaan lahjomalla, sen jälkeen en enää mitään. Mutta helppohan se on tietysti aina vanhempia syyllistää.
Lapsia pystyy kyllä kannustamaan lukemaan. Vaatii kyllä viitseliäisyyttä vanhemmilta. Me käymme kirjastossa n. kerran viikossa ja joka kerta lötyy uutta kiinnostavaa luettavaa.
Mutta onhan se pelikoneen ostaminen helpompaa...
Jokaiselle lapselle pitäisi hankkia kirjastokortti. Eivät nuo nykyiset tekniset hiluvitkuttimet korvaa kirjoja. Opettavat vain lyhytjännitteisyyttä ja kärsimättömyyttä. Ja idiotismia.
Ennen kyllä luettiin.
kun istutaan vaikka sadesäällä mökillä tai pitkällä ajomatkalla eikä vaan ole muuta viihdykettä.
ei luulis noin lukeneena ihmisenä olevan niin tyhmä, ettei tajua että on olemassa muutakin kuin kirjat ja pelikoneet.
Meillä ei lueta kirjoja ikinä, sarjakuvia kylläkin. Ikuisuuden vanhalla pleikkarilla lapset pelee max. pari tuntia viikossa.
Meidän lahjakkaat lapsemme leikkivät legoilla, soittavat, piirtävät, rakentelevat majoja, hoitavat lampaita, nikkaroivat ja säätävät, auttavat kotitöissä sun muuta mukavaa.
Ärsyttävää on, että lukemista pidetään jotenkin taivaallisen jeesuksellisena puuhana, ja jos ei juuri sitä satu harrastamaan, jengillä on pokkaa tuomita suunnilleen lapseksi ilman tulevaisuutta.
Mutta omassa lapsuudessani melkein kaikki lukivat kirjoja...! Olen 30+ vuotias. Ja tosiaan ihan vapaaehtoisesti, ei pakosta. Osa kaikkea mahdollista, osa hevoskirjoja, mutta voidaan sanoa että lähes kaikki tytöt ja melkein kaikki pojatkin lukivat kirjoja. Osa "koko ajan" ja osa sitten vähemmän, mutta säännöllisesti kuitenkin (eli ei vaan opettajan pakottamana tmv.)
Minä olen vm. -77 ja veikkaan, että minun lapsuudessani se ei ainakaan ollut kovinkaan paljon korkeampi. Ja tuskin ennenkään sitä.