Miten me selvitään?
Meillä on nelihenkinen perhe, kaksi teiniä perheessä. Tulot ovat pienet ja elämme kädestä suuhun. Nyt poika aloitti lukion ja voi niitä maksuja... Olen saanut kesän aikana hankittua melkein kaik´ki eka luokan kirjat, ei olla käyty missään kesällä, kaikki rahat ovat menneet lukion kirjoihin.
Nyt pitäisi hankkia noin 150 euron laskin, poika on pitkässä matikassa, Voiko selvitä halvemmalla laskimella? Ja sitten vielä matkat tulevat maksamaan paljon, asutaan 8 kilometrin päässä lukiosta, ei ole katuvaloa, ei pyörätietä, ei ole mitään mahdollista pyöräillä talvella pikatien laitaa. Lippu maksaa melkein satasen, mistähän nekin rahat...Lisätienestejä ei voida tai saada me vanhemmat kumpikaan, siitä ei ole apua. Sossusta ei saada, tulot menevät juuri yli...Mitä neuvoksi? Pitääkö vaan pihistää ruoassa, mistään muusta ei voida enää pihistää....
Kommentit (204)
sisälukutaito puuttuu
vitsi mitä porukkaa, ajatellaan että luksukseen on oikeutettu vaikka sitä ei itse tienaa
ja töiden perässähän ei voi muuttaa
mutta kuten jok totesi, uhri on helppo olla ja jatkuva tila on aina jonkun toisen vika - tasan niin kauan että halua tilanteeseen itse pysyvän muutoksen
Lukio?
ja huhuilen aloittajaa. Oletteko saaneet asiat järjestymään.
Kerron oman tarinan.
Viime vuonna haettiin lapselle Rajaseutuliitosta avustus ja saatiin 200 euroa.
http://www.rajaseutuliitto.fi/
Katso toiminta-alue kohdasta kuulutteko mahdollisten avunsaajien joukkoon, kotikunta ratkaisee.
Tänä syksynä otin yhteyttä Pelastakaa Lapset ry:n paikallisosastoon ja sieltä saamme avustuksen kirjahankintoihin. Soita lähimmän yhdistyksen sihteerille ja kysy myöntääkö yhdistys avustuksia kirjahankintoihin tai muihin kustannuksiin esim. matkat.
http://www.pelastakaalapset.fi/toiminta/paikallisyhdistykset/paikallisy…
Kuvittele itsesi tulevan toimeen sillä rahalla.
Tsemppiä ap:lle!
Jep. Meillä jää asumiskulujen, päivähoitomaksun ja vakuutusten (pakolliset) jälkeen n. 1300 euroa. Tuosta sitten terveydenhuolto, netti ja bensat jne joita ei sossussa huomioitaisi. Ja meillä on 2 autoa. Ja säästimme mm. häihin 1.5 vuodessa 8000 euroa. Sittemmin säästimme parissa vuodessa 10000 euroa talon käsirahaan jne. Että sori vaan mutta ei oikein heru sympatiaa.
En ihan jaksa uskoa että olisit kahdessa vuodessa säästänyt 10 000e talon käsirahaan. Sehän olisi 5000e vuodessa, eli 416e kuukaudessa. Ja kaikki tuo siitä 1300e rahasta. Tuskin.
Tehtyä ei tekemättömäksi saa minultakaan ja sitä on turha katua. Kun omaan äitiinsä luulee voivansa luottaa. Mutta sitä ei osannut arvata, että oma äiti sairastuu henkisesti ja jättää ison lainan maksamatta.
Jotain olen siis tehnyt väärin eli taannut äitini lainan ja en osannut arvata, että hän sairastuu masennukseen.
Mihin sitä menee. Jos olette töiss niin tuleehan sitä sisäänkin ihan väkisin. Jotain teette nyt väärin
maksan koko ajan entisiä kämmäilyjäni.
Tehtyä en enää tekemättömäksi saa, joten nyt kärsitään ja eletään niin, että ruokaan jää muutama kymmenen euroa kuukaudessa.
Lisätöitäkin yritän koko ajan kaivella, mutta niitä ei niin vain löydy:/ Mutta , kun tästä selviätään niin enää ikinä en velkaannu (toki koskaanhan ei voi tietää, jos sairastuu tms)
munasatjasyövän, joka oikein hitaasti ja kivuliaasti tappaisi teidät.
Toisaalta tiedän, että ihmisen edestään löytää sen, minkä taakseen jättää. Jokainen teistä vittuilijasta saa vielä koston ennen kuin kuolee näistä teksteistä. Jotain todella pahaa tulee sattumaan jokaiselle teille, ennen kuin kuolette.
Muistakaa siis siinä vaiheessa nämä kirjoituksenne.
Sitä saa, mitä tilaa. Onneksi elämässä on karman laki ja te kaikki saatte rangaistuksenne pahoista teoistanne.
Varokaa vain, jonain päivänä voi auto ajaa päällenne tai lapsenne päälle.
viime syksynä lämminvesiboileri rikki, piti ostaa uusi, maksoi yli 500 euroa. Ostettiin osamaksulla. Toinen asia jonka olemme osamaksulla ostanut on pari kappaletta uutta lämpöpatteia, vanhat veivät niin paljon sähkö että oli pakko vaihtaa. Haluaisin tietää kuinka moni teistä arvostelijoista olisi ollut ilman lämpöä ja lämmintä vettä monta kuukautta ennenkuin olsitte saanneet säästettyä tarvittavan summan.
Tästä näkee että arvostelijat eivät OIKEESTI ymmärrä mitä voi olla toisen elämä, he vaan luulevat että kaikki menee niinkuin heidän elämässään on mennyt.ap
Voi kuule, tietäisit vaan miten meillä on elämä taloudellisestikin heitellyt. Laskeppa paljon menee tupakkaan ja mieti mitä niillä säästörahoilla olisitte tehneeet. Myykää talo tai muuttakaa halvempaan jos kerran sähkö vie valtaosan rahoista.
munasatjasyövän, joka oikein hitaasti ja kivuliaasti tappaisi teidät.
Toisaalta tiedän, että ihmisen edestään löytää sen, minkä taakseen jättää. Jokainen teistä vittuilijasta saa vielä koston ennen kuin kuolee näistä teksteistä. Jotain todella pahaa tulee sattumaan jokaiselle teille, ennen kuin kuolette.
Muistakaa siis siinä vaiheessa nämä kirjoituksenne.
Sitä saa, mitä tilaa. Onneksi elämässä on karman laki ja te kaikki saatte rangaistuksenne pahoista teoistanne.
Varokaa vain, jonain päivänä voi auto ajaa päällenne tai lapsenne päälle.
Tiedätkö mitä? Sinä jos kuka olet huono ihminen, kukaan tässä ketjussa ei ole alentunut niin alas. Mutta yritän ymmärtää, jotkut meistä ovat henkisesti niin pohjalla ja epätasapainossa että kuuluisivat osastohoitoon pysyvästi. Valitettavasti resurssit vaan ovat mitä ovat ja hullut saavat kulkea vapaana :(
Olen kokenut niin paljon elämässäni ja silti ponnistanut pohjalta niin ettei mielenterveys ole päässyt sentään tuonne asti. Mitä siis toivoisit minulle? Lisää vakavia sairauksia vaiko sitä että päälleni ajettaisiin? Vai toivoisitko että lapseni kuolisi? Miksi haluaisit hänelle kostaa?
En ihan jaksa uskoa että olisit kahdessa vuodessa säästänyt 10 000e talon käsirahaan. Sehän olisi 5000e vuodessa, eli 416e kuukaudessa. Ja kaikki tuo siitä 1300e rahasta. Tuskin.
2 ja puoli vuotta taisi mennä. Ei se minulta ole pois ettet usko :D Joka kuukausi menee jo automaattisesti säästöön 210 euroa + muut "hilut" päälle.
Hei ap, koska olet viimeksi käynyt sitä toimeentulotukea hakemassa? Sillä vaikka tulonne ovat yli sen rajan, voitte silti saada harkinnanvaraista toimeentulotukea lapsen opiskeluun. Minä menin itse vieraalle paikkakunnalle 16-vuotiaana lukioon ja työtön yh-äitini ei pystynyt maksamaan kirjoja. Hakeuduin sossuun lastensuojelupuolelle asiakkaaksi, ja sain sieltä sekä maksusitoumuksen koulukirjoihin, että matkarahat käydä kotipaikkakunnalla. Siis vaikka äidilläni meni tulot yli sen rajan kun sai jotain ansiosidonnaista tms.
Eli kannattaisi käydä vielä kysymässä tuota asiaa.
Tuo samainen äitini on nyt eläkkeellä, ja vaikka ei saa toimeentulotukea, saa joka kuukausi maksusitoumuksen apteekkiin jotta saa lääkkeet haettua.
Koulun seinällä on kirjojen myynti-ilmoituksia. Poika vois pistää osto/vastaanotto-ilmoituksia kirjoista myös. Meillä oli myös käytettyjen kirjojen myyntikoju joskus. Sai viedä kirjat sinne ja sai jonkun pari euroa. Oppilaskunta myi muutaman euron kalliimmalla. Jamerasta saa käytettyjä kirjoja. Saisko poika käytettyä kaverin kanssa samoja kirjoja? Ei ratvis hankkia kaikkia ite vaan vois lainailla jos ei oo samassa jaksossa samaa kurssia. Jos samassa jaksossa on niin voihan sitä vuoropäivinä lukea tai opiskella yhdessä. Toimii esim.matikassa hyvin. Koulumatkat onnistuu pyörällä kun on hyvät valot ja heijastinliivi. Mites mopo? Kimppakyyti? Tuo kirjojen hinta o sellainen riisto,että en hyväksy sellaista. Ei matikan lait ja Napoleonin valloitukset muksikään muutu vaikka opetussuunnitelmia muutetaan...
mä en toivo sulle pahaa, vaan et pääset yli noista köyhyysajan traumoista, joita näyttää olevan. mahtaa olla kova pala katsoa, kun täällä tuntemattomat tarjoaa sympatiaa jollekin sitä tarvitsevalle, ehkä itse ette sitä saaneet? tuo ei tee sulle hyvää..
älä silti ole törkeä, mee jonnekin asiantuntijalle puhumaan, äläkä vähättele täällä muiden ongelmia. täytyyhän sun itsekin tietää et tuo on ihan sopimatonta käytöstä.
älkää riidelkö tässä ketjussa, se on ihan sama jos joku ei mua usko ja jos joku tykkää että menkää töihin siitä...Tiedän itse oman tilanteeni ja piste....
ja TOSI TOSI isot kiitokset täällä oleville palstailijoille jotka ovat mua tukeneet tässä asiassa.....Nyt uskon että tässä maailmassa ei ole hyvyys loppunut...Sain täältä todellista apua, jota me tarvittiin, että taas jaksan eteenpäin tässä elämässä...Sydämellisesti kiitokset auttajille, te kyllä tiedätte.....joku auttoi laskimessa ja joku jotenkin muuten.....Olette ajatuksissani......
ja me ei saada sossusta mitään, ollaan selvitetty asia....Ei edes harkinnanvaraista...lions club ja seurakunta on selvittämättä, mutta taidan jättää ne, jos tulee vielä pahempi päivä, nyt me selvitään, KIITOS teidän kaikkien....
Ja en tajua kyll vittuilijoita, jonakin päivänä he voivat olla itse pahassa paikassa, ehkä sitten muistavat jotain.....Ehkä sitten ymmärtävät...Itsekään en ole aina osannut suhtautua asioihin sillai miten pitää, mutta elämä on opettanut olemaan nöyrä.....
ap
Oletko selvittänyt tuon harkinnanvaraisen tuen sosiaalitoimistosta??
Hei ap, koska olet viimeksi käynyt sitä toimeentulotukea hakemassa? Sillä vaikka tulonne ovat yli sen rajan, voitte silti saada harkinnanvaraista toimeentulotukea lapsen opiskeluun. Minä menin itse vieraalle paikkakunnalle 16-vuotiaana lukioon ja työtön yh-äitini ei pystynyt maksamaan kirjoja. Hakeuduin sossuun lastensuojelupuolelle asiakkaaksi, ja sain sieltä sekä maksusitoumuksen koulukirjoihin, että matkarahat käydä kotipaikkakunnalla. Siis vaikka äidilläni meni tulot yli sen rajan kun sai jotain ansiosidonnaista tms.
Eli kannattaisi käydä vielä kysymässä tuota asiaa.
Tuo samainen äitini on nyt eläkkeellä, ja vaikka ei saa toimeentulotukea, saa joka kuukausi maksusitoumuksen apteekkiin jotta saa lääkkeet haettua.
älkää riidelkö tässä ketjussa, se on ihan sama jos joku ei mua usko ja jos joku tykkää että menkää töihin siitä...Tiedän itse oman tilanteeni ja piste....
ja TOSI TOSI isot kiitokset täällä oleville palstailijoille jotka ovat mua tukeneet tässä asiassa.....Nyt uskon että tässä maailmassa ei ole hyvyys loppunut...Sain täältä todellista apua, jota me tarvittiin, että taas jaksan eteenpäin tässä elämässä...Sydämellisesti kiitokset auttajille, te kyllä tiedätte.....joku auttoi laskimessa ja joku jotenkin muuten.....Olette ajatuksissani......
ja me ei saada sossusta mitään, ollaan selvitetty asia....Ei edes harkinnanvaraista...lions club ja seurakunta on selvittämättä, mutta taidan jättää ne, jos tulee vielä pahempi päivä, nyt me selvitään, KIITOS teidän kaikkien....
Ja en tajua kyll vittuilijoita, jonakin päivänä he voivat olla itse pahassa paikassa, ehkä sitten muistavat jotain.....Ehkä sitten ymmärtävät...Itsekään en ole aina osannut suhtautua asioihin sillai miten pitää, mutta elämä on opettanut olemaan nöyrä.....ap
mä en toivo sulle pahaa, vaan et pääset yli noista köyhyysajan traumoista, joita näyttää olevan. mahtaa olla kova pala katsoa, kun täällä tuntemattomat tarjoaa sympatiaa jollekin sitä tarvitsevalle, ehkä itse ette sitä saaneet? tuo ei tee sulle hyvää..
älä silti ole törkeä, mee jonnekin asiantuntijalle puhumaan, äläkä vähättele täällä muiden ongelmia. täytyyhän sun itsekin tietää et tuo on ihan sopimatonta käytöstä.
Jos olet sama kuin edellinen sairas kommentoija niin hae apua! Ei ole normaalia uhkailla ajaa toisen tai toisen lapsen päälle tai toivoa munasarjasyöpää. Mene päivystykseen ja kerro näistä tunteistasi niin ehkä saat apua...
Me olemme kyllä saaneet sympatiaa, joskus tuntuu että ehkä liikaakin. Miksi ihmeessä olisin katkera jollekkin onnettomalle tunarille? Kuten sanoin olen korviani myöten täynnä tyhmiä köyhiä, joiden mielestä heissä itsessään ei ikinä ole vikaa!
[/quote]
Jos olet sama kuin edellinen sairas kommentoija niin hae apua! Ei ole normaalia uhkailla ajaa toisen tai toisen lapsen päälle tai toivoa munasarjasyöpää. Mene päivystykseen ja kerro näistä tunteistasi niin ehkä saat apua...
Me olemme kyllä saaneet sympatiaa, joskus tuntuu että ehkä liikaakin. Miksi ihmeessä olisin katkera jollekkin onnettomalle tunarille? Kuten sanoin olen korviani myöten täynnä tyhmiä köyhiä, joiden mielestä heissä itsessään ei ikinä ole vikaa!
[/quote]
Mennä sinne päivystykseen.....
Miten se on oma vika jos on sairas ja joutuu jäämään eläkkeelle ja pienelle rahalle?...Kerro mulle????
Laulusi on tullut jo selväksi. Ketään ei kiinnosta.
Meillä on nelihenkinen perhe, kaksi teiniä perheessä. Tulot ovat pienet ja elämme kädestä suuhun. Nyt poika aloitti lukion ja voi niitä maksuja... Olen saanut kesän aikana hankittua melkein kaik´ki eka luokan kirjat, ei olla käyty missään kesällä, kaikki rahat ovat menneet lukion kirjoihin.
Nyt pitäisi hankkia noin 150 euron laskin, poika on pitkässä matikassa, Voiko selvitä halvemmalla laskimella? Ja sitten vielä matkat tulevat maksamaan paljon, asutaan 8 kilometrin päässä lukiosta, ei ole katuvaloa, ei pyörätietä, ei ole mitään mahdollista pyöräillä talvella pikatien laitaa. Lippu maksaa melkein satasen, mistähän nekin rahat...Lisätienestejä ei voida tai saada me vanhemmat kumpikaan, siitä ei ole apua. Sossusta ei saada, tulot menevät juuri yli...Mitä neuvoksi? Pitääkö vaan pihistää ruoassa, mistään muusta ei voida enää pihistää....
Kai lapsesi on hakenut sitä?
on yli 17-v, voinee saada pientä opintotukea lukio-opintoihin, jos vanhemmilla pienet tulot (vaikka siis asuu kotona). Ainakin itse aikoinani sain, kun olin pienituloisen yh-äidin lapsi. Summa oli pieni, mutta parempi kuin ei mitään.
Sitten myös seuraavina vuosina poika voi päästä osaksi kesää kesätöihin (lomaakin täytyy jäädä) niin tilanne helpottuu...
Jokaisen tulonsaajan tulot lasketaan toimeentulotukea haettaessa, joten sossuperheen lapsen rahat otetaan pois perheen tuista! Eli hyöty on plus miinus nolla.
lukekaa Kelan sivuilta ja ap:n poika on 16v.
...lukiossa tehdään joskus ns. poikkeustapauksia jos tiedetään että perheellä on tiukkaa (ota reilusti yhteys luokanvalvojaan tai OPOon) niin opettajat voi antaa esim. ns. näytekirjoja oppilaalle ilmaiseksi (opettajan saavat niin aika paljonkin kustantajilta), tai koululta laskimen lainaksi koko vuodeksi tai jos tietystä kirjasta tarvitaan vaan esim. tietty osa niin opettaja on voinut omasta kirjastaan kopioida sivut jotta kirjaa ei tartte ostaa.
Näin ainakin meidän lukiossa.
T. Koulusihteeri