Näinkö äidit opettavat syrjimään? (ov)
Poikani näki naapurin pihalla kavereitaan ja halusi leikkimään heidän kanssaan. Pihalla oli naapurin poika + 2 kaveriaan. Naapurin poika meni kysymään äidiltään saako vielä meidän poikamme tulla pihalleen myös ja äiti oli vastannut, että "ei, kaksi kaveria vain."
Oikeasti? Miksi ihmeessä näin toimitaan? Ei poikamme ole mikään riehuja tai häirikkö - tosi sosiaalinen vain.
Paha mieli tuli pojan puolesta. Pihapiirissä kun ei oikein muitakaan samaan ikäluokkaan kuuluvia ole. :(
Kommentit (50)
se äiti on ottanut sen periaatteen, että kaksi kaveria kerralla on hyvä. Ei sun poikas ehkä riehuis, mutta joku toinen kyllä. Tai sitten muiden lasten meno riehaantuis. Ja miten selität lapselle, että välillä voi ottaa kolme kaveria ja välillä kaksi. Luulenpa, että tämä tapahtuma ei liittynyt millään lailla poikaasi varsinaisesti.
päässyt kolmatta leikkimään. Ymmärrän sen, ettei sisälle voi aina tuoda kaikkia kavereita, mutta kyllä luulisi pihalle mahtuvan isompikin porukka.
Minkä ikäisistä lapsista oli kyse? Vaatiiko lapset vielä kovasti vahtimista tms. vai mikähän mahtoi olla naapurin motiivi toiminnalleen?
Ja kyllä minäkin pidän siitä huolta, että sisälle ei mennä kutsumatta.
ap
nimenomaan sillä, että kannustetaan lasta valikoimaan ja rajaamaan jo ihan pienenä kaveripiiriä. Sama homma päiväkodeissa joissa ohjaajat hyväksyvät sen, että esim tyttöjen kesken joku vaan jätetään aina ulkopuolelle "koska ketään ei voi pakottaa".Höpö höpö sanon minä. Kyllä voi ja pitää, jos tahtoo kasvattaa muksuistaan reiluja ja kaikkien kanssa pärjääviä ihmisiä. Omat lapseni 5v poika ja 8v tyttö osaavat tämän ja hyväksyvät aina leikkiin ne jotka tahtovat tulla ja noudattavat yhteisiä sopimuksia.
teidän nikopetterin leikkialuetta.
Asiahan voi olla niin, että kyseinen äiti ei halua vastuulleen enempäää lapsia, tai ei halua sinua sinne pihalle kyttäämään.
5- vuotias on vielä kuitenkin aika vahdittava tapaus.
Joskus on myös niin, että jos toinen poika on tullut kauempaa vartavasten leikkimään naapuriinne naapurin pojan kanssa, äiti on katsonut että tänään ei käy.
pitämään kaikista.
fakta on se, että kaikista ei tarvitse pitää eikä kaikista pidetä.
itse en ainakaan pakota lastani leikkimään sellaisen kanssa, josta hän ei todellakaan pidä.
kyllä lapsella on oikeus valita seuransa.
Ethän sinäkään kaikkien kanssa kaveeraa, miksi lapsesi pitäisi?
olen miettinyt samaa, puit ajatukseni samoiksi !
Mun on ollut hirveän vaikea vielä selittää alle kouluikäiselleni, että toiset äidit/isät/perheet ei toimi samoin kuin me. Eli ristiriitaa on siinä, että me kannustetaan tulemaan toimeen ja ottamaan muut huomioon. Kylläpä se siitä ajan mittaan on helpompaa, jutteleminen siis ja kai lapseni ymmärtää ja myös hyväksyy tämän "Valikoivan Vanhemmuuden"
;)
se on ihan nornmaalia elämää.
On aika ala-arvoista pakottaa oma lapsi leikkimään lapsen kanssa josta hän ei pidä, ja jonka kanssa ei synkkaa.
On tollasta vihepiperrys paskaa, että kaikki rakastaa toisiaan ja kaikki on parhaimpia kavereita, niin vaan ei ole.
Sorry.
Jopa teidänkin lapsi voi olla jonkun mielestä se inho, jonka kanssa ei haluta leikkiä, minkäs teet, pakottamalla ei kaverisuhteita luoda.
mitä jos jotain sattuisi niin ketä sitten syytettäisiin? kenen vastuulla lapset olisivat? en halua toimina lastenvahtina ellei asiasta ole etukäteen sovittu vanhempien kesken. Minusta 5-vuotiaat ovat liian nuoria kyläilemään ilman vanhempiaan.
Poikani näki naapurin pihalla kavereitaan ja halusi leikkimään heidän kanssaan. Pihalla oli naapurin poika + 2 kaveriaan. Naapurin poika meni kysymään äidiltään saako vielä meidän poikamme tulla pihalleen myös ja äiti oli vastannut, että "ei, kaksi kaveria vain."
Oikeasti? Miksi ihmeessä näin toimitaan? Ei poikamme ole mikään riehuja tai häirikkö - tosi sosiaalinen vain.
Paha mieli tuli pojan puolesta. Pihapiirissä kun ei oikein muitakaan samaan ikäluokkaan kuuluvia ole. :(
olistiko voinut tuossa tilanteessa kutsua koko konkkaronkan teille? vai halusitko vain saada oman lapsesi sinne naapuriin?
lapset ihan yllättäen juoksevat meidän pihalla vastaan ja levittelevät meidän leluja ja äitiä ei näy mailla halmeilla.
Kiva siinä sitten koittaa vahtia samalla kun itse teet hommia omaa lasta ja kaveria ja naapurin pieniä lapsia.
Pihat kun ei ole pienet, maalla asutaan.
Että ei kiitos, vaikka kivaahan se on kun omalla lapsella seuraa on, mutta en mä nyt mikään ilmainen lapsenvahti ole.
että mun ei tarvitse pitää kaikista. Tylsä, typerä tyyppi voi jättää ulkopuolelle aikuisena tai lapsena.
Kannattaa olla vähän humaanimpi, huomaa elämän olevan paljon mielekkäämpää kun ei vihaa ja inhoa "tiettyjä ihmisiä". Kaikkia ihmisiä kannataa sietää, paras kaveri ei tarvitse olla mutta perusinhimillistä sietämistä kannatan - kasvattaa myös luonnetta.
Täysin käsittämätön keksintö. Mammat hallitsevat tällä tavoin kaaosta(kädettömät) ja edistävät kuppikuntien muodostumista. On ihan luonnollista, että pitää joistain kavereista enemmän kuin toisista, tällä säännöllä varmistetaaan, että se suosituimmuudessa laitimmainen jää aina ulos leikeistä..ihan ok kaveri, mutta muitten kanssa kivempaa jos pakko valita...
En ymmärrä, en ymmärrä.
Naapurustossa olen tähän viime aikoina törmännyt. naapuriin muutti uusi perhe kauempaa. Poikani ja tyttäreni ottivat heidät lämpimästi vastaan. N. vuoteen eivät saaneet kavereita koulusta tai lähistöltä. Nyt oli näköjään napannut kun tytäreni tuli eräänä päivänä naama mutrulla kotiin. Pojat olivat saaneet jostain kaverin kotiin, joten poikani pääsi sisälle ja tytölle näytettiiin stop-merkkiä sen kahden kaverin säännön takia.
Sillä kertaa olin niin pikkusieluinen, että tämä toinen poika tuli myöhemmin kysymään tyttöä ulos, sanoi ettei meille enää sinä päivänä tule ketään eikä meiltä kukaan mene ulos...
Ystävällisesti tietenkin, mukavia poikia..äiti vaan on vähän..hmm.
pitämään kaikista.
itse en ainakaan pakota lastani leikkimään sellaisen kanssa, josta hän ei todellakaan pidä.
Ethän sinäkään kaikkien kanssa kaveeraa, miksi lapsesi pitäisi?
Ellei kyse ole lapsesta, joka on oikeasti häiriintynyt. Aikuisena osaan yleensä olla myös ihmisten kanssa, joista en niin välitä. Eli vastaus on kysymykseesi, kyllä - ja työkavereitahan ei läheskään aina voi valita.
Yleensähän lapsilla ei ole kyse siitä, etteivät he absoluuttisesti jostain pitäisi, vaan he ovat saaneet päähänsä, että lindan ja lauran kanssa on just nyt kiva leikkiä ja Emma pääsee leikkiin vain, jos sillä on uusi lelu tai jos Linda ei ole paikalla ja tarvitaan leikkiin yhtä henkilöä lisää.
pitämään kaikista.
Ethän sinäkään kaikkien kanssa kaveeraa, miksi lapsesi pitäisi?Ellei kyse ole lapsesta, joka on oikeasti häiriintynyt. Aikuisena osaan yleensä olla myös ihmisten kanssa, joista en niin välitä. Eli vastaus on kysymykseesi, kyllä - ja työkavereitahan ei läheskään aina voi valita.
Yleensähän lapsilla ei ole kyse siitä, etteivät he absoluuttisesti jostain pitäisi, vaan he ovat saaneet päähänsä, että lindan ja lauran kanssa on just nyt kiva leikkiä ja Emma pääsee leikkiin vain, jos sillä on uusi lelu tai jos Linda ei ole paikalla ja tarvitaan leikkiin yhtä henkilöä lisää.
mutta eikö se just niin mene että leikkihän keskeytyy ja muuttuu jos siihen tulee lisää. on vaara että se menee huonompaan suuntaan, eli se uusi haluaisi muuttaa sitä jotenkin hänelle mieluisampaan suuntaan.
miksi kesken leikin pitäisi ottaa muita, ainakaan omassa kodissaan?
en tiedä. nämä lasten kirjat, joissa on isot porukat lapsia, niin nehän eivät koskaan leiki mitään rooli tai mielikuvitusleikkejä, tarpovat metsissä ja rannoilla laumoina.
vaikeita asioita. kukaan ei varmaan halua järjestelmällisesti syrjiä, esim. jos jonkun lapsen äiti sanoo, että hänen lapsi ei ole mihinkään porukaan päässyt päiviin, niin varmasti silloin laitetaan lapsi leikkimään tämän kanssa.
lapsilleni, että kaikkien kanssa tulee leikkiä ja tyttäreni leikkii myös. Jos ei muuten niin käskettäessä. Kohta kaikilla on kivaa, vaikka alkuun olisi ollutkin naama mutrulla.
Vaikeita tilanteita on sellaiset kun lapsi tulee luokseni sanoen "X ei leiki mun kanssa" ja X:n äiti vieressä (joka myös kuulee saman) vain pyörittelee peukaloitaan tai pahimmassa tilanteessa sanoo: "No tänään X nyt haluaa leikkiä vain Y:n kanssa."
Perheillä on erilaiset säännöt, mutta en minäkään ymmärrä tuota, etteikö kaikkien kanssa voisi leikkiä.
Tosin meillä iso parveke mutta jos antaa porukan tulla niin siellä on 5-6 poikaa helposti. Siksi sääntö että vain kaksi kaveria. Jos useammat kysyvät niin sanon lapselleni etä lähtevät pihoille leikkimään, sinne mahtuu.
Ap, sinulla varmaan on siis myös piha, olisit pyytänyt kikki lapset teille.
täytyy vaan muistaa että jossain se raja menee eli ei meidänkään pihaamme saa ihan jokainen naapurin lapsi tulla jotta omakin rauha säilyisi.
Tuossa tilanteessa olisin itse kyllä sanonut kaikille pojille että menisivät jonnekin yleiselle paikalle leikkimään esim puistoon tms.
Eikö ap teidän pihalle olisi voinut tulla leikkimään? Olisit itse voinut ehdottaa...
kaveruuden nimissä ottaa kaikki naapurin 5veet omalle pihalle valvottavaksi!
Olisit ap itse ottanut sen konkkaronkan omalle pihallesi!
Äidillä on sääntö päässään, että kaksi kaveria kerralla ja siitä ei jousteta koskaan. Älä pahoita mieltäsi. Itse olisin ottanut tietenkin lisää kavereita mukaan.