"Haastava lapsi" = kasvattamaton kakara!
Että minua ärsyttää nämä "Apua haastavan lapsen vanhemmilta" -aloitukset, jossa uusavuttomat ja kasvatustaidottomat mammat kitisee uusavuttomuuttaan.
Taitaa sitten olla helpompi kutsua lastaan kauniisti "haastavaksi" ennemmin kuin myöntää, että kasvatustaidot ovat olleet hukassa alusta lähtien!
Kommentit (44)
Meillä toinen lapsi on haastavampi kuin toinen, vaikka samalla päällä tässä on kasvatettu. Mutta ei ole kyllä riiviö hänkään. Tänään just mietin, kun puistossa näin lähistön perhepäivähoitajan lapsineen, että onkohan hänelle muka valikoitunut synnynnäisesti rauhallinen lapsijoukko samoin kuin hänen kollegalleen, jonka kanssa paljon tekee töitä. Luulenpa, että joillain on vaan kasvatus hyvin hallussa :) Itse asiassa olen kuullut äitien kauhistelevan, kuinka ne lapset vaan "kaivaa hiekkaa hiekkalaatikossa" ja on "liian rauhallisia", mutta minusta näyttävät onnellisilta. En tiedä, miksi pitää edes ihannoida mitään älytöntä riekkumista. Siis kyllä nuokin lapset juoksevat leikeissään, mutta älytön älämölö ja uhoaminen puuttuvat melko täysin. Eli kyllä kasvatustaidoissakin on eroja.
joidenkin kohdalla toi ap:n kuvaus silti pitää paikkansa.
Jos 2,5-vuotiasta ei ole vielä koskaan kielletty mistään vaan annetaan tehdä mitä huvittaa, niin totta toki saa olla ihmeissään, miten se haastava lapsi taas ehti hajottaa naapurissa niin paljon tavaroita jne. Voi voi, kun ei se vielä ymmärrä. Ja katsotaan vieressä kun taittelee cd:t palasiksi.
Sinne ei ole mitään asiaa ilman lähetettä, jota taas ei saa helposti. Tarvitaan mm. neuvolan, yleislääkärin ja mielellään myös perheneuvolan lausunto sen tarpeellisuudesta. Mutta tätähän sinä et tiennyt etkä halunnut kuulla- olisit halunnut että minäkin peesaan että juu-u, kasvattamalla paranee neurologisesti vammautunut lapsi...
t. Tourette-epäily, AS-piirteet