onko ok tarjota 16-vuotiaalle muutama kalja joskus himassa,
Kommentit (52)
Ja kyllä, minä ostan ne kaksi kaljaa nuorelle, jos haluaa.
Maun vuoksi? Ostakaa pilsneriä sille :DD
jos se humalaa hakee, ei tuo riitä.
vai lähteekö niiden kanssa muualle, juoko ne nätisti kotona, ja menee sitten muualle?
Miksi kukaan teini haluais kahta kaljaa kotona juotavaksi??
Sanoinko missään vaiheessa, että nuori haluaa ne kaksi kaljaa?
Sanoin, että minä ostan ne kaljat JOS nuori haluaa. Vielä ei ole tullut sitä tilannetta, mutta teinit tietävät, että ostaisin jos haluavat. (Ja kotona on neljä lasta, ikäjakaumalla 12-17v)
Ei teininne halua maistaa kotona olutta/viiniä - vaan kokeilla kännin.
Siinä ei auta antaa maistaa.
Hankkivat lisää juotavaa joka tapauksessa.
jos antaa alaikäiselle alkoholia.
ja hyvin kypsä ikäisekseen. Aivan huoletta saa ottaa lasin viiniä ruoan kanssa tai esim. kuohuviinilasin juhlan kunniaksi. Omat lapset vielä 9 ja 12v ja aion toimia sitten kun aika on tilanteen mukaan.
kuinka monella on 16-v kotona? Alkaa tää "noudatan aina lakia"-sädekehä pikkasen kalskahtaa korvaan.
Helppo sanoa, ettei koskaan alkoholia alaikäiselle, jos ne omat lapset on taaperoita.Herätkää nuorten maailmaan!
Ja on juuri 19 vuotta täyttänytkin. Hän on tuskin maistanutkaan koskaan alkoholia. Kaksi vanhintakaan ei ole baareissa viihtyviä vaan kumpikin tekee esim. viikonloput töitä. Meidän nuorille ei ole kotona alkoholia tarjottu. Mä en voi ymmärtää vanhempia, jotka sallivat alaikäisten alkoholin käytön.
ja hyvin kypsä ikäisekseen. Aivan huoletta saa ottaa lasin viiniä ruoan kanssa tai esim. kuohuviinilasin juhlan kunniaksi. Omat lapset vielä 9 ja 12v ja aion toimia sitten kun aika on tilanteen mukaan.
Nih!
kahdesta on lyhyt matka enempäänkin. Jos kaikki olisivat yhtä tiukkoja niin kukaan edes kyselisi kaljonen perään eikä joisi salassa jos olisi kotiintuloajat mutta kun muutkin plaaplaaplaa
Maun vuoksi? Ostakaa pilsneriä sille :DD
jos se humalaa hakee, ei tuo riitä.
vai lähteekö niiden kanssa muualle, juoko ne nätisti kotona, ja menee sitten muualle?
Miksi kukaan teini haluais kahta kaljaa kotona juotavaksi??
Sanoinko missään vaiheessa, että nuori haluaa ne kaksi kaljaa?
Sanoin, että minä ostan ne kaljat JOS nuori haluaa. Vielä ei ole tullut sitä tilannetta, mutta teinit tietävät, että ostaisin jos haluavat. (Ja kotona on neljä lasta, ikäjakaumalla 12-17v)
Alkaa tää "noudatan aina lakia"-sädekehä pikkasen kalskahtaa korvaan.
Helppo sanoa, ettei koskaan alkoholia alaikäiselle, jos ne omat lapset on taaperoita.Herätkää nuorten maailmaan!
ja erittäin helppoa on asettaa rajat eikä niitä ole ikinä kyseenalaistettu. Tuolla sun aseentella taas suomijuoppojen joukkiot kasvaa. Olet varmasti ylpeä.
Me olemme miehen kanssa absolutisteja jos absolla käsitetään se, että ei juo lainkaan alkoholia. Emme ole juoneet alkoholia suurinpiirtein kait pariinkymmeneen vuoteen. Ei ole kiinnostanut.
Mutta alkoholia meillä on aina kun mies saa joululahjaksi alkoholia ja jostain syystä naapurit haluaa aina korvata heidän nurmenleikkuunsa ja auton korjauksensa viinapullolla.
Joten omat teinimme saivat jo 14 vuotiaina maistaa jotain väkevää lasin pohjasta. Kummallakin oli vaihe meneillään, että alkoholi mietitytti ja puhututti. Varsinkin kun kotona ei sitä käytetty.
Kumpikin joi juomansa ja totesi, ettei ole sen puheen väärti, mitä siitä kohutaan. Kumpikin aikuisia ja eivät käytä alkoholia tietääkseni lainkaan kumpikaan. Jos käyttävät niin aika vähän, koska en ole koskaan nähnyt heidän olevan humalassa tms.
Eli asia ei ole aina niin suoraviivainen, että olisi piste a pisteeseen b. Siinä välissä on vielä monta mutkaa.
Eli olisin aivan hyvin voinut ostaa nuorille kaljapullon maistiaisiksi 16 vuotiaana. Mutta kumpikaan ei halunnut kun olivat saaneet 14 vuotiaina maistaa muistaakseni jotain naapurin tuomaa konjakkia.
mitä se teini haluaa.
Silti on parempi, että vetää sitten salassa ja toukkaroi, poliisit tuo kotiin kuin annetaan se tehdä kotona... Koska jos kotona saa juoda, se teini tietää, että myös muualla saa juoda.
Äh, nää on oikeasti vaikeita asioita. Helppoa on silloin, kun kotona on alusta asti tehty selväksi, että teinien juomista ei hyväksytä. Kun muissakin asioissa lakia noudatellaan.
Miksi edes kysyt tuollaista kun varmasti tiedät että jo SUOMEN LAKI KIELTÄÄ ALKOHOLIN VÄLITTÄMISEN ALAIKÄISELLE.
Ja sitähän se on, kun TARJOAT kaljaa tai edes HÖRPPYÄ alaikäiselle.
Vai olisiko ok, että ravintolassakin tarjottaisi hörpytysperiaatteella (tai jopa kalja tai pari) jos on alle 18v?
Itse en ole koskaan antanut edes maistaa, vaikka teini aina kitisee ja pyytää.
Joitain asioita on vaan odotettava aikuisuuteen ja sinä vanhempana olet vastuussa lapsestasi.
Ala-ikäinen saa kyllä JUODA alkoholia. Ala-ikäinen ei saa ostaa tai HALLUSSAPITÄÄ alkoholia. Eli esim. lasista maistaminen ei ole välittämistä. Välittämisessä pullo/lasi vaihtaa omistajaa.
T.Alkon täti