Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko ok tarjota 16-vuotiaalle muutama kalja joskus himassa,

Vierailija
08.08.2012 |

mitä mielipiteitä teissä herättää?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä oikeasti tajua: sä ostat muutaman bissen ja olet itseesi tyytyväinen?

Sun teinis ostaa samaan aikaan niitä juomia vaikka kuinka paljon, aina joku hakee, vaikka femmalla.

Se, että sä muka "tarjoat kotona turvallisesti" - ei se jää siihen. Juomaa haetaan aina jostakin lisää.

jos joka tapauksessa juomaa haetaan aina jostakin lisää. Siinä ei tarjoamani kaksi kaljaa paljon paina.

Vierailija
22/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorethan juo jo 13-14-vuotiaana ekat känninsä!!

Eikö olisi turvallisinta kokeilla esim. puolikkaalla oluella ruoan kanssa vanhempien kanssa kotona, miltä tuntuu. Ettei sitten tule ylilyöntiä talvipakkasessa ekaa kertaa!!

Huh huh! Luuletteko oikeasti, ettei teidän lapset sitten mene jonnekin kokonaisen viinipullon kanssa kavereiden kanssa!! Ja paljon nuorempana, kuin te nyt mietitte.

Oikein moralisoijat taas palstalla..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvänen aika, olette ihan hakoteillä.

Pissistytöt vetää sidukkaa joka ke ja la n. 10 kpl.

Vierailija
24/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorethan juo jo 13-14-vuotiaana ekat känninsä!!

Eikö olisi turvallisinta kokeilla esim. puolikkaalla oluella ruoan kanssa vanhempien kanssa kotona, miltä tuntuu. Ettei sitten tule ylilyöntiä talvipakkasessa ekaa kertaa!!

Huh huh! Luuletteko oikeasti, ettei teidän lapset sitten mene jonnekin kokonaisen viinipullon kanssa kavereiden kanssa!! Ja paljon nuorempana, kuin te nyt mietitte.

Oikein moralisoijat taas palstalla..

Eiköhän sitten pitäisi kaikkien vanhempien vähän kasvattaa jälkikasvuaan, etteivät nämä mene alaikäisenä kaupungille ryypiskelemään? Mitä ne noin nuoret siellä kaupungilla edes yömyöhään tekevät, eikö se ole itsestään selvää, ettei siellä kirkonrottaa pelata? Jos nuorelle antaa oluen tyylin "tää on ihan ok, juo vain" niin tottahan se sen jälkeen vetäisee jonkun viinipullon, se kun on ihan ok.

Vierailija
25/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tämän maan lakien mukaan mietoja saa ostaa 16-vuotiaana. Ei meidän kaapissa olevat kaljat tai viinit noita kuitenkaan järin kiinnosta, joskus ruuan kanssa juovat olutta.

Vierailija
26/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit haluaa kännin!

Teinit ovat kautta aikojen halunneet kännin!

Ei sitä kokeilla kotona puolikkaalla oluella.

Vierailija
27/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole siitä mitenkään ylpeä, mutta totuus on että nkykpäivänä se alotetaan tosi aikaisin. eikä mun aloittamiseen vaikuttanut mun vanhemmat tai lapsuus/kasvatus, vaan kova halu kuulua joukkoon, pitää hauskaa kavereiden kanssa. puhukaa nuorillenne alkoholin vaaroista!

Vierailija
28/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se teini haluaa.

Silti on parempi, että vetää sitten salassa ja toukkaroi, poliisit tuo kotiin kuin annetaan se tehdä kotona... Koska jos kotona saa juoda, se teini tietää, että myös muualla saa juoda.

Äh, nää on oikeasti vaikeita asioita. Helppoa on silloin, kun kotona on alusta asti tehty selväksi, että teinien juomista ei hyväksytä. Kun muissakin asioissa lakia noudatellaan.

Vierailija
29/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiniä tai kaljan, halutessaan juhlissa. Ja kukaan ei juuri juo, ovat aina olleet kohtuukäyttäjiä. Siitä on riisuttu salaperäisyys, uhka, salailu, ja kummasti alkoholista ei ole tullut iso asia kenellekään. Mun mies sai isältään olutt 13-v eteenpäin ja 14-15 v kävi isänsä kanssa pubeissa (siis ulkomailla). Olemme olleet yli 20v yhdessä, eikä kertaakaan mies ole ollut humalassa sinä aikana. Opiskeluaikana kuulemaa jonkun kerran joi liikaa.

Vierailija
30/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä yhden saunakeppanan voisi antaa silloin tällöin,mielummin,kuin että lapsi menisi kaupungille juomaan itsensä jopa sairaalakuntoon kokemattomuuttaan,jonka jälkeen olisi lastensuojelu kimpussa. En kuitenkaan usko,että minun teinini ihan äkkiä alkoholiin tulee koskemaan,kun elää muutenkin niin terveellisesti,esim. urheilee kovasti. T.Vissiin vastuuton absolutistiäiti.. ;-)

Vierailija
31/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin, että kotona ruoan kanssa vaikka 12-vuotiaana. Kyllä se jo jossain tuntuu. Sitten ainakin tietää millaista on.

Ja mun puolesta saa jo 14-vuotiaana enempikin kotona maistaa, mutta pysyy sitten sinä iltana kotona vanhempien kanssa.

Joku kirjoitti tuosta salailusta ym. Olen aivan samaa mieltä. Jos haluaa, että välit lapsiin pysyvät avoimina, en usko että tiukkapipoinen niuhottaminen on se keino.

Eikö ole kaikille parasta, että kun alaikäiset juovat, he tekevät sen jossain järkevässä paikassa valvotusti, kuin pakkasella ulkona?

Itsekin olen juonut ekat kännit 13-14-vuotiaana, 1/3 plo omppuvinkkua. Olisi ollut kiva, jos olisin kokeillut kotona pienemmällä määrällä, niin olisi tiennyt miltä tuntuu. Mutta itselläni ei vanhempiin ollut niin läheiset välit. Olivat juurikin tiukkapipoja.

Vierailija
32/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en missään nimessä ymmärrä että joku vanhempi voi edes harkita alkoholin käytön sallivaa koti-ilmapiiriä. Lähinnä ymmärrän sen niissä perheissä joissa aikuisetkin tuppaavat juomaan itsensä humalaan ja istuvat viikonloppuisin baareissa ja kesälomat kaljaa kitaten.

Onhan se jo niin monesti tutkittu että mitä varhaisempia alkoholi ja -humalakokemuksia on sitä suurempi on riski alkoholin väärinkäyttöön myös myöhemmällä iällä.

Tästä konkreettisena esimerkkinä:

Ex-mieheni aloitti ekojen kännien ottamisen jo 13 -vuotiaana kaveripiirissään. Tuli humalassa kotiin eikä siihen joko puututtu tai pystytty puuttumaan. No miehellä on tänäkin päivänä suuri alkoholiongelma, lyhyen avioliittomme aikana hän vietti aikansa mieluummin baareissa kuin kotona ja lukemattomat kerrat sammui kotiin tai soitti minulle joiltakin jatkoilta.

Hänen sisarellaan oli sama historia ja hänen kohdallaan kävi vielä huonommin. Alkoholikokeilut johtivat huumekokeiluihin sillä seurauksella että hän sairastaa tänäkin päivänä paranoidista skitsofreniaa ja koko elämä on täysin pysähdyksissä.

Itse en nähnyt alkoholia perheessäni eikä siitä koskaan puhuttu. Perhemalli oli raitis ja ensimmäisen ekrran maistoin alkoholia 20-vuotiaana. Tänäkään päivänä en koe himoa minkäänlaista alkoholia kohtaan, pystyn juhlimaan joulut ja juhannukset selvinpäin ja jos joskus juon on se lasi kaksi viiniä eikä ole mitään tarvetta nollata päätään ja juoda itseään känniin.

Eli oman kokemukseni kautta allekirjoitan 100% viranomaisten suositukset nuorten alkoholin ja muiden päihteiden koulutuksessa. Naurettavia ja täysin perusteettomai on ne perustelut että parempi juoda kotona valvotusti kuin salaa kaveriporukassa. Jos kotona annetaan mallia ja hyväksytään alkoholin käyttö antaa se nuorelle merkin siitä että alkoholi kuuluu arkeen ja juhlaan ja on osa elämää. Sitä ikäänkuin kuuluu käyttää. Ja mitä nuorempana sen aloittaa sitä suurempi vaara on riippuvuuden kehittymiselle. Lapsi se on 16-vuotiaskin jolla on vielä keho ja psyyke kasvuvaiheessa ja kun se järkikin usein puuttuu niin eipä alkoholista sitä ole koskaan kyllä löytynyt.

Vierailija
33/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomassa, miten käy, kun kotoa sallitaan alko...

Tutkimusten mukaan ei niin hyvin, enemmistölle siis, mutta onneksi täälläkin on vaan ne kohtuukäyttäjät.

Vierailija
34/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan kohtuukäyttäjä, välillä absolutisti minusta on tullut. parhaan ystäväni perheessä sai myös maistaa, ja ihan kohtuukäyttäjiä hän on sisaruksineen. Ei minula ole kuin yksi ystävä, jolle alkoholi oli välillä ongelma. Hänen kotonaan ei juotu ollenkaan, koska isänsä veli oli juoppo, ja isä ei sietänyt alkoholia talossaan. Tän melkein välillä alkkis ystäväni sisko taas ei juuri juo, hyvä jos lasin viiniä juhlissa.

Vierailija
35/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa tää "noudatan aina lakia"-sädekehä pikkasen kalskahtaa korvaan.

Helppo sanoa, ettei koskaan alkoholia alaikäiselle, jos ne omat lapset on taaperoita.

Herätkää nuorten maailmaan!

Ja kyllä, minä ostan ne kaksi kaljaa nuorelle, jos haluaa.

Vierailija
36/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuudenkodissani ei alkoholia tarjottu, vaan toinen vanhemmista oli absolutisti ja toinen alkoholisti.

Koskaan asiasta ei puhuttu. Mukamas alkoholia ei käytetty.

Käytän itse alkoholia kohtuudella, ääripäät alkoholin käytössäkin ovat pahasta.

Vierailija
37/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et parempi et oppii niinku kotona polttaa sillee fiksusti ja oikeit merkkei. Kumminki ne alkaa polttaa ni parempi opettaa kui saa hyvät savut vedettyy. Ja et tietää mitä polttaa.

Vierailija
38/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa tää "noudatan aina lakia"-sädekehä pikkasen kalskahtaa korvaan.

Helppo sanoa, ettei koskaan alkoholia alaikäiselle, jos ne omat lapset on taaperoita.

mulla on teini,ja en osta hänelle alkoholia!

mites muuten muuten rikot lakia? varastelet?

Vierailija
39/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maun vuoksi? Ostakaa pilsneriä sille :DD

jos se humalaa hakee, ei tuo riitä.

vai lähteekö niiden kanssa muualle, juoko ne nätisti kotona, ja menee sitten muualle?

Miksi kukaan teini haluais kahta kaljaa kotona juotavaksi??

Vierailija
40/52 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään heistä ei ole tarjoiltu kotona alkoholia. Ja yllätys yllätys, edes 18-vuotias ei edelleenkään ole edes maistanut alkoholia. Miksi ihmeessä alkoholi olisi pakollista minkään ikäiselle? Ja noudatan kyllä lakia tosiaan muutenkin.

Kannattaa katsella hiukan sen oman lähipiirin ulkopuolelle ja tutustua vaikkapa tutkimuksiin nuorten alkoholin käytöstä. "Kaikki käyttää"-mantra ei ole vallitsevaa todellisuutta kaikkialla.

http://www.thl.fi/attachments/yp/2012/1/raitasalo.pdf

kuinka monella on 16-v kotona? Alkaa tää "noudatan aina lakia"-sädekehä pikkasen kalskahtaa korvaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi