Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te maksatte laskunne vasta eräpäivänä, vaikka rahaa tilillä jo aiemmin?

Vierailija
08.08.2012 |

Minä maksan laskut silloin, kun ne tulevat. Eipä ole ihan hirveä vaiva kirjautua verkkopankkiin ja maksaa vaikka lasku päivässä, jos joka päivä tulisi. Koneella olen kuitenkin päivittäin.

Toimin yrittäjänä ja laskutan asiakkaitani. Kukaan, korostan KUKAAN, ei ole ikinä maksanut laskua ENNEN eräpäivää. En edes tajunnut, että jotkut oikeasti viivyttelevät maksun maksamista viimeiseen asti. Toki monet maksavat myös myöhässä, joka sekin on ihan käsittämätön asia.

Miksi te tilaatte jotain, johon ei sitten juuri sillä hetkellä ole varaa (kun ei kerran voi sitä laskua maksaa!?) tai miksi ihmeessä maksatte vasta eräpäivänä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis sinulle on ongelma se, että et saa maksua jostain jo muutamaa päivää aikaisemmin. Noin järjellä ajatellen sillä ei pitäisi olla sulle isoa merkitystä, onko joku 300 e tilillä nyt vai neljän päivän kuluttua. Paitsi jos elät ihan kädestä suuhun, mistä palaamme otsikkoni väitteeseen...

Minä maksan laskut yleensä saman tien, etteivät ne unohdu. Joku eräpäivällä kikkailu on tarpeetonta nykyisillä tilikoroilla.

Vierailija
22/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan laskuni silloin kun avaan nettipankin, eli aina ennen eräpäivää. Olen kuullut saman litanian, että kannattaa maksaa vasta eräpäivänä, niin saa enemmän korkoa tililleen. Samoin kuin ap, en ole niin saita, että niiden parin ylimääräisen sentin vuoksi laittaisin laskut lähtemään vasta eräpäivänä.

Olen töissä pienessä (liikevaihto n. 2,5 miljoona) yrityksessä, jonka asiakkaita ovat loppukuluttajat, ja olen tehnyt ihan saman havainnon kuin ap, kukaan ei maksa ennen eräpäivää, ja useimmiten maksut tulee eräpäivän jälkeen. Yritysten kohdalla tämän eräpäivään asti odottamisen ymmärtää, onhan kyse ihan eri summista kuin yksityisillä, mutta en minäkään tajua miksi yksityishenkilö odottaa eräpäivään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis sinulle on ongelma se, että et saa maksua jostain jo muutamaa päivää aikaisemmin. Noin järjellä ajatellen sillä ei pitäisi olla sulle isoa merkitystä, onko joku 300 e tilillä nyt vai neljän päivän kuluttua. Paitsi jos elät ihan kädestä suuhun, mistä palaamme otsikkoni väitteeseen...

Minä maksan laskut yleensä saman tien, etteivät ne unohdu. Joku eräpäivällä kikkailu on tarpeetonta nykyisillä tilikoroilla.

laskunmaksukäytäntöön vasta yrittäjäksi tultuani. Minua hävettäisi maksaa esimerkiksi jollekin tutulle lasku vasta kahden viikon päästä laskun saatuani. Olisi sellainen olo, ettei ole ollut aiemmin varaa maksaa sitä laskua.

ap

Vierailija
24/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiö lähettää laskut 1,5kk ennen eräpäivää. Maksan senkin heti. Yrittäjän ennakkoverolaput tulevat koko vuodeksi ja niitä pitää maksaa joka toinen kuukausi. Minä maksankin ne jo alkuvuonna joka kuukausi, joten en maksa loppuvuonna enää mitään. Eli maksan joulukuun verot jo kesäkuussa.

Ehkä se olenkin sitten minä, joka olen outo. Minut on opetettu maksamaan laskut heti, eikä viiveen jälkeen. Minua kiinnostaa enemmän olla velaton kuin ansaita kaksi senttiä vuodessa eräpäiväkikkailulla.

ap

Vierailija
25/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansantaloustieteen alkeita pikkasen opiskella ennen yrittäjäksi ryhtymistä.

Vierailija
26/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain mahdollista, tilaan laskut suoraan e-laskuna verkkopankkiin. Maksupäiväksi tulee automaattisesti eräpäivä.

Paperilaskutkin maksan useimmiten eräpäivänä.

Miksi ihmeessä maksaisin aikaisemmin? Ne rahathan on mun eräpäivään asti :)

Vierailija
27/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ohjelmoin useimmiten eräpäiväksi vasta siksi, että voin seurata paremmin kuukausimenojani tai odottaa palkkapäivää.. siis yhdelle kuukaudelle ei tule kohtuuttomia menoja, kun jaan ne pidemmälle ajalle.

Mutta vaihdellen, maksan laskuja myös heti kun ne saan. Riippuu tilanteesta.

Esim. auton korjaukset saatan laittaa visalle, koska vaikka seuraavassa kuussa on enemmän rahaa maksaa, jos vaikka edellisessä kuussa on ollut matkoja tms.

Eli en pyri saamaan tiliä nollille ja sitten huutamaan av:llä, ettei ole rahaa..

Vierailija
28/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiö lähettää laskut 1,5kk ennen eräpäivää. Maksan senkin heti. Yrittäjän ennakkoverolaput tulevat koko vuodeksi ja niitä pitää maksaa joka toinen kuukausi. Minä maksankin ne jo alkuvuonna joka kuukausi, joten en maksa loppuvuonna enää mitään. Eli maksan joulukuun verot jo kesäkuussa. Ehkä se olenkin sitten minä, joka olen outo. Minut on opetettu maksamaan laskut heti, eikä viiveen jälkeen. Minua kiinnostaa enemmän olla velaton kuin ansaita kaksi senttiä vuodessa eräpäiväkikkailulla. ap

Vierailija
29/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskuttaja ilmoittaa, että vaikka ensimmäinen päivä toukokuuta on vielä ok maksaa lasku, niin en näe mitään kikkailua maksaa sitä tuolloin.

Vierailija
30/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä on aivan pimeä ajatus että kävisin maksamassa laskut sitä mukaa kun niitä tulee.

Tilipäivänä maksan kaikki siihen mennessä tulleet, esim yhtiövastikkeen aina etukäteen koska se erääntyy joka kuun 5. päivä ja tilipäivä on 15. päivä.

Sitten maksan toisen kerran ennen seuraavaa tilipäivää jos välissä tulee jotain laskuja esim lehtitilauksista yms.

Vierailija
31/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sunkin olis kannattanut kansantaloustieteen alkeita pikkasen opiskella ennen yrittäjäksi ryhtymistä.

liikevaihdoissa näillä on merkitystä. Mutta en käsitä yksityishenkilöillä tätä ollenkaan. En usko, että monikaan saa edes euroa korkoa tilillä oleville rahoille näillä koroilla. Siis vuodessa.

Sijoitustilien korot ovat todella pieniä. Esimerkiksi omassa pankissani sijoitustilini korko on 0,75%. Käyttötilillä 0,15%. Pitäisi olla tuhansia euroja rahaa tilillä, että päästäisiin korkorahoilla edes ostamaan pari maitolitraa.

ap

Vierailija
32/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilillä sen verran katetta että voisin maksaa vaikka koko loppuvuoden vuokrat kerralla. En tee sitä, koska se typerää. Yhtä typerään kuin makuuttaa rahoja tilillä.

Vierailija
33/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain ennakkoverojakin on aivan turha maksella etukäteen ennen eräpäiviä. Ei verottaja anna niistä yhtään veron alennusta. Sidot niihin aivan turhaan rahaa ennakkoon ja saatat aiheuttaa yrityksellesi kassavirtaongelman. Yritykselle saattaa nimittäin tulla yllättävän isoja laskuja matkan varrella, joihin rahoja olisi sillä hetkellä tarvinnut, mutta oletkin käyttänyt rahat jo ennakoihin esim. puolivuotta liian aikaisin.

On toki hyvä säästää vähän puskurirahastoa hiljaista sesonkia varten jne. mutta laskujen maksamisessa liian aikaisin ei ole kovin järkevää.

Vierailija
34/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5%, joten sillä jo kannattaa ootella eräpäivää.

Vierailija
35/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoi, että se on ilmasta lainaa kun asiakkaat maksaa laskut etuajassa.

Mä maksan kaikki laskut aina tilipäivänä, mutta vakuutuslaskut aikaisintaan eräpäivänä.

Vierailija
36/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääpä sanoa, että ei se paljoa säästä, vaikka maksaisi 3000 e tililleni jo vaikka 27. päivä eikä vasta seuraavan kuukauden ensimmäisenä päivänä.

Vierailija
37/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-laskut, suoravelotus ja loput vien pankkiin. Laskujen maksamisesta maksetaan ihan jollekkin muulle, kun minulle.

Yhtään laskua en tule itse näpyttelemään yhtään mihinkään, ennen kun on ihan pakko.

Vierailija
38/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vaa niin hölmöltä pitää rahaa tilillä, kun on laskut odottamassa.

Pitää sitten ihan laskea, että kuinka monta senttiä tulen säästämään..

Nyt takaisin sorvin ääreen!

ap

Vierailija
39/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla 40-150 egeä tällä menetelmällä. Jos ostan sohvakalustoa tai vaihdan autoa ym. enemmänkin

Vierailija
40/57 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden aikana noilla eräpäivillänne? Oletteko koskaan laskeneet? Tuskin teillä nyt kuitenkaan tuhansien eurojen laskuja on tavallisina ihmisinä. Ymmärrän suurfirmat ja yritykset, joissa pyörii miljoonat. Silloin tuollaisella voi olla jotain väliä. Mutta haloo! Joku 300 euron lasku. Paljonko siinä tienaa koroilla, että se makaa kaksi viikkoa tilillä? Kymmenesosasentin?? ap

Siinä tienaa 0,2 % käyttelytilin korolla 0,2 senttiä:D Jos seisottaa rahojaan isompikorollisella tilillä, voi tienata vaikka 2 senttiä. Jos tuota tekee kaikkien laskujen kanssa läpi vuoden, ja erotus voi olla hyvin maata isompikorkoisella tilillä, sillä saattaa saada hyvinkin ostettua kahvikupillisen kerran vuodessa.

Olen varmaan pihi, mutta kyllä mulle ilmainen kupillinen kahvia kerran vuodessa kelpaa, kun sen saa tekemättä käytännössä mitään.

Syötän maksut eräpäivänä myös siksi, että jos tulee jotain selviteltävää laskusta, se on helpompi löytää kun tarkastaa suoraan eräpäivän mukaan.

Tosin pienyrittäjille maksan usein heti, varsinkin jos on kyse tavarasta tai palvelusta, jonka olen jo saanut ja joka tavallisesti voitaisiin maksaa käteisellä, mutta ei ole esim. ollut käteistä mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi