kiinnostaisiko rupurahvas-blogi?
ja kysyn tätä nyt oikeesti, en läppänä. Siis blogi jossa ei bloggaaja esitä mitään hienompaa tai varakkaampaa, jossa ei ole merkkituotteita tai kalliita vaatteita, vaan sellaista tavallisen elämän puitteissa todettua kivaa ja kaunista ja nokkelaa.
Tarkoita esim. "näin sistustin kauniin olkkarin sotkan kalusteilla" tai "näin sisustin parvekkeen alelaarin halpahallilöydöillä" tai "tällaiset neulesukat tein puretusta villapaidasta".
Olen itse tällainen puoli-rupurahvas. Olen kotoisin todella rupusakista suvusta, köyhästä ja juntista, ja kovalla sisulla koulutannut itseni ilman mitään tukea (edes henkistä) akateemiseksi ja ihan hyviin hommiin. En ole kuitenkaan koskaan solahtanut akateemisiin piireihin tai sitten en ole löytänyt oikeanlaisia piirejä, sillä kaikki kerskakulutus, hienostelu, merkituotteet, shoppailu ja matkustelu, autot ja muu elintaso, ovat jotenkin merkityksettömiä minulle. Vaikea vähän selittää mitä tarkoitan, siis tavallaan rahaakin olisi tuollaiseen elämäntyyliin mutta se ei vain ole omani.
Epäilen tämän johtuvan taustastani eli yhdessä sukupolvessa ei voi hypätä parin kolmen yhteiskuntaluokan portaita, eli olen siis sielultani rupurahvas edelleen ja asia on aivan OK. Tämä kuitenkin tuo kontrastin siihen että en voi sietää merkkituoteblogeja. En ole siis kateellinen (voisin itsekin ostaa ne merkkilaukut) mutta jotenkin tuo yltiökulutus vaan ahdistaa.
Olen miettinyt jo aiemminkin blogin perustamista, tuo köyhäilyblogi oli mahtava idea, mutta itse en ihan ottaisi löyhisnäkökulmaa vaan ehkä paremmin kohtuullisuusnäkökulman tai tavallisuusnäkökulman. Eli että voi elää elämisen arvoista elämää, vaikka vaatteet on H&M, kalusteet sotkasta, astiat anttilasta, sisustus rautakaupan alelaarista.
Vai olisiko tämä todella toivottoman tylsää seurattavaa?
Kommentit (9)
Sellainen todella niukka ja kierrätystä hyödyntävä blogi.
Minua ainakin kiinnostaisi helpot ruokaohjeet ja itsetehdyt edulliset jutut.
varmaan moniakin, jotka ovat jo kyllästyneet blogien kulutushysteriaan, täydellisiin koteihin, ripsipidennyksiin, merkkilaukkuihin...
Kyllähän elämä loppupelissä on sitä tylsää ja tavallista, joten ainakin minä olen kiinnostunut lukemaan sellaista blogia joka liippaa läheltä omaa elämääni.
en ole oikea ihminen vastaamaan, mutta minua tuo kulutuskeskeisyys tuossakin häiritsi. Eli edelleen se sisustus pitäisi aina ostaa, vaikka nyt sitten Sotkasta tai Halpa-hallista. Minä arvostaisin sitä, että se sisustus olisi ekologisesti kestävää ja taloudellisesti järkevää, eli hankittaisiin vähän kerrassaan kestävä kalustus, jota sitten ehkä vähän järjestellään ja piristetään, ei aina sisusteta uudelleen.
Minua vaivaa nykyisten sisustusohjelmien ja muiden ajattelu, että toimivaa ja ehjää laitetaan pois, ja ostetaan uutta ja muodikasta tilalle. Ja saadaan persoonatonta ja historiatonta.
joo, totta, esimerkkini olivat vähän huonoja, ei siis tässäkään kulutushysteriaa ollut tarkoitus esitellä, vaan aiheitä voisi olla vaikka tällaisetkin
- jouluaskartelua metsän antimista
- vanhan perintölipaston kunnostus (kuvat/ohjeet)
- neuleohjeita (keksin niitä itse paljon)
- ruokaa alle 15 minuutissa (inhoan ruoanlaittoa ja yritän keksiä aina nopeita pikareseptejä)
- terveys ja hyvinvointi (ei pintaliito-)
- lahjavinkkejä (olen hyvä keksimään niitä)
Tuossa oli vaan sekalaisia teemoja mitä olen joskus miettinyt. Pitäisi toki blogilla olla selkeä teema, ja ehkä selkeä sanoma. Sellainen hajanainen silppu-tajunnanvirta ei ketään kiinnosta pidemmän päälle. Esim se 70-lukublogi oli mukava teemaltaan ja toteutukseltaan, eli sisällön tulee olla jotenkin yhdenmukaista kuitenkin.
Pitääpä miettiä, ja tutustua aiheeseen, en nimittäin edes tiedä miten blogia "aletaan pitämään". Pitää vissiin varata jotain levytilaa joltain palveluntarjoajalta?
(peräti yksi tarjousvinkki blogattuna, urahan tästä urkenee) esim bloggerilta www.blogger.com löytyy ilmaiset blogipohjat, pärähdä sinne vaan katsomaan. Mä voisin hyvinkin seurata, oma ajatus omasta blogista hyvin samoilla linjoilla, saa nähdä saanko aikaseksi muuta kuin tarjousvinkkejä, oon vähän 'meinaaja'-tyyppiä :D mutta jos niistäkin on iloa jollekin niin mikä sen parempaa.
Ja yritänkin nyt miettiä miten edetä kun on vähän kaikkea. Ehkä pitäisi keskittyä enemmän johonkin tiettyyn asiaan, nyt löytyy liikuntaa, käsitöitä, sisustusta, ruoanlaittoa ja vaikka mitä (viimeisimpänä meikkejä)!
Sen olen ainakin huomannut, että yhteen postaukseen ei pitäisi laittaa kuin yhdestä aiheesta kerrallaan, mutta pikkuhiljaa tässä opitaan.
Rohkea rokan syö... tässä linkki:
http://uuttavanhaa.blogspot.fi/
Monen mielestä varmaan tappavan tylsä, mutta palautetta saa antaa -negatiivistakin.
AP:lle: Perusta blogi ja laita alkuun vaikka salasanan taakse niin voit rauhassa kokeilla erilaisia juttuja. Jos ei tunnu omalta hommalta niin poistat vaan blogin
Laita ihmeessä linkkiä, jos blogin perustat. :)
luin aika monta kk. Teksti on tosi helppolukuista, mutta missä sisältö ? Kerrot harrastuksestasi ja hyvin juokset, mutta jos jotain kiinnostaa urheilu, tuskin hän sinun tekstiäsi lukee.
Yleensä "opin jotain uutta" ja sun elämä on ihan samanlaista kun munkin. Ihan kun omaa elämää olis kirjoitellut.
Tee jotain ! Jotain erilaista, vaikka leivo 10 kerroksinen kakku, tee joku hyväntekeväisyystempaus, siis tyhjennä komero ja vien 20 kassillista vaatteita johonkin ja seuraa mitä niillä tehdään.
Joku kaunis, itse tehty pipo, hohhoijaa...
Resursseja sulla on oikeesti vaikka mihin !