`meilläkin on oma elämä` sanoo pappa-puoli
`ei voida olla aina saatavilla`..
Olen pyytänyt äidiltä apua työvuorojeni vuoksi. Hän on suostunut ja halunnut auttaa lasten hoidossa. Nyt kun soitin kuulumisia niin isäpuoleni huutaa taustalla noita kommentteja.
Välit ovat ennenkin olleet poikki mutta tää oli täysi tyrmäys! On esittänyt meille että haluaa hoitaa lapsia ja pyytänyt niitä itse kylään!!! Olen sanaton ja surullinen.
Kommentit (57)
2 §
Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty, myös sitä vanhemmat lapset
En ymmärrä, miksi vanhemmat eivät suostu lukemaan lapsiaan koskevaa lainsäädäntöä. Lapsillasi, myös koululaisella, on oikeus päivähoitoon, jos vanhemmat ovat molemmat töissä eikä hoitoa voida muuten järjestää. Tässä tapauksessa hoidolla ei tarkoiteta satunnaisia iltapäivätunteja vaan esim. vanhempien matkatyöstä johtuvaa aikaa.
Et tarvitse äitiäsi hoitajaksi, et tarvitse palkatonta vapaata. Tarvitset vain lukutaidon ja neuvottelut kunnan kanssa.
Vielä lapsia päälle vapaapäivinään? Vuorotyöt on rankempia, mitä iäkkäämmäksi tulet.
ole saanut kunnasta muuta vastausta kuin että
lapset eivät ole oikeutettuja hoitoon koulun alettua...kiitos kun valaisit asiaa. Mistä siis voin tuon tekstin lukea?
MITÄ TEATTERIA??? Johan sen järkikin sanoo, että jos kaksi matkatyötä tekee, on toisen oltava kotona kun lapsi koulussa.
Olen soittanut päivähoitotoimistoon ja saanut vastauksen, tietenkin luotan siihen, mutta kun nyt sain muuta tietoa, selvitän sen. Kiitos.
ja äiti on aina sanonut jos ei jakas/voi hoitaa lapsia. ja se on ihan ok, kyse on nyt siitä vittuilusta siellä puhelimen taustalla ja siitä että asia vain nyt meni näin rumaksi. Vuodessa päiviä ei montaa ole että lapset olleet nyt n. 3v aikana hoidossa!!!!
Uskokaa nyt etten ole mikään %&/U(I äitini hyväksikäyttäjä. Lapset alkoivat olla siellä satunnaisesti hoidossa 1-2pvä vuodessa ollessaan n. 3v ikäisiä (vanhin). Muita lapsenlapsia ei ole...
Kukaa kehtaa vielä sanoa hyväksikäyttäjäksi???
2 §
Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty, myös sitä vanhemmat lapset. Lasten päivähoito on pyrittävä järjestämään siten, että se tarjoaa lapsen hoidolle ja kasvatukselle sopivan hoitopaikan ja jatkuvan hoidon sinä vuorokauden aikana, jona sitä tarvitaan. (25.3.1983/304)
TIETÄÄKÖ täällä kukaan onko molempien vanhempien matkatyö erityistä olosuhdetta vastaava muoto??
Minun vanhempani.
Eivät juo kun lapset ovat siellä, tietävät että jää viimeisesi kerraksi kun näkevät lapsenlapsiaan.
Meillä äiti auttaa aina kun voi. Olen joutunut useasti pyytämään ja jatkuvasti viemään lapsia hoitoon, pariksi tunniksi tai jopa koko viikonlopuksi kun työt miehen kanssa menee päälleikkäin. Usein äiti sanoo olevansa stressaantunut ja väsynyt, sitä hän on ollut vuosia. Sitä hän on ollut vaikka emme olisi kuukausiin käyneetkään kylässä.
Väsynyt hän on elämäntyylinsä takia. Olen sanonut että jossain muussa, kuin meidän lapsissa, on vika jos aina väsyttää. Tietää itsekin että alkoholista ja huonoista elämäntavoista se johtuu.
Nyt oli heinäkuussa useampi päivä kun jouduin viemään lapset äidilleni koko päiväksi, jopa yöksi. Nyt on taas menossa sellainen vaihe ettei apua tarvitse joten pysytään kaukana ja annetaan mummolle omaa aikaa tehdä omia juttujaan eli juoda rauhassa.
Isäni on äreä lasten siellä ollessa juuri siksi ettei voi juoda. Hän ei osallistu lasten hoitoon siellä mitenkään, kaikki jää äitini harteille. Silti hän usein itse pyytää lapsia kylään ja oikein yöksi jäämään. Eli rakastaa heitä, kaipaa heitä mutta ei voi aina sietää heitä.
Nykyään kun vien lapset mummolaan, siivoan siellä kunnolla (imuroin, pesen vessan, laitan tiskit jne), laitan ruokaa lapsille valmiiksi ja ostan jääkaappiin koko porukalle ruokatarpeita, jotta vaivaa olisi mahdollisimman vähän. Äitini kun tykkäisi että talo on siisti ja ruoat valmiina jotta voi vaan keskittyä lasten kanssa touhuamiseen ja heidän jatkuvaan valvomiseen.
Jos soitan että toisin lapset ensiviikonloppuna jos vaan millään sopii, hän alkaa keskiviikkona siivota ja tehdä viittä eri ruokalajia.
Äidilleni oen sanonut että kieltäytyy ja on kieltäytynytkin kun ei ole jaksanut.
Äidilleni kuitenkin lapseni ovat kaikki kaikessa ja vaikka hän stressaa heidän siellä ollessa, hänestä myös näkee kuinka pakahtunut ja ylpeä hän lapsenlapsistaan on.
Olemmekin äitini kanssa keskustelleet että mikä siinä on kun joillekin lapset lakkaa olemasta niitä tärkeitä heidän tultua aikuisikään. Vanhempien pitäisi olla niitä johon voi aina luottaa ja joista ottaa tukea ja yhtäkkiä ei voidakaan auttaa koska omat "pain in th ass:it" on nyt kasvatettu niin turha tuoda lapsenlapsia tänne. Ei vaan ymmärretä kuinka lapset voi olla lapsena niin kova rasite vanhemmille että heistä pitää niin totaalisesti pyristellä eroon kun aikuisiksi tulevat.. :(
Ihan samanlaista kuin meilläkin..Mikähän siinä todella on, että aikuisikään tultua ne lapset todella lakkaa olemasta lapsia? Muutin itse jo 17v pois kotoa ja äitini aina sanoi että älkää tehkö lapsia, niistä tulee vain harmia. Ja näin siis meille kolmelle tytölle.
Onneksi sinulla äiti auttaa kun voi. Kyllä alan ymmärtää enemmän ja enemmän äitiänikin (ja olenkin ymmärtänyt). Nykyisin työn luonteet, vuorotyöt vain vaativat enemmän eikä kukaan voi kasvattaa meidän lapsia kuten meitä kasvatettiin 80 luvulla ,että hae kaupasta tilille ruokaa ja syö mitä olet ostanut...helppoahan se oli, mutta niin sitä elettiin. Nyt on 30v siitä ajasta ja koko maailma muuttunut.
Ihanasti olet äitiäsi auttanut siivoamisessa ja ruuan tuomisessa. Varmasti vanhemmat arvostavat tekoasi.
Meitä on niin monta tässä samassa tilanteessa! Toivottavasti saisit samassa tilanteessa olevalta ystävältä apua, kuten minä yritän nyt järjestää jotenkin tuttuni kanssa näitä kuvioita.
tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
Laitoin juuri mailia meidän päivähoitotoimenjohtajalle. Miten tämä asuinpaikkamme takaa hoidon pienelle koululaiselle. Katsotaan mitä vastaa. Kiitos sinulle, joka minulle vinkkasi asiasta!
ap
Olisi kamalaa saada konserttiliput ja sitten soitto, että
Vierailija - 09.08.12 08:00 (ID 15353168)oletko töissä vai vapaalla, lapset tulisi hoitoon. Eli selkeää toisen hyväksikäyttöä. Meillä lapset ovat päivähoidossa, kun minä olen töissä. En siis soita sukulaisille, että kuka ottaa lapset tänään, kun menen töihin. Mummi saa lapset koska tahansa luokseen, mutta nimenomaan niin, että hän saa valita ajankohdan. Vaikka ne ap:n lapset olisi mummilla vain kerran vuodessa, niin silti on kohteliasta etukäteen sopia sekä mummin että miehensä kanssa, että sopiiko. En minä ainakaan haluaisi naapurin lapsia meille hoitoon huomenna, vaikka on vapaapäivä.
Jos itkisin tuollaisen takia, että mun lapsia ei oteta hoitoon, niin itkeä saisin silmät päästäni.
Ja on helvetin typerää ja itsekästä myös sanoa, että kun minä olen mummo, niin plaa plaa plaa, tai jos minä olisin yh, niin plaa plaa plaa, tai tai tai...
sinä et voi tietää miten väsynt olet elämssä vuoden päästä, puhumattakaan etät 20 vuoden päästä kun lapsesi ovat ehkä hankkinneet lapsia. tai jos sinulla on vaikka ikäkriisi ja harmittelet sitä että kohta olet liian vanha liikkumaan ja tähän astinen elämä on kulunut vain lapsille.
jollet ole lapsia tehdessäsi tehnyt sopimusta vanhempiesi kanssa heidän hoidostaan ja ennen penikoiden tekemiseen ryhtymistä tätä kirjallsita sopimusta, jossa kysyt montako lasta he jaksavat hoitaa ja miten usein ja vasta sen jälkeen alkanut tekmään penikoita niin sinulla ei ole oikeutta VAATIA mitään.
kysyä voi mutta ei vaatia.
kyllä, sitä luulisi että ihmistä kiinnostaa jälkikasvu ja se on elämän tarkoitus, mutta näin se ei pelitä aina. ja ei ole oikei sellaista vaatia.
Jos ovat niin ymmärrän varsin hyvin etteivät jaksa vkl ottaa ketään hoitoon.
kyllä pystyy.
No onhan siinä tietenkin papassakin vikansa, vahvempi ihminen pistäisi hanttiin eikä suostuisi tapaamisten estämiseen.
Mutta kun vastakkain ovat vahva ihminen joka sanoo EI ja heikompi joka tukeutuu toiseen, niin lopputulos on selvä.Ja meillä ainakin siis ihan oikeasti kieltää. Uskot sinä siihen tai et.
Aina ei tarvita suoraa kieltämistä, riittää kun käyttäytyminen kertoo suhtautumisen lastenlapsipuoliin, kun tarpeeksi mököttää ja puhisee ja käyttäytyy hankalasti niin toinen ymmärtää ilman suoraa sanomistakin!
Monissa perheissä on tapana lakaista hankalat asiat maton alle, eli rauhallisesti asiasta puhuminen suoraan on mahdotonta....jotenkin harmillista, kun sitten pitää miettiä ja murehtia asioita selän takana, kun ei tiedä asioiden oikeaa laitaa.
Eikö map.n äiti voisi tulla teille hoitamaan lapsia? Sitten pappapuoli saisi ryypätä kotonaan rauhassa....
että mummun kotoa poistuminen lapsia hoitamaan on mahdottomuus, sillä tietyn sukupolven miehet ei osaa itse keittää edes vettä (kahvinkeittimellä saattaa kahvinkeitto onnistua, jos on oikein aktiivisella päällä) saati tehdä tai hakea kaupasta mitään ruokaa, eivät löydä kaapista vaatetta eivätkä etenkään osaa pestä edes alushousujaan. Pyykkikoneen käyttö on aivan vierasta. Oma isäni on juuri tällainen eikä todellakaan ole mitään viinaongelmaa tms. mutta on tottunut siihen, että emäntäväki tekee ns. naisten työt ja niitä ei tarvitse osata eikä opetella. Kaupassa tosin käy ahkerasti, tykkää olla ihmisten ilmoilla ja käydä asioilla mutta se ruuanlaitto ei sitten onnistu tippaakaan. Hätätilanteessa ehkä puuron keittää tai kananmunan voisi paistaa, ehkä jonkun mikroaterian lämmittää. Lisäksi ei osaa olla kotona yhtään yksin, sen toisen kuuluu olla aina vieressä tai ainakin samassa talossa tai pihalla jotain tekemässä. Äidin sairaalareissun aikana isä on ollut lastensa luona yötä, ei halua olla yksin kotona. Ei ole mitään viinaongelmaa tms. mutta on tottunut huolenpitoon ja läsnäoloon. Hirvittääkin se aika, jos heistä äiti ensimmäisenä poistuu tästä maailmasta. Isän pärjääminen on erittäin lujassa. Olenkin jo pitkään yrittänyt sanoa, että kun ikää on jo molemmilla, pitäisi opetella ruuanlaittoa ja muita kotihommia, jos toinen sairastuu pidemmäksi aikaa tai kuolee pois. Mutta äiti on myös oman sukupolvensa nainen, miehestä huolehtiminen on se elämäntehtävä, miehen ei kuulukaan pestä pyykkiä tai laittaa ruokaa, naiset on olemassa kotia ja miestään varten...
oikeasti haluavat auttaa, mutta haluaisivat joskus viettää yhteistä aikaa, tehdä jotain yhdessä tai olla vaan ihan huolettomasti vapaana. Kyllä mun yksi vanhempi työkaveri sanoi, että kiva kun lapsenlapset kävi kylässä viikonloppuna mautta kiva kun läksivät. "Saadaan mamma kanssa kyhnöttää yhdessä rauhassa". Jos vanhemmat kaipaa joskus sitä omaa aikaa, miksei isovanhemmat myös? vanhempana sitä ei enää niin nopsaan toivu rasituksesta, pienemmästäkään, vaan tarttee lepoaikaa paljon enemmän.
Häh? ap:hän sanoi et lapset on yleensä ehkä KAKSI kertaa vuodessa mummolla..eli kyllä niillä on just sitä omaa aikaa..kannattaa lukea ketju paremmin kun vastata omiaan!
oletko töissä vai vapaalla, lapset tulisi hoitoon. Eli selkeää toisen hyväksikäyttöä.
Meillä lapset ovat päivähoidossa, kun minä olen töissä. En siis soita sukulaisille, että kuka ottaa lapset tänään, kun menen töihin. Mummi saa lapset koska tahansa luokseen, mutta nimenomaan niin, että hän saa valita ajankohdan.
Vaikka ne ap:n lapset olisi mummilla vain kerran vuodessa, niin silti on kohteliasta etukäteen sopia sekä mummin että miehensä kanssa, että sopiiko. En minä ainakaan haluaisi naapurin lapsia meille hoitoon huomenna, vaikka on vapaapäivä.
että lastesi hoitaminen estää isäpuolesi juopottelua. Äitisi ei todennäköisesti annan hänen kännätä lasten ollessa paikalla, mikä varmaan on helpottavaa myös äidillesi. Eihän aikuisestakaan ole mukavaa katsella humalaista.
En usko että tässä tämän kummemmasta on kyse.
Voisiko äitisi tulla teille hoitamaan lapsiasi?
Ap käy al-anon-ryhmässä mutta laittaa omat pienet lapsensa samaan taloon hoidettaviksi kuin tämä tyyppi jonka takia ryhmässä käy. Yrittääkö hän jatkaa traumat seuraavaankin sukupolveen?
Hanki nyt ap. ihan joku muu taho hoitamaan lapsiasi, maksa vaikka MLL:lle ennemmin.
että lastesi hoitaminen estää isäpuolesi juopottelua. Äitisi ei todennäköisesti annan hänen kännätä lasten ollessa paikalla, mikä varmaan on helpottavaa myös äidillesi. Eihän aikuisestakaan ole mukavaa katsella humalaista. En usko että tässä tämän kummemmasta on kyse. Voisiko äitisi tulla teille hoitamaan lapsiasi?
Älä ota sitä kovin henkilökohtaisesti.
niin, oikeasti meillä isovanhemmillakin on oma-elämä! Vaikka me ollaan nuoria ja jaksetaan hoitaa niitä meidän ihania lapsenlapsia niin oikeesti joskus mekin tarvitaan omaa aikaa. Me ollaan jo omat lapset kasvatettu aikuisiksi, ainakin osa lapsista. Ja se että lapsenlapset alkaa oleen 3-6pvänä viikossa hoidossa (8-12h) alkaa olla liikaa.
Meillä ainakin on vilkas sosiaalinen elämä, käymme myös harrastuksissa 2iltana ja harrastamme seksiäkin joka toinen ilta. Joten on meillä omaa elämää.
Ja meille omat vanhemmat sanoi että kun itse olette lapsenne tehneet niin hoitakaakin ne itse! Ja noin se meni,
Sinun äiti on väsynyt ja kuka hänen väsymyksensä joutuu näkemään, pappapuoli. Joka on ihan selkeästi huolissaan äidistäsi, joka on liian kiltti sanoakseen asiasta mitään.
Ihan oikein että pappapuoli sanoo jos näkee ja kuulee että äitisi on väsy. Niin munkin mieheni tekisi jos minä en saisi suuta auki. Se on rakkautta ja välittämistä -äidistäsi
Olisi kamalaa saada konserttiliput ja sitten soitto, että
Vierailija - 09.08.12 08:00 (ID 15353168)
oletko töissä vai vapaalla, lapset tulisi hoitoon. Eli selkeää toisen hyväksikäyttöä. Meillä lapset ovat päivähoidossa, kun minä olen töissä. En siis soita sukulaisille, että kuka ottaa lapset tänään, kun menen töihin. Mummi saa lapset koska tahansa luokseen, mutta nimenomaan niin, että hän saa valita ajankohdan. Vaikka ne ap:n lapset olisi mummilla vain kerran vuodessa, niin silti on kohteliasta etukäteen sopia sekä mummin että miehensä kanssa, että sopiiko. En minä ainakaan haluaisi naapurin lapsia meille hoitoon huomenna, vaikka on vapaapäivä.
täh. et vaikuta ihan normaalilta. ei sun äidin tarvitse nuolla maata sun pentujen ja sun alta. saa heillä omakin elämä olla.
ihmeteatteria, "otan palkatonta" jos ei äiti hoida mun pentuja. maksat viralliselle päiväkodille kuten muutkin ja odotat että milloin äitisi haluaa viettää aikaa lasten kanssa ja isäpuolesi. kyllä he sitten ilmoittavat.