Miksei espoolaisista pidetä? Kerro mitä tuo stereotypia pitää sisällään?
Mielestäni espoolaisia on niin monenlaisia etten ole saanut oikein kiinni siitä mistä puhutaan?
Kommentit (7)
ottaa päähän se Espoo kokonaisuutena kuin espoolaiset. Se, että kokonainen "kaupunki" rakennetaan ilman punaista lankaa, kevyen liikenteen väylät vituralleen ja julkinen liikenne niin ja näin edustaa aika vahvasti kaikkea sitä, mitä hyvä kaupunkisuunnittelu EI minusta ole. Nyt taas tämä hassunhauska metroilottelu pistää miettimään, mikä helvetti sitä Espoon kunnallisjohtoa oikein vaivaa.
Välillä sit sellainen yleinen Espoo on perseestä -tunne siirtyy niihin espoolaisiin, mutta aika nopeasti tajuaa, että tässä ei ole mitään järkeä. Tosin nykyisestäkin kaupuankilaistuttavapiiristäni ne ainoat ihmiset, joilla on napanuora autonrattiin ovat espoolaisia. ;)
maaseutua ikävöiviä keskituloisia. Mitäs noissa olisi inhottavaa? Ihan tavallista sakkia pääosin.
...mut meillä ei ole rahaa ostaa sieltä taloa. omakotitalot 400-600 000 euroa ja meidän ulottumattomissa. Olen töissä espoossa ja siellä suurin osa on espoolaisia.
mua välillä naurattaa, kuin tosia ne stereotypiat on. naiset on tosi pinnallisia ja turhamaisia -äiteinä vähän kanaemoja ja semmosia "hyväntahtoisia hölmöjä". kaikki pitää ostaa tapiolan stockalta jne.
ehkä se turhamaisuus, pinnallisuus ja "pakko olla jotain" -asenne on sellaista tyypillistä espoolaisuutta.
mutta kuten sanoin, haluaisin itse asua espoossa työmatkojen takia, mutta mä olen kyllä niin kaukana espoolaisuudesta, että ehkä parempi että pysyn audini kanssa vantaalla ;)
...mut meillä ei ole rahaa ostaa sieltä taloa. omakotitalot 400-600 000 euroa ja meidän ulottumattomissa. Olen töissä espoossa ja siellä suurin osa on espoolaisia. mua välillä naurattaa, kuin tosia ne stereotypiat on. naiset on tosi pinnallisia ja turhamaisia -äiteinä vähän kanaemoja ja semmosia "hyväntahtoisia hölmöjä". kaikki pitää ostaa tapiolan stockalta jne. ehkä se turhamaisuus, pinnallisuus ja "pakko olla jotain" -asenne on sellaista tyypillistä espoolaisuutta. mutta kuten sanoin, haluaisin itse asua espoossa työmatkojen takia, mutta mä olen kyllä niin kaukana espoolaisuudesta, että ehkä parempi että pysyn audini kanssa vantaalla ;)
josta saa monipuolisesti kaikkea ja Stockan Herkusta lisäksi ylivoimaisesti parhaat muonat. Esim. Hevi-osastolla ei pahoinpidellä myytävää tavaraa kuten muissa kaupoissa ja lihaa + kalaa saa illallakin. Lisäksi se on kätevästi työmatkan varrella toisin kuin jotkut Sellot tai Omenat. Valinnanvara väheni kun Sokos lopetti Metron tieltä ja S-Market muutti pienempiin tiloihin pohjoiseen.
Metrohömpän Helsinki ajoi välisin Espooseen kun tahtoi omalle virheinvestoinnilleen toisen maksajan ja 5 aluekeskuksen rakenne toimii ihan ok. Peltoja ja lehmiä on Vantaalla ja Helsingissäkin.
Mitä tämä "pakko olla jotain" ja "pinnallisuus" ja "hyväntahtoinen hölmöys" oikein on ja miten se näkyy?
vaikuttaa vahvasti Otaniemi, kaikki tutut DI:t ja tekniikan tohtorit ovat jääneet Espooseen asumaan.
Eli mielikuvani espoolaisista, fiksuja, matemaattisluonnontieteellisesti suuntautuneita työteliäitä ihmisiä, vähän omanlaisiaan huumorintajun ym suhteen. Mutta ihan mukavia.
Ollaan ihan tavallisia ahkeria työtätekeviä ihmisiä. Ehkä keskimäärin vähän paremmin koulutetumpia ja tienataan ainakin tietyillä asuinalueilla enemmän kuin ihmiset keskimäärin. Meidän naapuristossa ainakin on järjestään huomaavaisia ja ystävällisiä ihmisiä, jotka auttaa toisiaan askareissa, lainaillaan työkaluja, peräkärryä, omistetaan kimpassa talonhoidossa tarvittavia värkkejä, grillataan yhdessä...
Asuminen on Espoossa kallista ja siksi varmaan hyvätuloisia, tilavasti asuvia ja hyvillä autoilla ajavia katsotaan kieroon. Katumaasturit, bemarit ja audit ärsyttävät. Lisäksi espoolaisia pidetään etenkin landella kirjanoppineina tyyppeinä, jotka eivät selviä käytännön maalaisjärkeä vaativista asioista ja sille sitten virnuillaan.