Shoppailimme vauvantarvikkeita, mitä mieltä olette ostoksista? (kuva)
Vaunut:
http://www.vaunuaitta.fi/popup_add_image.php?pID=1882&osCsid=b9i2hdus36…
Sänky:
http://www.vaunuaitta.fi/popup_add_image.php?pID=1963
Turvaistuin:
http://www.vaunuaitta.fi/popup_add_image.php?pID=1624
Jos jollakin on näistä kokemuksia, niin otan mielelläni vastaan :)
Kommentit (150)
Kateellisten panettelua. ;) kokemuksia ei ole, itse päädyin brion two sänkyyn ja hoitopöytään. Stokken trip trappiin ja hartanin topline x yhdistelmiin. Mutta upeita ovat sinunkin. :)
siis viisipistevöitä. Mutta juuri niissä "lantiovöissä" piilee se viisipistevöiden heikko kohta. Aina on joku liian löysällä tai kireällä, ja ne säätyvät samasta kohtaa. Vähän kuin rattaissa, ärsyttää se hankala säätäminen. Turvakaukaloissa on myös niin korkeat reunat, ja pylly matalalla kaukalosa, etten kyllä itse näe noiden viisipistevöiden funktiota. Varmasti ne olis kaikissa kaukaloissa, jos olisivat paremmaksi todettu. Ei ole testeissä ainakaan todettu paremmiksi millään tavalla.
Kolmipistevyöt säätyy varmasti ja helposti tasaisen kireälle ja varmasti oikein. Tiedän kun ekalla vauvalla oli viisipistekaukalo ja kolmella seuraavalla kolmipistevyöt. Vaihdoin ihan muista syistä, mutta tuon ominaisuuden huonommuuden tajusin vasta jälkeenpäin.
Vaikka niitäkin harkitsin tässä esikoisvauvan varustelutouhussa. Bugaboon pienet eturenkaat on hankalat ja ystävän kokemuksen mukaan edes talvirenkaat eivät toimineet niin hyvin kuin olisi odotettavissa...
Itseäni arvelutti noissa myös se, että turvakaukalo ei ole yhteen sopiva runkoon (toivottavasti en erehdy) ja että ovat vaunuina niin matalat. Lapsi on polven korkeudella!
Stokken sängyn meinasin itsekin ostaa, mutta sainkin sain lahjaksi ihanan vanhan kehdon. Harkitsen nyt vielä pinnasänkyä, lapsi ei ole vielä syntynytkään ja kehtoonkin tulee mahtumaan useamman kuukauden. :)
siis viisipistevöitä. Mutta juuri niissä "lantiovöissä" piilee se viisipistevöiden heikko kohta. Aina on joku liian löysällä tai kireällä, ja ne säätyvät samasta kohtaa. Vähän kuin rattaissa, ärsyttää se hankala säätäminen. Turvakaukaloissa on myös niin korkeat reunat, ja pylly matalalla kaukalosa, etten kyllä itse näe noiden viisipistevöiden funktiota. Varmasti ne olis kaikissa kaukaloissa, jos olisivat paremmaksi todettu. Ei ole testeissä ainakaan todettu paremmiksi millään tavalla.
Kolmipistevyöt säätyy varmasti ja helposti tasaisen kireälle ja varmasti oikein. Tiedän kun ekalla vauvalla oli viisipistekaukalo ja kolmella seuraavalla kolmipistevyöt. Vaihdoin ihan muista syistä, mutta tuon ominaisuuden huonommuuden tajusin vasta jälkeenpäin.
Ja sellaiset on edelleen yleisesti käytössä kaukaloissa ja turvaistuimissa. Esim. Britax/römerillä. Heidän kaukalonsa (Baby-Safe plus II shr isofixillä) taitaa olla tällä hetkellä testeissä parhaimmaksi todettu, muistaakseni ainoa kaukalo, joka sai erinomaisen arvosanan.
se malli, josta voi tehdä sit joskus kaksi tuolia?
Kiva turvakaukalo mutta rattaat on yksinkertaisesti k a m a l a t. Mustat ruumisvankkurit.
Kyllä 5-pistevyö oikein säädettynä on turvallisempi ja pitää lapsen paremmin paikallaan. Onhan Euroopassakin monessa maassa sallittua kuljettaa autossa vaunukopassa 3-pistevöissä, mutta kukaan asiantuntija ei sitä suosittele (ja vielä vähemmän Suomessa).
Lapsellani on Peg-Peregon kaukalo, jossa on vastasyntyneelle pienennin; peppu ei mene niin syvälle ja lapsi pysyy tosi tukevasi kaukalossa ja vöissä. Myös säätö on tosi yksinkertaista ja onnistuu tasaisesti yhdellä kädellä :)
[i
[/quote]
Ja sellaiset on edelleen yleisesti käytössä kaukaloissa ja turvaistuimissa. Esim. Britax/römerillä. Heidän kaukalonsa (Baby-Safe plus II shr isofixillä) taitaa olla tällä hetkellä testeissä parhaimmaksi todettu, muistaakseni ainoa kaukalo, joka sai erinomaisen arvosanan.
[/quote]
ei välttämättä vaikuta ollenkaan ne viisipistevyöt. Toki ne _voivat_ vaikuttaa. Me ostimme kolmoselle "parhaan mahdollisen" turvaistuimen, joka seuraavassa autoliiton testissä sai arvosanan tyydyttävä... Kyllä otti päästä ja mietitytti. Mutta siis tuota kolmipistevyöt vs. viisipistevyöt ei ole kyllä käsittääkseni mitenkään erikseen vertailtu/tutkittu.
Minusta sellaiset vyöt on parhaat, joiden säätö on helppo ja yksinkertainen, eli ne saa varmasti ja nopeasti oikeaan säätöön. Minulla kokemusta molemmista, ja itse kyllä totesin nuo kolmipistevyöt varmemmiksi.
vaikka meillä poika eka oli siis tyttö ;). Väri ei ole haitannut ollenkaan ja ihan paras turvakaukalo, on niin tilavakin, että meidän kirppu 1,3v on siinä edelleen...Meillä muuten sama brion syöttötuolikin ;)
Turvakaukalosta en osaa sanoa. Kivat värit, mutta onko tosiaan vain kolmipistevyö niin kuin kuvassa näyttäisi. Olen itse ollut tosi tyytyväinen Britaxiin.noissa turvakaukalon vöissä on? Minusta näyttää ihan tavallisilta, eikö Gracossakin ole tuollaiset? Luulin että kolmipistevyöt on ihan tavikset, ihan niinkuin turvaistuimissakin.
mutta aikanaan kun hankin turvakaukalon, oli uusintauutta, että siinä on viisipisteturvavyö, joka oli silloin ainakin testatusti turvallisempi kuin kolmipistevyö. Mutta ehkä se on jo todistettu turhaksi. Itse hankin kaukalon siis vuonna 2006. Niin, ja meidän turvaistuimissakin on viisipistevyöt. On ehkä ollut silloin sitten muotia?
Katsoin että olisi ollut Maxi-Cosin Cabriofix(?), mutta meillä vm2008 kaukalossa oli muistaakseni 5-pistevyöt. Silloin tuo Maxi-Cosi voitti autoliiton testit ylivoimaisesti. Onko eri kaukalo, ovatko vyöt muuttuneet vai muistanko vain väärin?
että "viisipistevyöt on turvallisemmat"? En ole eri mieltä, mutta en samaakaan. Kun en siis tiedä, ei ole mitään tutkimusta tietääkseni? Jos viisipistevyöllä oleva turvakaukalo valitaan vuonna 2011 parhaimmaksi, niin se ei tosiaan välttämättä johdu niistä vöistä (kuten joku tässä sanoi), vaan kokonaisuudesta. Ja jos ne niin ylivertaiset olisi, niin sellaisten kehittely ei maksa niin paljon, etteikö jokainen merkki niitä voisi suunnitella. Ja silloin myös viisipistevöillä oleva kaukalo saisi joka testesissä parhaat arvosanat, mutta nythän näin ei ole.
Nim. Yksi lapsi, ja näiden kanssa nyt jo liikaa pähkäillyt...
[i
ei välttämättä vaikuta ollenkaan ne viisipistevyöt. Toki ne _voivat_ vaikuttaa. Me ostimme kolmoselle "parhaan mahdollisen" turvaistuimen, joka seuraavassa autoliiton testissä sai arvosanan tyydyttävä... Kyllä otti päästä ja mietitytti. Mutta siis tuota kolmipistevyöt vs. viisipistevyöt ei ole kyllä käsittääkseni mitenkään erikseen vertailtu/tutkittu.
Minusta sellaiset vyöt on parhaat, joiden säätö on helppo ja yksinkertainen, eli ne saa varmasti ja nopeasti oikeaan säätöön. Minulla kokemusta molemmista, ja itse kyllä totesin nuo kolmipistevyöt varmemmiksi.
Aiemmassa viesteissäsi selitit, että viisipisteturvavöitä on enää harvassa istuimessa, kun kolmipisteturvavyöt turvallisempina ovat valtaamassa markkinoita. Seuraavassa viesteissäsi kuitenkin kerrot, että viisi-ja kolmipistevöiden turvallisuuseroja ei ole testattu lainkaan. Usko jo: viisipistevyöt oikein käytettynä ovat turvallisempia. Tätä on tutkittu autoilusta paljonkin, muutenkin kuin turvaistuimissa. Tämän vuoksi esim. kilpa-autoilussa käytetään viisipistevöitä.
Sinun oma käyttökokemuksesi on ihan eri asia. Vaikka itse pidät kolmipisteturvavöitä käytänöllisempinä, et silti voi väittää niiden olevan turvallisempia.
Se on totta, että turvaistuintestejä kannattaa lukea tarkkaan. Pisteytys tapahtuu monien muidenkin seikkojen kuin turvallisuuden perusteella. Itse ostin esikoiselle tarkoituksella turvaistuimen, joka oli saanut vain tyydyttävän arvosanan. Turvallisuus oli hyvä, mutta istuin oli saanut muista syistä paljon miinuspisteitä (kankaiden pestävyys, istuimen paino, asentamisen hankaluus jne).
Jos vielä saisi lainaukset oikein:
Aiemmassa viesteissäsi selitit, että viisipisteturvavöitä on enää harvassa istuimessa, kun kolmipisteturvavyöt turvallisempina ovat valtaamassa markkinoita. Seuraavassa viesteissäsi kuitenkin kerrot, että viisi-ja kolmipistevöiden turvallisuuseroja ei ole testattu lainkaan. Usko jo: viisipistevyöt oikein käytettynä ovat turvallisempia. Tätä on tutkittu autoilusta paljonkin, muutenkin kuin turvaistuimissa. Tämän vuoksi esim. kilpa-autoilussa käytetään viisipistevöitä.
Sinun oma käyttökokemuksesi on ihan eri asia. Vaikka itse pidät kolmipisteturvavöitä käytänöllisempinä, et silti voi väittää niiden olevan turvallisempia.
Se on totta, että turvaistuintestejä kannattaa lukea tarkkaan. Pisteytys tapahtuu monien muidenkin seikkojen kuin turvallisuuden perusteella. Itse ostin esikoiselle tarkoituksella turvaistuimen, joka oli saanut vain tyydyttävän arvosanan. Turvallisuus oli hyvä, mutta istuin oli saanut muista syistä paljon miinuspisteitä (kankaiden pestävyys, istuimen paino, asentamisen hankaluus jne).
Kun tuo toinen ei ollut minä! Viisipistevyöt oikein käytettynä voivat olla turvallisempia, mutta käytössä turvallisemmat voivat olla myös ne, jotka tulevat varmemmin oikein säädetyksi. Ja minustakin kolmipistevyöt on helpompi ja nopeampi laittaa oikein. Turvaistuinten kanssa esim. asennus tosi tärkeää, vaikka olisi minkälaiset arvosanat, niin jos on vaikea asentaa oikein, niin turvallisuus kärsii.
Toki olen kanssasi samaa mieltä, että viisipistevyöt voivat olla oikein asennettuna turvallisemmat kuin kolmipistevyöt. Monen lapsen kanssa katson vain eduksi sen, että ne on helppo säätää sopivaksi. Uusia viisipistevöillä varustettuja kaukaloita en ole kyllä kokeillut, että sikäli kokemus puuttuu. Mutta mitä tästä nyt riitelemään, kaikki varmaan valitsee itselleen (ja rahavaroihin) parhaiten sopivat tarvikkeet!
ei välttämättä vaikuta ollenkaan ne viisipistevyöt. Toki ne _voivat_ vaikuttaa. Me ostimme kolmoselle "parhaan mahdollisen" turvaistuimen, joka seuraavassa autoliiton testissä sai arvosanan tyydyttävä... Kyllä otti päästä ja mietitytti. Mutta siis tuota kolmipistevyöt vs. viisipistevyöt ei ole kyllä käsittääkseni mitenkään erikseen vertailtu/tutkittu.Minusta sellaiset vyöt on parhaat, joiden säätö on helppo ja yksinkertainen, eli ne saa varmasti ja nopeasti oikeaan säätöön. Minulla kokemusta molemmista, ja itse kyllä totesin nuo kolmipistevyöt varmemmiksi.
että viisipistevyöt ovat turvallisemmat. Pitävät lapsen lantion paikallaan. Tietenkin kaikkien vöiden pitää olla oikein säädetyt, jotta ne toimivat. Hyvä pointti on tosiaan myös tuo, että kilpa-autoilussa käytetään myös viisipistevöitä, samoin lentäjillä.
Hankin siis tarkoituksella viisipistevyöistuimen vuonna 2006, koska juuri sellainen oli voittanut turvallisuustestit ja koska se oli uusinta uutta eli ennen sitä kaikki olivat kolmipistevöitä. Luulin, että kaikki merkit ovat siirtyneet viisipistevöihin, mutta ilmeisesti siis ei ole aukottomasti todistettu, että olisivat turvallisempia.
Ihan normaalilogiikalla ajattelen kyllä, että vauvan lantio pysyy tiiviimmin penkissä, kun on viisipistevyö eikä paine tule silloin haarojen väliin pelkästään (tämä varmasti pojille tärkeä juttu). En käsitä, mitä vaikeaa on vöiden säätämisessä. Meillä ainakin vedetään ihan yhdellä vedolla kireämmälle aivan samalla tavalla kuin kolmipistevöissäkin. Edelleen siis turvaistuimissa meillä viisipistevyöt.
Mutta en siis ole nähnyt tutkimuksia, joissa näitä kahta olisi vertailtu. Tosin turvallisuustestit on usein voittanut viisipistevyöistuimet. Tämän perusteella siis pidän kolmipistevöitä vanhanaikaisina. ;)
että viisipistevyöt ovat turvallisemmat. Pitävät lapsen lantion paikallaan. Tietenkin kaikkien vöiden pitää olla oikein säädetyt, jotta ne toimivat. Hyvä pointti on tosiaan myös tuo, että kilpa-autoilussa käytetään myös viisipistevöitä, samoin lentäjillä.
että "viisipistevyöt on turvallisemmat"? En ole eri mieltä, mutta en samaakaan. Kun en siis tiedä, ei ole mitään tutkimusta tietääkseni? Jos viisipistevyöllä oleva turvakaukalo valitaan vuonna 2011 parhaimmaksi, niin se ei tosiaan välttämättä johdu niistä vöistä (kuten joku tässä sanoi), vaan kokonaisuudesta. Ja jos ne niin ylivertaiset olisi, niin sellaisten kehittely ei maksa niin paljon, etteikö jokainen merkki niitä voisi suunnitella. Ja silloin myös viisipistevöillä oleva kaukalo saisi joka testesissä parhaat arvosanat, mutta nythän näin ei ole.
Nim. Yksi lapsi, ja näiden kanssa nyt jo liikaa pähkäillyt...
Mutta yksi monista.
Sen tosiaan luulisi olevan valmistajille yksinkertaista, että ottaisivat oppia kilpailijan testivoittajaistuimista. Silloinhan kaikki istuimet olisivat pian huipputurvallisia, eikös? Mutta kun kaikki maksaa, ja monesta pienestä turvallisuutta parantavasta seikasta tulee helposti kallis kokonaisuus. Kaikki eivät ole valmiita maksamaan kaukalostaan paljoa. Lisäksi kaikki eivät ensisijaisesti panosta turvallisuuteen, vaan kuten tässäkin ketjussa moni kertoo, esim ulkonäköön ja käyttömukavuuteen. Turvaistuintestitkään eivät arvioi vain turvallisuutta, vaan monia muitakin seikkoja.
Se on fakta, että viisipisteturvavyö pesee turvallisuudessa kolmipisteturvavyön. Kuten edellä on kerrottu, tästä syystä se on käytössä esim. ralliautoissa. Sehän se olisi turvallisin turvavyö henkilöautoonkin, mutta käytännöllisyyden vuoksi turvallisuudesta on tingitty ja tyydytään kolmipistevöihin. Vauvojen suhteen vanhemmilla on kaukalovalinnalla varaa valita, kumpaa priorisoi.
mutta kaukaloissa kolmella. Olen ajatellut, että turvaistuimissa tämä ominaisuus parantaa merkittävästi turvallisuutta, mutta kaukalossa erilaisen rakenteen (ja vauvan myös) ei niinkään. Mutta minä tosiaan en tiedä, enkä ole nähnyt tästä mitään tutkimustietoa.
Onko kolmipisteturvaistuimia, ja miten ne pärjäävät testeissä verrattuna viisipistekiinnistykseen? Siitähän saisi jo vähän osviittaa. Kun kaukalot käsittääkseni pärjää vähän vaihdellen joka vuosi riippumatta kiinnityspisteiden määrästä?
Sori ap, meidän pitäis varmaan pistää oma ketju pystyyn!
Olisitte ostaneet Donkyt samasta mallistosta. Etuina mm. Laajennettavuus kaksosrattaiksi, jolloin saatte mahdollisen uuden vauvan ja taaperon .
Paremmet etupyörät talveen.
Helppo kasata.
Kätevä ostoskorisivuvaunu, kun kyydissä vain yksi vauva.
T : donkien onnellinen omistaja
Kaikki vaan ihmettelee hintojen suuruutta, mutta ei mulla ole hajuakaan niistä. Ei nuo nyt kuvissa näytä erikoisen ihmeellisiltä, eli miksi ne maksaisi/maksaa paljon?
Itsellä ei enää vauvaikäisiä, eli ei tajua hinnoista. Ihan vaan silmillä katson ja siten huomaan, että onhan noita kauniinpiakin olemassa.
Hinta?