Apua elatusmaksusotkun selvittelyyn :(
Eli ex on nyt päättänyt lopettaa elareiden maksamisen näemmä täysin. Lastenvalvojalla ei sopimusta syntynyt, on nyt kaksi aikaa feidannut. Eli käräjille pitäisi mennä...
1. Ei minulla ole rahaa mihinkään oikeustaisteluihin! Paljonko tällaisesta tulee kustannuksia?
2. Kauanko tätä voi pahimmillaan venyttää, jos pakoilee haastemiestä ja ei tule oikeuteen jne?
Voiko tosiaan olla näin, että en nyt saa mistään apua tähän asiaan? Lastenvalvoja ei ainakaan muuta sanonut, kuin että käräjille sitten ja suurinpiirtein heitti pihalle. Olen tosi pienituloinen, joten ne minimielaritkin olisivat tosi tärkeitä että jotenkin pärjätään. Nyt en kai voi kelan kautta niitä hakea, kun ei ole sitä sopimusta?
Kiitos jos joku voisi neuvoa miten tässä pitää edetä ja mihin ottaa yhteyttä, olen tullut jotenkin ihan lamaantuneeksi ja kykenemättömäksi viime aikoina. Masentaa ja väsyttää vaan, kun kaikki takkuaa :/
Kommentit (15)
Otat elatussopimuksen, viet sen paikalliselle ulosottomiehelle, ja kerrot mistä lähtien maksut on maksamatta. Jos tarvitaan jotakin muuta niin sieltä saat neuvot.
huomenna soitat kotikuntasi oikeusaputoimisoon.Saat ajan ja he hoitavat asian eikä se maksa sinulle mitään.Kulut tulevat olemaan noin 600-800€ mut sinun ei tarvitse niitä maksaa.
Oikeus antaa tarvittaessa yksipuolisen päätöksen asiasta vaikka miestä ei tavoiteta.Aikaa voi riippuen ruuhkista mennä useita kuukausia mut päätöksellä saat kelasta koko ajalta takautuvasti minimielarin vaikka muutoin kela maksaa lastenvalvojalla tehdyn sopimuksen kanssa vain 3kk ajalta takautuvan.
1. Koska elatusmaksuja haetaan lapsen nimissä, niin se ei maksa sinulle mitään, lapsella on oikeus ilmaiseen oikeudenkäyntiin nimenomaan tässä asiassa.
2. Tähän en valitettavasti osaa vastata, oma tuleva exänikin parhaillaan pakoilee haastemiestä, on tehnyt sitä onnistuneesti nyt jo koko kesän (kesän alussa vein asian käräjille).
Ja Kela ei tosiaan maksa mitään ennen sitä oikeuden päätöstä. :o(
Oikeuteen meno ei maksa sinulle ja päätöksen saat vaikka mies ei saapuisi paikalle eikä allekirjoittaisi mitään.
Kelalta saat takautuvasti vaikka vuoden elatuksen,niinkauaa ei yleensä asiaan mene.
Kesälomat on virastoissa ohi joten suosittelen et otat yhteyttä heti huomenna ja saat päätöksen vielä tänä vuonna.
Hei, mitä tarkoitit sillä että "saat kelasta koko ajalta takautuvasti minimielarin"? Eli siis mistä lähtien? Siitäkö, kun mies on muuttanut pois yhteisestä kodista, siitäkö kun lähivanhempi on jättänyt asian käräjäoikeuden ratkaistavaksi vai siitä, kun käräjäoikeuden päätös on astunut voimaan?
t. nro 3
harvinaista olisi se että vuoden taaksepäin maksaisi. Mutta hyvä tietysti, jos vaikka sattuu maksamaankin.
t. nro 3
kiitos kaikille!
Ajattelin oikeasti, että en nyt sitten pääse asiassa eteenpäin, kun ei ole rahaa mihinkään oikeuteen lähteä tässä. Ainoa vaan, että meidän kunnassa on oikeusaputoimistoon monen kuukauden jonot (kaveri kertoi, kun on asioinut siellä läheisen kuoltua). Eli olemme nyt ilman rahaa varmaan loppuvuoden ainakin :/
Kauhea tilanne, ja on kyllä tosi väärin että ihminen voi kiusata omia lapsiaan tällä tavoin kuukausikaupalla, jopa vuoden :O Nyt mennyt jo 4 kk ilman elatusmaksuja...mutta kai tästä jotenkin henkiin jäädään.
on myös sellaisia aa-tstoja, jotka ottavat sellaisia asiakkaita, joilla on oikeus maksuttomaan taikka osittain maksuttomaan oikeusapuun. Eli tällöin maksat heille ainoastaan sen saman jonka oikeusaputoimiston juristin palveluksista maksaisit. Näitä löytyy mm. Helsingistä. On olemassa sellainen sivusto, jonne on listattu kaikki Suomen juristit, siellä voi tehdä erilaisia hakuja esim. sen mukaan, mihin juristit ovat erikoistuneet, millä kielillä asioita hoitavat, onko mies vai nainen jne. En nyt vaan muista sen sivuston nimeä.
t. nro 3
tuota asiaa voi itse jotenkin hoitaa?
Tuli vaan mieleeni, että säästäisin monta kuukautta, jos en tarvitsisi mitään asianajajaa...haen kuitenkin vain minimielareita, en mitään muuta.
AP
onko exäsi työtön tai muuten erityisen pienituloinen?
Laske toimeentulotukilaskurilla onko sulla mahdollisuus saada sitä.
minimielareita, koska tiedän, että enempään ei exän tuloilla ole varaa. Kolmesta lapsesta minimitkin ovat jo melkoinen summa...
Ap
asianajajan palkkaa, mikäli olet pienituloinen oikeasti. Menet a-a:n luo ja kerrot tilanteen, hän (tai sihteeri) täyttää lomakkeen jonka toimittavat kaupungille, jotka myöntävät ilmaisen oikeusavustuksen. Näin tein itse. Ota selvitys tuloistasi mukaan. Ja siis itse kävin ihan yksityisellä firmalla, en missään oikeusaputoimistossa.
tänä väliaikana saada elatusmaksut soskusta. Ottavat sitten takaisin kun asia on ratkaistu.
Sosiaalitoimistoon varaa aika. toki jo mainittuun oikeusaputoimistoon.
Pistä asiat heti vireille.
jos joku sattuisi tietämään...voinko käräjäoikeudelta hakea sopimusta takautuvasti siitä päivästä, kun isä lopetti maksamisen? Ja jos voin/sen saan, maksaako siinä tapauksessa Kela takautuvasti?
Olen varannut nyt ajan oikeusaputoimistoon, sain sen onneksi jo tälle kuulle.
Sossuun yritän saada yhteyttä, on vaan kovasti varattu kun soittoaika on vain tunnin päivässä.