Neuvoja lakia tuntevilta ja lääkäreiltä tarvitaan
Tällainen tapaus: äidin miesystävä käynyt päälle jo kahdesti. Ekalla kerralla jäi jälki, ei pysyvää vammaa (valokuva löytyy, tarttui käteen lujalla otteella). Tokalla kerralla (eilen) läimäytti käsivarrelle. Samassa kohtaa on jo aikaisemmin ollut mustelma, mutta se on nyt eri näköinen kuin eilen päivällä.
Poliisitkin kävivät, mutta ilman lääkärin lausuntoa ei kuulemma rikosilmoitusta kannata tehdä.
Lisäksi hän, tietäen miten vaarallista univaje minulle on (sydänongelmia), monena iltana on estänyt nukkumasta pitämällä tv:n äänet liian kovalla. Voiko muuten tästä tehdä rikosilmoituksen, tuo toiminta nyt kun vaarantaa henkeni? Varsinkin kun nukkumisen estäminen on kidutuskeinonakin käytetty.
Nyt on jo alkanut pelottamaan äidin puolesta, samoin omasta. Mitä jos nyt "lievä" fyysinen väkivalta muuttuukin vakavammaksi? Sitä yrittäisin laillisin keinoin estää, siksi kyselen.
Kommentit (4)
Olisiko sinulla jotain aikuista jonka kanssa pohtia?
Olisikohan turvakoti mahdollinen?
Tiukan paikan tullen soita 112!
Olen täysi-ikäinen, asun heillä vielä muutaman viikon vakavan sydänsairauden takia.
112:sta ei ollut eilen sanottavasti apua, poliisit tulivat paikalle, kuuntelivat tilanteen (jota mies tietenkin kaunisteli) ja antoivat neuvoja, sitten lähivät pois.
Lähinnä nyt mietityttää tuo unen estäminen (ja sitä kautta henkeni vaarantaminen) ja henkinen pahoinpitely. Voiko näiden avulla saada lähestymiskiellon tai voiko tehdä rikosilmoituksen, jos mustelma (ja kuvattu) ei riitä?
Samoin omistan asunnon (on siis nimissäni, minun ja veljeni), jossa he (ja toistaiseksi minä) asuvat. Jos muut keinot eivät auta, niin miten edetään, jos haluan hänet asunnosta pois, mutten äitiäni (joka ottaa miehen puolen jatkuvasti, kuten kun mies soitti poliisit, ei suuttunut hänelle, mutta kun minä taas en keksinyt eilen muutakaan turvakeinoa, ja soitin poliisit, äiti suuttui kyllä minulle!
Ja tuo mies muuten nimittelee ja herjaa minua usein, onko siinä perustetta toimenpiteille. Jatkuvsti kutsuu idiootiksi, hulluksi, jne, vaikka todisteet kertovat päinvastaista. Ja tyyppi itse käyttäytyy paranoidisesti (epäili yhdessä vaiheessa että myrkytän hänen ruokansa, ja juu, vakka en surisi jos hän sattuisi kuolemaan, en minä sentään murhaamaan ketään rupea, hänestä taas en mene takuuseen).
Tottakai tuo täyttää pahoinpitelyn tunnusmerkit, mutta todisteiden pitävyys oikeudessa on sitten toinen juttu. Joka tapauksessa rankka ja pitkä prosessi jos siihen lähdet. Mikäli suunnittelet oikeusprosessia, niin lääkäriin joka pahoinpitelyn jälkeen dokumentoimaan vammat - lausunnon voi sitten kirjoittaa myöhemminkin tekstien perusteella, mutta kannattaa nimenomaan mainita lääkärille, että haluaa vammat kirjattavan ylös mahdollista pahoinpitelysyytettä varten.
Mutta itse asiasta - miksi ihmeessä asut vapaaehtoisesti tuollaisen ihmisen kanssa samassa paikassa? Millään virka-avulla tai oikeusjutuilla teitä ei kovin nopeasti eroteta, eli mahdollisuutesi on joko muuttaa itse muualle (helpointa) tai yrittää saada häätö hänelle.
Asunto on siis sinun ja veljesi omistuksessa? Onko äidilläsi siihen hallintaoikeus? Jos äidilläsi on hallintaoikeus (esim. isäsi kuollut, äitisi jäänyt leskeksi), niin et voi saada äitiäsi asunnosta ulos ja hänellä lienee oikeus majoittaa elämänkumppaninsa asuntoon myös. Siinä tapauksessa kehottaisin sinua muuttamaan.
Jos äidilläsi ei ole hallintaoikeutta, niin voinet komentaa miehen muualle. Epäilen kuitenkin sen onnistumista jos et häädä äitiäsi samalla. Kuulostaa siltä, että äidilläsi on riippuvuussuhde mieheen ja sinulla riippuvuussuhde äitiisi. Jonkun pitää nyt katkaista riippuvuutensa jotta homma aukeaisi. Eli tässä tapauksessa sinun on päätettävä, muutatko itse vai häädätkö myös äitisi, koska äitiisi tuskin pystyt vaikuttamaan. Ja tietysti sanansa sanottavana on myös veljelläsi jos hän omistaa puolet asunnosta...
Suosittelen iltalukemisiksi Tommy Hellstenin kirjaa Virtahepo olohuoneessa.
vammat, vaikka ne eivät varsinaisesti mitään hoitoa tarvitsisikaan. Soita huomenaamuna terveyskeskukseen ja kysy aikaa, tai sitten voit mennä yksityiselle mustelmaa näyttämään.