Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien vuorokausirytmiin ei saa puuttua perheessä - kyllä vai ei?

Vierailija
03.08.2012 |

Jos vanhempia häiritsee kukkuva teini, heidän pitää ostaa pimennysverhot, korvanapit ja vetää unilääkettä naamariin. Näin olen lukenut useilta palstoilta netistä.

On tavallista, että teini (jo 13v) valvoo viiteen ja nukkuu viiten saakka illalla. Keikahtanut unirytmi ei vaikeuta koulunkäyntiä.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kouluajoista kyse, niin ehdottomasti ei!! se on klo 22:00 sillon pehkuihin

Vierailija
2/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 v on kyllä aika nuori valvomaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei, niin miksi teitä häiritsee teinien kasvanut unentarve? Kai te tajuatte, että vauvavuoden jälkeen suurimmat muutokset kehossa tapahtuvat nimenomaan teini-iässä, ja se vaatii voimia? Koulukäynti täytyy tietysti hoitaa, mutta vapaa-ajalla antakaa niiden teinienne nukkua!

Vierailija
4/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllähän siihen voi YRITTÄÄ puuttua, lopputuloksesta en menisi takuuseen. Sen verran meillä kuitenkin vaaditaan että kouluun herätään ja mennään ajoissa, tämän myötä koulupäivinä nukkumaanmenokin tapahtuu suht järjelliseen aikaan, tosin toisinaan toinen neitokaisista valvoo aamuyölle ja sitten heti koulun jälkeen nukkuu muutaman tunnin. Hirveen hankala on teini-ikäistä väkisin illalla laittaa nukkumaan jos se ei nuku, mutta ainakin meillä vaaditaan että jos valvoo pidempään kuin muu väki se on tehtävä hiljaa että toiset saa nukkua. Kyllähän minä välillä paapatan nukkumisen tärkeydestä ja järjellisestä vuorokausirytmistä mutta vähän on kuin seinille puhuisi. Ja jos rehellisiä ollaan, samanlainen olin itsekin nuorena ja silti ihan kelpo ihminen minusta tuli.

Vierailija
5/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin olemaan hiljaa sängyissään. Ja todellakaan meillä ei elä yksikään teini ihan omien sääntöjensä mukaan.

Vierailija
6/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pomo tässä talossa ja täällä eletään minun sääntöjeni mukaan.

Toki nuoriso saa joskus valvoa/nukkua pitkään, niinhän teen itsekin.

Muttei siitä mitään tapaa tule, siitä pidän hulen.

Vierailija
7/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla saa unirytmi keikahtaa ihan päälaelleen. Niin mullakin aikoinaan. Ei se tietenkään koulunkäyntiä vaikeuta, koska kouluaikoina on eri rytmit.

Vierailija
8/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsi itsekin inhoaa pitkään nukkumista

Onneksi nyt on jo täysi harrastusrumba päällä, niin illalla on kymmeneltä taas valmis nukkumaan.

Vierailija
9/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakaa aikomus on kyllä pitää heidänkin kanssaan sitten rajat ja säännöt. Talossa ei hilluta silloin kun muut nukkuvat, kotiin tullaan ajoissa, aamulla herätään ajoissa kouluun eikä mitään pelejä pelata yömyöhään.

Se on muidenkin huomioonottamista ettei siellä meluta silloin kun muut nukkuvat.

Vierailija
10/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omassa huushollissa asuisi teini, niin nostaisin kyllä korvista ylös viimeistään puolen päivän maissa. Nukkukoon sitten omassa huushollissa vaikka sinne viiteen asti. Eli liiallinen yökyöpelöinti seis!

Vierailija
11/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita on kaksi, menevät nukkumaan viimeistään klo.2

Ja herätän heidät yleensä klo.12, elleivät ole itse herränneet siihen mennessä.

Vierailija
12/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sekaisin. Menee kavereiden kanssa ( tai yksin kotona) aamuyöllä nukkumaan ja heräilee iltapv. En ole edes yrittänyt puuttua tuohon, koska se ei tulosta tuo. Koulujen alettua rytmi muuttuu väkisinkin taas entiselleen:)

Vierailija
13/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat ja menevät miten sattuu osallistumatta esim siivoukseen. Saavat könytä yöt läpeensä kylillä ja sitten herättää porukat kun könyävät aamuyöstä kotiin.Päivällä nukutaan keskipäivään asti. Kotona käyvät vaan syömässä eli täys ylläpito eikä mitään tarvi antaa vastineeksi.

Ja sitten ihmetellään kun kakarat ovat itsekeskeisiä ja laiskoja! Samoin teinit tutkimusten mukaan kokevat yksinäisyyttä. Miksiköhän? Siksikö kun ei ketään aikuista heidän menonsa kiinnosta?

Vierailija
14/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osan lomasta saivat valvoa ja nukkua, miten halusivat, mutta ei koko lomaa. Ei sentään kouluaikaisia ylösnousuja (6:45) vaadita, mutta ennen puoltapäivää kuitenkin, ja nyt on aamuja pikku hiljaa aikaistettu. On sitten se koulun alkukin miellyttävämpi.

Onhan ne pitkään nukutut aamut sille teinillekin luksusta, kun se ei ihan jokapäiväistä ole.

Totuutta nukkumaanmenosta on paha sanoa, kun ei sitä tule kytättyä, että onko ne siellä sängyssä silmät kiinni. Mutta kohtuullisen helposti nuo aamuisin nousevat ylös, eivät vaikuta päivisin väsyneiltä ja jaksavat mennä ja harrastaa, niin ainakin luulen heidän saavaan riittävästi unta.

Vierailija
15/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on meillä aina ollut ehdoton, ja se on toiminutkin. Mutta muuten saa valvoa ja nukkua miten haluaa kunhan hoitaa askareensa.

Miettikääpä te nyt kuitenkin, että miksi koko perheen pitää elää loma-aikoina TEIDÄN rytminne mukaan. Yksi mun lapsista on aina ollut yöihminen, kun taas itse olen aamuihminen. Meillä ei tuota ongelmia se, että tyttö saattaa valvoa aamukuuteen (tulla kolmen aikaan kotiin) ja minä herään aamu seitsämältä.

Arvatkaa miksi? Koska minäkin huomion teinini nukkumisajat! Kun siis pidän arvossa teinini unirytmiä, ja olen hissukseen aamuisin, hän osaa olla hissukseen öisin. En siis ala imuroimaan heti 8-9 aikaan, vaan silloin kun kaikki on hereillä.

Vaikka olettekin perheen pää, arvostakaa lapsianne yksilöinä.

Vierailija
16/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa huomioida niin että saa valvoa miten tykkää, nukkua miten pitkään tykkää ja muidenko pitäis hissutella kotona siihen asti kun arvoisa murkku viitsii könytä ylös sängystä?

Mä en ainakaan ala sellaiseen pokkurointiin ihan senkin takia että meillä nää tulevat teinit ihan osallistuvat siihen imurointiin :D

Vierailija
17/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa huomioida niin että saa valvoa miten tykkää, nukkua miten pitkään tykkää ja muidenko pitäis hissutella kotona siihen asti kun arvoisa murkku viitsii könytä ylös sängystä?

Mä en ainakaan ala sellaiseen pokkurointiin ihan senkin takia että meillä nää tulevat teinit ihan osallistuvat siihen imurointiin :D

Kyllähän se on ihan puhdasta vittuilua alkaa imuroida sianpieraisun aikaan jos osa perheestä haluaisi lomallaan nukkua. Vanhempien nukkuma-aikoja pitää kunnioittaa, mutta teinin unentarvetta ei?

Vierailija
18/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun unirytmi keikahti lopullisesti nurinniskoin, meni jatko-opinnotkin aluksi vituralleen.

Mietin vain sitä, että olishan se hyvä ollut, jos vanhemmilla olisi ollut munaa kasvattaa, eikä vain "ymmärtää" ja "kunnioittaa" nuoren unirytmiä.

Vierailija
19/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siivouspäivänä myös teinit osallistuvat totta kai.

Eikä meillä muutenkaan luuhata kylillä pitkin yötä kavereiden kanssa ja totaalinen hiljaisuus on viimeistään klo 23.

Vierailija
20/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä eletä "arvoisan teinin" mukaan, vaan ihan perheenä, jonka jokaista jäsentä kunnioitetaan. Ei mua häiritse teinin yöjuokseminen, koska tullessaan hän osaa olla hiljaa. Sanoinhan minä että kunhan käy koulussa ja hoitaa omat kotiaskareensa olen tyytyväinen. Tottakai arvostan teinin erilaista lomarytmiä, hänhän on lomalla!! Toinen lapsi meillä herää myös aikaisin, yleensä jopa ennen minua mutta ei hänkään ala riehumaan heti aamusta, vaan odottaa että muutkin heräilevät. Pelaa vaikka pleikkaria hiljaisella, katsoo elokuvia, tekee aamupalaa.. eikä aloita suoraan musiikinkuuntelua ja yleistä riehumista. Minusta on tärkeä oppia arvostamaan jokaista perheenjäsentä yksilönä, eikä aina motkottaa kun "taas tuo teini nukkuu iltapäivään asti, ei sekään saa mitään aikaan"

Edelleenkin vaikka minä olenkin se perheen "pää" niin kyllä minunkin täytyy huomioida muita jotta hekin sitten huomioivat minua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän