Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien vuorokausirytmiin ei saa puuttua perheessä - kyllä vai ei?

Vierailija
03.08.2012 |

Jos vanhempia häiritsee kukkuva teini, heidän pitää ostaa pimennysverhot, korvanapit ja vetää unilääkettä naamariin. Näin olen lukenut useilta palstoilta netistä.

On tavallista, että teini (jo 13v) valvoo viiteen ja nukkuu viiten saakka illalla. Keikahtanut unirytmi ei vaikeuta koulunkäyntiä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajat ja nukkumaanmenoajat takaisin, näistä nuorista ei kasva kunnon työntekijöitä ikinä.

Vierailija
22/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineilläkin pitää olla selkeät rajat. Mielellään pitää osallistua myös kotitöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kouluaikoina kouluun heräämistä sekä muihin velvollisuuksiin ja menoihin heräämistä. Mutta jos lapsella on lomaa, eikä suunnitelma koko päiväksi, niin sama se milloin nukkuu, kunhan nukkuu paljon.

Mutta ei ketään voi pakottaa nukahtamaan. Ja itse tiedän unettomuudesta, että loputon sängyssä valveilla pyöriskely ja nukahtamisen yrittäminen tekee vain tuskaisen olon, joten mieluummin illalla vaikka puoli tuntia nukkumisen yrittämistä, vähän aikaa jotain hiljaista puuhailua ja sen jälkeen taas uudestaan nukahtamisyritys.

Vierailija
24/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka valvoo yöt ja nukkuisi päivät. No ennen meni koulu hyvin, nyt ihan vituralleen ja on noissa kesätyöpaikoissakin ollut ongelmia, kun ei ole jaksanut ajoissa paikalle tulla.

Vierailija
25/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun koulu alkaa, muuttuu rytmikin, pyrkii nukkumaan 8 tuntia, mutta jää usein 6 tuntiin ja nukkuu sitten unuvelkoja viikonloppuisin.

Vierailija
26/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on teinin kunnioitusta antaa sen elää, tehdä ja olla tekemättä mitä haluaa. Sen ikäinen tosiaan mieluusti juoksee yöt kylillä, valvoa, nukkua ja metelöidä ja hän saisi vielä olettaa että muut elävät kuin haudassa jotta hän ei herää!

Uskomatonta meininkiä!

Vierailija
27/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yönsä valvova teini saa nukkua....eikä meillä teinit saa hillua kylillä öisin, tulla aamuyöstä nukkumaan ja nukkua iltapäivään ehei ei tosiaan.

Vierailija
28/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on teinin kunnioitusta antaa sen elää, tehdä ja olla tekemättä mitä haluaa. Sen ikäinen tosiaan mieluusti juoksee yöt kylillä, valvoa, nukkua ja metelöidä ja hän saisi vielä olettaa että muut elävät kuin haudassa jotta hän ei herää!

Uskomatonta meininkiä!

Nukkumisesta ja unirytmistä on puhuttu. Ja myös siitä, että teiniäkin voi kunnioittaa. Kaikki ovat päinvastoin korostaneet, että teinin pitää hoitaa hommansa, käydä koulunsa ym., mutta lomalla saa nukkua silloin kun haluaa ja valvoa silloin kuin haluaa. Teinit puolestaan antavat muiden tehdä samoin. Mun vanhimmat lapset on jo aikuisia ja hyvin heillä meni koulut ja opiskelut ovat sujuneet loistavasti, vaikka ovat saaneet lomalla nukkua päivällä ja valvoa yöllä. Vanhin lapsi käy nyt kesätöissä ja tekee välillä työpäivää kellon ympäri. Hyvä työntekijä hänestä on tullut. Hän suostuu aina jäämään ylitöihin ja yötöihin, jos pyydetään, ja häntä myös pyydetään usein, koska pomo tietää hänen suostuvan. Taidatte vain mutulla heittää näitä arvauksia, mitä siitä seuraa, jos ei olekaan perinteinen aamuihminen.

Vierailija
29/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kouluaikoina kouluun heräämistä sekä muihin velvollisuuksiin ja menoihin heräämistä. Mutta jos lapsella on lomaa, eikä suunnitelma koko päiväksi, niin sama se milloin nukkuu, kunhan nukkuu paljon. Mutta ei ketään voi pakottaa nukahtamaan. Ja itse tiedän unettomuudesta, että loputon sängyssä valveilla pyöriskely ja nukahtamisen yrittäminen tekee vain tuskaisen olon, joten mieluummin illalla vaikka puoli tuntia nukkumisen yrittämistä, vähän aikaa jotain hiljaista puuhailua ja sen jälkeen taas uudestaan nukahtamisyritys.

Ja liika nukkuminen ei taatusti ole hyväksi teinillekään! ja todelliset uniongelmat onkin sitten asia erikseen, jos ei saa ollenkaan unta.

Itse olen illan virkku ja tykkäisin nukkua aamulla pitkään eli jos ei pakko ole nousta niin aamut venyy sinne 10 asti. Mutta järjetöntä kääntää koko rytmi ihan päälaelleen eli nukkua päivät ja valvoa yöt. Tiedän ihmisiä, joille ongelmaksi on pidemmän päälle muodostunut juuri tuo rytmin totaalinen muutos ja ei tosiaan väliä, onko aikuinen vai teini.

Vierailija
30/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vanhemmilla olisi ollut tärkeää patistaa enemmän nukkumaan ajoissa. Nimittäin silloin se aamuheräämiseen totuttelu onkin tervanjuontia.

Vasta kun sain lapsia, opin kääntämään rytmin "yhteiskunnan" mukaan - herään klo 7 ja menen nukkumaan klo 23-00.

Vierailija
31/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin suomalaista, että teinit, lapset, elää ihan omaa ja omanrytmistä elämäänsä,josta vanhemmilla ei ole hajuakaan.

Vierailija
32/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vanhemmilla olisi ollut tärkeää patistaa enemmän nukkumaan ajoissa. Nimittäin silloin se aamuheräämiseen totuttelu onkin tervanjuontia.

Vasta kun sain lapsia, opin kääntämään rytmin "yhteiskunnan" mukaan - herään klo 7 ja menen nukkumaan klo 23-00.

Vierailija
33/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan yhteiskunta ei.

Täällä huomaa vastauksista että osa vastaajista on niitä teinejä, osa taas äitejä, jotka eivät uskalla riidellä teininsä kanssa. Meillä teinit käyvät puolet kesästä kesätöissä, toisen puolen saavat riekkua ja valvoa mutta meillä eivät teinitkään nuku yli 10 aamulla.

Unirytmi menee varmasti sekaisin ja nukahtaminen vaikeutuu, jos nukkuu aamuisin liian pitkään.

Onkohan nää mammat jotka antavat lastensa nukkua ja valvoa miten sattuu samoja, jotka ostavat niitä mautoja sun muita heti kun ikä sallii, vaikkei lapsella edes olisi sellaiseen kuljetusten puolesta tarvetta?

Vierailija
34/50 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme teininä valvoneet myöhään ja nukkuneet pitkälle päivään. Sitä kesti pari kesää mutta ei siihen maailma kaatunut vaan on mielestäni ihan normaalia.

Meillä on kyllä aina se yökukkuja antanut nukkumis rauhan muille ja vastaavasti sietänyt normaalit arjen äänet päivällä.

Vierailija
35/50 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa miehen teini melko vapaasti viikolla pelata esim. viiteen aamulla. Mies menee itse nukkuman(kuorsaamaan, valvottaa minuakin kaiket yöt) ja antaa pojan tehdä mitä huvittaa.Aamuisin sitten väkisin nostetaan sängystä ja tehdään aamupalat eteen. Tilanne on nyt sellainen että ammattikoulun kursseista valtaosa suorittamatta, poissaoloja 900h. Onko mitään järkeä? MInua täällä ei kuuntele näissä asioissa kukaan (paha äitipuoli)

Vierailija
36/50 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2012 klo 21:03"]

[/quote]

Minä olen aikuinen ja lapsiakin on parin kappalein mutta en ole vieläkään oppinut sitä "yhteiskunnan" mukaan heräämistä ja nukkumaanmenoa. 

Niin me kaikki ollaan erilaisia. Osa riekkuu öisin, jotkut ovat nukkumassa kymmeneltä ehtooste. Toiset tarvitsevat 12 tunnin yöunet, toisille riittää neljä. En näe siinä ongelmaa jos koulu/työt/tms. hoidetaan kunnolla. 

Itselläni vanhin lapsista alkaa lähestyä teini-ikää ja olen ajatellut että kunhan kahdeksaan mennessä ollaan kotona ja aamulla herätään kouluun niin en näe ongelmaa valvomisessa. Oikeasti on todella tuskallista vain pyöriä punkan pohjalla että joskos se uni tulisi.

Toki nämä ovat nyt ihan ajatuksia vain. Katselen sitten muutaman vuoden päästä uusiksi.

Kummallinen käsitys tuntuu useimmilla olevan siitä, että jos teinillä ei ole uni/päivärytmi kuten muilla (yhteiskunnalla), hän huitelisi pitkin kyliä öisin.

Vierailija
37/50 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joskus unohtunut herättää ja poika kysyy, vieläkin, kotona käydessään, että miksi ette herättäneet aeimmin. Toinen taas on aina herännyt aiemmin itsestään. Monelle riittää että teinin saa hereille. Sinnepä ne sitten menevät kouluun nukkumaan. Poika kertoi lukiossa saaneensa kehuja siitä, että on aamuisin virkeä, kun oli aamuja,  että heitä oli vain pari jotka eivät nuokkuneet koskaan aamun ensimmäisillä tunneilla. 

Vierailija
38/50 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2012 klo 18:11"]

Jos ei, niin miksi teitä häiritsee teinien kasvanut unentarve? Kai te tajuatte, että vauvavuoden jälkeen suurimmat muutokset kehossa tapahtuvat nimenomaan teini-iässä, ja se vaatii voimia? Koulukäynti täytyy tietysti hoitaa, mutta vapaa-ajalla antakaa niiden teinienne nukkua!

[/quote]

Miten sinä selität sen, että ei teinillä unentarve kasva koskaan iltaisin? Eikä yöllä vaan 'unentarve' keskittyy nimenomaan aamuihin?

Vai oletko joskus kuullut teinistä, joka menee nukkumaan illalla aikaisin, kun tarvitsee niin paljon unta?

Vierailija
39/50 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yöllä hiljaisuus. Jos joku ei halua nukkua, niin valvokoon, mutta ei saa häiritä muita, esim. keittiöön ei mennä kolistelemaan pikkutunneilla kun muut nukkuu. Eikä aamulla sitten maata myöskään yli puolen päivän vaikka olisi vapaapäivä.

Ei tämä ole ollut meillä mikään suuri ongelma, mutta kyllä siihen on pitänyt aina silloin tällöin puuttua ja kerrata miten toiset otetaan huomioon kun asutaan yhdessä.

Kahden vanhemman lapsen kanssa tämä on ollut suurempi ongelma. Nuorin harrastaa kilpaurheilua ja se kyllä rauhoittaa öitä, uni maistuu kun on saanut purkaa energiansa kentällä.

Vierailija
40/50 |
31.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 06:07"]

Meillä saa miehen teini melko vapaasti viikolla pelata esim. viiteen aamulla. Mies menee itse nukkuman(kuorsaamaan, valvottaa minuakin kaiket yöt) ja antaa pojan tehdä mitä huvittaa.Aamuisin sitten väkisin nostetaan sängystä ja tehdään aamupalat eteen. Tilanne on nyt sellainen että ammattikoulun kursseista valtaosa suorittamatta, poissaoloja 900h. Onko mitään järkeä? MInua täällä ei kuuntele näissä asioissa kukaan (paha äitipuoli)

[/quote]Lopettakaa sen penikan hyysääminen. Meillä lapseet ovat osanneet tehdä aamupalansa itse jo ekaluokalla, eikä ketään ole herätelty kouluun enää yläasteella, vaan ovat saaneet itse huolehtia että ehtivät kouluun.

Teette vain selväksi että asumisoikeus kotona jatkuu vain niin pitkään kun opiskelee. Huoltovelvollisuus loppuu siihen kun lapsi on 18 ja opiskelu loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi