Häälahjasta!
Ihan oikeastiko jotkut ajattelevat sen häälahjan arvon olevan jonkinlainen pääsymaksu sinne häihin? Ei ihme etteivät häät ole ylipäänsä juhlina enää suuressa suosiossa jos näin ajatellaan!
Röyhkeyden huippu minusta kuvitella että kutsuttujen pitäis ostaa pääkuvun mukaan tietyn arvoinen lahja että vastaisi tarjottavien arvoa. Ja vielä rahana pitäis antaa...
Jättäkää ne typerät kekkerit pitämättä jos ei muuten ole varaa niihin!
Kommentit (50)
Kun sydämen sivistys puuttuu, puuttuu kaikki.
Lahjana laulu tai itsetehty taulu olisikin parasta!
lahjan saajalle. Jos minut kutsutaan kaksiin häihin, toiset järjestää nuori pari, tai nuoren parin vanhemmat, ja tiedän, että häät ovat hyvin yksinkertaiset ja edulliset, ja nuoren parin elämä on vasta aluillaan, ja lahjat tulevat tarpeeseen yhteisen kodin perustamiseksi, annan mielelläni niin arvokkaan lahjan, mihin rahani riittävät.
Jos häät järjestetään hyvin kalliissa paikassa, ohjelma ja ruoka on selvästikin kallista, tulee sellainen olo, etteivät juhlien järjestäjän minun rahojani mihinkään tarvitse, ja lahjaksi valikoituu jotain edullisempaa.
Käytännössä tietysti saman arvoinen lahja tulee ostettua, mutta vaatimattomammat häät järjestävälle haluaa antaa arvokkaamman lahjan.
Onkohan tässä nyt iällä merkitystä miten tämän asian kokee. Itse olen 43-vuotias ja minun mielestäni lahajn tarkoitus on muistaa/ilahduttaa hääparia, eikä sitä tarvitse miettiä pääsymaksuna häihin tai ylipäätään miettiä onko summa nyt varmasti tarpeeksi suuri. Ja kyllä mielestäni 50 euroa on ihan riittävä. Jos nyt menisin naimisiin en todellakaan odottaisia arvokkaampia lahjoja.
Ellei sitten käy kyttäämässä tavarataloissa samanlaista maljakkoa ja sen hintaa!
Noloa!
Kun sydämen sivistys puuttuu, puuttuu kaikki.
Lahjana laulu tai itsetehty taulu olisikin parasta!
taulun häälahjaksi miehen sukulaiselta, ja yhä se on keittiömme seinällä. Parhaita lahjoja, mitä saimme. No, kaikki olivat kivoja ja hyviä, varmaan juuri siksi, että mitään häälahjalistaa ei ollut, niin että vieraat itse miettivät, mitä haluavat, jos haluavat, antaa.
30-kymppiset ja alle ovat todella ahnetta ja laskelmoivaa sakkia...itse olen 38v enkä muista koskaan ikäisiltänikään kuulleeni että häälahjan pitäisi olla tietyn arvoinen jotta 5-henkinen perhe voi osallistua!
Ja muakin ihmetyttää se että mistä tämä eräs tuleva morsian edes tietää saamansa maljakon hintaa?
eivät lahjat ja niiden arvo käyneet edes mielessä. Ja 50 euroa on iso lahja muulle kuin lähisukulaiselle.
Mutta enpä minä maksa tuhatta euroa laukustakaan vain siksi, että siinä on joku toisten tunnistama merkki.
nähtävästi sitten olen todella ahne, kun haluan läheisilleni kustantaa upeat juhlat, valitettavasti nyt vain ei tulee samaa fiilistä jostain Oulun työväentalon juhlasta...
En todellakaan oleta, että vieraat maksaisivat juhlat. Jos olettaisin niin, niin silloin olettaisin, että jokainen vieras toisi vähintään sen 70e arvoisen lahjan!!!
Jutun pointti oli se, että mielestäni nyt 10e lahja vain on aivan naurettavan pieni enkä itse kehtaisi minkäänlaisiin häihin viedä niin pientä lahjaa!
Olenhan itsekin usein ollut häissä vieraana ja panostanut joka kerta vähintään sen 30e per henkilö lahjaan. Pariskuntana olemme siis vieneet 60e - 100e (jos rahaa on pyydetty)
Ja väännetään vielä rautalangasta: Jos olettaisin, että vieraana oleva pariskunta kustantaa häämme niin silloin olettaisin heiltä 140e lahjaa MITÄ EN TODELLAKAAN OLETA vaan minulle kelpaa aivan hyvin 20e lahja!!
Laittakaampa oikeasti ikänne tänne nykyviin, jotk olette sitä mieltä, että häiden kalleudella/ perheenjäsenten lukumäärällä on merkitystä siihen kuinka kallis häälahjan pitää olla. Arvaan teidän olevan alle 30-vuotiaita.
Mistä tiedät mitä se maljakkko on maksanut? Vastaatko kiitos!
morsmaikku vastaa, että en tiedäkään maljakon arvoa.
Ilmeisesti teistä kaikista sitten on ok, jos häälahjaksi annetaan 10e arvoinen maljakko (JOS se maljakko olisi sen arvoinen).
Oletteko ihan OIKEASTI joka iikka sitä mieltä. Entä jos se summa annettaisiin rahana?
Jos hääpari on pyytänyt rahaa ja teille tuodaan 10e, niin ette oikeasti pahottaisi mieltänne?
HIEMAN epäilen. Kyllä täällä nyt taas niin hurskastellaan, mutta annas olla, jos olisi oma tilanne...
että en tiedä, minkä hintaisia lahjoja meille tuotiin. Enkä muista, kuka toi mitä. Sen muistan, että joku toi käsin painetun tyynyliinan, arvo oli varmaan vähemmän kuin 60 mk, reilusti, ja minä kirjoitin tuosta itse maalatusta taulusta, se oli puulle tehty, ihana, ja rahallinen arvo varmaan melko pieni. Joku toi puisen tarjottimen. Ja mihinkään lahjaan en vilpittömästi pettynyt, ei olisi tullut edes mieleen. Se hämmensi, että jotkut vanhemmat sukulaiset antoivat aika arvokkaitakin lahjoja, se yllätti paljon enemmän kuin pienet lahjat. Tämä siis täysin rehellinen vastaus. 10 euron maljakko olisi minusta täysin ok.
meidän häät oli 10v sitten eikä meillä ollut lahjalistaa. Häät oli kalliit koska halusimme sellaisia juttuja jotka maksoivat paljon. Lahjaksi tuli kaikkea laidasta laitaan, halvin taisi olla kaksi käsipyyhettä yhdeltä kaveripåariskunnalta. Eikä tosiaan tullut mieleenkään loukkaantua lahjasta! Kava aikuiseksi, morsmaikku!
säästimme häitä varten rahaa, että saimme maksettua ne, joten emme olleet riippuvaisia siitä, kuinka paljon kukakin meille maksaa. Minusta lahjan hinta ei ole pääasia vaan se, että lahja on mieluisa. Sellainen, jota katsoo vielä vuosienkin päästä ja ajattelee, että tämä on meidän häälahja siltä ja siltä, ja se tuo samalla mieleen ne ihanat juhlat ja sen onnellisen kesäpäivän.
Minut on kasvatettu niin, ettei lahjaa saa arvostella. Ovatko nykymorsiamet eritavalla kasvatettuja? Itse olin omissa häissäni nolona ja onnellisena jokaisesta meidän saamasta lahjasta. Eihän me olisi tarvittu mitään.
eiköhän teidän häänne ole yleensä kustantaneet teidän vanhempanne? Näin olen ymmärtänyt ainakin suurimman osan tehneen.
Nykyaikana on hyvin yleistä, että morsiuspari kustantaa ITSE häänsä.
On hieman eri asia jos on saanut ne häät ilmaiseksi ja siihen vielä extrana lahjoja. Tai sitten kustantaa tuhansien eurojen häät itse...
Törkeää haukkua nykyajan pareja ahneiksi, jos itse on aikanaan saanut tuhansien häät ilmaiseksi vanhemmiltaan!!!
Sinäkin varmaan ymmärrät eron lahjan arvossa esim. lapsen kaverin synttäreille ja häälahjalle? Ilman että kukaan on siitä kirjaa kirjoittanut?
mainitaan lahjan minimiarvo!
Häälahja on muistaminen hääparille ja PERINTEISESTI se on ollut taloustavaraa yhteisen kodin perustavalle parille. Nykyään useimmilla koti on jo varustettu, joten lahja voi olla muutakin. Mikään etiketti ei määrittele häälahjan rahallista arvoa.
Perinteisesti, etiketin mukaan, häälahjan arvon on se, mitä osallistuva porukka juhlissa kuluttaa. Eli 5-henkisen porukan odotetaan maksavan luonnollisesti enemmän kuin sinkun.
Toivoisin sekä antajana ja saajana, että lahjassa on arvostavaa ideaa saajan kannalta ja sen hankinnassa on otettu huomioon mahdolliset toiveet ja saajan maku.
En suurin surminkaan haluaisi saada esim. taulua, joka ei vastaa makumieltymyksiäni tai laulua, joka ei minua miellytä. Musiikkiesityslahja on myös arveluttava samasta syystä.
järjestää kalliit häät (jotta pääsisi paistattelemaan ) ja sitten odottaa vieraiden ne maksavan!
Kalliit häät hienossa ravintolassa eivät ole automaattisesti mukavat häät kun taas halvat juhlat automaattisesti huonot! Häävieraat tekevät hienot juhlat eivät hienot puitteet!
Sinä tuleva morsmaikku kuulostat todella alhaiselta ja ahneelta. Kai muistat sitten laskea että jokainen varmasti on ostanut riittävän arvokkaan lahjan sinulle ja jos ei ole niin muistathan kirjoittaa nimet mustalle listalle ja katsoa kieroon!