Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikaisesta hoitovapaasta kysymys

Vierailija
02.08.2012 |

Olen kokoaikatyössä, mutta olen myös Kelan listoilla päätoiminen opiskelija. Nuorimmainen lapseni menee kouluun nyt syksyllä ja lyhentäisin mielelläni työaikaani. Kysymys kuuluu, voinko saada osittaista hoitorahaa, vaikka minulla on opiskelijastatus myöskin? Ts. ajatteleeko Kela kuitenkin, että lyhennän työaikaa, jotta voin opiskella? Mietin vain, jaksanko nähdä vaivan ja hakea sitä edes.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kyse on osittaisesta hoitovapaasta. Osittainen hoitoraha on hyvin pieni, n. 90 euroa kuukaudessa. Sitäpaitsi ensimmäinen huolesi on työnantajan suostumus, sillä osittainen hoitovapaa EI ole työntekijän subjektiivinen oikeus, vaan työnantajalla on oikeus kieltäytyä sen myötämisestä perustellusta syystä.

Osittaisella hoitorahalla ei ole mitään tekemistä opiskelijaetuuksien kanssa, sillä tuskinpa niitäkään saat juuri mitään jos olet kerran kokoaikatyössä. Ja tosiaan osittaisesta hoitovapaasta maksettava korvaus on ihan mitätön.

Vierailija
2/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että korvaus on käytännössä mitätön, mutta myös minun palkkani on luokkaa taskuraha, kuten kunnallisissa duuneissa usein on. Kun veroprosentti vielä laskee tulojen laskiessa ja päälle tulisi tuo hoitoraha, saattaisi noin taloudellisesti tilanne mennä ihan päikseen.

Tiedän senkin, ettei kyse ole subjektiivisesta oikeudesta, mutta edelleen kuntatyönantaja harvemmin estää tällaisia suunnitelmia, kun en ole kuitenkaan mikään hallinnon avainhenkilö.

Kelan sivuilta tai jostain luin, että osittaista hoitorahaa voi hakea, kun lyhentää työaikaansa lapsen hoidon järjestämiseksi. Ja kun olen Kelan kirjoissa myös opiskelija, mietin evätäänkö tuki sillä ajatuksella, että "luennolle se kuitenkin menee eikä oikeasti vietä aikaa lapsen kanssa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että korvaus on käytännössä mitätön, mutta myös minun palkkani on luokkaa taskuraha, kuten kunnallisissa duuneissa usein on. Kun veroprosentti vielä laskee tulojen laskiessa ja päälle tulisi tuo hoitoraha, saattaisi noin taloudellisesti tilanne mennä ihan päikseen.

Tiedän senkin, ettei kyse ole subjektiivisesta oikeudesta, mutta edelleen kuntatyönantaja harvemmin estää tällaisia suunnitelmia, kun en ole kuitenkaan mikään hallinnon avainhenkilö.

Kelan sivuilta tai jostain luin, että osittaista hoitorahaa voi hakea, kun lyhentää työaikaansa lapsen hoidon järjestämiseksi. Ja kun olen Kelan kirjoissa myös opiskelija, mietin evätäänkö tuki sillä ajatuksella, että "luennolle se kuitenkin menee eikä oikeasti vietä aikaa lapsen kanssa."

Oikea osoite on Kela.

Vierailija
4/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

absoluuttisia totuuksia tässä keneltäkään pyytänytkään. Keskustelupalstoilla on vaan yleensä tapana keskustella mitä erilaisimmista asioista.

Vierailija
5/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kyse on osittaisesta hoitovapaasta. Osittainen hoitoraha on hyvin pieni, n. 90 euroa kuukaudessa. Sitäpaitsi ensimmäinen huolesi on työnantajan suostumus, sillä osittainen hoitovapaa EI ole työntekijän subjektiivinen oikeus, vaan työnantajalla on oikeus kieltäytyä sen myötämisestä perustellusta syystä. Osittaisella hoitorahalla ei ole mitään tekemistä opiskelijaetuuksien kanssa, sillä tuskinpa niitäkään saat juuri mitään jos olet kerran kokoaikatyössä. Ja tosiaan osittaisesta hoitovapaasta maksettava korvaus on ihan mitätön.

http://www.mol.fi/mol/fi/02_tyosuhteet_ja_lait/011_tyosopimus/06_perhev…

"Työnantaja voi kieltäytyä työntekijän vuorokautisen tai viikoittaisen työajan lyhentämisestä vain, jos järjestelystä aiheutuu työnantajan toiminnalle vakavaa haittaa."

Vierailija
6/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

absoluuttisia totuuksia tässä keneltäkään pyytänytkään. Keskustelupalstoilla on vaan yleensä tapana keskustella mitä erilaisimmista asioista.

Selvän kysymyksen.

Vierailija
7/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en odota vastauksilta mitään kiveen hakattua totuutta, vain lähinnä arveluja siitä miten käy/kävisi.

Vierailija
8/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä myöskään työnanatajalla ei ole mitään oikeutta evätä sitä osittaista hoitovapaata. Ainoastaan hyvin perustellusta huippuhypertason asiantuntijatyöstä ym voisi olla se mahdollisuus että sitä ei saisi. Evääminen tulee myös osoittaa kirjallisesti.

Vierailija
9/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että palkkasi on kuitenkin sen verran iso, että et saa juuri mitään. Jos et saa mitään niin tuskin Kelaa kiinnostaa se, mitä teet työpaikallasi ja oletko osittaisella vapaalla vai et.

Vierailija
10/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty ihan selväksi että ei kannata aloittaa tuollaista pelleilyä jos meinaa paikkansa pitää. Minä olen ainut joka on saanut luvan.

Vierailija
11/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asian aikoinaan jostain ministeriöstä asti selvittänyt ja työnantajalla on oikeus kieltää se VAIN ERITTÄIN PAINAVISTA SYISTÄ JA SE ON TEHTÄVÄ KIRJALLISESTI. Painavia syitä on mm se että on kyseessä pieni, yhden tai kahden hengen firma. eli käytännössä siis juuri koskaan työnantaja ei voi sitä kieltää!

Toinen asia mikä usein käsitetään väärin on ajankohta. Osittaista hoitovapaata saa kun lapsi on myös 3v, 4v, 5v jne....ei siis koske vain pienen koululaisen vanhempaa!

Vierailija
12/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki tietenkään näitä työhön liittyviä lakeja noudata, kuten ei kaikki noudata muitakaan lakeja.

Työntekijä on kuitenkin hyvin vahvoilla, jos työnantaja kieltää.

Tehty ihan selväksi että ei kannata aloittaa tuollaista pelleilyä jos meinaa paikkansa pitää. Minä olen ainut joka on saanut luvan.

Vierailija
13/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja evää osittaisen hoitovapaan. Se on kuitenkin lakiin kirjattu oikeus.

Vierailija
14/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjalliseen eväykseen.

Vierailija
15/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tukikuukausia on kyllä jäljellä. Perun siis etukäteen aina opintuen.

En usko, että Kelaa kiinnostaa mitä työpaikallani teen, muutta kiinnostaako kelaa se, hoidanko lasta vai istunko luennolla? Ihan hyvin nimittäin voisin niinkin tehdä ja tällöin kela tukisi opintojani eikä varsinaisesti lapsen hoitamista. Mutta ehkä kelaa ei oikeasti edes kiinnosta, kun sitä työaikaa on kuitenkin todistettavasti lyhennettävä ja samalla menettää palkkaa.

ap

Vierailija
16/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tukikuukausia on kyllä jäljellä. Perun siis etukäteen aina opintuen.

En usko, että Kelaa kiinnostaa mitä työpaikallani teen, muutta kiinnostaako kelaa se, hoidanko lasta vai istunko luennolla? Ihan hyvin nimittäin voisin niinkin tehdä ja tällöin kela tukisi opintojani eikä varsinaisesti lapsen hoitamista. Mutta ehkä kelaa ei oikeasti edes kiinnosta, kun sitä työaikaa on kuitenkin todistettavasti lyhennettävä ja samalla menettää palkkaa.

ap

Niitä kiinnostaa että sinulla on todistus josta ilmenee että lyhennät työaikaasi osittaisen hoitovapaan takia kun haet sitä hoitorahaa.

Vierailija
17/17 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haetaan työnantajalta, mutta osittaisen hoitorahan voi Kela evätä, tosin tuskin ap:n tapauksessa.

Suosittelen tuota hoitovapaata, helpottaa arkea kummasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi