Minkä ihmeen takia omatoimimatkalaiset kokevat ylemmyyttä pakettimatkalaisia kohtaan?
Kommentit (156)
Valmismatkalainen maksaa aina tuotantokuluja, oppaiden palkkoja, markkinointikuluja, lentokoneiden tyhjiä paikkoja, jne.
Mitä sellaista omatoimimatkalainen voi tehdä, mitä pakettimatkaaja ei voi tehdä? Onko matkakokemus jotenkin parempi, autenttisempi?
Käytämme pääasiassa valmismatkoja niiden helppouden vuoksi. Kun varaan jonkun aurinkomatkojen tai finnmatkojen matkan, mun ei tarvitse perehtyä ihan hirveästi kaiken maailman asioihin ja etsiä hotellia, miettiä kuljetuksia. Se ei kuitenkaan estä meitä hyppäämästä paikalliseen junaan ja ajamasta lomakohteesta pois, tutustumasta paikallisiin ihmisiin ja ilmiöihin omin päinemme. Puitteet ovat valmiit, loman teemme itse.
Usein valmismatka ei edes hirveästi hinnassa poikkea itse räätälöidystä. Ja on kohteita, joihin pääsee lomalennolla suoraan, reittilento tulisi kalliiksi ja pitkäksi.
Valmismatkalainen maksaa aina tuotantokuluja, oppaiden palkkoja, markkinointikuluja, lentokoneiden tyhjiä paikkoja, jne.
Kyllä valmismatkoilla tilauslentojen lentokoneet on pääsääntöisesti täyteen myyty. Reittilennoilla on niitä tyhjiä penkkejä paljon enemmän.
omatoimimatkailainen, mutta en tunne mitään ylemmyyttä valmismatkalaisia kohtaan. Itse käyn omatoimimatkoilla, koska en halua jämähtää yhteen paikkaan koko loman ajaksi, kierrän useammassa eri kaupungissa ja jopa useassa eri maassa. Viime lomallani lensin yhteen maahan ja pois lähdin kolmen viikon kuluttua naapurimaasta.
En näe tilanteessani kannattavaksi ottaa valmismatkaa, kun maksan silloin hotellista jossa en kuitenkaan koko lomaa yövy. En ole sitä tyyppiä joka makaisi kaksi viikkoa saman hotellin uima-altaan reunalla, mutta en yhtään dissaa heitä jotka niin tekee.
Usein valmismatka ei edes hirveästi hinnassa poikkea itse räätälöidystä. Ja on kohteita, joihin pääsee lomalennolla suoraan, reittilento tulisi kalliiksi ja pitkäksi.
Itse kävin joskus harrastukseen liittyen Lanzarotella. Reittilennoilla olisi mennyt suunnilleen vuorokausi suuntaansa... Kannatti ottaa "valmismatka" (tai oikeastaan heiltä vain lento), koska pääsi suoralla lennolla 6h perille eikä hintakaan ollu paha.
Muutamia esimerkkejä:
- Bangkok 2 viikkoa edullisessa hotellissa Finnairin reittilennoilla 895 Euroa/hlö, suoraan Finskin sivulta lennot samaan koneeseen 950 Euroa/hlö. Saimme vielä olla siellä hotellissa muutaman päivän ennen kuin lähdimme kiertelemään. Joka tapauksessa halusimme olla Bangkokissa muutaman päivän.
- Viikon äkkilähtö Costa Del Solille suoralla lomalennolla 295 Euroa/hlö, itse etsittynä lennot kahdella vaihdolla 310 Euroa. Lomailtiin sukulaisen asunnossa.
- Marraskuussa keksimme, että haluamme jouluksi Kanarialle. Itse etsittynä lennot maksoi hunajaa (1000 Euroa->) ja siihen päälle hotelli. Sen sijaan matkatoimistosta saimme lennot+hotellin alle 900 Eurolla.
Yleensä aina matkaa suunniteltaessa vertailen vaihtoehtoja. Monesti, erityisesti ns. tusinamatkoilla, matkatoimisto on edullisempi tai hinta on about sama kuin omatoimisena. Omatoimimatkoilla vaan lennot ei ole suorat kuten lomalennot ja maksan mielellään muutaman kympin suorasta lennosta.
vuosi etukäteen. Ja miten he viitsivät ja voivat roikkua puhelimessa ja jonottaa niitä valmismatkoja. Kuvastojen plärääminen ja hotellien vertailu tuntuu jotenkin hupaiselta. Ja sitten mennään sinne kohteeseen ja kaksi viikkoa kuljetaan samaa reittiä: äiti tekee aamupalan, mennään rannalle/altaalle, syödään siellä jätskiä ja isä juo olutta, illalla mennään pitsalle, nukkumaan ja sama taas alusta. En tiedä tällaistako valmismatkailu kaikilla on mutta niillä muutamalla perheellä jotka tunnen ja jotka tätä harrastavat, niillä näin on.
Me ei tiedetä lomien ajankohtaa varmasti noin pitkälle tulevaisuuteen. Nuorina kierrettiin Eurooppaa ja vähän kauempanakin moottoripyörillä, reissut suunniteltiin pääpiirteissään mutta muuten mentiin mielen mukaan ja omaa tahtia. Lasten ollessa pieniä tehtiin lomareissuja autolla samalla systeemillä. Yksinkertaisesti on jäänyt koko tuo pakettireissaus ihan vieraaksi. En osaa sanoa tarkalleen, miksi, mutta kun loma tulee ajankohtaiseksi, sitä vaan mieluummin menee etsimään lentoja ja hotelleja netistä kuin matkatoimistojen katalogeista.
mutta jos rahasta olisi tiukkaa, voisin tehdä omatoimimatkoja. Eli yhdistän omatoimimatkailun köyhäilyyn.
On niiin helppoa mennä lomalla kun joku muu on miettynyt reitit ja hotellit ym valmiiksi ja itse tarvii mennä vain kyytiin.
vuosi etukäteen. Ja miten he viitsivät ja voivat roikkua puhelimessa ja jonottaa niitä valmismatkoja. Kuvastojen plärääminen ja hotellien vertailu tuntuu jotenkin hupaiselta. Ja sitten mennään sinne kohteeseen ja kaksi viikkoa kuljetaan samaa reittiä: äiti tekee aamupalan, mennään rannalle/altaalle, syödään siellä jätskiä ja isä juo olutta, illalla mennään pitsalle, nukkumaan ja sama taas alusta. En tiedä tällaistako valmismatkailu kaikilla on mutta niillä muutamalla perheellä jotka tunnen ja jotka tätä harrastavat, niillä näin on.
Me ei tiedetä lomien ajankohtaa varmasti noin pitkälle tulevaisuuteen. Nuorina kierrettiin Eurooppaa ja vähän kauempanakin moottoripyörillä, reissut suunniteltiin pääpiirteissään mutta muuten mentiin mielen mukaan ja omaa tahtia. Lasten ollessa pieniä tehtiin lomareissuja autolla samalla systeemillä. Yksinkertaisesti on jäänyt koko tuo pakettireissaus ihan vieraaksi. En osaa sanoa tarkalleen, miksi, mutta kun loma tulee ajankohtaiseksi, sitä vaan mieluummin menee etsimään lentoja ja hotelleja netistä kuin matkatoimistojen katalogeista.
Ei valmismatkan varaus edellytä mitään puhelinlangalla roikkumista tai katalogien selaamista, netistä löytyvät nekin. Eikä tarvitse varata vuosi etukäteen, voi varata matkansa vaikka huomiseksi.
Jokainen kai saa viettää lomansa haluamallaan tavalla.
täytyy uskotella olevansa autenttisempi (mennessään Istanbuliin itse netistä ostamallaan lentolipulla ja Bookingista varattuun hotelliin. Samalla toinen tekee saman reissun varaamalla netistä valmismatkan - kenties jopa siinä samassa hotellissa.)
Ainut, että omatoimimatkaaja todennäköisesti säästää rahaa ja toisaalta joutuu huolehtimaan kyytinsä lentoasemalta hotelliin (tämäkin sujuu kätevästi esim taksilla).
Molempia on tullut koettua (rahapulan vuoksi enemmän omatoimimatkailua) ja molemmista saa tehtyä hyvän ja vaihtelevan loman.
suostuisi lähtemään kiertämään autolla lasten kanssa (tai ilman). En kyllä hirveäampää tapaa keksisi lomaa viettää kun istumallase autossa!
Valmismatkan voit varata netistä vaikka huomiseksi! Ei tarvitse roikkua puhelimessa tai selailla mitään kuvastoija. Niillä valmismatkoilla ei ole lupauduttu pysymään vain siellä hotelissa ja lähi pitseriassa liikkua saa vapaasti :D.
Tosin meidänmatkat on aika pitkälti vain sitä löhäilyä siellä altaalla, koska se on juuri sitä mitä lomalta halutaan ,tykkäsipä omatoimimatkailijat siitä tai ei :D.
kyllä menevät minuutissa kaupaksi sen jälkeen kun ne on tulleet myyntiin ja ne mitä on jäljellä ovat jotenkin outoja - hotelli huono, ikkunat roskikselle, huoneet ravintolan yläkerrassa, matkaa joka paikkaan 10 km...
Ei valmismatkan varaus edellytä mitään puhelinlangalla roikkumista tai katalogien selaamista, netistä löytyvät nekin. Eikä tarvitse varata vuosi etukäteen, voi varata matkansa vaikka huomiseksi.
Jokainen kai saa viettää lomansa haluamallaan tavalla.
kyllä menevät minuutissa kaupaksi sen jälkeen kun ne on tulleet myyntiin ja ne mitä on jäljellä ovat jotenkin outoja - hotelli huono, ikkunat roskikselle, huoneet ravintolan yläkerrassa, matkaa joka paikkaan 10 km...
Mieluummin lähden kap verdelle minulle läheisten ihmisten kanssa.
eikä kaikki pidä esim talvilomaa viikolla 8
kuten myös Kanarialle voi lähteä reppureissaamaan
Hyvä kysymys! Me matkustellaan miehen kanssa melko paljon ja ollaan käyty ihan pakettimatkoilla, jopa all inclusive-hotellissa (voi ei, järkkyä!). Kuten joku jo mainitsikin, lentoaikataulut saattavat olla ihmisystävällisempiä valmismatkoilla, kentältä pääsee suoraan bussilla perille ja opas on käytettävissä. Meidän vertailujen mukaan pakettimatkat ovat jopa halvempia useisiin paikkoihin kuin omatoimimatkat.
Pakettimatkat ovat joillekin turvallinen vaihtoehto, ehkä siksi omatoimimatkailijat jotenkin dissaavat niitä. Täytyy raivata tiensä itse, ottaa selvää kaikesta itse ja kokea mahtavia autenttisia elämyksiä! No, jokainen tyylillään, miksei saisi olla turvallisuushakuinen?
Eikä pakettimatka sulje pois sitä vaihtoehtoa, että liikkuu matkakohteesta muuallekin. Mulle ainakin sopi se, että tietyssä kaupungissa on hotelli ja tehdään parin päivän reissuja muuallekin kun pakettimatkan ja pelkkien lentojen hintaero on 50egen luokkaa. Tai all inclusive oli pelkkää plussaa, koska matka oli halvempi kuin lennot + hotellit erikseen varattuna. Ainiin, sieltä hotellilta saa siis käydä myös muualla syömässä, vaikka saiskin ruokaa myös paikanpäältä ;)
kuten myös Kanarialle voi lähteä reppureissaamaan
http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…
5 tähden hotelli huone merinäköalalla lähtö 10.8 2012. Ja tadaa, ei tarvinnut vuotta etukäteen varata je sopivan etsimiseenkin meni huikeat max.5min.
http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…
Merinäköala, keskustaan ja rantaan matkaa 20m.
Lähtö 14.8. Ihan oikeasti nämäjotkaovat olevinaan niin hienoja omatoimimatkojensa kanssa eivät edes koskaan ole tutustuneet siihen minkälaisia valmismatkoja on tarjolla!