Onko tässä palstassa jotain poikkeuksellisen mätää,
kun blogi toisensa jälkeen on lopettanut toimintansa av:n takia ja jopa julkisuuden henkilöt puhuvat tästä palstasta kauhistellen?
Kommentit (46)
toki ihmiset täällä näyttää raadollisen puolensa, mutta kyllä osasyyllinen on löysä ja osaamaton ylläpito/moderointi.
Ja tällainen ilman rekisteröitymistä kirjoittelu alkaa olla vähän mennyttä maailmaa. Tosin tuskimpa itsekään käyn enää sen jälkeen, jos rekisteröitymispakko joskus tulee.
ei tässä muuten mitään vikaa ole. Tosin tämä palsta tuo kyllä lukijoita ja julkisuuttakin blogeille, joten ei tämä pelkästään paha paikka ole.
kun blogi toisensa jälkeen on lopettanut toimintansa av:n takia ja jopa julkisuuden henkilöt puhuvat tästä palstasta kauhistellen?
Niin, asiat kärjistyvät täällä helposti. Äideillä on aikaa kirjoitella ja kahlata blogeja. Mutta tässä on tärkeä kanava myös päästää höyryjä ja jakaa mielipiteitä. Mieti miten paljon helpommalla av-mammojen miehet pääsee ettei sitä kaikkea shittiä saa mikä täällä vapautuu? Saatikka että se kohdistuisi lapsiin?
Mun mielestä on tärkeää puhua ja kirjoittaa asioista. Täällä se onnistuu anonyymisti, tai missä se sitten onkaan mahdollista. Ylläpito voi kyllä vastuuntunnossaan pakottaa ottamaan nimimerkin mutta siihen se avoimuuskin loppuu ja se tehdään jossain muualla.
Syytän kyllä aika pitkälle ylläpitoa. On niitä muitakin palstoja, joissa voi kirjoittaa anonyyminä, mutta silti niitä moderoidaan, eikä ne ole tällaisia oksennusämpäreitä kuin tämä.
palsta on täysin vastaava kuin suomi24. ja vastaavat, joissa KAIKISSA on sekä provoilua, haukkumista ja villiä menoa SEKÄ surkeissa elämäntilanteissa kannustamista, järkeviä käytönnän neuvoja jne.
Aika tavalla se elämän koko kirjo, mikä on tosi elämässäkin.
Palstaa ei ole pakko lukea. Mitä nämä hysteeriset pahastujat haluavat? ETtä vain heille mieluisia, oikeita ajatuksia saa lukea.
Sensuurissa liipataana hyvin läheltä sananvapauden rajoittamista. Yhtään ketjua ei ole pakko lukea. Se mitä itse olen täällä nähnyt, on melko tavallista pikkuilkeilyä ja nälvintää. Mihinkään hirveyksiin en ole törmännyt.
kenties aloittaja voisi valaista konkreettisella esimerkillä?
TArkalleen mikä on ylittänyt kipukynnyksen. KONKREETTINEN esimerkki kiitos, ei mitään mutuilua.
lopetetaan, palsta kuolee. Tämä käsittääkseni on vauva-lehdelle taloudellisesti kannattava. Jos sensuuri kovin iskee, kannattavuuskin lähtee.
Kauppalehden nettisivut ovat erinomainen esimerkki siitä, miten toiminta näivettyy, kun vaaditaan nimimerkkipakko.
TAloussanomien kommentointi sen sijaan tuo rutkasti lukijoita sen sivuille. Moni vain vilkaisee artikkelia ja lukee kommentit, KOSKA ne ovat raisuja, törkeitä ja näin muodoin erinomaisen hauskoja. Ja tuon kaiken anonymiteetti takaa.
Älkää koskaan aliarvioiko sitä viehätystä, mikä anonyymilla, osin törkeyksiäkin sisältävällä keskustelulla on. Pelkkä laimea sisäsiisteys ei kiinnsota edes sen moralisoijia. siksihän nuo moralisoivat kukkahattutäditkin täällä notkuvat.
palsta on täysin vastaava kuin suomi24. ja vastaavat, joissa KAIKISSA on sekä provoilua, haukkumista ja villiä menoa SEKÄ surkeissa elämäntilanteissa kannustamista, järkeviä käytönnän neuvoja jne. Aika tavalla se elämän koko kirjo, mikä on tosi elämässäkin. Palstaa ei ole pakko lukea. Mitä nämä hysteeriset pahastujat haluavat? ETtä vain heille mieluisia, oikeita ajatuksia saa lukea. Sensuurissa liipataana hyvin läheltä sananvapauden rajoittamista. Yhtään ketjua ei ole pakko lukea. Se mitä itse olen täällä nähnyt, on melko tavallista pikkuilkeilyä ja nälvintää. Mihinkään hirveyksiin en ole törmännyt. kenties aloittaja voisi valaista konkreettisella esimerkillä? TArkalleen mikä on ylittänyt kipukynnyksen. KONKREETTINEN esimerkki kiitos, ei mitään mutuilua.
Ei minua haittaa, jos puhutaan asiasta, vaikka puhuttaisiin ilkeästikkin. Toivoisin että siivottaisiin keskustelujen seasta ne turhanpäiväisimmät "ongelmasi johtuu siitä että olet 150 kg löysäpillu" ja muut vastaavat, jotka eivät vie keskustelua oikeasti yhtään mihinkään. Täällä on tosi paljon tällaista. Ne vain sotkevat sitä oikeaa keskustelua.
Lisäksi olisi kiva että siivottaisiin vähän, jos samasta aiheesta aloitetaan parin tunnin sisään kymmenen eri keskustelua. Keskustelu pysyisi jotenkin kasassa.
Välttämättä se ratkaisu ei edes ole se että jokaisen pitäisi rekisteröityä. Esimerkiksi niillä palstoilla joissa voi antaa peukkumerkkiä ylös tai alas, kirjoittajat edes yrittävät sanoa jotain vähän järkevää. Sekin saattaisi riittää.
Tai sitten että näkyisi vaikka ip-osoite siinä kommentin perässä. Näkisi onko yksi ja sama provo, joka provoaa joka ketjussa.
palsta on täysin vastaava kuin suomi24. ja vastaavat, joissa KAIKISSA on sekä provoilua, haukkumista ja villiä menoa SEKÄ surkeissa elämäntilanteissa kannustamista, järkeviä käytönnän neuvoja jne.
Aika tavalla se elämän koko kirjo, mikä on tosi elämässäkin.
Palstaa ei ole pakko lukea. Mitä nämä hysteeriset pahastujat haluavat? ETtä vain heille mieluisia, oikeita ajatuksia saa lukea.
Sensuurissa liipataana hyvin läheltä sananvapauden rajoittamista. Yhtään ketjua ei ole pakko lukea. Se mitä itse olen täällä nähnyt, on melko tavallista pikkuilkeilyä ja nälvintää. Mihinkään hirveyksiin en ole törmännyt.
kenties aloittaja voisi valaista konkreettisella esimerkillä?
TArkalleen mikä on ylittänyt kipukynnyksen. KONKREETTINEN esimerkki kiitos, ei mitään mutuilua.
Ai et? No niin arvelinkin. ¨
Mielipiteet on mielipiteitä, mutta toisten, oletetusti tuntemattomien, ihmisten haukkuminen ei ole missään yhteisössä tai tosielämässä sallittua.
Mielipiteitä saa ja pitää olla, mutta ne mielipiteet pitää esittää asiallisesti. En ihan tosissani usko että kovin moni normaaleilla käytöstavoilla varustettu ihminen laukoo asiota samoilla sanavalinnoilla oikeassa elämässä, kuin mitä täällä aikuiset ihmiset laukovat.
Minä olen sitä sukupolvea, jolle on opetettu että nettiin kirjoittaessa tulee muistaa käytöstavat. Kukaan ei halua lukea sellaisia vastauksia omaan kirjoitukseen jossa haukutaan tekstin kirjoittajaa ja kiroillaan. Itse en todellakaa halua että kukaan tulee haukkumaan minua päin naamaani sekä kiroilemaan minulle, joten en halua että sellaista tapahtuu netissäkään.
Se millaista tekstiä täällä on saanut lukea eräistä blogien pitäjistä on jo miltei vainoa. Haukutaan ulkonäköä, haukutaan heidän elämää ja elämän valintoja jne. Ei kukaan halua lukea sellaista itsestään! Ja puolustukseksi ei käy se että "itsehän ne tiedot on laittanut julkisiksi, pitää kestää arvostelu". Jos jostain blogista ei pidä niin sitten sitä ei lueta. Yksinkertaista.
Netissä kirjoittaessa pitää aina muistaa että siellä vastassa on oikeita ihmisiä, jotkut herkempiä kuin toiset. Jos SINÄ et loukkaannu haukuista, niin joku toinen voi niistä loukkaantua, ihan kuten oikeassakin elämässä.
(Ei, en ole aloittaja. Tekstisi alkoi vain pänniä)
Välttämättä se ratkaisu ei edes ole se että jokaisen pitäisi rekisteröityä. Esimerkiksi niillä palstoilla joissa voi antaa peukkumerkkiä ylös tai alas, kirjoittajat edes yrittävät sanoa jotain vähän järkevää. Sekin saattaisi riittää.
Tai sitten että näkyisi vaikka ip-osoite siinä kommentin perässä. Näkisi onko yksi ja sama provo, joka provoaa joka ketjussa.
Enemmän se rekisteröityminen vaikuttaisi asiaan.
ja nyt blogistit ovat riistaa.
Onhan blogisteilla vastuuta, mutta missä journalistien ja lukijoiden vastuu?
Voiko vastuu olla rasti oikealla yläreunassa?
vialla joo. Itse olen jonkun aikaa palstaa lueskellut ja olen kyllä pannut merkille että sellainen netti- ja keskusteluetiketti on kateissa aika monelta. Ilkeillään, haukutaan ja ivaillaan. Toki helppoahan se on nimettömänä huudella, mutta ihmettelen vaan minkä nautinnon siitä sitten saa? Aloituksen jälkeen ei mene montakaan viestiä, kun aina ensimmäinen huutelija on paikalla.
Toki mielipiteitä pitää olla, mutta se tapa jolla ne tuodaan esille voisi jossain tapauksissa olla sivistyneempikin.
Ai et? No niin arvelinkin. ¨
Mielipiteet on mielipiteitä, mutta toisten, oletetusti tuntemattomien, ihmisten haukkuminen ei ole missään yhteisössä tai tosielämässä sallittua.
Mielipiteitä saa ja pitää olla, mutta ne mielipiteet pitää esittää asiallisesti. En ihan tosissani usko että kovin moni normaaleilla käytöstavoilla varustettu ihminen laukoo asiota samoilla sanavalinnoilla oikeassa elämässä, kuin mitä täällä aikuiset ihmiset laukovat.Minä olen sitä sukupolvea, jolle on opetettu että nettiin kirjoittaessa tulee muistaa käytöstavat. Kukaan ei halua lukea sellaisia vastauksia omaan kirjoitukseen jossa haukutaan tekstin kirjoittajaa ja kiroillaan. Itse en todellakaa halua että kukaan tulee haukkumaan minua päin naamaani sekä kiroilemaan minulle, joten en halua että sellaista tapahtuu netissäkään.
Se millaista tekstiä täällä on saanut lukea eräistä blogien pitäjistä on jo miltei vainoa. Haukutaan ulkonäköä, haukutaan heidän elämää ja elämän valintoja jne. Ei kukaan halua lukea sellaista itsestään! Ja puolustukseksi ei käy se että "itsehän ne tiedot on laittanut julkisiksi, pitää kestää arvostelu". Jos jostain blogista ei pidä niin sitten sitä ei lueta. Yksinkertaista.
Netissä kirjoittaessa pitää aina muistaa että siellä vastassa on oikeita ihmisiä, jotkut herkempiä kuin toiset. Jos SINÄ et loukkaannu haukuista, niin joku toinen voi niistä loukkaantua, ihan kuten oikeassakin elämässä.
(Ei, en ole aloittaja. Tekstisi alkoi vain pänniä)
Provoilulla on uskomaton viihdearvo. Asenteesi ilamisee sellaista lapsenomaista aikuista, joka kuvittelee, että kun on itse pakotettu lapsena istumaan hiljaa ruokapöydässä, kaikkien pitää olla samanlaisia ja koska itse on joutunut kovan koulun kautta oppimaan tavoille, niitä tapoja pitää opettaa muillekin. Tästä tauhkasta on moralisoivat kukkahattutädit tehty.
keskustelupalstat eivät ole tosielämä. Ne ovat digitaalisen aikakauden vastine FIKITOLLE, eli kirjoille ja elokuville. Samalla tavalla kuin kirjat muuttuisivat täysin mielenkiinnottomiksi, mikäli niistä reväistäisiin kaikki kirosanat ja yllättävät käänteet ja persoonalliset hahmot pois, samalla tavalla keskustelupalsta näivettyisi, mikäli sieltä otettaisiin tämä ns. karkea aines pois.
On surullista, jos et kykene tajuamaan, mikä näiden palstojen perimmäinen funktio on. Terve ihminen tajuaa sen, ja siksi ymmärtää sen ainakin intuitiivisella tasolla, miksi se provoilukin kuuluu kokonaisuuteen mukaan.
Välttämättä se ratkaisu ei edes ole se että jokaisen pitäisi rekisteröityä. Esimerkiksi niillä palstoilla joissa voi antaa peukkumerkkiä ylös tai alas, kirjoittajat edes yrittävät sanoa jotain vähän järkevää. Sekin saattaisi riittää. Tai sitten että näkyisi vaikka ip-osoite siinä kommentin perässä. Näkisi onko yksi ja sama provo, joka provoaa joka ketjussa.
Enemmän se rekisteröityminen vaikuttaisi asiaan.
Niin on, mutta yhden istunnon aikana kirjoitetut oksennusviestit nyt kuitenkin tulisivat samasta ip-osoitteesta. Ei minua sinänsä kiinnosta yksilöidä ketään, mutta tuo jo vähän edes harventaa niiden provojen kirjoittelua.
vain todella törkeät pedofiilijutut poistetaan, varsinaiseen käyttäytymiseen ei puututa millään tavalla.
Tämä antaa ihmisille sellaisen virheellisen käsityksen, että palstalla saa sanoa ihan mitä tahansa -> missä tahansa saa sanoa anonyyminä ihan mitä tahansa. Moni on kertonut, että pitävät ihmisten haukkumista hupina ja heidän mielestään tämä palsta on juuri sitä varten (=vittuilua varten) olemassa.
En haluaisi mitään rekisteröitymispakkoa enkä järkkytiukkaa moderointia, koska siinä menisi samalla osa tämän palstan villiä viehätystä. Mutta mielestäni voisi moderoida pois tahalliset ilkeilyt, joita tietyt palstailijat suoltavat lähes joka ketjuun ilman mitään panostusta itse asiaan.
Palstan nimikin kertoo jo paljon, eli AIHE ON VAPAA...
Kun ei se välttämättä ole herkkänahkaisuutta, vaan ihan sitä että toivoisi että keskustelut pysyisivät asiassa. Aihe on vapaa, mutta yleensä siinä keskustelun alussa kuitenkin kerrotaan, mistä juuri siinä kyseessä olevassa ketjussa on tarkoitus keskustella.
Jos anti johonkin ketjuun on vain se vakio "sinä läskiperse idiootti tapa itsesi", niin mitä sillä kuvittelee tuovansa edes siihen vapaaseen keskusteluun? Tämä kuitenkin on _keskustelu_palsta. Tuollaiset typerien mihinkään liittymättömien loukkauksien lataaminen joka väliin ei ole mitään keskustelua.
on kaikki sellainen, mihin ei ikinä kuvitellut törmäävänsä. Ketjut, joissa vaimo lähtee seuraamaan miestään Turun yöelämään ja saa tämän kiinni pettämisestä. Epävarmojen kotiäitien kuvat, joissa he esittelevät rintansa, vatsansa ja alapäänsä. Keskustelut, joissa kerrotaan yksityiskohtaisesti, miten törkeästi mökkivieraat ovat käyttäytyneet. Nämä harmittomat ketjut ovat palstan suola ja saavat ainakin minut palaamaan tänne uudestaan.
En ymmärrä, miten kukaan tervepäinen voi sekoittaa viihdearvon ja ihmisten haukkumisen täysin ala-arvoisesti, jatuvalla syötöllä.
Laiska ylläpito, kehno siivooja, ei kai tässä muuta.