Asiakas oli valittanut lihavuudestani sekä pukeutumisestani.
Kuulin pomolta.
Pukeudun tavallisesti, aina puhtaat vaatteet, ei mitään merkkivaatteita (muut töissä käyttävät).
Ylipainoa on, mutta ei ole haitannut työtekoa.
Tämän jälkeen kuulinkin pomolta liudan laihdutus- ja kuntoiluvinkkejä.
Kommentit (50)
Tuleeko sinulle mielikuva ammattilaisesta, asiansa osaavasta työntekijästä, jos itsepuolustusta opettava henkilö on saanut useita kertoja turpaansa kadulla. Tai papista joka käy huorissa, varastelee ja muuten elää saarnaamiensa asioiden vastaisesti. Pukeutumisneuvoja joka käyttää legginssejä housuina ja käyttää tennissukkia sandaaleiden kanssa. Poliisi joka kasvattaa kannabista kotonaan. Vaikka he kaikki tekisivät työnsä hyvin, niin heidän uskottavuutensa on kärsinyt, jos tiedät näistä asioista.
Samoin terveysalan ja varsinkin kuntoilun tai urheilun parissa työskentelevät ihmiset eivät ole selvästi ylipainoisina uskottavia.
En minäkään kyllä uskoisi satakiloista terveydenhoitajaa tai lääkäriä, jotka saarnaisivat mulle ylipainosta ja tyrkyttäisivät
laihdutusohjeita.
Varmaan tulisi sanottua, että
ammatti-ihmisenä sunkin luulisi osaavan toteuttaa noitten ohjeittesi neuvoja.
En minäkään kyllä uskoisi satakiloista terveydenhoitajaa tai lääkäriä, jotka saarnaisivat mulle ylipainosta ja tyrkyttäisivät
laihdutusohjeita.
ammatti-ihmisenä sunkin luulisi osaavan toteuttaa noitten ohjeittesi neuvoja.
Hoitsut ovat useammin läskejä kuin hoikkia.
kun soitan kampaajalle ja valitsen aikaa. Ja jos menen varaamaan paikan päällä ajan, en marssita talon väkeä riviin ja valitse, että otan tuon jolla on vähiten blingiä kynsissä tai että otan sen joka on tehnyt TUON hiukset.
Mutta uusi potentiaalinen asiakas saattaa valita laihemman kampaajan, kun ulkonäköalasta on kyse. That's the way it works.Saattaahan se asiakas valita myös lihavamman kampaajan. Jos minun pitäisi valita laihan, kauniin mutta tympeäilmeisen tai lihavan ja tavisnäköisen, hymyilevän kampaajan väliltä, ottaisin ilman muuta jälkimmäisen. Ulkoisessa olemuksessa on monta muutakin tärkeää pointtia kuin se paino, that's the way it works, darling.
laihdutusohjeita.
ammatti-ihmisenä sunkin luulisi osaavan toteuttaa noitten ohjeittesi neuvoja.Hoitsut ovat useammin läskejä kuin hoikkia.
Mutta siinä vaiheessa kyllä sanoisin, jos ihan järjettömän lihava hoitsu tai lääkäri alkaisi mulle mäkättämään mun
ylipainosta.
Työnantajalla ei ole oikeutta puuttua ulkonäköön, painoon tai normaaliin pukeutumisen, jos työssä ei käytetä työvaatteita. Ota yhteys työsuojeluvaltuutettuun.
vaikkapa ulkonäköasioihinkin, vaaditaanhan lentoemänniltäkin huoliteltua olemusta. Toki lentoemäntiä ei vaadita laihduttamaan. Itselleni tulee mieleen monia palveluammatteja, jossa voi palvella hyvin ylipainostakin huolimatta. En siis ymmärrä, minkälaisessa puljussa asiakas voisi valittaa pelkästään tästä. Yritys valitsee työsuojeluvaltuutetun itse, se ei ole mikään ulkopuolinen viranomainen. Eli jos ap:n firmasta löytyy tällainen niin miksei voisi jutella, mietin vaan onko tämä jo työsuojeluasia (voi tietysti ollakin..).
Työpaikka voi myös edellyttää tietynlaista pukeutumista, mutta se pitää ilmaista jo palkattaessa.
Kysymys kuuluu oletko sairaalloisen lihava, jolloin työantajan neuvot voisi käsittää huolehtimiseksi?
Missä hengessä keskustelu käytiin?
Työsuojeluvaltuutettua voi lähestyä aina kun on mieltä askarruttavia kysymyksiä.
Työsuojeluvaltuutettu on työntekijöiden keskuudestaan valitsema henkilö, jonka tehtävä on edistää ja ylläpitää työläisten terveyttä ja hyvinvointia.
tv työsuojeluvaltuuettu
Jos työnantajaa huolestuttaa työntekijän terveydentila työnantaja voi ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon.
Ulkonäön perusteella tehtyihin terveyshuoliin on syytä suhtautua aikamoisella varauksella.
Jos työntekijä olisi niin sairaalloisen lihava, olisi työterveyshuolto itse jo asian varmasti jo ottanut esille.
Skarppausta siellä työsuojelussa.
En ole mitään monista vaihtoehdoistanne. Meillä ei ole ulkonäkö- tai puketumiskoodia. Pelkästään työntekijöiden luoma oma pinnalisuus merkkivaatteita ja laihuutta kohtaan.
Olen työpaikkamme ainoa ylipainoinen.
Olin jo töihin palkattaessani, en tässäkään suhteessa ole ketään huijannut.
Ihmettelenkin edelleen miten minut on palkattu, koska en täytä työntekijöidemme "standartimittoja".
Pukeudun siististi, halppisvaateisiin tyyliin seppälä, h&m jne.
AP
En ole mitään monista vaihtoehdoistanne. Meillä ei ole ulkonäkö- tai puketumiskoodia. Pelkästään työntekijöiden luoma oma pinnalisuus merkkivaatteita ja laihuutta kohtaan. Olen työpaikkamme ainoa ylipainoinen. Olin jo töihin palkattaessani, en tässäkään suhteessa ole ketään huijannut. Ihmettelenkin edelleen miten minut on palkattu, koska en täytä työntekijöidemme "standartimittoja". Pukeudun siististi, halppisvaateisiin tyyliin seppälä, h&m jne. AP
suosittelen kolmikantakeskustelua työsuojeluvaltuutetunja henkilöstöpäälikön kanssa.
Hieman sivusta mainitsen vielä, että työterveyshuolto ei havaiste ongelmia terveydentilassa jos työntekijällä ei ole asiaa lääkäriin. Terveystarkastukset ovat n. neljän vuoden välein ja löytyy niitä terveitä ihmisiä, jotka eivät sairasta päivää näe eivätkä työterveyshuoltoa.
Lisäksi monessa paikassa on käytössä ns.varhaisen välittämisen malli, joka siirtää esimiehelle vastuuta työntekijän hyvinvoinnista.
Tässä ei ihan varmasti ole kysymys mistään varhaisen välittämisen -malleista, vaan asiattomasta puuttumisesta työntekijän henkilökohtaisiin ominaisuuksiin!
Asiat on joskus juuri sitä miltä ne näyttää. Väärinkohtelua ei tarvitse puolustella tai selittää parhain päin.
Tsemppiä ap:lle, älä lannistu!
rajut ulkonäkömuutokset, jopa painonvaihtelun. Esim. näyttelijät, stripparit, mallit ja monet muut esiintyjät joutuvat hyväksymään ja jopa allekirjoittamaan sopimuksia koskien hiusten pituutta, painoa ja muita ulkoisia muuttujia työssään.
Mitäs, jos ap on vaikka malli? Todellakin asiakas voi valittaa silloin lisääntyneestä painosta!
- Mutta siis joo, mikäli ap ei ole alalla, jossa ulkonäkö nimenomaan liittyy alavaatimuksiin, kehottaisin ottamaan pikimiten yhteyttä työsuojeluun!