Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärille pikapikaa vaiko ei? Näköhäiriöitä... ov

Vierailija
30.07.2012 |

alkoivat pari tuntia sitten; ensin silmissä vähän niinkuin musteni, sitten tuli sahalaitaa ja valopalloja, kuvaa ei näytöllä erottanut. Samaten työkaverin kasvot olivat valopallojen peitossa, sälekaihtimet meni sahalaitaa. Oma käsi näytti oudolle, ihan kuin ruumiista irtautuneelle, ehkä hieman puutuneelle tuntui.

Ulkona helpotti. Nyt sisällä taas tulee noita kohtauksia, pikkuisen juilii välillä päässä muttei koske sen pahemmin. Lieviä pahan olon aaltoja tuli.

Nyt ei näy sahalaitaa, mutta olo on vähän höntti. Niska ja hartia on ehkä vähän kipeä, mietin oisko siellä hermoja jumissa tms (venyttely ei ole ainakaan vielä vaikuttanut suuntaan tai toiseen...).

Migreeniä mulla on ollut, muttei koskaan pahemmin näköhäiriöitä / auraa tms. siis vain särkyä ja kuvotusta.

Ikää 40 v ja molempien vanhempien suvussa aivoinfarktitapauksia, mutta mulla verenpaine aina ok, harrastan urheilua paljon, olen terve ja hyväkuntoinen.

Selittyykö tämä tulevalla migreenikohtauksella vai mistä on kyse???? Lääkärin pakeilleko pitäis lähteä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi tulla pelkkä aura ja kohtaus mennä sitten ohi. Mut toisaalta jos oot 40v eikä koskaan ole ollut sellaisia oireita, voisi ehkä olla hyvä kysyä lääkäriltä.

Vierailija
2/6 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköhäiriöitä ilman migreeniä. Kävin silmälääkärillä ja diagnoosi oli migreeniekvivalentti. Kohtauksia joskus muutama vuodessa, joskus voi olla muutaman vuoden väli. Stressi altistaa minulla, samoin raskausaikoina oli enemmän. Eka kerran parikymppisenä. Luulin tulevani hulluksi:) Näköhäiriöön liittyy myös hieman epätodellinen olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

migreeniä... pikkuisen vaan hirvittää kun ei tällaista oloa ole ennen ollut: Tai no kerran oli samantapainen, ja kun sain niskan venyttelyllä kuulumaan pienen naksahduksen, se laukesi - olisko ollut hermo totaalisen puristuksissa...

Mutta kahtellaan...

-ap-

Vierailija
4/6 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kärsinyt koskaan migreenistä, mutta sitä esiintyy voimakkaasti suvussa. Sen takia olen ehkä suhtaunut liiankin lunkisti omiin näköhäiriöihini, jotka vastaavat noita sinun kokemuksiasi.

Näen palloja, katsetta ei pysty tarkentamaan, jolloin esim. lukemisesta ei tule mitään. Jos nostan paperin tiettyyn kulmaan silmien eteen, niin silloin pystyn todella nopealla vilkaisulla sanomaan mitä siinä lukee, mutta se vaatii todella paperin oikeaa asentoa. Tähän liittyy myös huonoa oloa sekä tuota "en ole tässä maailmassa" tunnetta. Sisällä olo on huono, joten olen lähtenyt mahdollisuuksien mukaan käymään heti lääkkeen oton jälkeen ulkona ja se tosiaan helpottaa.

Itse liitan oireet jonkinlaiseen päänsäryttömään migreeniin, koska oireet vastaavat niitä oireita joita migreeniä sairastavat saavat ennen sitä särkyä. Ensimmäisten näköhäiriöiden ilmestyessä olen ottanut tosiaan heti pari buranaa ja ne ovat auttaneet siihen, että näköhäiriöt ovat lähteneet ja olo alkaa nopeasti friskaantua. Muistan ensimmäiset oireet vuodelta -94 - 95, joten niitä on minulla ollut kohta 20 vuotta. Eivät tule kovin usein, mutta eivät myöskään ole ajan saatossa kadonneetkaan.

En myöskään osaa yhdistää oireiden saamista mihinkään stressiin tms. selkeään syyhyn, eli ne tulevat ja menevät mielensä mukaan. No nyt kun ajattelee, niin pitkään jatkunut väsymys voisi kyllä olla yksi tekijä. Pitkiä päiviä töissä, illalla ei kunnolla rauhoitu eikä sitten uni ole sellaista mitä pitäsii. Mitään fyysistä sairautta ei tosiaan ole ja minullakin verenpaine ihan kohdillaan.

Vierailija
5/6 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoverenkiertohäiriön oireita:

Ensimmäisinä oireina havaitaan akuuttia eli äkillistä heikkoutta toispuolisen kasvon tai ylä- tai alaraajan alueella, puutuneisuutta, tunnottomuutta, hämärtymistä näössä, puhekyvyn tai puheenymmärtämisen huonontumista, akuuttia ja kivuliasta päänsärkyä, huimausta ja kävelyvaikeuksia. Vakavampia oireita ovat toispuolinen raajahalvaus, tuntohäiriö, puhevaikeuksia, näön menettäminen tai hetkellinen toisen silmän pimeneminen.

Jos on jo muutamia näistä oireista niin kannattaa

soitaa vaikka päivystykseen ja kysy sieltä, ei kukaan sulle neurologista tutkimusta voi netin vältyksellä tehdä. Toivootaan että olis sitä migreeniä kuitenkin :)

Vierailija
6/6 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kotiin päästyäni, ennen aloituksen tekoa ja kun eivät ihan täysin täsmänneet, niin tein tän aloituksen :)

Nyt näkö alkaa olla ihan normaali ja enemmän on sellainen normaali "ennen migreeniä -olo".

-ap-

Aivoverenkiertohäiriön oireita:

Ensimmäisinä oireina havaitaan akuuttia eli äkillistä heikkoutta toispuolisen kasvon tai ylä- tai alaraajan alueella, puutuneisuutta, tunnottomuutta, hämärtymistä näössä, puhekyvyn tai puheenymmärtämisen huonontumista, akuuttia ja kivuliasta päänsärkyä, huimausta ja kävelyvaikeuksia. Vakavampia oireita ovat toispuolinen raajahalvaus, tuntohäiriö, puhevaikeuksia, näön menettäminen tai hetkellinen toisen silmän pimeneminen.

Jos on jo muutamia näistä oireista niin kannattaa

soitaa vaikka päivystykseen ja kysy sieltä, ei kukaan sulle neurologista tutkimusta voi netin vältyksellä tehdä. Toivootaan että olis sitä migreeniä kuitenkin :)