Miksi isäni puhuu minulle näin? :/
Olen vielä alaikäinen ja täytän 18 huhtikuussa. Äsken makoilin sohvalla ja datailin kännykällä. Äitini sanoi, että minun on syötävä kaksi mandariinia jotka olin ostanut, ja jos en syö niitä, hän siirtää tililtäni rahaa mandariinien verran itselleen. Totesin että juu syödään, isäni tuli huutamaan että 'pidä ämmä edes turpasi kiinni ja nyt se saatanan puhelin pois.' nousin naama peruslukemilla (no okei meinasin alkaa itkeä mutta peitin sen) ja isä jatkoi 'älä näytä noin hapanta naamaa minulle kusipää-ämmä. Tiesitkö muuten ettei minua kiinnosta yhtään asua kanssasi saman katon alla, ja minullle olisi ihan sama vaikka muuttaisit vaikka samantien. Ja seuraavaksi sinä täältä muutatkin pois.' olenko mä vaan nyt ihan kiittämätön kakara sitten? Käyn lukiossa ja töissä siinä ohella, harrastus löytyy ja en ole 'pahoilta teiltäkään' kiinni jäänyt. Eikö ole els kerta kun isä puhuu tällaisia, joka viikko puhuu kuinka toivoo että lähden pois hänen talostaan. :(
Kommentit (32)
Pelottaa vaan pois muuttaminen kun koen olevani pentu, en tiedä miten osaisin hoitaa kaikki asiat ja olisin varmaan kamalan yksinäinen. :( ja äitini suuttuisi ja katkaisisi välit, koska jos tehtäisiin lastensuojeluilmoitus, aika varmasti pikkusiskoni ja veljeni otettaisiin huostaan tms.... Äiti on sanonu että en sen takia saa missään nimessä puhua mitään kelleen, koska hän ei kestäisi jos joutuisi eroon kahdesta pikkusisaruksestani.
ei niitä lapsia huostaanoteta, mutta jos todella tommosta tuo käytös on myös nuorempia sisaruksia kohtaan, vanhemmille ja lapsille järjestetään keskusteluapua ym.
Tuommoinen kohtelu ei kuulu lapsuuteen. Ilmoituksen voi tehdä nimettömänäkin, sinäkin voit sen tehdä, laita vaikka ranskalaisilla viivoilla ylös yleiset epäkohdat perheessänne, ei mitään yksityiskohtaisia tapahtumia.
Juuri siksi, ettet joudu yksin selviytymään, kannttaa ottaa ytheyttä spr:n turvataloon, siellä on aikuisia auttamassa. Puhelinnro löyty netistä, soita sinne.
ja miksi 17 v kirjoittelee vauva-palstalle?
käyttöoikeus tiliisi. Pyydä uudet nettipankkitunnukset. Vanhemmilla ei ole oikeutta yli 15 vuotiaan tiliin
Minä en ole saanut selkääni, eikä ole varsinaista väkivaltaa mitä nyt välillä saattaa vähän töniä tai jotain. Lähinnä henkistä, määräilyä, alistamista, ihme sääntöjen keksimistä. Ihan normaali, ehkä jopa tavanomaista arempi teini olen ollut.
Avioparit ovat usein tuollaisia, että toinen myötäilee liian pitkälle toisen häiriintynyttä käytöstä. Uskonnollisissa piireissä, joissa avioero on mahdoton ja vaimon pitää olla kuuliainen, se joskus korostuu, mutta on tavallista muutenkin. Äitisi pitäisi suojella sinua ja muita lapsiaan. Hän ei selvästikään pysty siihen. Isäsi ei ole terve. Isää tai äitiä on vaikea auttaa, joten joudut auttamaan ensi sijassa itseäsi. Onneksi sinä olet kasvamassa itsenäisyyteen ja näet tilanteen sellaisena kuin se on. Kulostat selväjärkiseltä nuorelta.
että mies/isä haluaa tytön muuttavan kotoa heti 18v täytettyään?
Isälläsi on joku hätä. Ei tuo ole normaalia ainakaan, jos isä ei ole aina ollut samanlainen huutaja tai teillä ei ollut suurta riitaa päällä. Voi olla merkki masennuksesta tai muusta tavallisesta mielenterveyden häiriöstä. Isä saattaa tuntea, että hänen elämänsä on karannut hallinnasta ja että sinun muuttosi pois kotoa toisi jonkinlaisen ratkaisun. Niin asia ei tietenkään ole.
Koeta käydä koulu loppuun kotoa ja muuta sitten heti omilleen. Puhu isän terveydestä kahden äitisi kanssa. Isän pitäisi saada apua, mutta isä ei varmaan halua sitä. Äitisi ei ole hyvä jäädä kahden isän kanssa ilman mitään tukea. Äidin olisi ainakin tärkeä tajuta, ettei tuollainen ole normaalia elämää, vaan jotain on vialla. Sinä olet kohta aikuinen ja joudut ottamaan vastuuta sekä omasta elämästäsi että - kykyjesi mukaan - hiukan myös vanhemmistasi. Oma koulutuksesi ja itsenäistymisesi on kuitenkin nyt tärkein tehtäväsi, joten laita ne kaiken muun edelle.
ymmärtää isänsä huonoa käytöstä. Isäsi kohtelee sinua törkeästi ja epäkunnioittavasti! Hänellä on siihen varmasti nuo omat syynsä, mutta sinä ET OLE yhtään vastuussa vanhemmista. Voit kertoa isällesi että sinulle ei saa puhua noin epäkunnioittavasti, vaikka olisi mikä. Jos isäsi on kohdellut sinua noin rumasti ennenkin, kannattaisi ehkä käydä puhumassa jonkun psykologin, terkan tms kanssa siitä miten silti voisit arvostaa itseäsi. Nämä siis ap:lle, ja sulle joka kirjoitit tämän; miten ihmeessä voit kuormittaa nuorta ihmistä tuollaisella keittiöpsykologiasekidalla, niinkuin hänen tehtävänsä olisi ymmärtää ja tukea vanhempiaan. VANHEMPIEN ONGELMAT EIVÄT KUULU LAPSILLE, EIKÄ NUORILLE!!!! Vanhempien pitää itse ottaa niistä vastuu, ja jos eivät kykene, nuori tarvitsee omaan kasvuunsa tukea muualta. Käsittämätönsä sontaa nuoren niskoille!!
Toivottavasti tilanteesi muuttuu pian=pääset muuttamaan hevoon sieltä!
Oma isäni saman kaltainen ja äiti vaan myötäilee.
On ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että ne ovat sun vanhempia, kuinka kehtaat mutta ei, ei se että on toisen vanhempi tarkoita että toista kohtaan saa käyttäytyä miten vaan!!!!!!!!!!!!!
Muista että isäsi on väärässä,et sinä!
Paljon voimia
että mies/isä haluaa tytön muuttavan kotoa heti 18v täytettyään?
No emmä tiedä kirjotteleeko mun äiti täällä, epäilen koska ei kauheasti koneella ole :)
muutin itse ahdistavista kotioloista 14-vuotiaana pois ja paivaakaan en ole katunut vaikka ensimmaiset pari kuukautta oli erittain hankalia. Talla hetkella olen itse moniongelmainen, alkoholisoitunut patkatoiden vanki ja vailla koulutusta, seka olen myos kahden maailman ihanimman lapsen isa. Kaikista ongelmistani ja epavakaasta persoonastani huolimatta en koskaan ole projisoinut ongelmiani laheisiini. Sum vanhemmat on oikeasti ihan saatanan pahoja ihmisia. Isan ja aidin ei tule koskaan, missaan olosuhteissa kayttaytya lastaan kohtaan noin. Myos aitisi kaytos on sairasta. Painotan viela omia ongelmiani, alkohismiani, velkaizuuttani, varattomuuttani ja epavakaata persoonallisuuttani ja sita etta lapseni eivat edes tiedaongelmistani. Tasapainoinen perhe syntyy niissa olosuhteissa joissa vanhemmat varjelevat henkensa uhalla lapsiaan omilta onyelmiltaan.. etta tammosta humalaisen latinaa....
puhuisi 18v , 16v ja 11v tyttärilleni noin , äijä saisi lähteä heti. Sekä isäsi että äitisi ovat vanhemmiksi sopimattomia. ota yhteys vaikka koulun terv. hoitajaan , saat sitä kautta apua .
Voi pientä , harmi etten voi olla sinunkin äitisi.
muutin itse ahdistavista kotioloista 14-vuotiaana pois ja paivaakaan en ole katunut vaikka ensimmaiset pari kuukautta oli erittain hankalia. Talla hetkella olen itse moniongelmainen, alkoholisoitunut patkatoiden vanki ja vailla koulutusta, seka olen myos kahden maailman ihanimman lapsen isa. Kaikista ongelmistani ja epavakaasta persoonastani huolimatta en koskaan ole projisoinut ongelmiani laheisiini. Sum vanhemmat on oikeasti ihan saatanan pahoja ihmisia. Isan ja aidin ei tule koskaan, missaan olosuhteissa kayttaytya lastaan kohtaan noin. Myos aitisi kaytos on sairasta. Painotan viela omia ongelmiani, alkohismiani, velkaizuuttani, varattomuuttani ja epavakaata persoonallisuuttani ja sita etta lapseni eivat edes tiedaongelmistani. Tasapainoinen perhe syntyy niissa olosuhteissa joissa vanhemmat varjelevat henkensa uhalla lapsiaan omilta onyelmiltaan.. etta tammosta humalaisen latinaa....
luuletko todella etteivät ongelmasti vaikuta lapsiin? Tekstistäsi päätellen sulla ei kovin hyvin mene...? Ongelmista pitää tietysti kantaa itse vastuu, mutta kyllä sä olet lapsillesi ihmisenä se mitä olet, ei se mitä haluaisit olla tai esität. Myös käsittämätöntä tekstiä nuorelle ihmiselle.
Saatko oikeasti selkääsi? Huuto ei ole niin vaarallista, että sen takia kannattaisi vaihtaa koulua, jos koulu nyt menee hyvin. Kunhan muistat, että tilanne ei ole normaali ja että väkivalta lapsia kohtaan on kokonaan kiellettyä.
Kertomasi perusteella luulisi, että murrosikä on vanhemmilla eikä sinulla. Millainen sinun murrosikäsi on ollut esim. kavereihin verrattuna, eli onko vanhemmilla ollut syytä väsyä sinuun tai sisaruksiisi? Kysyn vain paremman kuvan saamisesti tilanteesta. Uskon joka tapauksessa, että vanhemmissasi on jotain vialla, ei sinussa.
Pidä yhteyttä tätiisi, jos voit luottaa häneen. Tarvitset jonkun, jolle voit kertoa asioista luottamuksellisesti ja joka auttaa säilyttämään oikeat mittasuhteet. Itse on vaikea tietää, milloin on pakko muuttaa pois ja milloin voi katsella. Jos täti ei ole oikea henkilö, kouluterveydenhoitaja tai joku muu sukulainen voisi ehkä olla tukenasi. Netissä voi kertoa anonyymisti, mutta täällä on liikaa äärimmäisiä mielipiteitä, jotka eivät aina ole realistisia.