G: Oletko koskaan soittanut hätänumeroon? Mitä tapahtui?
Kommentit (49)
Joskus joku sai kaupungilla jonkun kohtauksen,ja soitettiin ambulanssi,eivät suostuneet lähettämään,kun on kuitenkin joku juoppo,tähän siis riitti se,että tämä henkilö sattui olemaan kaupungin keskustan puistossa,joka tunnetaan deekuistaan,no kohtaus jatkui ja jouduin useamman kerran soittamaan hätäkeskukseen,ennekuin suostuivat lähettämään lanssin.
Isäpuolelleni olen myös joutunut soittamaan apua.
Miehelleni olen pariin kertaan soittanut lanssin myös.
seuralaiseni soittanut.
Omani
1. Liikenteessä pyöräilijä kaatui pahasti, ambulanssi tuli ja vei kaverin pois. Onneksi hänellä oli kypärä päässä, ei olisi hengissä enää muuten!
2. Tulipalon alku kerrostalossa. Palokunta tuli paikalle ja naamarit naamalla kantoi savuttavan laitteen pihalle lumikinokseen.
3. Yksi psyykkisesti sairas henkilö joutui hankalaan tilanteeseen. Poliisit tuli katsomaan. Henkilö oli hoidossa viikon, pääsi kotiin ja teki sitten itsarin.
Poliisit tulivat paikalle ja pääsin viettämään yöni poliisien hoteisiin, kun lääkäri teki tutkimuksiaan ja jouduin kertomaan tapahtuneesta useaan eri otteeseen.
Kodin yläkerrassa telkkari "räjähti" ja yläkerta syttyi tuleen. Olin 17v ja pikkuveljen kanssa kotona..
Ambulanssin tulo kesti 40 minuuttia vaikka sairaala oli vain muutaman kilometrin päässä. Kerkisimme soittaa hätäkeskukseen useamman kerran uudelleen mutta koskaan ei selvinnyt missä ambulanssi viipyi. Tapahtumasta on jo kolme vuotta ja valituksemme pyörii edelleen jossain aluehallintoviraston syövereissä. Sukulaisen menehtyminen oli lähellä eikä ole koskaan kuntoutunut.
Kerran lähimetsässä oli pieni maastopalo, tuli palokunta ja sammutti sen.
Toisella kerralla joku vanha mies oli saanut lenkkipolulla jonkin kohtauksen, tuli ambulanssi ja vei papan mukanaan.
Ja kerran kun kadulla makasi joku verissään, soitin ja varmistin että apua on tulossa. Oli jo ilmoitettu siitä, silti virkailija kiitti soitosta.
2x pieni liikenneottemuus, jossa molemmissa loukkaantui ihminen ja jostain syystä molemmissa olin todistamassa ja ensimmäisenä soittamassa ja auttamassa. Kerran vakava sairaskohtaus, jossa taas olin ensimmäinen toimija ja puhelimessa ambulanssin tuloon saakka. Neljäs kerta oma lapseni tukehtumassa, mutta onneksi juuri puhelun yhdistyessä sain palan irtoamaan. Hätäkeskuksessa silloinkin varmisteltiin hetki, että kaikki oli kunnossa ja muistutettiin, että sellaisessa tilanteessa pitää olla nopeasti soittamassa apua.
Toivottavasti ei tarvitsisi enää koskaan soittaa!
Ekan kerran soitin, kun silloinen naapurini oli yrittänyt itsaria ja tyttöystävä tuli hakkaamaan oveamme.
Kaksi kertaa on työpaikan lähellä joku saanut sairauskohtauksen.
Kerran soitin mahdollisesta tulipalosta, mutta kyseessä olikin Häken tiedossa oleva hallittu palo.
Nämä on jääneet mieleen.
Kun ilmoitin savun hajusta ja savusta rapussa.
Palomiehistä 1 totesi mulle kun läksivät pois, että oli minutista-parista kiinni ettei lieskat leimahtaneet (naapurissa)kunnolla ja sitten olisikin ollut menoa.
rakennettiin rivitaloa. Mun parvekkeelta oli sinne näkyvyys. Yöllä heräsin outoon meteliin, sinne oli sisälle mennyt joku nuori mies joka pisti paikkoja vähän järjestykseen, kuului siis sellasia hajottamisen ääniä, lasin helinää jne.
Kuului huutavan siellä, "Että oon mä vaan sellanen kaappi!!" Ennen kuin poliisit tuli ehti hajottamaan varmaan 10 ikkunaa.
Muutaman kerran tullut soitettua,ainakin kaksi kertaa sammuneen juopon vuoksi.kerran joku mies käveli keskellä motaria,ilmoitin siitä myös hätänumeroon.Yhden kerran auto-onnettomuudesta,jossa siis itse olin matkustajana .
Yläkerran eläkeispari tappeli aika railakkaasti. Yhtenä yönä heräsin kun rouva huusi apua sen minkä kurkusta lähti. Soitin apua. Poliisit tuli ja kävivät ovella, mutta ei muuta.
Toisella kertaa rouva taas huusi apua ja soitin hätäkeskukseen ja poliisi tuli, mutta eivät menneet edes ovelle kolkuttamaan. Vähättelivät tilannetta.
Sen jälkeen en enää soittanut minkään vaikka kuinka rouva huusi apua. Tyydyin sitten tekemään valituksia isännöitsijälle. Toisinaan huutelin takasin niille. Tai hakkasin kattoon.
Onneksi olen nyt jo reilun vuoden asunut muualla.
Kerran olen soittanut kun kerrostalossa jossa asun alkoi kuulua jostain naisen avunhuutoja.
Selvisi että alakerran vanhus oli kaatunut eikä päässyt itse ylös.
sen verran äänekkäästi, että soitin poliisit paikalle. Muut eivät lähiseudulla uskaltaneet, koska juhlija paikallisen "mafian" jäsen, suhteita Viroon jne. Poliisi oli kuulemma sanonut soittajan nimeä kysyttäessä, että kuka tahansa kahden kilometrin säteellä on ollut oikeutettu heidän kutsumiseensa.
Ajettiin kolari, ei pahaa mutta sellainen että poliisi tarvittiin paikalle selvittämään asia, lähettivät kyllä ambulanssinkin kun meillä oli kyydissä 6 viikkoinen esikoisemme..
Näin kun mustalaiset murtautuivat naapurin autoon, soitin poliisit paikalle.
Joku nainen sai sairaskohtauksen keskellä katua ja kaatui maahan, ambulanssi tuli poimimaan naisen mukaansa.
Humalainen nainen riehui pihallamme ja käyttäytyi agressiivisesti kaikkia ohikulkijoita kohtaan.
Pihalla oli joukkotappelu skinien ja ulkomaalaisten välillä, soitin poliisit siinä vaiheessa kun joku huusi hakevansa moottorisahan sisältä.
Muistaakseni kolme kertaa.
Ensimmäisellä kerralla jollekin humalaiselle, jolla tuntui olevan vähän vaikeuksia päästä eteenpäin. Muuten en välttämättä olisi soittanut, kun liikkui kuitenkin eteenpäin, mutta juuri ohiajaessani rupesi retkottelemaan puoliksi sillankaiteen yli, niin ajattelin että ei tuo nyt ehkä ole ihan sopiva paikka levähtää. Ei tapahtunut silloin mitään, mutta päivystäjä lupasi lähettää poliisit paikalle.
Toisella kerralla jouduin soittamaan, kun löysimme pikkuveljeni kanssa äitin kuolleena sohvalta. No sieltähän tuli sitten poliisia, ambulanssia ja vaikka mitä. Eipähän siinä mitään ollut tehtävissä, ollut kuolleena jo sen 7-8 tuntia.
Kolmannen kerran sitten kun oli vähän eroriitoja ex-ukon kanssa. Hänellä oli vielä tavaroiden takia avaimet asuntooni ja uusi tyttöystävänsä oli mustasukkaisuuksissaan ja kännissä käynyt varastamassa suht kallista omaisuuttani (n.400e). No tulivat paikalle ja kävivät myös heidän ovensa takana, mutta pariskuntapa oli fiksuna lähtenyt karkuteille. Silloin ei tietenkään seurannut mitään, mutta seuraavana päivänä sitten rikosilmoitus.
Muistaakseni tuossa olivat ne kaikki kerrat...
Soitin alakerrassa asuvasta rattijuoposta, joka oli niin kännissä, ettei meinannut autoon päästä.
Poliiseja ei näkynyt.
Toisen kerran soitin sukulaisesta, joka sai ensimmäisen kerran epilapsiakohtauksen. Ambulanssi tuli nopeasti, tuli myös lääkäri.
Siitä kiitos.
Satuttiin ekoina onnettomuuspaikalle (kaksi autoa kolaroi noin sata metriä meidän edellä). Mä soitin hätänumeroon, mies ryntäsi katsomaan ja auttamaan (kukaan ei onneksi loukkaantunut vakavasti).
myrsky kaatoi puun talomme katosta sisään. Toisella kertaa soitin kun mieheni sai sairaskohtauksen.