Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lähihoitaja voi olla työtön?

Vierailija
22.11.2014 |

Katselin mol:n sivuja ja kauhea määrä ympäri Suomen lähihoitajan työpaikkoja auki! Lisäksi työmäärä tulevaisuudessa vaan kasvaa väestön suurentuvan vanhusmäärän vuoksi. Kyllä ihmisessä itsessään täytyy vika olla jos ei työpaikkaa hoitaja nyt saa.

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans jätin vanhuspuolen ja yritän päästä muihin hommiin. Paihdepuolelle oli hakijoita 110 enkä päässyt edes haastatteluun :((

t: lähäri Helsingistä

Vierailija
122/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:33"]

Mä oon tehnyt 3 vuotta vanhustyön parissa ja nyt syksyllä sain tarpeekseni. Työmäärä on järkyttävä, huono työilmapiiri ja kaikki viikonloput kiinni ei vaan motivoinnut enää. Irtisanouduin ja kärsin karenssin. Onneksi omilla lomarahoilla pärjäsiki sen pari kuukautta niukasti kun miehen kanssa asutaan. Nyt sitten työttömänä mennään ja yritän päästä psykiatrian puolelle. Eipä ole kutsuja tullut edes työpaikkoihin. Minäkään en toivosta luovu! Miksi ihmeessä kärsisin työpaikassa jos on mahdollisuuksia enemmän maailmassa? En halua tulla yhdeksi niistä katkerista hoitajista jota työpaikoillani tapasin ihan liikaa.

Oma hyvä olo on ykkös asia! Yksi elämä meillä kaikilla! Joku vuodenkin työttömyys on pieni pahe verrattuna siihen että rohkeudesta voi poikia jotain muuta. Kun irrottautuu oravanpyörästä voi tilalle saada muuta. Nyt on minullakin hyvä olla! Ennen pelkästään se töihin lähtö tuntui ahdistavalta ja elämä ikävältä.

[/quote]

Tiesitkö että uutta työtä voi etsiä vanhan ohellakin?

[/quote]

Tiedoksi että en pystynyt enää herätä aamusin ilman ahistusta, joten en TODELLAKAAN enää mennyt. En jaksanut paskapuheita, epäoikeudenmukaisuutta työnjaossa, sitä että työpäivän jälkeen on niin poikki ettei jaksa muuta kuin makaa sohvalla. Joten näin paremmaksi alkaa nauttimaan elämästä. Työkkäri maksaa minulle 500 euroa kuukaudessa, mieheni elättää minua nyt kunnes löydän sopivan työn. Että sori vaan en niin isoa lovea budjettiin tee. Kuitenkin olen niitä verorahoja maksellut jo monta vuotta, otan omani pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:31"]

Mä oon tehnyt 3 vuotta vanhustyön parissa ja nyt syksyllä sain tarpeekseni. Työmäärä on järkyttävä, huono työilmapiiri ja kaikki viikonloput kiinni ei vaan motivoinnut enää. Irtisanouduin ja kärsin karenssin. Onneksi omilla lomarahoilla pärjäsiki sen pari kuukautta niukasti kun miehen kanssa asutaan. Nyt sitten työttömänä mennään ja yritän päästä psykiatrian puolelle. Eipä ole kutsuja tullut edes työpaikkoihin. Minäkään en toivosta luovu! Miksi ihmeessä kärsisin työpaikassa jos on mahdollisuuksia enemmän maailmassa? En halua tulla yhdeksi niistä katkerista hoitajista jota työpaikoillani tapasin ihan liikaa.

Oma hyvä olo on ykkös asia! Yksi elämä meillä kaikilla! Joku vuodenkin työttömyys on pieni pahe verrattuna siihen että rohkeudesta voi poikia jotain muuta. Kun irrottautuu oravanpyörästä voi tilalle saada muuta. Nyt on minullakin hyvä olla! Ennen pelkästään se töihin lähtö tuntui ahdistavalta ja elämä ikävältä.

[/quote]

[/quote]

Tiedoksi että en pystynyt enää herätä aamusin ilman ahistusta, joten en TODELLAKAAN enää mennyt. En jaksanut paskapuheita, epäoikeudenmukaisuutta työnjaossa, sitä että työpäivän jälkeen on niin poikki ettei jaksa muuta kuin makaa sohvalla. Joten näin paremmaksi alkaa nauttimaan elämästä. Työkkäri maksaa minulle 500 euroa kuukaudessa, mieheni elättää minua nyt kunnes löydän sopivan työn. Että sori vaan en niin isoa lovea budjettiin tee. Kuitenkin olen niitä verorahoja maksellut jo monta vuotta, otan omani pois.

[/quote]

Otat omasi pois??? Olet käyttänyt ja käytät jatkossa myös kunnan ja valtion palveluja, lisäksi valtio sinut elättää!

On se liian helppoa nyky Suomessa, kun työnteko alkaa ahdistaan ja illalla on työpäivän jälkeen väsynyt, niin pitää työttömäksi jäädä!

Kertokaa työpaikka, missä et tule väsyneeksi? Mihin suomalainen sisu ja moraali on kadonnut? Vähän vastustaa niin annetaan periksi. Eikö olisi kannattanut yrittää saada työporukan henkeä paremmaksi, eikä luovuttaa?

Ettekö te työttömät ymmärrä, että omaa oksaa sahaatte? Valtio joutuu tekemään lisää leikkausia myös teidän tuestanne, mitä enemmän teitä tulee!

Ei Suomea laiskottelemalla ja työtä vieroksumalla saada kuntoon..

T:Ap

Vierailija
124/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Otat omasi pois??? Olet käyttänyt ja käytät jatkossa myös kunnan ja valtion palveluja, lisäksi valtio sinut elättää!

On se liian helppoa nyky Suomessa, kun työnteko alkaa ahdistaan ja illalla on työpäivän jälkeen väsynyt, niin pitää työttömäksi jäädä!

Kertokaa työpaikka, missä et tule väsyneeksi? Mihin suomalainen sisu ja moraali on kadonnut? Vähän vastustaa niin annetaan periksi. Eikö olisi kannattanut yrittää saada työporukan henkeä paremmaksi, eikä luovuttaa?

Ettekö te työttömät ymmärrä, että omaa oksaa sahaatte? Valtio joutuu tekemään lisää leikkausia myös teidän tuestanne, mitä enemmän teitä tulee!

Ei Suomea laiskottelemalla ja työtä vieroksumalla saada kuntoon..

[/quote]

Ap, miksi et ymmärrä järkipuhetta!? Jauhat koko ajan samaa ja sinulle selitetään hyviä syitä työttömyydelle, mutta et halua edes tajuta mitään!

Vierailija
125/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
126/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähäri voi työskennellä myös vaikka akuutissa hoitotyössä.. Esim. Ensiapu, ambulanssi tai leikkuri ja teho..
T. Tehon lähäri

Vierailija
127/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta työtä vanhusten ja vammaisten parissa. Harvassa ovat siistit toimistotyöt.

Vierailija
128/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni lähihoitajille pitäisi aina löytyä töitä.

Vierailija
129/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"] Itse ihmettelen sellaista, joka ihmettelee lähärin työttömyyttä. Työpaikkoja ei todellakaan ole niin paljon kuin ap kuvittelee. Vaikka siellä mol.fi:n sivuilla olisikin ilmoitus jostain paikasta, se ei tarkoita että virkaa täytettäisiin. Viran voi täyttää sisäisellä siirrolla. Lisäksi lähihoitajia on paljon, koska heitä koulutetaan niin paljon. [/quote] Itse tiedän monta yritystä kuntien lisäksi joissa on oikea pula lähihoitajista. Ei vaan löydy työntekijöitä. Sitten se että ei lähistöltä löydy työpaikkaa... Kyllä työpaikka täytyy ottaa vastaan, jos löytyy alle 50km päästä. Ei 50km työmatkana ole mitään. Itse kuljen yhteen suuntaan 60km. Aika harvassa on paikka, jossa ei lähihoitajalle töitä ole 50km säteeltä. T:Ap [/quote] Mitähän työtä ap tekee? On ihan eri asia ostaa auto ja maksaa bensat vain päästäkseen tienaamaan alle 2000e/kk ja usein yötä myöden ajella matkoja kuin tehdä jotain työtä, josta oikeasti maksetaan kunnolla. Kaikki lähihoitajat eivät voi työskennellä ihan missä vain. On lastenhoitajia, mielenterveyshoitajia sekä hammashoitajia. Näistä kaikilla ei ole kokemusta perushoidosta kuin muutamalta viikolta perusjaksolta koulusta.

[/quote]

Pikainen laskelma polttoainekuluista: Päivittäinen työmatka 100km. Työpäiviä kuukaudessa 20kpl. km/kk= 2000. Auto vie polttoainetta 7l/100km= 7*20= 140l bensa maksaa 1,5€/l eli 140*1,5=210€/kk.

2000€ palkasta jää vielä 1790€ muuhun käyttöön... Jos taas työttömyyspäiväraha on jotain 600€ luokkaa, niin mieti???

[/quote]

Mutta jos ei omista autoa valmiiksi? Auton kk erä? Vakuutukset yms. Meillä päin bensakin on kalliimpaa näköjään ja maksetaan vielä verojakin. Eli mieti??

Vierailija
130/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:17"]Kyllä lähäri voi työskennellä myös vaikka akuutissa hoitotyössä.. Esim. Ensiapu, ambulanssi tai leikkuri ja teho..
T. Tehon lähäri
[/quote]

Ainakaan Seinäjoen sairaala ei palkkaa leikkuriin kuin lääkintävakseja, teholla ilmeisesti yks kaks lähäriä. Sitteb on ensihoito erikseen. Kuinka kauan olet ollut teholla?

Vierailija
131/160 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:28"]

Siis kuinka raskasta tuo laharin tyo on oikeassa elamassa? Eiko esim potilaiden nostossa ole aina 2 hoitajaa jotka yhteisvoimin saavat potilaan liikkumaan? Olen itse yli 45-vuotias, hieman on heikossa kunnossa selka koska olen koko ikani ollut toimistotoissa. Kertokaa nyt ihmeessa kuinka raskasta se on ja miten selviytyy niista raskaimmista tyotehtavista? Voitteko kuvailla tyypillista tyopaivaa, mita kaikkea siihen sisaltyy? Nimeenomaan ne fyysisesti raskaat momentit, miten  niista selviaa?

[/quote]

Olin yöhoitajana erään vanhainkodin palveluksessa ja potilaita oli yön aikana n. 50 jotka yksin hoidin koska työkaveri ei ehtinyt auttaa. Melkeen jokaisella oli paskat housussa ja hehän olivat muistisairaita, joten kyllä sääliksi kävi kun yksin juouduin heitä menemään repimään ja pyörittelemään sängyssä. He huusivat ja puivat nyrkkiä. Itselläni meni selkä ja ranteet rikki.

Lähdin paikasta koska se ei ollut enää eettisesti oikein eikä millään tavalla vanhuksille inhimillistä. Yövaipatkin laitettiin heille päälle jo klo: 15.00 päivällä. Sitten yksi yökkö siellä niskalimassa vääntää. Huh huh. Järkkyä.

Oikeastaan koko yövuoroni oli juoksemista ja repimistä. Aamun koittaessa melkein itku pääsi sillä hommaa oli niin että hyvä kun ehti kirjata. Jokaisen vuoron jälkeen olo oli riittämätön ja aina joku aamuvuorolainen oli haukkunut että yökkö tehnyt huonosti hommat jos jollain edes vähän vaippa märkä.

Vierailija
132/160 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:28"]

Siis kuinka raskasta tuo laharin tyo on oikeassa elamassa? Eiko esim potilaiden nostossa ole aina 2 hoitajaa jotka yhteisvoimin saavat potilaan liikkumaan? Olen itse yli 45-vuotias, hieman on heikossa kunnossa selka koska olen koko ikani ollut toimistotoissa. Kertokaa nyt ihmeessa kuinka raskasta se on ja miten selviytyy niista raskaimmista tyotehtavista? Voitteko kuvailla tyypillista tyopaivaa, mita kaikkea siihen sisaltyy? Nimeenomaan ne fyysisesti raskaat momentit, miten  niista selviaa?

[/quote]

Hyvissä paikoissa saat apua nostoissa ja koulukin antaa niin kultaisen kuvan miten autetaan. Todellisuudessa saat lähes anoa että joku tulee auttamaan edes sen 150 kg mummon vaipan vaihdossa. Kiire on kova ja apua vaikea saada. Monissa paikoissa hoidetaan jopa nosturilla nostettavat YKSIN, vaikka vakuutushan ei korvaa jos jotain tapahtuu jos paikalla ollut vain yksi hoitaja. Saa pitää puolensa kunnolla jos haluaa apua saada. Ja aina on näitä sankari hoitajia jotka nimenomaan vaativat että saavat yksin hoitaa vaikka mielestäni on hölmöä leikkiä omalla terveydellä.

Vierailija
133/160 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:41"]Itse olen ollut neljä vuotta teholla, mutta meillä on myös kymmenen vuotta olleita sekä uusia alle vuoden olleita lähäreitä. [/quote] Varmaan aika sairaalakohtaista. Ap kuinka et käsitä sitä, että kaikki lähärit eivät voi työskennellä vanhustenhoidossa? Heillä ei yksinkertaisesti ole valmiuksia siihen, riippuen koulutusohjelmasta.

[/quote]

Miten niin ei ole valmiuksia? Ainakin vielä 10 vuotta sitten lähihoitajaopinnoissa opiskeltiin perusteet vanhustenhoidosta ekana vuonna ja oltiin useampi viikko vanhainkodissa harjoittelussakin. Onko muuttunut?

Vierailija
134/160 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:41"]Itse olen ollut neljä vuotta teholla, mutta meillä on myös kymmenen vuotta olleita sekä uusia alle vuoden olleita lähäreitä. [/quote] Varmaan aika sairaalakohtaista. Ap kuinka et käsitä sitä, että kaikki lähärit eivät voi työskennellä vanhustenhoidossa? Heillä ei yksinkertaisesti ole valmiuksia siihen, riippuen koulutusohjelmasta.

[/quote]

Miten niin ei ole valmiuksia? Ainakin vielä 10 vuotta sitten lähihoitajaopinnoissa opiskeltiin perusteet vanhustenhoidosta ekana vuonna ja oltiin useampi viikko vanhainkodissa harjoittelussakin. Onko muuttunut?

[/quote]

Vanhustyöhönhän on ainakin tähän asti päässyt lähes kuka vaan - siis lähihoitajaopintojen suuntautumisala on voinut olla mitä tahansa. Edellisessä työpaikassani yksi työkavereistani oli suuntautunut lapsiin ja nuoriin, mutta oli koko työuransa paiskinut hommia vanhuspuolella, eli kotihoidossa ja hoivakodeissa.

Kyllä vanhuksia voi hoitaa, jos on suorittanut lh-opinnoissa sairaanhoidon ja huolenpidon jakson ensimmäisenä opiskeluvuonna. Voi olla, että henkisiltä ominaisuuksiltaan kaikista ei kuitenkaan ole vanhustyön tekijöiksi. Ainakin dementiatyössä pitää olla motivaatio tehdä ko. työtä, koska se on henkisesti raskasta.

Vierailija
135/160 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 22:28"]

[/quote]

Olin yöhoitajana erään vanhainkodin palveluksessa ja potilaita oli yön aikana n. 50 jotka yksin hoidin koska työkaveri ei ehtinyt auttaa. Melkeen jokaisella oli paskat housussa ja hehän olivat muistisairaita, joten kyllä sääliksi kävi kun yksin juouduin heitä menemään repimään ja pyörittelemään sängyssä. He huusivat ja puivat nyrkkiä. Itselläni meni selkä ja ranteet rikki.

Lähdin paikasta koska se ei ollut enää eettisesti oikein eikä millään tavalla vanhuksille inhimillistä. Yövaipatkin laitettiin heille päälle jo klo: 15.00 päivällä. Sitten yksi yökkö siellä niskalimassa vääntää. Huh huh. Järkkyä.

Oikeastaan koko yövuoroni oli juoksemista ja repimistä. Aamun koittaessa melkein itku pääsi sillä hommaa oli niin että hyvä kun ehti kirjata. Jokaisen vuoron jälkeen olo oli riittämätön ja aina joku aamuvuorolainen oli haukkunut että yökkö tehnyt huonosti hommat jos jollain edes vähän vaippa märkä.
[/quote]miks niitä mummoja öisin revitään? Hullua! Miks niitä vaippoja ei voi vaihtaa iltapesujen aikaan ja sit aamulla.

Vierailija
136/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:37"]Mä en kyllä palkkaisi vanhustyöhön yhtäkään siihen vastentahtoisesti hakeutuvaa olkoon vaikka lääkärin koulutus. Vanhukset tarvitsevat ennen kaikkea hoitajia joita se työ aidosti kuulostaa. [/quote]No, maksa kunnon palkka äläkä tapa hoitajia orjatyöllä. Anna aikaa hoitaa vanhuksia, äläkä katso selän takana sekunttikello kädessä, kaunko menee syöttämiseen yms. Älä narise ja valita, miten hidas olen, kun jään juttelemaan vanhuksen kanssa. Äläkä anna säästölistaa, kuinka monta vaippaa saan vaihtaa vanhukselle per päivä. Jos kaiken tämän jätät tekemättä, olisin mielelläni vanhustenhoitaja.

[/quote]

Tää kertoo kyllä hyvin sen miksi en palkkaisi (jos se olisi minun päätettävissä) turhautuminen purkautuu työkavereihin pahimmillaa valitettavasti myös niihin vanhuksiin.

Vierailija
137/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 22:03"]

Tämän keskustelun ongelma on se, että ap niputtaa lähihoitajat samaan loosiin, ja haluaisi kaikki vanhuspuolelle töihin. Itse olen lähihoitaja, mutta en ikinä haluaisi vanhuspuolelle töihin. Jo se haju oksettaa. Terveisin: Lähihoitaja, lasten ja nuorten hoito ja kasvatus

[/quote]

Täällä myös yksi ilmoittautuu.  Koko lähihoitajaurani ajan olen tehnyt sosiaalialan töitä lasten ja perheiden parissa, (vuodesta 1995). Minusta ei todellakaan olisi vanhustyöhön. Opiskeluaikana olin harjoittelemassa kotipalvelussa 6 viikkoa, tuskinpa sillä kokemuksella olisin pätevä vanhustyöhön.

Vierailija
138/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin otsikko oli miten voi olla TYÖTÖN. Eli vastaus yhä lähäri on valikoiva, laiska tai työtön. 

Vierailija
139/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:00"]Niin otsikko oli miten voi olla TYÖTÖN. Eli vastaus yhä lähäri on valikoiva, laiska tai työtön. 
[/quote]
Tai töissä, yksi vaihtoehto on se että vakituista työtä ei ole ja lähihoitaja tekee sijaisuuksia ja on ainakin osan aikaa työttömänä.

Vierailija
140/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 18:20"]

Säästetään ja säästetään. Minunkin työpaikassani olisi töitä useammallekin vakituiselle hoitajalle, mutta ketään ei palkata vakituiseksi, poissaolot yritetään korvata keikkalaisilla ja jos keikkalaisia ei saada, tehdään alimiehityksellä hirveän paineen alla töitä.

[/quote]

Ja sitten hoitajat väsyy ja ottaa lopputilin. Jotenkin tuota työtä täytyisi kehittää houkuttelevammaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi