Kummityttöni äiti loukkaantui kun vein vauvan vaatteita
Eka kummityttö ja "sekosin"totaalisesti. Oli puhetta että hän ostaa ja ottaa vastaan käytettyjä vaatteita joten hamstrasin kirppiksiltä pari kassillista söpöjä vaatteita ja vein ristiäisiin. Lapsen äiti tuntui loukkaantuvat ja alkoi mäkättää etteivät tarvi vaatteita ja kaikki paikat on muutenkin täynnä ettei tarvi tuoda. On heille eka tyttö joten ajattelin ettei vaatteita ole liiaksi ja kun tiedän ettei juuri uusia osta "kun menee heti pieneksi" Hävetti ihan jumalattomasti :(
Kommentit (82)
Kun pakkaat monta kertaa vauvan autoon ja raahat ne vaatesäkit autoon ja viet ne pois, alkaa kypsyttää.
Pliis, älkää ihan oikeasti kantako niitä lumppuja vauvaperheeseen. Sillä vanhojen vaatteiden vuorella ei vauva tee oikeasti mitään. Siitä ei ole kuin riesaa.
Samat mammat tekee häälahjalistoja ja haluaa häälahjat rahana, silti raahaavat kavereilleen vanhoja rääsyjä ja odottavat, että kaverit ovat aivan riemusta innoissaan niistä kulahtaneista rievuista.
Silti niille kavereille voi sanoa ystävällisesti, että kiitos vaan kovasti vaatteista mutta lisää ei oikeasti enää mahdu/tarvita/tms. Sellaista en vain tajua, että joku oikeasti loukkaantuu jostakin lahjasta!
Laitapa kuva siitä "hirveästä rytkystä" niin nähdään mikä vaate oikein voi olla noin hirveä!
Minä suutahdin kun meidän lapsen kummipariskunta ostaa aina kaikkein halvimman rytkyn minkä saa jostain halpisketjusta. Niin hirveän, ettei sitä voi pitää kun ällöttää jo katsoa ja vieläpä kahtena vuonna ihan täysin samanlaisen vaatteen. On sellainen rytky, joka ei ole mennyt edes kirppiksillä laput kiinni kaupaksi. Ihan hirveä! On tainnut paikallisella kaupalla roikkua aletangossakin jo kaksi vuotta kun ihan samanlaisen on taas ostanut, eikä ole mikään sellainen, joka on aina valikoimissa.
olisiko ollut stressaantunut ristiäisistä tai jotain?
Tunnen itseni oikeasti ihan v*tun tyhmäksi ja noloksi nyt. Äiti siis sanoi että ottaa kirppisvaatteita vastaan ja heillä ei vaatteita enää kummemmin ole koska kaikki entiset oli laitettu pois ja sitten tuli yllätysvauva. Sanoi että hakee vaatteita vauvalle sellaisesta ilmaisesta paikasta josta saa ottaa joten oletin että ottaa mielellään vastaan kirppisvaatteita ja ettei heillä liikoja sitä vaatetta ole. Oli myös laittanut facessa julkaistuun kuvaan ostamani vauvan vaatteet joten ainakin kai niistä piti. Ja ne vaatteet ei kyllä minusta mitään resuja olleet. Puhtaita, ehjiä kivoja vaatteita, mm. ihana, ruskea, paksu nallekarhupuku, Nalle Puh vaatteita jne muita vähän "parempia" Mitään rytkyjä en kyllä veisi....mutta en kyllä enää viekään ja tunnen itseni tyhmäksi varsinkin sen takia että kiersin innoissani kirppareita ja iloitsin hyvistä löydöistä ja jos toinen ajatteleekin ihan toisin.
Ja siis kun itse asun kaupungissa ja hän asuu "korvessa" ja valitteli itsekin kun siellä ei ole kirppiksiä, on vain kierrätyskeskus jossa on sitten niitä minun mielestä resuja vaatteita niin senkin takia ajattelin että tykkäisi. Mutta pieleen taisi mennä ja pahemman kerran.
Tosi ärsyttävää kun tungetaan pussitolkulla arielille haisevia vanhoja vaatteita vastasyntyneen perheeseen.
Eka kummityttö ja "sekosin"totaalisesti. Oli puhetta että hän ostaa ja ottaa vastaan käytettyjä vaatteita joten hamstrasin kirppiksiltä pari kassillista söpöjä vaatteita ja vein ristiäisiin. Lapsen äiti tuntui loukkaantuvat ja alkoi mäkättää etteivät tarvi vaatteita ja kaikki paikat on muutenkin täynnä ettei tarvi tuoda. On heille eka tyttö joten ajattelin ettei vaatteita ole liiaksi ja kun tiedän ettei juuri uusia osta "kun menee heti pieneksi" Hävetti ihan jumalattomasti :(
Eli olet siis kysynyt tältä ystävältäsi, että sopiiko tuoda kirppisvaatteita ja hän on hyväksynyt. Mutta, osasiko hän odottaa, että tuot niitä kaksi kassillista? Luulen, että hän odotti lähinnä paria vaatetta silloin tällöin ja siksi ärsyyntyi. Ehkä oli epäkorrektia näyttää ärtymys, mut se menee kyllä hormonien ja stressin piikkiin. Itsekin käytän kirppiksiä ja vaatteita sais olla enemmänkin, mut hämmästyisin silti suuresti, jos joku kiikuttais meille valtavan kasan lastenvaatetta.
Kyllä on outoa jos kummeja pidetään lahja-automaatteina, ja mietitään paljonko mikäkin lahja on kaksanut, ja onko tarpeeksi maksanut. Eikö kumminaoleminen ole jotain muuta kuin lahjat.
Ja kyllä itse otan kirppistavaraa ilolla vastaan :)
Etenkin kummilta.
että mieluummin muovikassillinen kirppikseltä hamstrattua kuin samalla rahalla joku yksi vaate. Siinä kirppiskassissa voi hyvinkin olla jotain, mitä eivät tarvitse, mutta kassillisessa on isommalla todennäköisyydellä myös tarpeellisia vaatteita tai jotain, joista tykkäävät erityisesti.
Itse sain ison kasan vauvanvaatteita kahdesta eri paikasta aikoinaan esikoista odottaessa. Kaikkia niitä ei tullut käytettyä, osa ei ollut meidän maun mukaisia ja osa väärälle vuodenajalle. Mutta eipä haitannut - kuitenkin yli puolet oli kovassa käytössä.
Paljon parempi lahja tuo on kuin jotkut yksittäiset bodyt tai myssyt.
Siis EI tosiaankaan kummilta odoteta kahta säkkiä kirppisvaatteita ristiäisiä varten kuurattuun taloon vähän ennen muiden vieraiden tuloa. Kirppikseltä ei yleensäkään viedä kellekään mitään muita lahjoja kuin mahdollisesti jotain keräilyastioita tms. kestävää. Ei vaikka ko. henkilö itse kävisi kirppiksillä, se on ihan eri juttu.
Yleensä ihmiset nyt vain pitävät lahjoina enemmän arvossa uusia vaatteita ja vielä vähän "parempia" sellaisia. Juuri ja juuri voisi omalta äidiltä ottaa kirppisvaatesäkin, mutta ei kaverilta, jonka on pyytänyt lapsen kummiksi.  
Siis EI tosiaankaan kummilta odoteta kahta säkkiä kirppisvaatteita ristiäisiä varten kuurattuun taloon vähän ennen muiden vieraiden tuloa. Kirppikseltä ei yleensäkään viedä kellekään mitään muita lahjoja kuin mahdollisesti jotain keräilyastioita tms. kestävää. Ei vaikka ko. henkilö itse kävisi kirppiksillä, se on ihan eri juttu.
Yleensä ihmiset nyt vain pitävät lahjoina enemmän arvossa uusia vaatteita ja vielä vähän "parempia" sellaisia. Juuri ja juuri voisi omalta äidiltä ottaa kirppisvaatesäkin, mutta ei kaverilta, jonka on pyytänyt lapsen kummiksi.
Joo, tuli kyllä viesti selväksi ja hävettää ja nolottaa ja v*tuttaakin. Mutta ne kirppisvaatteet ei olleet lahja. Tietenkään. Vaan lahja oli uudet vaatteet ja toinen kastelahja. Ja niin kuin sanoin niin jos en olisi nyt vienyt niin ehtii kasvamaan yli niistä välimatkan takia.
Kaksi pussillista tai säkillistä on siinä mielessä liioittelua että siinä on se paksu nallekarhupuku joka vei jo melkein toisen pussin kokonaa. Sitten oli villapuku, 3 villasukat ja kahdet tumput jotka ajattelin käytännöllisiksi....sitten oli pukuun lakki, 3 housut, 3 mekkoa, 2 potkupukua ja 2 paitaa. 62-68 cm eli ei minusta mitenkään valtavasti...
ap tarkoitti varmasti hyvää, ei siinä, mutta itselle tulis kahdesta kassillisesta jo vähän "köyhänavustus"-fiilis, eli miettisin, että luuleeko niiden antaja, että itsellä ei ole varaa lasta vaatettaa.
Jos esiom äitini on tiennyt, että etsin jotain sitteria tms ja löytää kirppikseltä niin ok.
Mutta jos muutama tuttu hurahtaa ja tuo jokainen pari kassia kirppisvaatetta niin ei oikein hymyilytä.
Mihin ihmeeseen ne vaatteet panee? Ja jos sitä hyväntekeväisyyttä jatkuu kuukaudesta ja vuodesta toiseen niin nurkat on täynnä mätäneviä vaatteita kun ne ei mahdu minnekään.
Ja ei taloyhtiön roskikseenkaan viitsi joka viikko työntää viittä, kuutta pussia kirppisvaatetta
Etenkin kummilta.
että mieluummin muovikassillinen kirppikseltä hamstrattua kuin samalla rahalla joku yksi vaate. Siinä kirppiskassissa voi hyvinkin olla jotain, mitä eivät tarvitse, mutta kassillisessa on isommalla todennäköisyydellä myös tarpeellisia vaatteita tai jotain, joista tykkäävät erityisesti.
Itse sain ison kasan vauvanvaatteita kahdesta eri paikasta aikoinaan esikoista odottaessa. Kaikkia niitä ei tullut käytettyä, osa ei ollut meidän maun mukaisia ja osa väärälle vuodenajalle. Mutta eipä haitannut - kuitenkin yli puolet oli kovassa käytössä.
Paljon parempi lahja tuo on kuin jotkut yksittäiset bodyt tai myssyt.
Villasukkia on vauvoille ollut nurkat täynnä kun mummit on niitä kutoneet. En ikinä käyttäisi käytettyjä alusvaatteita tai sukkai lapsella.
Ja joku paksu nallekarhupyuku, yök. Ajatelkaapa, mitä kaikkea paskaa se on kerännyt. Niitä ei yleensä edes pestä kun ne on hankala kuivata. Ei kukaan sellaista pidä käytettynä. Sitä paitsi ei se ole edes käytännöllinen. Kuten ei mekotkaan vauvalle. Turhaa kaapintäytettä vain.
Joo, tuli kyllä viesti selväksi ja hävettää ja nolottaa ja v*tuttaakin. Mutta ne kirppisvaatteet ei olleet lahja. Tietenkään. Vaan lahja oli uudet vaatteet ja toinen kastelahja. Ja niin kuin sanoin niin jos en olisi nyt vienyt niin ehtii kasvamaan yli niistä välimatkan takia.
Kaksi pussillista tai säkillistä on siinä mielessä liioittelua että siinä on se paksu nallekarhupuku joka vei jo melkein toisen pussin kokonaa. Sitten oli villapuku, 3 villasukat ja kahdet tumput jotka ajattelin käytännöllisiksi....sitten oli pukuun lakki, 3 housut, 3 mekkoa, 2 potkupukua ja 2 paitaa. 62-68 cm eli ei minusta mitenkään valtavasti...
mä olisin ainakin ikionnellinen...
Villasukkia on vauvoille ollut nurkat täynnä kun mummit on niitä kutoneet. En ikinä käyttäisi käytettyjä alusvaatteita tai sukkai lapsella.
Ja joku paksu nallekarhupyuku, yök. Ajatelkaapa, mitä kaikkea paskaa se on kerännyt. Niitä ei yleensä edes pestä kun ne on hankala kuivata. Ei kukaan sellaista pidä käytettynä. Sitä paitsi ei se ole edes käytännöllinen. Kuten ei mekotkaan vauvalle. Turhaa kaapintäytettä vain.
No tällä vauvalla ei valitettavasti ole mummoja kutomassa, muista kutojista en tietenkään tiedä. Ja me kyllä pidettiin tuollaista käytettynä syksyllä kylmän sään aikaan välikausipukuna. Samoin tytöllä on pidetty mekkoja jo ihan pikkuvauvasta saakka. Itse olen ollut tosi kiitollinen kun kummit on tuoneet kirppikseltä vaikka housuja mutta tuli tosiaan viesti selväksi...
lapsilta jääneitä. Mutta että joku käy kirppikseltä hakemassa lahjaksi kasseittain...eiköhän vanhemmat haluaisi itse koluta ne kirppikset ja ostaa juuri sellaisia, mistä itse tykkäävät. Jos lahjaksi vaatteita, niin ajatuksella valittu uusi.
..mutta itselle ainakin selkiytyi vasta muutamien viikkojen - kuukauden päästä syntymästä, mitä oikein vauvalle tarvitsin ja millaisia vaatteita hänelle haluan. On niin vauvasta kiinni.
Kun on hiljattain syntynyt ja ristiäisetkin vielä just, niin sen tietää, että niitä vaatteita tulee ihan oikeasti monesta tuutista ja osa niistä on ihan absurdeja käytettäväksi. Varsinkin noi mainitsemasi söpöstelyvaatteet!! Ei niillä todellisessa arkielämässä edes tee mitään!
Pidä vähän taukoa ja avaa vaikka kummitili lapselle hänen nimiinsä ja säästä sinne ennemmin vaikka rahaa!
Kirpparivaatteet ovat itse ostettuna ihan eri asia kuin se, että niitä saa lahjaksi! Minäkin kierrätän vaatteita parin tuttavaperheen kanssa, kun lastemme iät menevät sopivasti portaittain ja se on ihan ok, kun he tuovat vaatteita pari muovipussillista kerralla. Mutta että kummit jne toisivat niitä vielä lisäksi.. On kuitenkin hommaa pestä ja lajitella käyttökelpoiset/-kelvottomat ja sitten niitä kertyy laatikkokaupalla..
olet ihana kummi!!!!!!!!!!! Kyllä lapsen äiti vielä harmittelee myöhempinä vuosina, kun vaatteita ei enää tulekaan..
Kun pakkaat monta kertaa vauvan autoon ja raahat ne vaatesäkit autoon ja viet ne pois, alkaa kypsyttää.
Pliis, älkää ihan oikeasti kantako niitä lumppuja vauvaperheeseen. Sillä vanhojen vaatteiden vuorella ei vauva tee oikeasti mitään. Siitä ei ole kuin riesaa.
Samat mammat tekee häälahjalistoja ja haluaa häälahjat rahana, silti raahaavat kavereilleen vanhoja rääsyjä ja odottavat, että kaverit ovat aivan riemusta innoissaan niistä kulahtaneista rievuista.