Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun strategiani mumona:

Vierailija
27.07.2012 |

Sitten kun olen mummu, voin hoitaa lastenlapsia, mutta tietyin ehdoin:

- En mene kenenkään kotiin, vaan lapset tulevat minun luokseni.

- En leiki lasten kanssa, leikkiminen on lasten juttu.

- Lapsilla on vapaus leikkiä lähes miten heitä huvittaa.

- Ruuanlaittoon ja siivoukseen on osallistuttava käskettäessä. En suostu tekemään sellaisia asioita yksinäni.

- Jos kiellän tai käsken jotain, on toteltava. Muuten tulee tukkapöllyä, luunappia tai piiskaa.

Minulla on viisi lasta, En kurita heitä ruumiillisesti ja leikinkin heidän kanssaan joskus pitkin hampain. Mutta seuraavan sukupolvan kanssa en enää aio pelleillä, vaan elän niin kuin itse haluan. Jos miniöille ei kelpaa (suurin osa lapsistani on poikia), niin saavat sitten olla ilman.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Onneksi meillä asiat hoidettiin toisella tavalla. Kävimme mummin luona perheenä ja mummi kävi meillä. Kun isä oli elossa, he saivat matkustella ja nauttia vihdoin levosta, minkä olivat ansainneet.

Välit lapsenlapsiin olivat hyvät, vaikka eivät yökylässä saaneetkaan nauttia lastenlasten laatuajasta. Sehän se on av-mallalle tärkeintä. Lastenlasten pitää nukkua ilman vanhempia mummolassa. Se lujittaa tätä suhdetta parhaiten.

Nyt on äitinikin kuollut ja lapset muistavat mummiaan rakkaudella. Heillä oli hyvät ja lämpimät välit, vaikka en työntänytkään lapsia mummin hoidettavaksi heidän ollessaan pieniä.

Harmi jos sinun elämäsi on noin mustavalkoista.

Kieltää ei uskalla, koska miniät vetää herneet nenään ja uhkaa, että mummo ei saa tavata lapsenlapsiaan enää. Tai toinen hyvä uhkaus on, että jos ei saa parisuhdelomaa, lähtee miniä käpsimään ja vie lapset mennessään ja ei saa mummi ikinä enää tavata lapsenlapsiaan.

Pakkohan mummien on hoitaa kun eivät muuta voi.

Mihin mummo niitä lapsenlapsiaan tarvitsee? Jos niitä ei näe niin sitten niitä ei näe. Miniähän siinä menettää lapsenvahdin ja tietysti ne lapset mumusuhteen. Mutta mummu vaan saa. Nimittäin vapaa-aikaa ja omia harrastuksia.

Vierailija
22/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien mielestä lyöminen on leikki, isoäidit kutsuvat sitä väkivallaksi

Nyt en ymmärrä? Itselläni ei ole vielä sen ikäisiä lapsia jotka leikkisivät yhdessä, mutta isompien lapsien leikkejä olen nähnyt. Etenkin pojilla se leikki muuttuu usein painiksi tai joksin muuksi rajummaksi ja siinä tulee helposti mustelmia.

Olen nähnyt miten naapureiden lapset leikkivät tuollaisille muovimiekoilla ja hakkaavat niillä toisiaan selvästikin kovasti ja usein nuo lapset ovatkin ihan mustelmilla.

En siis usko että tuossa lainaamassasi tekstissä tarkoitettiin tavallista tappelemista, vaan tuollaisia rajumpia leikkejä.

Ja sullehan voisi sanoa että "isoäidit kutsuvat piiskaamista kurittamiseksi, mutta äidit väkivallaksi". Miksi siis hyväksyt isoäitien harjoittaman väkivallan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja odottamani vauva vanhempieni ensimmäinen lapsenlapsi. Nuorin siskoni on tosin vielä yläasteikäinen, joten äidilläni on vielä hyvin se äiti-mode päällä :D On oikeasti tosi ihanaa, että tietää että on edes yksi paikka, jossa lapsi hoidetaan hyvin ja vastuullisesti. Anoppikin on toki luotettava, mutta ei kuitenkaan samalla lailla kuin oma äiti, ja hänellä on jo kaksi muuta pientä lastenlasta. Äiti on paras!

Ja ei, en aio vauvaani hänellä hoidattaa kokopäiväisesti, mutta on se vaan ERITTÄIN hyvä että on sitä tukiverkkoa.

Vierailija
24/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsia voi rakastaa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi mummon pitää olla työorja tyttärilleen ja miniöilleen vielä siinäkin vaiheessa kun jää elälleelle.

Miksi papat saa nauttia elämästään, mutta mummojen pitää kykkiä kotona hoitamassa lapsenlapsia ja auttamassa ja tunkemassa rahaa aikuisille tytöilleen.

Vaadin mummojen vapautusliikettä.

olen NIIN kiitollinen omasta äidistäni, joka rakastaa lapsenlapsiaan ja oikeasti HALUAA olla heidän kanssaan. Äidilleni lapsenhoito ei ole mitään pakkopullaa, jolle hän sanelisi kilometrien pitoisen ehtolistan, vaan hän aidosti rakastaa lapsenlapsiaan ja on lasten kanssa lasten ehdoilla, ei omillaan.

Lue se vielä kerran. Mun äiti HALUAA olla lastenlastensa kanssa. Siitä on ihan oikeasti tosi kivaa hoitaa niitä lapsia. Mun äitini on haaveillut viimeiset 15 vuotta lastenlapsista ja nyt sillä on kaksi sellaista.

Äitini on sitä mieltä, että läheinen suhde lapsenlapseen syntyy parhaiten siten, että on mahdollisimman paljon sen lapsen kanssa. Veljeni perhe asuu satojen kilometrien päässä vanhemmistani, mutta silti heidän parivuotiaalla lapsellaan ja äidilläni on tosi läheinen suhde, koska kun äitini on heillä käymässä, hän on lähes koko ajan sen lapsen kanssa.

Onko nykyään kiellettyä olla mummo, joka oikeasti on lastenlastensa kanssa?

Vierailija
25/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien mielestä lyöminen on leikki, isoäidit kutsuvat sitä väkivallaksi

Nyt en ymmärrä? Itselläni ei ole vielä sen ikäisiä lapsia jotka leikkisivät yhdessä, mutta isompien lapsien leikkejä olen nähnyt. Etenkin pojilla se leikki muuttuu usein painiksi tai joksin muuksi rajummaksi ja siinä tulee helposti mustelmia. Olen nähnyt miten naapureiden lapset leikkivät tuollaisille muovimiekoilla ja hakkaavat niillä toisiaan selvästikin kovasti ja usein nuo lapset ovatkin ihan mustelmilla. En siis usko että tuossa lainaamassasi tekstissä tarkoitettiin tavallista tappelemista, vaan tuollaisia rajumpia leikkejä. Ja sullehan voisi sanoa että "isoäidit kutsuvat piiskaamista kurittamiseksi, mutta äidit väkivallaksi". Miksi siis hyväksyt isoäitien harjoittaman väkivallan?

poikia molemmat. Silti meillä on osattu ihan hyvin erottaa leikki ja väkivalta.

Omia lapsia ei ole tarvinnut koskaan tukistaa tai nipata, mutta takuuvarmasti nippaan lapsenlasta, jos vanhempansa ovat opettaneet lapsen siihen, että vain väkivalta toimii.

Vierailija
26/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on omia kavereita ja miehen kanssa välit niin hyvät, että uskon löytäväni elämäni sisällöksi muutakin kuin tunkea itseäni nuorten parien elämään ja haaveilla vain lapsenlapsien hoidosta.

Omat lapset olen kasvattanut niin omatoimisiksi ja itsenäisiksi, että osaavat kulkea töissä ja hoitaa lapsiaan. Tai ainakin uskoisin näin, että he eivät ole käsi ojossa perheellisinäkin vinkumassa rahaa ja hoidattamassa lapsiaan koko ajan minulla.

Onneksi elämässäni on tosiaan muutakin sisältöä kuin aikuisten lasteni elämä. Minusta sellaiset naiset ovat pelottavia, jotka eivät odota mitään muuta kuin lapsenlapsia ja elävät vain aikuisten lasten perhe-elämän kautta.

Lapsenlapsia voi rakastaa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi mummon pitää olla työorja tyttärilleen ja miniöilleen vielä siinäkin vaiheessa kun jää elälleelle.

Miksi papat saa nauttia elämästään, mutta mummojen pitää kykkiä kotona hoitamassa lapsenlapsia ja auttamassa ja tunkemassa rahaa aikuisille tytöilleen.

olen NIIN kiitollinen omasta äidistäni, joka rakastaa lapsenlapsiaan ja oikeasti HALUAA olla heidän kanssaan. Äidilleni lapsenhoito ei ole mitään pakkopullaa, jolle hän sanelisi kilometrien pitoisen ehtolistan, vaan hän aidosti rakastaa lapsenlapsiaan ja on lasten kanssa lasten ehdoilla, ei omillaan.

Lue se vielä kerran. Mun äiti HALUAA olla lastenlastensa kanssa. Siitä on ihan oikeasti tosi kivaa hoitaa niitä lapsia. Mun äitini on haaveillut viimeiset 15 vuotta lastenlapsista ja nyt sillä on kaksi sellaista.

Äitini on sitä mieltä, että läheinen suhde lapsenlapseen syntyy parhaiten siten, että on mahdollisimman paljon sen lapsen kanssa. Veljeni perhe asuu satojen kilometrien päässä vanhemmistani, mutta silti heidän parivuotiaalla lapsellaan ja äidilläni on tosi läheinen suhde, koska kun äitini on heillä käymässä, hän on lähes koko ajan sen lapsen kanssa.

Vierailija
27/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hoitaa lapsia tällaisilla ehdoilla

- hoidon tarvetta ei tule joka päivä, vaan mennään minun jaksamiseni mukaan

- hoitaminen tapahtuu mieluiten lasten omissa kodeissa, mutta voin myös ottaa heitä omaan kotiini

- en joudu siivoamaan leikin jälkiä, vaan lapset tai heidän vanhempansa siivoavat lelut

- ruoan laittamisesta selviää lämmittämisellä, jolloin minulle jää paremmin aikaa varsinaiseen lasten hoitamiseen, perään katsomiseen ja leikkimiseen

- saan tarvittavat aikataulut nukkumisista ja syömisistä

- saan tiedot siitä mitä ruokia lapset voivat syödä ja mitä eivät voi syödä, etenkin jos heillä on erityisruokavalio tai jotakin allergioita

Vierailija
28/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsia voi rakastaa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi mummon pitää olla työorja tyttärilleen ja miniöilleen vielä siinäkin vaiheessa kun jää elälleelle. Miksi papat saa nauttia elämästään, mutta mummojen pitää kykkiä kotona hoitamassa lapsenlapsia ja auttamassa ja tunkemassa rahaa aikuisille tytöilleen. Vaadin mummojen vapautusliikettä.

Lue se vielä kerran. Mun äiti HALUAA olla lastenlastensa kanssa. Siitä on ihan oikeasti tosi kivaa hoitaa niitä lapsia. Mun äitini on haaveillut viimeiset 15 vuotta lastenlapsista ja nyt sillä on kaksi sellaista. Äitini on sitä mieltä, että läheinen suhde lapsenlapseen syntyy parhaiten siten, että on mahdollisimman paljon sen lapsen kanssa. Veljeni perhe asuu satojen kilometrien päässä vanhemmistani, mutta silti heidän parivuotiaalla lapsellaan ja äidilläni on tosi läheinen suhde, koska kun äitini on heillä käymässä, hän on lähes koko ajan sen lapsen kanssa. Onko nykyään kiellettyä olla mummo, joka oikeasti on lastenlastensa kanssa?

se ei vain ole kovinkaan tervettä loppupelissä. Ne lastenlapset kun eivät muodosta mummolle turvaverkkoa, joka on viimeisinä vuosina tarpeen. Lastenlapsista ei ole kauppa-avuksi, ei seuranpitoon jne., joten jokainen täyspäinen eläkeläinen yrittää lastenlasten sijaan panostaa aikuisempiin ihmissuhteisiin.

Minusta olisi kamalaa, jos mummo meille tullessaan keskittyisi vain lapsiin. Ei ne nyt niin ihmeellisiä ole.

Vierailija
29/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tyhjää on naisen elämä jos ei muuta haaveile kuin hoitaa lapsia Onneksi minulla on omia kavereita ja miehen kanssa välit niin hyvät, että uskon löytäväni elämäni sisällöksi muutakin kuin tunkea itseäni nuorten parien elämään ja haaveilla vain lapsenlapsien hoidosta.

Omat lapset olen kasvattanut niin omatoimisiksi ja itsenäisiksi, että osaavat kulkea töissä ja hoitaa lapsiaan. Tai ainakin uskoisin näin, että he eivät ole käsi ojossa perheellisinäkin vinkumassa rahaa ja hoidattamassa lapsiaan koko ajan minulla.

Onneksi elämässäni on tosiaan muutakin sisältöä kuin aikuisten lasteni elämä. Minusta sellaiset naiset ovat pelottavia, jotka eivät odota mitään muuta kuin lapsenlapsia ja elävät vain aikuisten lasten perhe-elämän kautta.

Missä kohtaa sanoin, että äitini elämässä ei ole mitään muuta sisältöä kuin lapsenlapset? Hän on vielä työelämässä (työ on hänelle tosi tärkeä), mukana vapaaehtoistyössä, maktkustelee ja mökkeilee. Äitini ei myöskään "tunge itseään nuorten parien elämään", vaan meillä lapsilla on tosi hyvä välit vanhempiimme. Myös tuon "lasten hoidattamisen" keksit ihan itse, ennen kaikkea äitini haluaa olla lastenlastensa kanssa, eikä se ole automaattisesti sitä, että äitini jää lapsen kanssa ja vanhemmat huitelevat muualle (meillä on vauva, enkä ole jättänyt häntä hoitoon vasta kuin muutamaksi tunniksi kerrallaan), vaan kyllä me myös ihan oleillaan yhdessä, käydään kirppareilla, laitetaan ruokaa, mökkeillään.

Tuon rahan vinkumisen ja sen, että emme osaa hoitaa lapsiamme, olet keksinyt omasta päästäsi.

Osaatko kertoa, miksi tästä asiasta on niin vaikea keskustella asiallisesti? Miksi sinun täytyy keksiä argumentteja itse ja ylitulkita?

Vierailija
30/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ja hieno tapa hoitaa homma. Anna lastelapsille RAHAA ja elä itse täysin omaa elämää. Voitte tavata vaikka vain pari kertaa vuodessa.

Lastenlapset peukuttaa!!!

No, joskus voi olla "pakollisia" häitä tai hautajaisia, rippijuhlia jne. Mutta aina voi sanoa, että on varannut matkan jo vuotta ennen.

Tämähän on täysin oma valintasi ap, miksi haet hyväksyntää vai haluatko vain provoilla???

Vierailija
31/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsia voi rakastaa, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi mummon pitää olla työorja tyttärilleen ja miniöilleen vielä siinäkin vaiheessa kun jää elälleelle. Miksi papat saa nauttia elämästään, mutta mummojen pitää kykkiä kotona hoitamassa lapsenlapsia ja auttamassa ja tunkemassa rahaa aikuisille tytöilleen. Vaadin mummojen vapautusliikettä.

Lue se vielä kerran. Mun äiti HALUAA olla lastenlastensa kanssa. Siitä on ihan oikeasti tosi kivaa hoitaa niitä lapsia. Mun äitini on haaveillut viimeiset 15 vuotta lastenlapsista ja nyt sillä on kaksi sellaista. Äitini on sitä mieltä, että läheinen suhde lapsenlapseen syntyy parhaiten siten, että on mahdollisimman paljon sen lapsen kanssa. Veljeni perhe asuu satojen kilometrien päässä vanhemmistani, mutta silti heidän parivuotiaalla lapsellaan ja äidilläni on tosi läheinen suhde, koska kun äitini on heillä käymässä, hän on lähes koko ajan sen lapsen kanssa. Onko nykyään kiellettyä olla mummo, joka oikeasti on lastenlastensa kanssa?

se ei vain ole kovinkaan tervettä loppupelissä. Ne lastenlapset kun eivät muodosta mummolle turvaverkkoa, joka on viimeisinä vuosina tarpeen. Lastenlapsista ei ole kauppa-avuksi, ei seuranpitoon jne., joten jokainen täyspäinen eläkeläinen yrittää lastenlasten sijaan panostaa aikuisempiin ihmissuhteisiin.

Minusta olisi kamalaa, jos mummo meille tullessaan keskittyisi vain lapsiin. Ei ne nyt niin ihmeellisiä ole.

sen takia, että sitten vanhana olisi turvaverkko? Ja miten niin lapsenlapsista ei ole isovanhemmille avuksi ja seuraksi sitten kun nämä ovat vanhoja? Meinaatko, että se kanssakäyminen loppuu sitten kun isovanhemmat vanhenevat?

Mitkä ihmissuhteet ovat näitä todella tärkeitä?

Vierailija
32/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä tosiasia on, että välit lapsenlapsiin loppuvat silloin kun mummut tarvitsevat apua.

Ei siellä näy niitä lapsenlapsia, joita mummu on hoitanut niin, että jäi oma elämä elämättä.

Lapset ja lapsenlapset heivaa mummin vanhainkotiin heti kun vain paikan saavat häiritsemästä elämää. Nainen käytetään loppuun ja sitten sitä ei enää tarvita.

Eniten on sellaisilla mummoilla vieraita, joilla on ollut vilkas seuraelämä ja omia kavereita. Se on kyllä surullista, kuinka vähän omat lapset ja lapsenlapset välittävät mummoista.

Vierailija
33/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä tosiasia on, että välit lapsenlapsiin loppuvat silloin kun mummut tarvitsevat apua.

Ei siellä näy niitä lapsenlapsia, joita mummu on hoitanut niin, että jäi oma elämä elämättä.

Lapset ja lapsenlapset heivaa mummin vanhainkotiin heti kun vain paikan saavat häiritsemästä elämää. Nainen käytetään loppuun ja sitten sitä ei enää tarvita.

Eniten on sellaisilla mummoilla vieraita, joilla on ollut vilkas seuraelämä ja omia kavereita. Se on kyllä surullista, kuinka vähän omat lapset ja lapsenlapset välittävät mummoista.

Ehkä riippuu seudusta. Mun äiti on dementiakodissa töissä, ja hän taas kertoo, että heillä käy tosi paljon lapsia ja lapsenlapsia, ja olen itsekin nähnyt, kun käyn välillä äitini työpaikalla.

Me asutaan tässä 30 km päässä vanhemmistani ja käydään siellä yleensä kerran viikossa/joka toinen vko, en oikein usko, että se tulee vähenemään siinä vaiheessa, kun vanhempani ovat siinä kunnossa, että täytyy siirtyä palvelutaloon.

- Se, jonka äiti on omistautunut lastenlapsilleen

Vierailija
34/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ei vielä ole mitään menetetty, kehottaisin sinua hakemaan tietoa leikin hyödyistä ja merkityksestä lapsen kehitykselle.

Ja nimenomaan siitä, kuinka paljon lapsi hyötyy siitä, että aikuinen leikkii yhdessä lapsen kanssa.

Olin loistavalla luennolla, jossa luennoitsija kysyi miksi lapsen kanssa kannattaa leikkiä? Me ammattilaiset listasimme hyötyjä ja luennoitsija nyökytteli hymyillen.

Sitten hän sanoi, että totta kaikki tuokin, mutta lapsen kanssa kannattaa leikkiä ennenkaikkea siksi, että se on kivaa!

Ja siinä hän oli kyllä niin oikeassa. Erityisesti leikki lapsenlapsen kanssa on niin käsittämättömän mukavaa, etten mumona tässä nyt ala sitä kuvailemaan. Mutta ne yhteiset leikkihetket vaan on elämän valo minulle -nuorena mumoksi tulleelle.

Leikissä lapsi on parhaimmillaan ja aidoimmillaan. Vuorovaikutus on velvoitteetonta ja täynnä iloa.

Lapsi hyötyy valtavasti yhteisestä leikistä aikuisen kanssa mutta kehittyy kyllä ilmankin leikkiä mumon kanssa.

Kysymys kuuluukin mitä mumo menettää, jos päättää jo etukäteen, ettei leiki lapsen kanssa?

Vierailija
35/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ei vielä ole mitään menetetty, kehottaisin sinua hakemaan tietoa leikin hyödyistä ja merkityksestä lapsen kehitykselle.

Ja nimenomaan siitä, kuinka paljon lapsi hyötyy siitä, että aikuinen leikkii yhdessä lapsen kanssa.

Olin loistavalla luennolla, jossa luennoitsija kysyi miksi lapsen kanssa kannattaa leikkiä? Me ammattilaiset listasimme hyötyjä ja luennoitsija nyökytteli hymyillen.

Sitten hän sanoi, että totta kaikki tuokin, mutta lapsen kanssa kannattaa leikkiä ennenkaikkea siksi, että se on kivaa!

Ja siinä hän oli kyllä niin oikeassa. Erityisesti leikki lapsenlapsen kanssa on niin käsittämättömän mukavaa, etten mumona tässä nyt ala sitä kuvailemaan. Mutta ne yhteiset leikkihetket vaan on elämän valo minulle -nuorena mumoksi tulleelle.

Leikissä lapsi on parhaimmillaan ja aidoimmillaan. Vuorovaikutus on velvoitteetonta ja täynnä iloa.

Lapsi hyötyy valtavasti yhteisestä leikistä aikuisen kanssa mutta kehittyy kyllä ilmankin leikkiä mumon kanssa.

Kysymys kuuluukin mitä mumo menettää, jos päättää jo etukäteen, ettei leiki lapsen kanssa?

Vanhin poikani on tosin jo 18, mutta ei tunnu vielä edes katselevan tyttöjä. Ja tiedän kyllä leikin merkityksen, mutta koska se minusta ei ole missään nimessä hauskaa, en aio harrastaa sellaista lastenlasten kanssa. En ensinnäkään ole missään vastuussa heidän kehityksestään. Ja toiseksi lapset osaavat kyllä leikkiä keskenäänkin. Aikuisten kanssa tehkööt oikean elämän töitä.

Tämä "mummo" menettää vain päänsäryn ja kärsimättömän tietoisuuden siitä, että elämää kuluu iahan hukkaan, jos hän ei leiki lastenlasten kanssa.

t. ap

Vierailija
36/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse alkaa vakituiseksi lapsenpiiaksi. Miniäthän ei luota anoppeihinsa ja pojat ei niin korosta sitä, että ainoa, oikea mummo on se, joka unelmoi vain lapsenlapsien hoidosta.

Tiedossa on joskus siis omaa aikaakin:)

t. itsekäs paskiainen, mutta onnellinen sellainen

Vierailija
37/37 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia lapsia toki rakastan, mutta en voi kuvitella itseäni hurahtamassa lapsenlapsiin ja unelmoimasta vain siitä, että saan lapsenlapsia tuvan täyteen kesälomaksi.

Ehkä sellaiset äidilliset mammatyypit ovat tällaisia, mutta ei kaikista ole siihen. Miksi tosiaan papat saa olla itsekkäitä tai pappamaisia. Miksi heitä ei laiteta kaavaan, että heidän täytyy hoitaa ja hoitaa. Miksi mummoja haukutaan itsekkäiksi jos he haluavat tehdä elämässään muutakin kuin hoitaa muita ihmisiä.

Monilla naisilla on lisäksi huoli isovanhemmista ja ovat työelämässä. Eivätkö naiset saa olla itsekkäitä ja miettiä koskaan omaa jaksamistaan?

En tosiaan ole mikään mammatyyppi ja en usko, että edes muutun kun lapsenlapsia tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän