Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit, kun WTC-isku tapahtui?

Vierailija
21.01.2015 |

Minä olin sairaana kotona ja telkkarista kuulin ensimmäiset uutiset tapahtumasta. Muistaakseni joskus vähän ennen neljää iltapäivällä tuli ylimääräinen uutislähetys juttuun liittyen.

Kommentit (205)

Vierailija
161/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa, näköetäisyydellä tapahtumapaikalta. Kouluamme ei mitenkään virallisesti evakuoitu, mutta vanhemmat soitettiin hakemaan kaikki oppilaat kotiin. Mikä tosin kesti kauan, koska ihmisiä ei saatu kiinni tai sitten vanhemmat oli jossain liikenneruuhkassa. Istuttiin sisällä luokassa ja odotettiin vanhempia. Käveltiin äidin kanssa koulusta kotiin, koska mikään julkinen liikenne ei toiminut.

Vierailija
162/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parturista pyöräilin kaverin luokse. Ennen kuin ehdin ulko-ovelle, hänen pää työntyi ikkunasta ulos ja tervehdyslauseensa kuului: "Maailmanloppu tulee!"

Kiiruhdin sisälle katsomaan, mistä on kyse. Siinä olohuoneessa katselimme epätodellisen tuntuista tv:n livekuvaa New Yorkista. World Trade Centerin savuava pilvenpiirtäjä, joka sitten romahti. Hetken päästä lentokoneen törmääminen toiseen torniin, sitten sen romahtaminen.

Jos asiat tapahtuivat tässä järjestyksessä, se ei voinut olla livekuvaa. Koska vasta se toisen koneen törmäys ylipäänsä kertoi, että kyseessä ei ole tavallinen lento-onnettomuus (jollaisesta toki uutisoidaan, mutta ei keskeytetä TV-lähetyksiä toisella puolen maailmaa saati tulkita maailmanlopuksi) vaan terrori-isku.

Suomessa toisen koneen törmäys on ollut mahdollista nähdä livenä kaapelikanavilta, mutta ei kotimaisilta pää-TV-kanavilta, ja useimmat, jotka muistavat nähneensä sen livenä, muistavat väärin. Asiasta käytiin kaksi vuotta sitten pitkä keskustelu:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4286600/nakyiko-911-isku-suomessakin-te…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
164/205 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona vauvan ( 1kk ) kanssa .

Vierailija
165/205 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, harvemmalla suomalaisella edes oli vuonna 2001 käytössään niitä kanavia, missä homma ihan oikeasti livenä näkyi.

Monia varmasti hämäsi sen, kun yle ja muut suomalaiset kanavat näytti muiden ulkomaisten kanavien videotallenteita, missä vaan luki "live", samalla tavalla kuin nykyään voi youtubesta katsoa noita samoja videoita missä lukee live, mutta ei se enää mitään livekuvaa ole. Siksi moni varmasti mustaa katsoneensa livekuvaa, vaikka todellisuudessa katsoi tallenteita.

Vierailija
166/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, harvemmalla suomalaisella edes oli vuonna 2001 käytössään niitä kanavia, missä homma ihan oikeasti livenä näkyi.

Monia varmasti hämäsi sen, kun yle ja muut suomalaiset kanavat näytti muiden ulkomaisten kanavien videotallenteita, missä vaan luki "live", samalla tavalla kuin nykyään voi youtubesta katsoa noita samoja videoita missä lukee live, mutta ei se enää mitään livekuvaa ole. Siksi moni varmasti mustaa katsoneensa livekuvaa, vaikka todellisuudessa katsoi tallenteita.

Kirjoitin tänne jo aikaisemmin, että näin livenä sen toiseen torniin hyökkäämisen. Olin juuri avannut television missä näytettiin ensimmäisen tornin paloa ja takautuvasti siihen lentämistä. Sitten se toinen hyökkäys siinä. Kellonajoista voin tarkistaa. Kirjoitin kaiken silloin heti päiväkirjaani. Olen kirjoittanut päiväkirjoihin jo yli 40 vuotta erityisesti eri maailmantapahtumista. Sodista, terroriteoista, pandemioista, luonnon katastrofeista, eri avustusjärjestöjen toiminnasta, kuuluisista ihmisistä, vallanvaihdoista, nälänhädästä, köyhyydestä jne. Kirjoitin kommenttiini kyllä väärin tv-kanavan. Se ei ollut Eurosport, niinkuin kirjoitin, vaan joku englanninkielinen kanava. En muista enkä tunne kanavia, koska minulla oli silloin vaan lyhyen aikaa televisio.

Vierailija
167/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa Kajaanissa näkyi v. 2001 ulkomaiset kanavat mm. amerikkalainen kanava, josta toisen koneen törmäämisen näin suorassa lähetyksessä.

Vierailija
168/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa Kajaanissa näkyi v. 2001 ulkomaiset kanavat mm. amerikkalainen kanava, josta toisen koneen törmäämisen näin suorassa lähetyksessä.

Siinäpä se loppuilta menikin suoraa lähetystä katsoessa.

Vierailija
169/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin netistä keskustelupalstalta (Demi?), että kaksi lentokonetta on törmännyt samaan rakennukseen. En avannut keskustelua, näin vain otsikon.  Ajattelin, että varmaan jossain lentokentän lähellä joku pienkone törmännyt rakennukseen joskus 10 vuotta sitten ja nyt sama on käynyt uudestaan.

Sitten menin katsomaan uutisia ja aloin hahmottamaan mitä on tapahtunut. Äiti oli hirveän vakava ja sanoi, että tästä voi alkaa kolmas maailmansota.

Vierailija
170/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunissa liukuhihnalla, radiolla varustetuista kuulosuojaimista kuuntelin lähetystä aamuvuorossa. Iltapäivällä jatkoin kotona telkasta sitä katselua.

Vierailija
171/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostetaanpa ketjua vuosipäivän takia.

Päivä oli paljon dramaattisempi kuin moni luulisi, koska WTC-tornien kerrottiin olleen joka päivä ainakin 10 000 hengen työpaikka. Iskut tapahtuivat sikäläistä aikaa yhdeksän jälkeen aamulla, mutta onneksi paikalla olikin ollut vain osa työntekijöistä ja kuolleita tuli kaikissa neljässä iskussa yhteensä lopulta noin 3000. Sekin on paljon mutta muistan kuinka kauhuissani olin, kun uutisissa puhuttiin jopa 10 000:sta mahdollisesta uhrista.

Olin yksin kotona ja minulla oli sattumalta tv päällä ilman ääntä, kun alkoi uutislähetys. Olin katsonut jotain ja tv oli vielä päällä. En huomannut sen olevan ylimääräinen uutislähetys ja luulin aluksi, että siinä on juttua jostain tekeillä olevasta toimintaelokuvasta. Ajattelin "ai Renny Harlin on päässyt ohjaamaan uutta elokuvaa, jossa lennetään päin pilvenpiirtäjää". Sitten aloin ihmettelemään naisuutistenlukijan vakavaa ilmettä ja laitoin äänen päälle. Kello oli 17 ja tuossa vaiheessa molempiin torneihin oli törmätty, mutta kumpikaan ei ollut vielä sortunut. Bush ei ollut vielä puhunut terrori-iskusta, mutta oli selvää ettei se ollut onnettomuus, koska koneita oli kaksi. Tornien sortuminen tv-kameroiden edessä lisäsi järkytystä.

sattumalta hänellä oli kyllä juuri tuohon aikaan ohjattavana Jackie Chan toimintaelokuva nimeltä Nosebleed, jossa WTC ikkunanpesijä saa tietää terrori-isku aikeista torneihin

172/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WTC-iskut ovat todellisuudessa jenkeille iso häpeä, koska se oli ensimmäinen kerta kun heidän alistamansa maa antoikin takaisin.

"Se luoti tiesi paikkansa", hykersi Pentti Linkola-vainaakin (Runebergia lainaten).

http://ikihonka.blogspot.com/2013/09/se-luoti-tiesi-paikkansa.html

Äh, en minä kylläkään ole mikään Linkolan oppien kannattaja, mutta ihailen hänen hyvää kielenkäyttöään. Erikoista, muuten, että hän johdonmukaisesti puhuu Maailman kauppakeskuksesta eikä WTC:sta.

Itse löhöilin tuona päivänä kalliolaisessa yksiössäni, minulla oli loma. Olin ottanut nokoset, laitoin tv:n päälle ihan refleksinomaisesti, ja siinä oli ylimääräinen lähetys menossa.

Vierailija
173/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkkyä kirjoitti:

Duunissa liukuhihnalla, radiolla varustetuista kuulosuojaimista kuuntelin lähetystä aamuvuorossa. Iltapäivällä jatkoin kotona telkasta sitä katselua.

Missä maassa?

Vierailija
174/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa, vaimo soitti että joku lentokone on törmäännyt pilvenpiirtäjään jenkeissä. Ihmettelin kun hän semmoisesta informoi, kotona sitten hetken päästä leuka loksahti lattiaan ja ilta menikin sitä ihmetellessä !

Vierailija
175/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskalla istuin, uutisen kuultuani kakka muuttui ripuliksi.

Taidat kuvitella olevasi jotenkin erikoisen hauska spämmätessäsi näitä itsekeskeisiä one linereita joka väliin.

Tiedoksesi et ole. Olet pelkästään itsekeskeinen, lapsellinen ja ajatuksesi tuntuvat pyörivän aivan näissä pissakakka-asioissa. Tuo vaihe menee normaalisti yleensä ohitse jo taaperoisena.

Nyt lukija saa vaikutelman hyvin tyhmästä ja epäsosiaalisesta tyypistä.

Vierailija
176/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä. Läksin autolla hakemaan lapsia koulun iltapäiväkerhosta, matkalla kuulin autoradiosta uutisen. Kävin vielä kaupassa ennen koululle menoa ja kaupassa oli telkkari auki (jossa normaalisti pyöri mainos lotosta ja muista rahapeleistä), ja iso lauma ihmisiä seisoi katonrajassa olevan telkkarin edessä ja kauhisteli ääneen. Tein ostokset ja hain lapset, laitoin autosta radion kiinni enkä puhunut mitään koko asiasta, itselläkin oli silloin täydellisen epäuskoinen olo.

Vierailija
177/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotimatkalla. oli kyllä hienosti dramatisoitu purkutyömaa. sääli vaan niitä ihmisiä.

Vierailija
178/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päässyt koulusta ja isä haki minut koulusta. Matkalla radiosta kuului lähinnä uutislähetystä aiheesta.

Vierailija
179/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin juuri töistä kotiin ja autoradiosta kuulin uutisen. En meinannut uskoa ja kotiin päästyäni pistin heti television päälle. Sieltä näin toisen koneen iskeytyvän torniin. Vieläkin oli ihan epäuskoinen tunne.

Vierailija
180/205 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti paskalla juuri kun WTC:llakin poksahteli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi