Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit, kun WTC-isku tapahtui?

Vierailija
21.01.2015 |

Minä olin sairaana kotona ja telkkarista kuulin ensimmäiset uutiset tapahtumasta. Muistaakseni joskus vähän ennen neljää iltapäivällä tuli ylimääräinen uutislähetys juttuun liittyen.

Kommentit (205)

Vierailija
141/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin jotain kirjaston koneilla kun kaveri kertoi. Täytin seuraavana päivänä 11 mutta tämä päivä jäi plajon paremmin mieleen

Vierailija
142/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olin, tein juuri autotallin vuokrasopimusta omistajan kanssa, kun joku huikkasi että laitahan televisio auki. Muistan kun sille autotallin omistajalle tapahtuma oli täysin yhdentekevä, hän oli vain lähinnä närkästynyt kun vilkuilin telkkariin. Lentokone lensi televisiossa livenä päin tornia, niin hän oli vain silleen "höh, tehdään nyt tämä sopimus loppuun!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona. Olin juuri lopettanut suursiivouksen ja tullut suihkusta, kun avasin television. Isäni soitti ja kysyi, näenkö saman kuin hän.

Vierailija
144/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Se oli niin kaukana, että ei tehnyt minuun mitään vaikutusta. Sen sijaan Ukrainan sodan alun muistan hyvin. Menin työkaverin huoneeseen ja hän sanoi: "Se alkoi nyt." Tiesin heti, mistä oli kyse.

Vierailija
145/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11v, kotona olkkarissa istuttiin perheen kanssa ihmettelemässä uutisia. 

Vierailija
146/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona vaihdoin kesäverhoja talvisempiin. Kesken silityksen ystävätär soitti ja kysyi onko tv auki. Ei ollut vielä silloin, mutta lopun iltaa kylläkin. Olin aivan vakuuttunut, että sotahan tästä syttyy, onneksi ei kuitenkaan, ihan tarpeeksi kamala tilanne jo tuollaisenaan oli.

Vierailija
147/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä, työhuoneessa oli telkkari. Kun tulin huoneeseen, luulin että konsultit katsoo jotain action-leffaa.

Vierailija
148/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 5-vuotias, joten taisin siihen kellonaikaan olla päiväkodissa. Ei mitään muistikuvia kyseiseltä päivältä.

Vierailija
149/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona vauvan kanssa.Katsoin tapahtumia telkkarista ja itkin.Olin varma,että se on kaiken,maailman loppu.

Aivan kuin olisi katsonut jtn katastrofielokuvaa,joka oli muuttunut todeksi.

Vierailija
150/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manhattanilla, Midtownissa, kotitalon kattoterassilta kävin katsomassa savuavia torneja.

Vierailija
151/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aloittanut pari viikkoa sitten uudessa työssäni Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Jossain välissä iltapäivää tuli epämääräisiä tietoja siitä että lentokone olisi törmännyt New Yorkissa pilvenpiirtäjään. Ajattelin ensin että joku on halunnut tehdä pikkukoneella vähän näyttävämmän itsemurhan, mutta pian alkoi tilanteen vakavuus tulla ilmi. 

Toisessa lentoyhtiössä työskentelevä avovaimoni tuli hakemaan minua autolla töistä jossain välissä iltapäivää. Kun nousin autoon kuulin radion uutisten lukijan sanovan: "....ja juuri hetki sitten tulleen tiedon mukaan myös toinen WTC-torneista on romahtanut..."

Loppuilta meni televisiota katsellessa. Nyt katselen samoja videopätkiä YouTubesta ja ihmettelen että mihin nämä 22 vuotta ovat menneet näin nopeasti. Niille jotka naureskelevat tämän päivän setämiehille ja tätinaisille - älkää unohtako että pian olette itse samassa iässä. Ennemmin kuin huomaattekaan.

Vierailija
152/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin WTC 2 tornissa 30. Kerroksessa Fordilla töissä.

Vierailija
153/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTC-iskut ovat todellisuudessa jenkeille iso häpeä, koska se oli ensimmäinen kerta kun heidän alistamansa maa antoikin takaisin.

Vierailija
154/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdussa

Vierailija
155/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se merkillistä ettei helikoptereilla saatu letkuja ja vettä sinne missä palo syttyi. XD

Vierailija
156/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se merkillistä ettei helikoptereilla saatu letkuja ja vettä sinne missä palo syttyi. XD

No usa sai aloittaa hyökkäyssotansa sen seurauksena joten...

Vierailija
157/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK:n luokassa istuin.

Vierailija
158/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä Helsingin yliopiston Minerva-rakennuksessa Siltavuorenpenkereellä. Kaveri soitti peruakseen tapaamisen, joka meillä olisi ollut kello 18 Suomen aikaa.

No, tässä ei vielä ole mitään kiinnostavaa. Mutta siinä on, että luulin ensin, että kyseessä on Helsingin World Trade Center (mitäänsanomaton noin kymmenkerroksinen toimistorakennus Helsingin ydinkeskustassa). Katsoin ikkunasta ulos sen suuntaan ja ihmettelin, että mitä tää on, en ole kuullut mitään törmäyksen ääntä, taivaalla ei näy savua jne. Sitten kaverini: NO EI KU NEW YORKISSA!

Minulta oli mennyt jotenkin kokonaan ohi se, miten suuri symbolinen arvo sillä New Yorkin WTC:llä oli, niin että siihen kannatti sen takia iskeä.

Myöhemmin Turussa käydessä huomasin, että myös siellä on World Trade Center, vieläkin pienempi ja mitäänsanomattomampi kuin se Helsingin. Onkohan joku luullut myös Turussa aluksi, että siihen on isketty?

Vierailija
159/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kello oli Suomessa kun iskut tapahtuivat? Muistaakseeni aamupäivällä ja päivällä? Töissä olin. Mutta oliko taukoa välillä? Eli ekat iskut tapahtuivat, niitä uutisoitiin, sitten yksi isku reaaliajassa?

N. klo 16 iltapäivällä Suomen aikaa tapahtui ja uutislähetykset alkoivat vähän yli klo 16 Suomen kanavilla. Oudon paljon tässäkin ketjussa on ihmisiä, jotka kertovat olleensa ala-asteikäisiä ja koulussa tuolloin katsomassa open kanssa tunnilla telkkaria. Mun kouluaikoina ei ollut koulussa tunteja enää klo 16 jälkeen edes lukiossa.

Pohjoistorni 15.46, etelätorni 16.03, Pentagon 16.37, kongressitaloon aiottu neljäs kone putosi pellolle 17.03.

Nämä päiväsaikaan katselumuistot, joita ihmisillä on, ovat todellisuudessa luultavasti seuraavalta päivältä. Mahdollisesti vielä jotenkin sekoittuneena tietoon siitä, että itse tapahtumapaikalla oli iskujen tapahtumahetkellä aamupäivä.

Aikaan liittyvä selvä valemuisto on itsellänikin. Muistan menneeni työpaikalta kotiin kun on vielä aivan valoisaa, yritettyäni sitä ennen kokonaisen työpäivän ajan saada lisätietoa (ymmärrettävästi) täysin tukossa olevasta netistä. Kuitenkin aurinko laski jo noin kahdeksalta, eli aikaa on ollut todellisuudessa vain jokunen tunti. Järkytys ja netin tukossaolon aiheuttama turhautunut odottelu pysäytti ajantajuni.

Vierailija
160/205 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parturista pyöräilin kaverin luokse. Ennen kuin ehdin ulko-ovelle, hänen pää työntyi ikkunasta ulos ja tervehdyslauseensa kuului: "Maailmanloppu tulee!"

Kiiruhdin sisälle katsomaan, mistä on kyse. Siinä olohuoneessa katselimme epätodellisen tuntuista tv:n livekuvaa New Yorkista. World Trade Centerin savuava pilvenpiirtäjä, joka sitten romahti. Hetken päästä lentokoneen törmääminen toiseen torniin, sitten sen romahtaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi