Missä olit, kun WTC-isku tapahtui?
Minä olin sairaana kotona ja telkkarista kuulin ensimmäiset uutiset tapahtumasta. Muistaakseni joskus vähän ennen neljää iltapäivällä tuli ylimääräinen uutislähetys juttuun liittyen.
Kommentit (205)
Asuin Ruotsissa ja avasin television, ihmettelin vähän, kun siihen aikaan tulee jotain elokuvaa, kun piti olla uutiset. Näin livenä siihen toiseen torniin osumisen. Siinä juontaja oli selin ikkunaan ja kuvaajat sitten huusivat, että katso ulos.
Alkoi pelottamaan ja soitin miehelle, että tulee suoraan kotiin.
Sukulaiseni oli ollut lentokoneessa lentämässä New Yorkiin ja se kone kääntyi sitten Kanadaan. Hän on vieläkin kirjeenvaihdossa sen perheen kanssa, jotka antoivat tulla peseytymään ja yöpymään kotiinsa, kun hotellipaikkoja ei ollut kaikille, jotka joutuivat Kanadaan ohjaamaan koneet.
Vierailija kirjoitti:
Ajoin juuri töistä kotiin ja autoradiosta kuulin uutisen. En meinannut uskoa ja kotiin päästyäni pistin heti television päälle. Sieltä näin toisen koneen iskeytyvän torniin. Vieläkin oli ihan epäuskoinen tunne.
Aika nopeasti sitten ajoit kotiin ja laitoi telkkarin päälle, kun toinen kone iskeytyi toiseen torniin vain 17 minuuttia myöhemmin kuin ensimmäinen. Oletan, että radiouutisiin kesti ainakin 5-10 minuutin viiveellä koko homma.
Tapiolan akateemisessa näin TV-kuvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, harvemmalla suomalaisella edes oli vuonna 2001 käytössään niitä kanavia, missä homma ihan oikeasti livenä näkyi.
Monia varmasti hämäsi sen, kun yle ja muut suomalaiset kanavat näytti muiden ulkomaisten kanavien videotallenteita, missä vaan luki "live", samalla tavalla kuin nykyään voi youtubesta katsoa noita samoja videoita missä lukee live, mutta ei se enää mitään livekuvaa ole. Siksi moni varmasti mustaa katsoneensa livekuvaa, vaikka todellisuudessa katsoi tallenteita.
Jopa Kajaanissa näkyi v. 2001 ulkomaiset kanavat mm. amerikkalainen kanava, josta toisen koneen törmäämisen näin suorassa lähetyksessä.
Mikä on alapeukutuksen aihe? Nuo v. 2001 Kajaanissa näkyneet ulkomaiset kaapelikanavat ovat edelleen löydettävissä.
Aika moni oli työstä kotiin lähdössä noihin aikoihin iltapäivä neljän tienoilla Suomen aikaa.
Äitini kanssa sienessä. Ex tuli vastaan, oli tulossa omilta vanhemmiltaan ja tohkeissaan jotain selitti. Kotona avasin sitten telkkarin ja alkoi valkenemaan.
Kotona. Muistan että oli etäpäivä.
Tuo tapaus on muuten ainoa kerta, jolloin Nato-joukot aktivoitiin. Se myöhemmin, kun kyseessä olikin "vain" teroisku, eikä sodan aloitus.
USa ja liittoutuneet lähtivät sitten Afganistaniin Al Gaidan juurille ja siihen loppuivat siihen aikaan yleiset teroiskut Euroopassakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tapaus on muuten ainoa kerta, jolloin Nato-joukot aktivoitiin. Se myöhemmin, kun kyseessä olikin "vain" teroisku, eikä sodan aloitus.
USa ja liittoutuneet lähtivät sitten Afganistaniin Al Gaidan juurille ja siihen loppuivat siihen aikaan yleiset teroiskut Euroopassakin.
Siis se Nato-aktivointi PERUTTIIN pian.
Äiti saapui iltapäivällä töistä kotiin ja laittoi heti telkkarin päälle ja kertoi että New Yorkissa on tapahtunut jotain. Enoni oli siihen aikaan töissä pohjoistornissa. Hän oli aamulla käynyt viemässä oksennustautisen lapsensa päiväkodista takaisin kotiin ja hommannut sinne lapselle hoitajaa, joten hän oli vähän myöhässä ja iskujen aikaan vasta matkalla työpaikalleen, rakennuksen ylempiin kerroksiin. Moneen tuntiin kukaan ei tiennyt mitä enolle oli tapahtunut, vasta myöhään illalla enon vaimo soitti ja kertoi että enolla on kaikki ok.
Olin 2v. ja todennäköisesti päiväkodissa.
Olin vasta herännyt ja katsoin jotain lastenohjelmia. Sitten toinen vanhemmista huomasin ylimääräisen uutislähetyksen ja jäimme katsomaan sitä. Ja ei, emme asuneet silloin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olin vasta herännyt ja katsoin jotain lastenohjelmia. Sitten toinen vanhemmista huomasin ylimääräisen uutislähetyksen ja jäimme katsomaan sitä. Ja ei, emme asuneet silloin Suomessa.
Ei voi pitää paikkansa, kaikki tapahtui iltapäivällä suomen aikaa.
Noloa että USA on saanut tästä lanseerattua asian jota suomalaisteknkin pitää vuosittain muistella ja näyttä nyyhkyleffoja telkkarissa aiheesta, vaikka USA on itsekin pommitellut muutaman kaupungin maan tasalle.
Vierailija kirjoitti:
Noloa että USA on saanut tästä lanseerattua asian jota suomalaisteknkin pitää vuosittain muistella ja näyttä nyyhkyleffoja telkkarissa aiheesta, vaikka USA on itsekin pommitellut muutaman kaupungin maan tasalle.
Viattomia ne uhrit oli siihen tapahtumaan, ja heitähän siellä muistellaan.
Ei aavistustakaan, mutta tapahtumasta jäi mieleen yhdessä pikkutyttö, joka oli matkalla Disneyworldiin.
Kotona tai koulussa, en muista. Olin 10v
Olin vanhempien luona kylässä mieheni kanssa. Telkkari oli sattumalta päällä ja siitä katsoimme ihmeissämme tapahtumia. Mieheni halusi kotiin ja halusi äänittää kaikki uutiset. Siinähän se meni taivastellessa koko päivä.