Missä olit, kun WTC-isku tapahtui?
Minä olin sairaana kotona ja telkkarista kuulin ensimmäiset uutiset tapahtumasta. Muistaakseni joskus vähän ennen neljää iltapäivällä tuli ylimääräinen uutislähetys juttuun liittyen.
Kommentit (205)
Miksi sotilastiedustelukone lensi pentagonin seinään?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 19:34"]
Minä olin sairaana kotona ja telkkarista kuulin ensimmäiset uutiset tapahtumasta. Muistaakseni joskus vähän ennen neljää iltapäivällä tuli ylimääräinen uutislähetys juttuun liittyen.
Kotona olin ja soitin juuri sillä hetkellä kaverille kun toinen kone rysähti. Telkku oli auki ja suorana näin sen toisen osuman. Pieni pelko ehti tulla että tästäkö se kolmas ryttinä alkaa. Jälkeenpäin näin kuvaa mitä silloinen presidetti puska juniori teki kun kuuli iskuista. Siinä ja siinä ettei mennyt jäbällä sormi suuhun.
Edelleen ihmettelen sitä miten molemmat tornit sortui kuin hallitussa räjäytyksellä purkamisessa. Jos nyt teräsrunko antaa periksi niin taittuu se johonkin suuntaan eikä vain romahda suoraan alas. Lentokoneen törmäys ja siitä johtuva räjähdys ei kaatanut kumpaakaan tornia vaan jatkunut palo.
Se ei vain täsmää kun teräs ei sula niin vähällä kuumuudella. Ja jos kuitenkin jostain syystä teräs antaisi periksi niin johonkin suuntaan ainakain toisen tornin olisi pitänyt kaatua. Rakennusvirhe vai salaliitto? Tee vasiten pienessä mittakaavassa torni ja kohdista siihen kuumuutta. Ei varmasti romahna kasaan.
Ei hyvää päivää että tästä jaksaa foliohatut vääntää vuodesta toiseen. Ei teräs "sula" tulipalossa, vaan se menettää vääntölujuutensa eli kansankielellä pehmenee. Silloin teräspalkit eivät enää jaksa kannatella kuormaa, ja koko rakenne sortuu kun pystypalkit vääntyvät harittamaan eri suuntiin, varsinkin WTC:ssä kun tukipalkit olivat rakennusten ulkoseinällä ja välipohjat niiden varassa.
Samasta syystä teräsrunkoisilla teollisuushalleilla on korkeammat palovakuutusmaksut kuin betonisilla, koska sisällä on kuitenkin palokuormaa mikä riittää tuottamaan palossa tarpeeksi korkean lämpötilan. WTC:ssä lentopolttoaineesta tulipalon lämpötila nousi hyvin helposti heikentämään teräsrakenteen.
Betlehen steel toimitti teräkset torneille ihan kuten Golden Gatenkin. Voitte vaan kuvitella miten koneen kävisi jos yrittäisi läpi Golden Gatesta. Ei muuta kysyttävää. Kone olisi rusina, silta ei.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kello oli Suomessa kun iskut tapahtuivat? Muistaakseeni aamupäivällä ja päivällä? Töissä olin. Mutta oliko taukoa välillä? Eli ekat iskut tapahtuivat, niitä uutisoitiin, sitten yksi isku reaaliajassa?
N. klo 16 iltapäivällä Suomen aikaa tapahtui ja uutislähetykset alkoivat vähän yli klo 16 Suomen kanavilla. Oudon paljon tässäkin ketjussa on ihmisiä, jotka kertovat olleensa ala-asteikäisiä ja koulussa tuolloin katsomassa open kanssa tunnilla telkkaria. Mun kouluaikoina ei ollut koulussa tunteja enää klo 16 jälkeen edes lukiossa.
Olin 21v ja töissäiltavuorossa. Työkaveri tuli kertomaan. Aina on hävettänyt, että sitä oli niin juntti silloin, en edes tiennyt mitkä wtc-tornit oli. Teeskentelin järkyttynyttä muiden työkavereiden surressa. Oikeasti koko tapaus ei kiinnostanut yhtään enkä ymmärtänyt mitä kaikki vouhkasi siitä. Vasta vuosien saatossa on tajunnut miten iso juttu se oli.
Vakuutan etten ollut ainakaan New Yorkissa.
-Ali Hassan
pelkopois kirjoitti:
2021 pelkäsin koronaa, 2011 pelkäsin mers tautia, 2001 pelkäsin wtc sortuvan, 1991 pelkäsin neuvostoliiton hajoavan, 1981 en muista mitä pelkäsin, 1971 pelkäsin öljykriisin seurauksia, 1961 pelkäsin neuvostoliiton räjäyttämää tzar bomb ydinpommin laukeumaa, nykyään pelkään mitä tapahtuu 2029-31 , voiko pelko olla elämän mittainen.
voiko syöpä tulla pelkäämällä.
Mers oli 2012
Paskalla, vessan kopissa, Nakke Nakuttajaa lukemassa.
Minulla oli töistä vapaapäivä. Kävin pitkällä lenkillä, kirjastossa ja kaupassa. Kotona laitoin ostokset jääkaappiin ja avasin television. Olin reilu kuukausi sitten muuttanut asumaan yksin. Siihen asti oli ollut oikein mukava päivä mutta television avaamisen jälkeen ei enää ollutkaan niin kivaa kun kuuntelin siellä puhuttiin tapahtuneesta. Nukkumaan mennessä olin varma, että tulee vähintään kolmas maailmansota. Olin silloin 20-vuotias.
Olin 3. kk raskaana ja nukuin makuhuoneessa kun mieheni herätti ja laittoi makuhuoneen putkitelevision päälle, että katso!
Attan kuolinilmoitus oli Hesarissa ja hänellä oli"tyttöystävä" myös Helsingissä. Miehen isä sanoi Attan olevan ihan ok ja elossa.
Saksan kautta koulutettujahan nuo olivat. Valoja siis.
Olin töissä (asiakaspalvelua) kun iskut tapahtuivat. Asiakkaat puhuivat asiasta koko työvuoron ajan ja sain hajanaisen käsityksen muodostettua tapahtuneesta asiakkaiden puheiden perusteella. Töiden jälkeen katsottiin uutisia televisiosta ja kuunneltiin uutisia radiosta ystävieni kanssa. Olin hyvin järkyttynyt tapahtuneesta.
Olin syntynyt juuri pari tuntia ennen niitä iskuja.
Nostetaanpa ketjua vuosipäivän takia.
Päivä oli paljon dramaattisempi kuin moni luulisi, koska WTC-tornien kerrottiin olleen joka päivä ainakin 10 000 hengen työpaikka. Iskut tapahtuivat sikäläistä aikaa yhdeksän jälkeen aamulla, mutta onneksi paikalla olikin ollut vain osa työntekijöistä ja kuolleita tuli kaikissa neljässä iskussa yhteensä lopulta noin 3000. Sekin on paljon mutta muistan kuinka kauhuissani olin, kun uutisissa puhuttiin jopa 10 000:sta mahdollisesta uhrista.
Olin yksin kotona ja minulla oli sattumalta tv päällä ilman ääntä, kun alkoi uutislähetys. Olin katsonut jotain ja tv oli vielä päällä. En huomannut sen olevan ylimääräinen uutislähetys ja luulin aluksi, että siinä on juttua jostain tekeillä olevasta toimintaelokuvasta. Ajattelin "ai Renny Harlin on päässyt ohjaamaan uutta elokuvaa, jossa lennetään päin pilvenpiirtäjää". Sitten aloin ihmettelemään naisuutistenlukijan vakavaa ilmettä ja laitoin äänen päälle. Kello oli 17 ja tuossa vaiheessa molempiin torneihin oli törmätty, mutta kumpikaan ei ollut vielä sortunut. Bush ei ollut vielä puhunut terrori-iskusta, mutta oli selvää ettei se ollut onnettomuus, koska koneita oli kaksi. Tornien sortuminen tv-kameroiden edessä lisäsi järkytystä.
Kotona. Täytin seuraavana päivän 18.
Töissä olin, kun työkaveri tuli ihmettelemään että mitähän nyt on meneillään. Mentiin neukkariin katsomaan uutisia.
Olin töissä. Suunnilleen samoihin aikoihin kun koneet törmäsivöt torneihin, työpaikkani hälyttimet menivät päälle. Kun tulin kotiin istuin sohvalle huilimaan hetkeksi. Televisio oli auki ja kun ensimmäinen lentokone törmäsi maaliinsa, ajattelin että onpa todellisen tuntuinen toimintaleffa. Toisen koneen tullessa rupesin kyseleen tyrmistyneen oloiselta kotiväeltäni, että mistä oikein on kysymys.