Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä osaan ostaa hyvät juoksukengät?

Vierailija
26.07.2012 |

Edelliset kengät ovat osoittautuneet virhehankinnaksi :( Mutta tän paremmin en osaa kenkiä mennä ostamaan: varata raha, mennä liikkeeseen, pyytää myyjää auttamaan.

Enkä minä varsinaisesti edes tiedä, mikä noissa kengissä on vialla, ne eivät vain tunnu tukevan kunnolla ja jalat kipeytyvät helposti. Polvet rasittuvat ja päkiässä tuntuu, ei siis mielestäni ole vain pelkästä minun surkeudestani kyse.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis surkea eikä mun kannata enää edes yrittääkään lenkkeillä, kenkiä ei tosiurheilija tarviskaan ja kaikkien harrastelijoiden (=joilla ei kulu useammat lenkkarit kesässä) on turha mennä pilaamaan tosilenkkeilijöiden ilmastoa.

Av:n neuvot ne aina niin lämmittää mieltä.

Toki mun juoksutyylissäkin voi ihan hyvin olla vikaa, mutta se on todennäköisesti pienempi vika kuin se mikä kengissä on. Hitsit, kun ei raaskis taas ostaa uusia, nämäkin maksoi satasen. Ja entä jos taas pistän satasen ja nekin kengät on yhtä huonot. Jos tietäis mitä kannattais kaupassa kengistä katsoa, niin ois vähän helpompi mennä ostamaan. Taitaa olla vaan tuurista kiinni. ap

Vierailija
2/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata aikaa kenkien ostoon. Pyytää myyjän apua ja kysyä myyjältä, harrastaako itse juoksua. Ota vanhat lenkkarit mukaan, ehkä myyjä saa niistä jotain vinkkiä, millaista tukea tms tarvitset kenkiisi. älä välitä näistä av-mammoista, jotka ovat vain kateellisia kun toiset urheilevat ja itse vain istuu koneella ja lihoo :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4runnersiin. Jos muistat, mitä mallia ne ekat asicsisi olivat, kerro myyjälle mallin nimi ja että haluat mahdollisimman samanlaiset. Lisäksi kerro nykyisten kenkien malli ja mitkä paikat niistä kipeytyvät.

Vierailija
4/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan jalkaan ja hyppelen hetken kaupassa. Jos tuntuu hyvältä otan ne. Kunnon peruskengät on siinä ovh 100e luokkaa, mutta -70% alessa löytää ainakin hajakokoja. Esim. Asicsilla ja Nikellä on minulle hyviä kenkiä.

Tietty jos sulla on joku paha askelvirhe (pronaatio, supinaatio...) tai olet todella tavoitteellinen juoksija saatat tarvita kalliimmat erikoiskengät. Sen takia kannattaa ehkä käydä askelklinikalla.

Vierailija
5/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo kunnollinen kantavaimennus (eli ns. ilmapohja) on siis ehdoton, etenkin jos juoksee muualla kuin pehmeällä pururadalla. Itse oon joskus kokeillut juosta vaimentamattomilla lenkkareilla pitempää lenkkiä ja siitä tuli jalat kipeiksi ja tärähteli ikävästi.

Vierailija
6/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun siellä on fysioterapeutti paikalla neuvomassa kenkien kanssa.

Ap ei myöskään kerro, kauanko on harrastanut juoksua. Polvet siis voivat kipeytyä alussa ihan sen vuoksi, että jalat eivät ole tottuneet juoksemiseen.

Vierailija
7/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1653839/olen_juossut_3_ku…

Luonnottomaan askellukseen ei kaikille erikoiskengätkään tuo apua. Ihmisen luonnollinen juoksutapa on päkiällä ja vaatii minimalistikengät, ei vaimennettuja, korotettuja ja tuettuja.

Vierailija
8/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitataan jalan asento. Monissa inter sporteissa muistaakseni on. Itselläni on voimakkaasti supinoiva jalka, ja kenkien löytäminen yhtä tuskaa. Pronaatiotuki löytyy monista kengistä ja useat neutraalitkin ohjaavat jalkaani väärin. Pronatoivaa ja neutraalia jalkaa ohjaisivat toki hyvin.

Mutta myös tarpeeksi tiukka kantakuppi ja vaimennus on tärkeää.

Vierailija
9/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitataan jalan asento. Monissa inter sporteissa muistaakseni on. Itselläni on voimakkaasti supinoiva jalka, ja kenkien löytäminen yhtä tuskaa. Pronaatiotuki löytyy monista kengistä ja useat neutraalitkin ohjaavat jalkaani väärin. Pronatoivaa ja neutraalia jalkaa ohjaisivat toki hyvin.

Mutta myös tarpeeksi tiukka kantakuppi ja vaimennus on tärkeää.

Mene ihmeessä testaamaan jalkasi, itse löysin tällä tavalla täydelliset kengät omille jaloille, jotka tarvitsivat lievän pronaatiotuen. Tosin hintaakin kengillä oli :/

Toinen asia on tietysti että kauan olet harrastanut juoksua, ja kauan sinulla on ollut nämä uudet kengät käytössä? Joskus jalalla kestää tottua hyvin askellettuun juoksuun, esim itse tein alle puoli vuotta n.5km lenkkejä, ennen kuin ostin kunnon kengät. Ekoilla lenkeillä jalka tuntui kipeytyvän, mutta se johtui siitä että olin tottunut huonoilla kengillä askeltamaan väärin. Parissa viikossa meni ohi, ja nyt kengät toimivat kuin unelma ja pitkätkään lenkit (päälle 10km) ei paina :)

Eli anna vielä kengille mahdollisuus (jos eivät kovin kauaa ole olleet käytössä), jos ei toimi, mene testauttamaan askelluksesi.

Vierailija
10/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaat askeleen, että miten sun jalka toimii kun juokset kantapää edellä. Jos jalka ei rullaa suoraan, niin sulle suositellaan erilaisia tukitossuja, korjaamaan jalan rullaavuutta suoraan.

Kannattaisiko pysähtyä miettimään mitä on tekemässä? Ihmisjalka kävelee kanta edellä, mutta evoluutio on kehittänyt jalkaterän vaimentamaan juoksuaskelta. Juoksua ei siis tehdä biologian mukaan kantapää edellä.

Kenkävalmistajat mittaa siis ettei sun jalka toimi heidän luonnottomalla juoksutavallaan "oikein" ja myyvät erikoistossun, jolla väärä juoksuaskellus rullaa suoremmin, mutta edelleen biologisesti väärin.

Kaikki te, joilla on penikat, polvet, lonkat tai alaselät juoksusta kipeät, niin kannattaa kokeilla juoksemista luontevalla tyylillä, eli päkiäaskelluksella. Lapsena sen kaikki osasivat, mutta sitten ostettiin lenkkarit ja opeteltiin väärä tapa.

Vierailija
11/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkävalmistajat mittaa siis ettei sun jalka toimi heidän luonnottomalla juoksutavallaan "oikein" ja myyvät erikoistossun, jolla väärä juoksuaskellus rullaa suoremmin, mutta edelleen biologisesti väärin.

Kaikki te, joilla on penikat, polvet, lonkat tai alaselät juoksusta kipeät, niin kannattaa kokeilla juoksemista luontevalla tyylillä, eli päkiäaskelluksella. Lapsena sen kaikki osasivat, mutta sitten ostettiin lenkkarit ja opeteltiin väärä tapa.

Mä olen elämäni juossut päkiäaskelluksella ja voin kyllä todeta, että silloin varsinkin tarvitsee kunnolla vaimennetut kengät. Penikka- tai lonkkaoireita mulla ei ole ollut, mutta päkiät ja pohkeet kipeytyvät iskutuksesta saman tien, jos kengät ovat huonot tai alusta liian kova. Mun kokemus on, että jos on "aidosti" päkiäjuoksija, paljasjalkakengät ohjaavat jäykkään ja laahaavaan askellukseen iskutuksen välttämiseksi.

Vierailija
12/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on pari minun makuuni harvinaisen fiksua pitkän linjan kenkämyyjää. Tietävät paljon ja juoksevat itse.

Vierailija
13/26 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Viittaan edelliseen viestiini kipeytyneestä polvesta. Ortopedin ja magneettikuvauksen jälkeen paljastui, että kyseessä oli kuin olikin tuo juoksijan polvi. Venyttelyjä ja lepoa peliin siis!

Onko teillä kokemusta kyseisestä vaivasta? Auttaako juoksijan polveen nimenomaan mahdollisimman tukevat ja joustavat kengät? Ortopedi puhui kauhulla näistä "maanläheisistä varvastossuista" juoksukenkinä. Ja onko pronaatiotuki hyödyllinen pakottamaan nilkka oikeaan asentoon ja sitä kautta myös polven oikeaan asentoon?

Kaipaan jo niiiin paljon juoksemaan, toivottavasti paranee pian. Kauanko teillä kesti paraneminen ja onko kyseessä ikuinen riesa?

Vierailija
14/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ekat asicsin juoksulenkkarit alesta ja ihan vaan kerta koittamalla hyllystä -70 prossaa. En pyytäny myyjän apua.

Olivat kevyet jalassa ja ei mistään hinkanneet. Juoksin kengät ihan loppuun. Pohjatkin kului ohueks.

Nyt olen ostanu sen jälkeen kahdet eri asicksen lenkkarit (helkkarin kalliit). Ja ihan myyjän avustuksella. Sovitellu kaupassa monia kenkiä. Juossu kaupassa ympyrää. Niin ei passaakaan, kun lähen oikealle juoksulenkille. Kengät jotenkin liian jäykkiä ja näistä toisista toinen kenkä painaa tuohon sivuluuhun tosi ikävästi ekat kilometrit. Kun jalka sitten hikoaa ja kenkä lämpiää, niin ei paina enää, mutta siihen asti joudun juoksemaan vääränlaisella askelluksella.

En tiedä miten löytäisin vielä ensimmäisten juoksulenkkareiden kaltaiset kengät. Niillä juoksin kuus puolikasta ja yhden koko maratonin.

Vierailija
15/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kenkiä kuluu ainakin muutamat kesässä.

Jos siis kiinnostaa millaisilla kengillä juoksee.

Itse juoksen vaikka paljainjaloin lenkkiä niin ei häiritse.

Syy saattaa olla sun juoksutyylissä.

Vierailija
16/26 |
26.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekat juoksulenkkarit kuus vuotta :) Ja juoksin kyllä 30-50 km/viikko.

T: nro 2

Vierailija
17/26 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ehdottomasti kannattaa käydä testaamassa askellus ennen kuin juoksukengät ostaa. Säästyy monilta vaivoilta ja rahanmenoilta. Esim penikat on uhkana jos juoksee vääränlaisilla kengillä. Itselläni on tuota lättäjalan vikaa joten millä tahansa popoilla ei pysty juoksemaan: http://alennettu1.omablogi.fi/2014/03/26/run-for-your-life/. Tsemppiä kenkäostoksille!

Vierailija
18/26 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei missään tapauksessa kantakorotuksia, eikä missään tapauksessa kenkäklinikoita. Mikään näistä ei mahdollista jalan luonnollista liikkuvuutta, eikä pehmennä iskuja vartaloon riittävästi. Seurauksena on juuri erilaisia polven, lantion, selän jne kipuja ja sitten ihan kunnon vaurioita myöhemmin.

Luonnoliseen liikkumiseen tarvitset kevyen kengän, joka mahdollistaa päkiä- ja keskijalka-askelluksen.

Kanta-askel on se ongelma.

Vierailija
19/26 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kengät olin -70% ja hintaa jäi tasan 20e. hirmu monet kengät painaa tuohon nilkan palloluuhun ja hinkaa aina rakot. pitää olla tosi matalat siitä kohden

Vierailija
20/26 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin myös Intersportissa jossa myyjä katsoi millainen kenkä jalalle sopii. En tiedä mikä laite se on, mutta levylle mennään seisomaan ja se näyttää miten painottuu askel. Sen mukaan sitten sovitetaan kenkiä. Itselläni neutraalit Adidaksen kengät, maksoivat n.120€ ja ovat ihan täydellisen tuntuiset jalassa. Eri merkeissä on eri levyisiä lestejä myös, joka aiheuttaa penikoiden kipeytymistä. Mulle se addu oli ainoa tarpeeksi kapea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi