Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä siirrätte 13-14v kuukautisia lomamatkojen takia?

Vierailija
25.07.2012 |

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin 16-vuotiaana nimenomaan lomamatkalle kun olin jo kaksi ulkomaan matkaa kärsinyt kuukautisista. Ja kuulkaas nyt leidit se tamponin laitto ei kovin kiva kokemus tuossa iässä kun ei (oletettavasti) vielä edes seksiä ole harrastettu. Ja itsellä ainakin niin järkyn kipeät kuukautiset, että makasin vain sisällä kun muut pulikoi altaalla, että en todellakaan olisi lähtenyt tuolle kolmannelle reissulle ilman siirtoa.

Niin ja sitten itse käyttökokemukseen. Ei mitään oireita. Ei tiputteluvuotoa, ei huonoa oloa. Suosittelen.

Vierailija
22/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 13 vuotiaalla on menkat, niin voi olla aika vaikea käyttää tampponia. Mä en pystynyt käyttämään niitä kuin vasta ekan synnytyksen jälkeen. Mä olen aikuinen enkä todellakaan halua lähteä jollekin rantalomalle kuukautisten aikaan. Vaikka käytänkin aina tampponia, niin ei se silti ole kivä värkätä niiden kanssa, varsinkaan, jos on tarkoitus viettää aikaa jossain muuallakin kuin hotellihuoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän tekevät menkoista muutoinkin tosi vaivattomat. Itse ja samoin kaikki nuoruuden yståväni käytettiin yläasteikäisestä pelkästään niitä. Tottakai käytettiin, siteethän ovat ihan kamalia! Kurjaa, jos teini joutuu kulkemaan monta päivää rätti takapuolessa vain siksi, ettei osaa käyttää tamponia. Tekevät varmaan turhaan tavallisesta arjesta koulupåivineen, urheiluharrastuksineen ym hankalan. Saati, että tuon takia joutuu stressaamaan lomamatkoja tms.

Vierailija
24/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatkalla voi uida ja tehdä kaikkea muutakin teinitytölle soveliasta tamponin avulla.

Jos tyttö jo käyttää e-pillereitä, siirto onnistuu niillä. En lähtisi hakemaan kyllä reseptiä tytölle, joka ei pillereitä käytä. Kaikille yhdistelmä- tai minipillerit eivät sovi (esim. allekirjoittanut, jonka loma olisi mennyt pilalle lääkkeiden vuoksi).

Vierailija
25/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän tekevät menkoista muutoinkin tosi vaivattomat. Itse ja samoin kaikki nuoruuden yståväni käytettiin yläasteikäisestä pelkästään niitä. Tottakai käytettiin, siteethän ovat ihan kamalia! Kurjaa, jos teini joutuu kulkemaan monta päivää rätti takapuolessa vain siksi, ettei osaa käyttää tamponia. Tekevät varmaan turhaan tavallisesta arjesta koulupåivineen, urheiluharrastuksineen ym hankalan. Saati, että tuon takia joutuu stressaamaan lomamatkoja tms.

Vierailija
26/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatkalla voi uida ja tehdä kaikkea muutakin teinitytölle soveliasta tamponin avulla. Jos tyttö jo käyttää e-pillereitä, siirto onnistuu niillä. En lähtisi hakemaan kyllä reseptiä tytölle, joka ei pillereitä käytä. Kaikille yhdistelmä- tai minipillerit eivät sovi (esim. allekirjoittanut, jonka loma olisi mennyt pilalle lääkkeiden vuoksi).

Vierailija
27/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän tekevät menkoista muutoinkin tosi vaivattomat. Itse ja samoin kaikki nuoruuden yståväni käytettiin yläasteikäisestä pelkästään niitä. Tottakai käytettiin, siteethän ovat ihan kamalia!

Kurjaa, jos teini joutuu kulkemaan monta päivää rätti takapuolessa vain siksi, ettei osaa käyttää tamponia. Tekevät varmaan turhaan tavallisesta arjesta koulupåivineen, urheiluharrastuksineen ym hankalan. Saati, että tuon takia joutuu stressaamaan lomamatkoja tms.

Mä rupesin lukiolaisena käyttämään tamponia. Pari ekaa päivää käytin aina imukykyisintä tamponia JA yösidettä, koska se isoinkin tamponi vuoti läpi oppitunnin aikana.

Vierailija
28/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatkalla voi uida ja tehdä kaikkea muutakin teinitytölle soveliasta tamponin avulla.

Jos tyttö jo käyttää e-pillereitä, siirto onnistuu niillä. En lähtisi hakemaan kyllä reseptiä tytölle, joka ei pillereitä käytä. Kaikille yhdistelmä- tai minipillerit eivät sovi (esim. allekirjoittanut, jonka loma olisi mennyt pilalle lääkkeiden vuoksi).

Vierailija
29/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja etteivät tamponit riitä, jos lapsenne eivät niitä edes osaa käyttää ja eivät niitä ole ikinä edes kokeilleet?

Ja jos on niin runsaat menkat, että loma menee niistä piloille, kannattaisi sitä suuremmalla syyllä opetella käyttämään tamponia. Pelkkä side runsaiden menkkojen aikaan on varmasti teinille ikävämpi kuin lisäsuojan antava tamponi + side yhdistelmä.

20

Vierailija
31/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin Primolut tms. ei ole ehkäisypilleri,vaan tälläistä löytyi Terveyskirjaston sivulta:

Muiden kuin ehkäisypillerien käyttäjien siirtomenetelmät

Kuukautisvuoto voidaan siirtää eteenpäin käyttämällä jotakin reseptillä saatavaa keltarauhashormonivalmistetta. Raskauden ehkäisy pitää olla varmistettu ennen valmisteen käyttöä. Keltarauhashormoni aloitetaan viimeistään 3 päivää ennen oletettua vuodon alkamisaikaa, ja tabletteja jatketaan enintään 14 päivän ajan tai niin kauan kuin vuodon alkua halutaan siirtää. Vuoto alkaa yleensä 2–4 päivän kuluttua hoidon loppumisesta, ja seuraavan kuukautiskierron pituus on yleensä normaali.

ja toisekseen, kaikille ei sovi tamponi, ja kun menkat ovat muutenkin uusi juttu 13-veelle, en lähtis tamponia tyrkyttämään heti...

19

Vierailija
32/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrän itsekin, jos menkat etelän matkalla

Ja etteivät tamponit riitä, jos lapsenne eivät niitä edes osaa käyttää ja eivät niitä ole ikinä edes kokeilleet? Ja jos on niin runsaat menkat, että loma menee niistä piloille, kannattaisi sitä suuremmalla syyllä opetella käyttämään tamponia. Pelkkä side runsaiden menkkojen aikaan on varmasti teinille ikävämpi kuin lisäsuojan antava tamponi + side yhdistelmä. 20

Vierailija
33/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä helvetin takia pitäs ähveltää jotain vitin tamponia alapäähän ihanan loman takia, Primolut on niin helppo ja sivuoireeton.

Vierailija
34/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut tamppoonia sisään ennen kuin menetin neitsyyteni. Itse asiassa sekään ei käynyt ihan ongelmitta... on vissiin tavallista piukemmat paikat. Tai siis oli, nyt siitä on jo lapsi mennyt läpi, mutta sekään ei onnistunut ensimmäisellä yrityksellä, vaan esikoisen synnytyksessä, vajaan vuorokauden jälkeen lääkäri kaivoi veitsen esiin.

Vierailija
35/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

loman vuoksi?siksikö et voi harjoittaa seksiä milloin vain ja missä vain?

Gambian loma kenties?

Vierailija
36/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

häiritsee rantalomalla. mikä ongelma on siirtää helposti menkat primolutilla???

Vierailija
37/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilmeisesti ette halua tyttäriennekään oppivan niitä käyttämään. Nehän ovat todella pieniä ja helppokäyttöisiå, myös teini-ikäisille. Ei niitä ole tarkoitettu vain seksiä harrastaneille saati synnyttäneille.

Tosi kurjaa, kun moni teini ilmeisesti joutuu kärsimään paljon epämiellyttävämmistä menkoista kuin olisi tarvis. Toivottavasti tyttärillänne on edes joku kaveri, joka paljastaisi tällaisen suuren helpotuksen.

Jos on niin runsaat menkat, että tulee tamponeista ja siteistä läpi, kannattaa olla lääkäriin yhteydessä ja miettiä ratkaisuvaihtoehtoja tilanteen helpottamiseksi. Ettei koko elämä mene pilalle neljän viikon välein.

Vierailija
38/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muutakin kuin vuotoa pari päivää, ja muutama tamppooni sisään ja sillä siisti. On järkyttävää kipua, kovaa turvotusta, jatkuvaa itkuisuutta yms. sivuoireita. En itsekään lähtisi rantalomalle menkkojen aikaan (e-pillerit käytössä) ja jos joskus tyttärelle osuu tuollainen ongelma niin ihan takuulla hommaan hänelle siirtopillerit!

Vierailija
39/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siirrettiin menkat silti etelänmatkaa varten... 13v pulikoi päiväkaudet uima-altaassa ja rantsussa ja kyllä todellakin olie menkat häirinneet, lisäksi se on joskus muutaman päivän niin kipeä, ettei voi kun maata sängyssä - siihenkin on lääkkeet, mutta ei ne kipua kokonaan vie

joten siirto oli paras ja helppo ratkaisu

Vierailija
40/97 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamponia kuin synnyttäneenä ja mun 14 v. pystyy, niin voin silti asettua hyvin teinien asemaan. Mun tytär ei halunnut edes kylpylään, vaikka käytti tamponia, joten tuskin hänelle kovin kiva rantaloma tulis kuukautisten aikana.

Mulla oli kaveri, jolla oli niin runsaat kuukautiset, että hänen piti pitää yöllä vaippaa ja vaihtaa se pari kertaa yössä ja silti saattoi vuotaa yli. Harvinaistahan tuollainen määrä taitaa olla, mutta jos pitää 5-8 kertaa vaihtaa tampoonia päivässä ja viettää päivänsä rannalla ja aina pitää ahtautua johonkin likaiseen ulkohuussiin, niin ei kovin kivaa ole.