KOTIÄIDEILLÄ ON JATKUVA LOMA
Kun joku vaati kotiäideille palkkaa niin ihan samalla lailla ne kotiäidit elää kesälomankin aikana.
Eli kotiäitiys onkin oikeasti jatkuvaa lomaa.
Tiskaus, siivous, ruoka ja muut on normaalia elämää joka pitää työssäkäyvänkin tehdä.
Kommentit (43)
Itse oli kotiäitinä 5v. kolmelle lapselle. Nyt omat jo 8,7 ja 5v. ja olen pph. eli lisäksi päivisin täälä on 1½v ja 2x2v.
1 vuoden kävin töissä ennen kun nuo hoitolapset otin ja silloin illat oli sitä pyykkäämistä ruuanlaittoa ja siivousta. Vaan nytpä kun hoitolapset lähtevät viim. klo.16 kaikki kotityöt on tehty ja ruokakin valmiina :).
Onnekisi ei tarvitse lähteä kodin ulkopuolelle töihin!
Jos minä hoitaisin kaverin vauvaa ja hän minun.....kyseessä olisi palkkatyö. Vaan kun hoidan omaani, kuten hänkin, en saa euroakaan.
Ensinnäkin jos teillä molemmilla on vauvat ettekä saa euroakaan, niin on tapahtunut vääryys. teidän tulisi saada joko ansiosidonnaista äitiys/vanhempainrahaa tai kotihoidontukea.
Toisekseen, jos tosiaan tekisitte kuten kuvailet, teillä täytyisi olla työsopimus ja kunta joko ostaisi sinulta perhepäivähoitajan palveluita ja ystäväsi palkkaisi sinut suoraan. Saisitte tähän yksityisen hoidon tukea ja suorittaisit palkastasi ennakonpidätykset yms. joko kuten yrittäjä tai palkattu työntekijä.
Mutta sitten olisit myös työsuhteessa joko kuntaan tai ystävääsi ja sinua sitoisi tietyt velvollisuudet jotka sinun olisi hoidettava. Sitoutuisit tietenkin ensinnäkin tiettyyn hoitoaikaan, et voisi esim. hoitaa neuvolakäyntejä, omia lääkärikäyntejäsi, shoppailuja tms. työaikanasi. Et voisi aamuisin päättää esim. nukkua pitkään silloin kun se vauvan heräämiseltä onnistuisi, koska sinun pitäisi olla vstaanottamassa hoitolasta esim. klo 7 aamulla aamupalan kanssa. Et voisi vaan kipata vauvaa autoon ja lähteä Prismaan hoitaman viikon ruokaostoksia. Et voisi oikeastaan edes käyttää aikaasi siivoamiseen ja pyykkäämiseen (paitsi tietenkin esim. aterioiden jäljiltä siistimiseen).
Jos olisit kunnan ostopalvelu tai työntekijä, sinulla olisi varmasti painetta ottaa myös muita hoitolapsia. Olisi myös vakuutusturvaan liittyvät asiat: hoitaessasi vierasta lasta sinun pitäisi varmaan pikkuisen tarkemmin miettiä voitko lähteä uimarannalle aurinkoisena päivänä ja kuka vastaisi jos jotain satuisi? tai saisitko ajaa autoa vieras lapsi kyydissäsi? Kunnalliset pph:t ei saa.
Työsuhteeseen kuuluu aivan erilailla velvollisuuksia kuin oman lapsen tai kodin hoitamiseen.
Tietenkin voitta päättää kaverisi kanssa alkaa maksaa toisillenne palkkaa ja vaihtaa vauvoja vain paperilla, eli olette toinen toisenne työnantajia. Mutta tämähän ei varmaan käy kun se raha ei tule yhteiskunnalta.
Ehkä siksi, että olin viisi vuotta kotona yhtäjaksoisesti kotona. Lapset oli 3v2kk ikäerolla, kaksi viimeistä raskautta oli vaikeita, oli pientä synnytyksen jälkeistä masennusta ja kahdella ensimmäisellä allergioita, jotka herättelivät ensimmäisen vuoden ajan molemmilla 5-15krt/yö. Lisäksi kotiäitinä tein kaikki kotityöt itse, mutta nyt jaan ne puoliksi miehen kanssa. Myöskään ei tule niin paljon sotkua kuin lasten ollessa kotihoidossa.
On töiden ja perhe-elämän yhdistäminen toki raskasta, mutta saan kuitenkin nauttia kahvikupin töissä rauhassa, ei tarvitse lähteä toimistosta mihinkään lumihankeen kyykkimään ja saan hermolepoa uhmaikäisen kiukuttelusta. Lisäksi koen työelämän, hektisyydestä huolimatta, tarjoavan mahdollisuuden olla olemassa itseä varten toisella tapaa kuin kotiäitinä. Kotona olin olemassa 24/7 aina muita varten.
Kotiäitiyteen vaikuttaa onko lapsia monta, millä ikäerolla ja onko lapset helppoja vai haastavia. Kuopus oli helppo vauva ja taapero ja ero kahteen vanhempaan oli ja on edelleen kuin yöllä ja päivällä. Siksi en lähtisi vertailemaan tai vähättelemään toisten äitien kokemuksia.