Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveriporukalla viikonlopuksi mökille ja vauva hoitoon?

Vierailija
24.07.2012 |

Voidaankohan miehen kanssa lähteä? Vauva 2,5 kk ja mummu luvannut hoitaa. Oltaisiin kaksi päivää poissa. Mietin myös vaihtoehtoa olla poissa vain yksi yö.

Mitenköhän vauva pärjää? Puhumattakaan minusta... Ja mieli siis teksisi lähteä. Vauva olisi hyvässä hoidossa tutun aikuisen luona.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan lypsäminen ei ole sama asia kuin se, että vauva tyhjentää rinnan. Itse en ole saanut koskaan pitkälläkään lypsämisellä rintaa niin tyhjäksi kuin vauva. Olen sairastanut rintatulehduksen ja se on todella kivulias ja karmea tauti. 3 pv 40 asteen kuume, 3 pv kova päänsärky ja rinta todella kipeä varmaan viikon verran. Joka imetyskerta itkua ja tuskaa. Selvisin kuitenkin siitä ja imetän edelleen (vauva nyt 5kk). Sinuna en lähtisi kahdeksi yöksi. Ja kyllä sinun vauvaa tulisi aika pian ikävä..

Vierailija
42/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan sairasta. Miksi haluaisit ryyppäämään kun sinulla on pieni vauva? Jos on pakko vaikka sairauden takia tai lapsella on koliikki niin että äiti tarvitsee unta, on tilanne aivan toinen. Miksi kaltaisesi ihmiset hankkivat lapsia? jää väliin monet hyvät bileet. :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yö voisi mennä, ehkä en kyllä ihan noin pientä vielä voisi jättää mutta en tuomitse sitä joka niin tekee. Itse jätin 5kk ikäisen 1 yöksi häihin matkustamisen vuoksi, täysimetyksellä oli ja tuo 1vrk hoitui ihan hyvin rintapumpun avustuksella. Meillä oli kotona pakkanen täynnä omaa maitoa koska otin sitä maidonkerääjällä talteen joka imetyksellä (valui yli äyräiden). Eli vauva sai pullosta omaa maitoa ja matkalla pumppasin tyhjäksi. Mummo oli meillä kotona hoitamassa. Hyvin sujui sen jälkeenkin imetys aina sinne suositeltuun 6kk asti ja sen jälkeenkin ihan ohjeiden mukaan. Mutta tosiaan 2 yötä kuulostaa minustakin liian pitkältä ajalta.

Vierailija
44/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee vanhemmaksi, muuttuu moni asia ja elämä vain ei ole enää samanlaista kuin ennen sitä lasta. Mikä tarve on vetää kahden päivän lärvit? Tai ilmeisesti tarve on, mutta nyt siinä on se pieni lapsi.

Jos noin kovasti polttelee, eihän sua mikään pidättele. Menet, pidät hauskaa,kännäät ja pumppailet(?) maitoa...jep,ja palaat sitten täynnä äidinrakkautta ja ikävää vauvaasi kohtaan virkeänä takaisin arkeen.

Vierailija
45/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän halusitte lapsen ja nyt se on syntynyt, tästä eteenpäin sille tekee hyvää olla muiden kuin teidän kanssanne. Lapsi tarvitsee paljon, paljon hylkäämiskokemuksia, jotta se osaa myöhemmin viillellä itseään kunnolla.

Lapselle riittää, että isi ja äiti rakastaa vaikka miljoonan kilometrin päästä. Ei ne vauvat vanhempia kaipaa tai tarvitse. Fiksu mummo nukkuu korvatulpat korvissa ja antaa vauvan huutaa yönsä. Keuhkot siitä vahvistuu.

Oon ihan samaa mieltä! Plus että vauvana hylkäämisen kokeneet (ehkä jopa monta kertaa hylätyt) työllistää kivasti psykiatreja.

Vierailija
46/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kuka edes veisi? En itse ainakaan ole oikeassa elämässä edes kuullut kenenkään vievän alle vuoden ikäisiä minnekään yöhoitoihin, vain täällä palstalla olen törmännyt moiseen.

Koliikkivauva 2-kuisena ja 3-kuisena. Asuttiin tuolloin kaksiossa, eli kummallakin hirveet univajeet. Hyvin meni, lapsi haettiin illalla vähän ennen nukkumaanmenoa ja palautettiin aamulla. Sai pullosta pumppattua maitoa. Ei ollut vaikeuksia, kun nukkui itse koko ajan. Ja vauvakin nukkui paremmin mummolassa. Nykyään reipas ja luottavainen leikki-ikäinen, joka pärjää hetken myös ilman äitiä. Mummo erittäin tärkeä ollut pienestä pitäen. En kyllä nyt oikeasti näe tuossa juuri eroa siihen, että olisi vaikka 2h päivällä hoidossa, tai näen, sillä enemmänhän se vauva silloin päivällä on hereillä ja ihmettelee tilannetta. Ei se vauva silloin yöllä välitä, että kuka sen maidon antaa, jos on totutettu, että välillä maito tulee myös pullosta!

Koliikin jälkeen ei ollutkaan pitkään aikaan tarvetta yöhoidolle. Ja lapsesta en edelleenkään ole ollut yli vuorokautta erossa, vaikka sen säännön mukaan jo voisi.

Vierailija
47/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se imetys nyt siihen tössää! Laitat vaaville rintamaitoa mukaan niii eiköhän selviä siellä.Hyvä oppia kylästelemään pienestä asti ettei tule semmosta lasta joka ei edes kouluun uskalla mennä ku äiti ei oo auttamassa.Niin ikävää ku se onki vanhemmatki tarvii lomaa!Jaksaa taas pitkän pitkän ajan hoidella vaavia;) Eikä se ole viikko vaan viikonloppu ja niinku joku sanoki puhelimet kyllä ppelittää!;)

Vierailija
48/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on viisi lasta, jotka ovat yökyläilleet ensimmäisen kerran 8-14-vuoden iässä. Eipä heillä ole ollut mitään ongelmia jäädä kenellekään yökylään, vaikka heitä ei olekaan voitu tuupata vastasyntyneestä saakka yöksi muille.

Vierailija
49/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vois ottaa mukaa tai ei mennä ollenkaan

Vierailija
50/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuntenut kaikkien lasteni kohdalla sellaista suojeluvaistoa kun he ovat olleet pieniä, etten ole raaskinut kuin pieniä kauppareissuja käydä yksikseni.

Vierailija
51/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kuka ottaa hoidettavaksi parikuukautisen vauvan koko viikonlopuksi, en tajua. En ikinä suostuisi moiseen, kuin hätätapauksessa, jos ei olisi muuta vaihtoehtoa. Eihän tuonikäisestä vieras ihminen tiedä, mikä vauvalla on hätänä, jos itkee koko ajan. Tiedän, että kohta joku kommentoi, että ei se mummo mikään vieras ole, vaan läheinen aikuinen, mutta minä taas väitän, että melkein vastasyntyneellä nyt ei voi olla kovin läheiseiä aikuisia, kun ei tuota ikääkään oikein vielä ole.

Vierailija
52/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se imetys nyt siihen tössää! Laitat vaaville rintamaitoa mukaan niii eiköhän selviä siellä.Hyvä oppia kylästelemään pienestä asti ettei tule semmosta lasta joka ei edes kouluun uskalla mennä ku äiti ei oo auttamassa.Niin ikävää ku se onki vanhemmatki tarvii lomaa!Jaksaa taas pitkän pitkän ajan hoidella vaavia;) Eikä se ole viikko vaan viikonloppu ja niinku joku sanoki puhelimet kyllä ppelittää!;)

vieraissa vuoteissa, löytää sinne uudestaan ja uudestaan.

Kai tiesit, että jatkuvasti pienestä pitäen yökyläilevä vauva (lapsi) ei tunne koti-ikävää, koska ei tiedä, mikä se koti on.

Vierailija
53/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja touhuamaan pullonkeittämisten jne. kanssa. Jos olisin se mummo.

Vierailija
54/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä jokseenkin usko, että vauva traumatisoituu/kuolee/saa sydärin, jos on mummumsa luona pari päivää. Oottekos mammat ikinä pannu merkille esimerkiksi sellaista asiaa, että nuorten ihmisten lapset ovat jo muutaman vuoden ikäisenä paljon rohkeampia ja sosiaalisempia lapsia, kuin niiden lapset, jotka ovat olleet äidin silmän alla joka sekuntti jokainen vuosi. Syynä siinä on sellainen, että on pienestä asti tottunut eri syleihin ja ääniin, kuin vain omien vanhempiensa ja silti oma äiti ja isi ovat niitä tärkeimpiä.

Ja miksei 2 kuukauden ikäisen vauvan äiti kaipaisi tuulettumista. 10 viikkoa neljän seinän sisällä nukkuvan vauvan kanssa on loppujen lopuksi melko pitkä aika ja tylsistyttää kenet tahansa, vaikka erinomainen äiti olisikin. Mene ihmeessä mökille kavereidesi kanssa, pidä hauskaa ja niin arki maistuu taas entistä paremmalle!

En usko että lapsi on 20 vuoden päästä terapiassa purkamassa traumojaan siitä, että hän 2 kk ikäisenä heräsi yöllä ja maitoa antoikin joku muu kuin oma äiti.

Vierailija
55/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen on ihan vastasyntynyt, ja tarvitsee äitinsä lähelle koko ajan. Jos olet yhtään tutustunut lasten psykologiaan ja kehitykseen, niin tiedätkin ettei tuon ikäinen pysty erottamaan itseään erilliseksi olennoksi äidistään. Kun äiti katoaa pidemmäksi aikaa (muutama tunti ->) niin vauvalle tulee hätä. Vauva ei pysty pitämään yllä mielikuvaa äidistään muutamaa tuntia pidempään joten jos lähdet reissulle, valmistaudu siihen ettei lapsi tunnista sinua palatessasi kotiin.

Imetys ei varmastikaan suju palattuasi entiseen malliin. Rinnat pakkautuvat, vaikka pumppaisit niitä. Alkoholi nostaa maitoa enemmän rintoihin. Lisäksi jos pumppaat 2 vrk tarpeen maitoa etukäteen, on sulla todelliset tykit siellä reissussa mukana. Rintatulehduksen riski on olemassa. Mun vauvat on tuossa iässä syöneet päivisin tunnin välein, joten olisin itse joutunut pumppaamaan varmaan litran maitoa per vuorokausi talteen. Eikä kumpikaan suostuneet syömään tuttipullosta. Imetys olisi siis meillä loppunut, ja vauva huutanut pää punaisena tuntikausia nälkäänsä ennen pullolle suostumista.

En olisi missään nimessä pystynyt olemaan 2 yötä erossa lapsistani tuossa vaiheessa, en käytännön enkä tunnesyistä. Jos sun on ihan pakkopakko päästä sinne reissuun, niin menkää vain yhdeksi yöksi. Siinä on jo teille kaikille osapuolille riittävästi kestämistä. Tulet huomaamaan, ettei vauvan jättäminen yöhoitoon tuossa vaiheessa ole yhtään niin simppeliä kuin nyt kuvittelet. Meillä ei kumpikaan mummo olisi suostuneet tuohon, koska tietävät mitä vastasyntyneen hoito ja hänen TARPEENSA ovat.

Vierailija
56/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2 v ja sisko 6 v, kun vanhemmat lähtivät KAHDEKSI VIIKOKSI eurooppaan, oltiin NELJÄTOISTA YÖTÄ isovanhemmilla. Valokuvien perusteella meilla lapsilla on maailman hauskimmat pari viikkoa ollut, isovanhemmat jaksoivat kun ikää oli vasta reilu 50 v ja ei. Minua ei ole ikinä jätetty heitteille, en ollut ongelmanuori, lapsuudesta on vain ihania muistoja, vanhemmat erittäin rakkaita, minä erittäin rakas heille ja psykiatreiltakin on säästytty. Rentouttakaan hieman niskalihaksianne rakkaat:)

Vierailija
57/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsipsykologi Margaret Mahler: "Symbioosivaihe kestää noin 5 kuukauden ikään saakka. Lapsi kokee olevansa yhtä hoitajan kanssa, ja ymmärtää heidät yhdessä erilliseksi osaksi maailmaa. Lapsi ei kuitenkaan tunne olevansa itse erillinen yksilö hoitajastaan." En jättäisi noin pientä vauvaa viikonlopuksi hoitoon. Itse imetin vielä tuossa vaiheessa, joten se olisi ollut mahdotonta.

*huokaus* mä en jaksa ymmärtää näitä ketjuja... Oma vastaus, teette niin kuin parhaaksi katsotte.

Ja nämä symbioosivaiheteoriat, voi huokaus... t. neljä ensimmäistä elinkuukautta ÄIDISTÄÄN erossa viettänyt, trauma-allerginen aikuinen.

Vierailija
58/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2 v ja sisko 6 v, kun vanhemmat lähtivät KAHDEKSI VIIKOKSI eurooppaan, oltiin NELJÄTOISTA YÖTÄ isovanhemmilla. Valokuvien perusteella meilla lapsilla on maailman hauskimmat pari viikkoa ollut, isovanhemmat jaksoivat kun ikää oli vasta reilu 50 v ja ei. Minua ei ole ikinä jätetty heitteille, en ollut ongelmanuori, lapsuudesta on vain ihania muistoja, vanhemmat erittäin rakkaita, minä erittäin rakas heille ja psykiatreiltakin on säästytty. Rentouttakaan hieman niskalihaksianne rakkaat:)

Vierailija
59/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin jo pois sivuilta, mutta oli pakko tulla vastaamaan takaisin. Miksi kirjoitit tänne? Ärsyttääksesi avlaisia?

Olet selvästikkin menossa mökille, vastauksista riippumatta. Viisastahan se ei ole, mutta sallittavaa. Kyllähän äidelläkin saa olla elämä ja hengähdystauko.

Tiedäthän, että av on täynnä ylihysteerisiä äitejä, jotka eivät jätä lastaan hoitoon edes isovanhemmilleen. Itsekin olen ghettomutsi, kun lapseni on 4 yötä kuussa pois kotoota isällään, ja ryyppään niistä ainakin 2 päivää. So what, kyllä elämää pitää elää.

Monet tekevät sen virheen, etteivät vietä puolison kanssa aikaa ILMAN lasta, pipo kiristyy ja sitten tulevat tänne itkemään kun mies nimittelee nalkuttajaksi ja alkaa juoksemaan vieraissa, nähty on. Kyllä suhteesta pitää pitää huolta, mutta se on yhtä tyhjän kanssa ennenkuin olet ITSE huollettu. Mene mökille, vedä lärvit, ole 2 päivää "zen", ja tule virkistäytyneenä takaisin kotiin.

Itse jätin lapsen yökylään tämän ollessa 5kk, ja imetys loppui siihen, kun ei tissi enää kelvannutkaan. Se on siis mahdollista, mutta sinnikkäs yrittäminen yleensä palkitaan. Tsemppiä ja hauskaa pämppäystä!

Vierailija
60/69 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö on, että lapsi voi olla hoidossa niin monta yötä kuin on ikää. Teillä siis vasta 0 vuotta = 0 yötä, eli en itse lähtisi mökkireissulle. Eikä olisi muutenkaan imetyksen takia onnistunut.

Tän logiikan mukaan; mä pääsen 3 viikoksi Thaimaahan lomalle, kun vauva täytti viime viikolla 21 v!