Desogestrel sandoz = cerazette
Aloitin ylläolevien minipillereiden syönnin kolme kuukautta sitten ja seuraavat ongelmat:
- olen hermo kireällä koko ajan ja suutun pienemmästäkin asiasta. Miestä lainatakseni olen täysin "horror vaimo"
- seksi ei juurikaan kiinnosta ja paino on noussut
- suurin ongelma: olen vuotanut tämän kolmen kuukauden aikana enemmän kun on ollut vuotamattomia päiviä. Vuotoa on ollut enemmän ja vähemmän. Ja todella hermo menee!
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Meneekö ohi vai eikö pillerit vaan sovi minulle??? Pitäisikö lopettaa niiden syöminen?
Ennen raskautta söin yasminelle pillereitä useamman vuoden ilman mitään ongelmia, mutta niitä ei lääkäri enää suostu kirjoittamaan ikäni ja tupakoinnin takia.
Hormonikierukka kiinnostaisi mutta on tällä hetkellä liian kallis. Kondomia emme halua käyttää, emme myöskään halua enempää lapsia joten mikä ehkäisyksi? Ideoita?
Kommentit (43)
Olen käyttänyt kohta kolme liuskaa DS:ia. Aluksi oli pitkäänkin, yli viikon, tiputteluvuotoa, saattoi olla viikon tauko, kunnes vähäinen vuoto jatkui taas.
Nyt se on kokonaan vähentynyt. Otin pillerit saadakseni pms-oireet loppumaan ja tietenkin ehkäisyksi, ja niihin se on toiminutkin. Kasvojeni iho on alkanut nyt kolmannella kuulla kukkimaan, toivottavasti se vielä rauhoittuu, niin voisin jopa jatkaa pillerien käyttöä. Muista pillereistä ja ehkäisyrenkaasta olen mennyt masentuneeksi ja suuttunut helposti, näistä ei ole ollut sitä haittaa, vaan ovat tuntuneet tasapainottavan mieltäni.
Mun on nyt pakko päästä kehumaan näitä pillereitä, tykkäsitte näistä tai ette.
Itselleni annettiin aluksi Cerazetet ja voin sanoa, että elämäni oli niiden kanssa yhtä helvettiä. Rintoihini koski jatkuvasti, itkin turhasta (esimerkiksi kaverini sanoi minulle "varastavansa" heijastimeni ja purskahdin hysteeriseen itkuun) ja olin tosi väsynyt. Vuotojen kanssa meni hermo. Vuosin lähes 2vk putkeen, kolme päivää väliä ja sama show alkoi uudestaan. Urheana kuitenkin päätin jatkaa, jos vuodot vaikka loppuisivat, mutta turha toivo. 6 liuskaa kerkesin syödä ennenkuin vaihdettiin DS:iin (Cerazetet apteekista loppu). Näiden kanssa ei mitään ongelmia - paino ei ole noussut, ei turvotusta, ei aknea. Kuukautiset tulee joka toinen viikko (luotan siihen, että ne loppuvat jossain vaiheessa, jos vain jaksan kärsivällisesti jatkaa pillereitä). Väsymystä esiintyy hieman ja mieliala vaihtelee välillä (olen perusluonteeltani muutenkin ailahteleva ihminen).
Mä oikeasti tykkään näistä pillereistä. Kannattaa vaan rohkeasti aloittaa ilman lukematta netin keskustelupalstoja. Lääkkeet vaikuttaa niin eri tavalla ihmisiin.
PS. Kumpienkaan pillereiden kanssa multa ei ole hävinnyt halut sentään :)
käytössä ollut cerazette nyt kolmatta vuotta, kun kiellettiin estrogeenvalmisteet migreenin vuoksi (provosoi). Migreenit on vähentyneet 3-4krt/vko--> n. 1krt/kk. Menkkoja ei ole ollut okeastaan ollenkaan koko aikana, ei aloittaessakaan mitään ongelmia. Ennen todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Söin resepti kipulääkkeitä ja silti oksensin aina kun kipu meni yli. Vuodin kuin teurastttu 7-10 päivää. Olisinpa tiennyt tästä vaihtoehdosta aikaisemmin! Joskus tullut muutama veritippa parin päivän ajan kun olen ottannut pillerit epäsäännölisesti tai unohtanut kokonaan. Halut ei ole hävinneet mihinkään, eikä oikein mitään negatiivisia vaikutuksia. Olen pelkästään tyytyväinen.
Mä oon kans syöny noita nyt kolme kk, ja en ole kyllä varma, et onko hyvä juttu mulle. Mäkin oon ollu hermot kireellä ja kiukustunuf pikkuasioista, tosin sen oon lähinnä huomannu vaan ite, ku pystyn aina hillittee itteni suht hyvin. Mut varmasti on mieskin huomannut asian. Seksihalut lopahti mullakin, mut lähinnä syystä että koska kiukutti, löysin sata ja viiskyt ongelmaa parisuhteesta, ja oon ollu valmis eroamaan ja muuttamaan takaisin omalle kotiseudulle. Ja kuinkas ollakaan, viime vklna alko panettamaan ihan kunnolla. En voinu sille mitään, olin päättäny pihdata koska oli paha olla (tiedetään, aivan lapsellista eikä mun tyyppistä toimintaa ollenkaan), mut oli pakko tehdä aloite. Ja vot, ku oli ihanaa seksiä :D
Painon vaihtelusta en tiiä, en oo käyny vaa'alla, mut en tunne turvonneeni mitenkään. Menkat on ollu niukat, alkuun oli vähän vuotoa, mut ei mitenkään silleen mitä gyne pelotteli. Migreenit mulla on ehkä jopa lisääntyny, vaikka niiden takia multa vaihdettiin Cilestit pois. Tarvis soitella gynelle kuulumisia, et miten on sopinut, kai se osaa kertoa onko tää normaalia vai ei... Oon kans huolissani, et mistä mahdan tietää et oonko raskaana, kun menkat on aika olemattomat... :O
Aikaisemmin käytin Cypretyliä, mutta kävi ilmi, että sitä ei saa käyttää jos on "auroja", vaikka migreeniä muuten ei olisi, joten sain Cerazetteä (nyttemmin sandozin valmiste, oli Cezarette apteekeista lopussa, sain korvaavan, ja koska se sopi hyvin, se jätettiin).
Aluksi oli pientä tiputteluvuotoa (pari-kolme kuukautta), muuten kuukautiset (olivat hyvin runsaat) ovat poissa. Helpottaa matkustamista. Halut eivät ole menneet, ehkä hieman vähentyneet. Kuulin gyneltä, että sivuoireet ja kuukautisten tuleminen vaihtelevat suuresti naisittain, toisilla kuukautiset jatkuu suht normaalisti, toisilla niukkoina, joillakin jää pois.
Sanoisin, että odota vielä muutama kuukausi. Ellei sivuoireet ole siihen mennessä laantuneet, mieti muu ehkäisymenetelmä.
Miksi ette halua käyttää kondomia? Niitähän on sellaisia, joiden pitäisi parantaa tuntumaa (myös miehen).
Entä kuparikierukka? Onko sekin liian kallis? (en tiedä, siksi kysyn)
kondomi vaan tuntuu liian "työläältä" vaihtoehdolta. Kuparikierukasta olen kuullut vain negatiivista palautetta joten sekään ei innosta yhtään.
Muita kokemuksia? Vinkkejä?
Ap
noi pillerit ei sovi sulle. Itsellä ei ole ollut ongelmia, aluksi pari kuukautta olin vähän masentunut ja kiukkuinen, mutta sen jälkeen ei huolia. Menkkoja tosin ei tule, mutta se ei mua haittaa.
Mulle sanottiin n. 6kk imettämisen jälkeen vielä, että hormoonitasapaino ei välttämättä ole vielä kunnossa ja siksi vuodin, myös enemmän ku oli vuotamattomia päiviä.
Vaihdoin kumminkin kuparikierukkaan, ja olen ollut nyt tyytyväinen.
Ehkä hiukan runsaammat kuukautiset, mutta ei muuta moitittavaa.
Itselleni ei hormonallinen ehkäisy sovi, ettei paljo ole vaihtoehtoja..
En imetä enää, mutta tosiaan lopetuksesta ei ole vielä kuutta kuukautta. Kärsin aikoinani runsaista kuukautisista joten ei kiitos kuparikierukalle.
Ap
mä kans otin noo vaihtoehtoset kun C oli loppu joka puolelta.Nyt vasta tajusin, että mulla alko aivan järkyttävä kutina yötä päivää ja kirvely samoihin aikoihin.Mietin vaan että kun kohta saan taas C kääyttöön niin helpottaako?Ehkä niissä kuitenkin on joku eri aine, mikä teki tätä oiretta.
mä kans otin noo vaihtoehtoset kun C oli loppu joka puolelta.Nyt vasta tajusin, että mulla alko aivan järkyttävä kutina yötä päivää ja kirvely samoihin aikoihin.Mietin vaan että kun kohta saan taas C kääyttöön niin helpottaako?Ehkä niissä kuitenkin on joku eri aine, mikä teki tätä oiretta.
Mulla gyne kysy kun menin tarkastukseen ja uutta reseptiä hakemaan, että sopiko nää, pistetäänkö näitä. Luulen, että jos olisi ihan sama, niin olisi kysynyt toisin sanoin.
tosin tuoteselosteiden mukaan samat ainesosat, niin vaikuttavan, kuin apuaineidenkin kohdalla, joten hieman hämmentävää...
kondomi vaan tuntuu liian "työläältä" vaihtoehdolta. Kuparikierukasta olen kuullut vain negatiivista palautetta joten sekään ei innosta yhtään.
Ap
Vai hermoiletko mielummin koko aktin ajan että jos nyt tuutkin raskaaksi? Tai vaihtoehtoisesti: haluatko olla selibaatissa kunnes et enää voi saada lapsia (tai kunnes saat sterilaation)?
kun Cerazette oli vaihteeksi loppu. En huomaa eroa. Ainakaan negatiivisempaan suuntaan.
Ap
Vai hermoiletko mielummin koko aktin ajan että jos nyt tuutkin raskaaksi? Tai vaihtoehtoisesti: haluatko olla selibaatissa kunnes et enää voi saada lapsia (tai kunnes saat sterilaation)?
Jotenkin vaan tuntuu siltä että kondomi ei ole meidän juttu kun ei ollut suhteen alussakaan niin miten olisi useita vuosia myöhemmin.
Ap
Ap
Jotenkin vaan tuntuu siltä että kondomi ei ole meidän juttu kun ei ollut suhteen alussakaan niin miten olisi useita vuosia myöhemmin.
Ap
Sulle on ehdotettu jo useita, mutta mikään ei käy.
PS. Et olisi eka joka olisi ottanut kesken pitkän suhteen ekaa kertaa kondomin käyttöön. Yksi kaveri herkistyi miehen spermalle, joten oli vähän pakko. Jätti samalla hormonit pois (ks myöh), ja sanoo että ei ole koskaan ollut tyytymätön valintaan, vähän pelkäsi että mies ei tykkää kondomin kanssa, mutta kun halut kasvaneet pillerien jätön myötä ja löysivät jonkin erikoiskondomin (nettikauppa, en kysynyt mikä), joka miehenkin mukaan parantaa tuntoa, niin mies ei kuulemma valita :)
pps. miehelläs voi olla herpes, joka ei ole ollut aktiivisessa vaiheessa pidempään aikaan, mut silti tarttuu. Joten typerä olit, kun ette käyttäneet kondomia suhteen alussa (poikkeuksena molempien käynnit sp testeissä ennen aloittamista). Ja herpes on tauti jota et tosiaan halua, jos on vähääkään järkeä päässä.
Pointti kysymyksissäni oli se, että kannattaako pillereitä vielä jatkaa ts. Onko jollain vastaavia kokemuksia kyseisistä pillereistä ja onko alku aina ollut näin hankala?
En missään vaiheessa kieltänyt kondomin käyttöä suhteen alussa, vaikka asia ei nyt tähän kuulukkaan millään lailla. Ja joo kyllä kävimme molemmat kaikissa testeissä ennenkuin vaihdoimme ehkäisyä.
Ap
Alku oli hankalaa, aikalailla niin kuin kirjoitit. Etenkin kk oli jatkuvasti päällä. Olisiko ollut sen 3-4kk alkua jolloin todellakin olin jo menossa vaihtamaa. Sitten alkoi tasaantua ja helpottaa. Kk tuli niukat ja n. joka toinen kk jos sitäkään tuli. Olo oli kuin lottovoitto, ei enää niin useasti kuukautisia! ja raskaaksi tulin helposti pillereiden lopettamisen jälkeen. Muista syödä joka pv, pari terkkaria on ollut ihan hakoteillä ja väittänyt että tulee pitää välipäiviä. Huh huh!
Hormonikierukka tulee kyllä halvemmaksi, kun pillerit.Ostat sen kerran ja käyt laitattamassa ja saa olla vuosia.