Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Desogestrel sandoz = cerazette

Vierailija
24.07.2012 |

Aloitin ylläolevien minipillereiden syönnin kolme kuukautta sitten ja seuraavat ongelmat:

- olen hermo kireällä koko ajan ja suutun pienemmästäkin asiasta. Miestä lainatakseni olen täysin "horror vaimo"

- seksi ei juurikaan kiinnosta ja paino on noussut

- suurin ongelma: olen vuotanut tämän kolmen kuukauden aikana enemmän kun on ollut vuotamattomia päiviä. Vuotoa on ollut enemmän ja vähemmän. Ja todella hermo menee!

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Meneekö ohi vai eikö pillerit vaan sovi minulle??? Pitäisikö lopettaa niiden syöminen?

Ennen raskautta söin yasminelle pillereitä useamman vuoden ilman mitään ongelmia, mutta niitä ei lääkäri enää suostu kirjoittamaan ikäni ja tupakoinnin takia.

Hormonikierukka kiinnostaisi mutta on tällä hetkellä liian kallis. Kondomia emme halua käyttää, emme myöskään halua enempää lapsia joten mikä ehkäisyksi? Ideoita?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Desogestrel Sandozia pian vuoden ja olen enemmän kuin tyytyväinen! Ei kipuja, ei mielialan vaihteluja, ei mitään sivuvaikutuksia! Paitsi kuukautiset jäivät kokonaan pois, joka on pelkkää plussaa (; Pientä tavallista jomotusta vain.

Ennen minipillereitä käytin NuvaRingiä kolme vuotta, johon olin myös todella tyytyväinen. Oli mahtavaa, kun ei tarvinnut muistaa mitään pilleriä päivittäin. Aurallisen migreenin vuoksi täytyi siitä sitten luopua. Taas ennen e-rengasta käytin Mercilon e-pillereitä vain vuoden verran, sillä ne eivät sopineet mulle. Mieliala vaihteli ihan järkyttävästi, vaikka muuten olen rauhallinen luonteeltani. Itkin ja raivosin ihan kiitettävän verran. Onneksi käytöksestäni huolimatta elämäni rakkaus pysyi rinnallani, vaikka olimme silloin vasta juuri tavanneet. (;

Vierailija
22/43 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti kysymyksissäni oli se, että kannattaako pillereitä vielä jatkaa ts. Onko jollain vastaavia kokemuksia kyseisistä pillereistä ja onko alku aina ollut näin hankala?

En missään vaiheessa kieltänyt kondomin käyttöä suhteen alussa, vaikka asia ei nyt tähän kuulukkaan millään lailla. Ja joo kyllä kävimme molemmat kaikissa testeissä ennenkuin vaihdoimme ehkäisyä.

Ap

Kai osaat lukea. On kokemuksia ja osa sanoo että kannattaa kokeilla vielä hetken, osa että kannattaa lopettaa.

Jos vastaukset ei kelpaa, niin saapi etsiä tietoa muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti kysymyksissäni oli se, että kannattaako pillereitä vielä jatkaa ts. Onko jollain vastaavia kokemuksia kyseisistä pillereistä ja onko alku aina ollut näin hankala?

En missään vaiheessa kieltänyt kondomin käyttöä suhteen alussa, vaikka asia ei nyt tähän kuulukkaan millään lailla. Ja joo kyllä kävimme molemmat kaikissa testeissä ennenkuin vaihdoimme ehkäisyä.

Ap

Kai osaat lukea. On kokemuksia ja osa sanoo että kannattaa kokeilla vielä hetken, osa että kannattaa lopettaa.

Ai että miten ihana asenne ja tyyli! :)

Vierailija
24/43 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät vain sovi kaikille. Toisilla vuodot jää kokonaan pois, toiset vuotavat jatkuvasti ja kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
25/43 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto!ajan kohtanen mulla kun en ole vielä edes syönyt kuin yhden liuskan kyseistä pilleriä ja nuo kaikki oireet!

Vierailija
26/43 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tiputtelua ekat 3-4 kk ja sitten loppui kuukautiset kuin seinään. Eivät ole tulleet takaisin ja 9 vuotta olen syönyt näitä. Joskus mietityttää, että onkohan jotain sivuvaikutuksia kun ei ole ollut kuukautisia pitkään aikaan, mutta lääkärit aina vakuuttelee että ei ole mitään vaikutuksia. Noh, olen kuitenkin tässä vuoden pari sisään lopettamassa pillerit kun aletaan yrittää lasta, sittenhän sen näkee että onko ollut vaikutuksia vai ei :D

Vierailija
27/43 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2012 klo 21:09"]

Aloitin ylläolevien minipillereiden syönnin kolme kuukautta sitten ja seuraavat ongelmat:

- olen hermo kireällä koko ajan ja suutun pienemmästäkin asiasta. Miestä lainatakseni olen täysin "horror vaimo"

- seksi ei juurikaan kiinnosta ja paino on noussut

- suurin ongelma: olen vuotanut tämän kolmen kuukauden aikana enemmän kun on ollut vuotamattomia päiviä. Vuotoa on ollut enemmän ja vähemmän. Ja todella hermo menee!

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Meneekö ohi vai eikö pillerit vaan sovi minulle??? Pitäisikö lopettaa niiden syöminen?
Ennen raskautta söin yasminelle pillereitä useamman vuoden ilman mitään ongelmia, mutta niitä ei lääkäri enää suostu kirjoittamaan ikäni ja tupakoinnin takia.

Hormonikierukka kiinnostaisi mutta on tällä hetkellä liian kallis. Kondomia emme halua käyttää, emme myöskään halua enempää lapsia joten mikä ehkäisyksi? Ideoita?

[/quote]

Kummallista, yleensä minipillerit vähentää vuotoja, joskus jopa lopettaa ne. Samoin muut pillerien haitat on yleensä minipillereillä hyvin pienet. Saatat olla aika herkkä luonnollisen hormonitason vaihteluille, jolloin kannattaa käyttää hormonitonta ehkäisyä, ellet tarvitse sitä muuhun kuin ehkäisyyn (esim akne).

Vierailija
28/43 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2012 klo 21:42"]

Ap

Ai että miten ihana asenne ja tyyli! :)

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa: ap oli töykeä ja jankkasi, vastaukset siis samaa tasoa. Ap:n oma moka.

Vierailija
29/43 |
19.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37-vuotias ja sain DS erikoislääkäriltä vaihdevuosien pms oireisiin koska en tahtonut hormonikierukkaa, joka olisi ollut ensisijainen hoitomuoto. Hormonivalmisteet eivät ole minulle aikaisemmin pitkienkin kokeilujen jälkeen sopineet lainkaan mutta ajattelin jälleen kokeilla vaikkakin nyt "eri tarkoitukseen". Aloitin tbl syönnin toukokuussa. Pms oireisiin eivät juuri ole vaikuttaneet, paino on noussut, intiimiä kanssakäymistä ei tee yhtään mieli, alakuloa, hermo kireällä, evvk mieli, välillä paleltaa ihan hirveästi ja välillä on ihan kuuma, nukkuisin joka välissä mitä aiemmin ei ole tapahtunut. Kuukautisia ei parin viikon tiputtelua lukuunottamatta ole ollut. Olo ei ole kiva eikä hyvä. Tiedän, että tulen jälleen lopettamaan tbl syönnin. Ehkäisynä ne ovat olleet monen vuoden kondomin käytön jälkeen kivat mutta kun ei ole haluja niin vatsaavaa hyötyä?. Pms oireisiin etsin jotain muuta hoitokeinoa ja ehkäisyn hoitaa jatkossa mies.

Vierailija
30/43 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alussa ensimmäiset neljä kuukautta vuotoa oli viikko, viikko taukoa, vuotoa taas viikko jne.. Halut vähenivät ja olin kireä koko ajan.

Sitten alkoi helpottaa. Ensin vuotojen tauko piteni 3kk:n ja nyt ei menkkoja ole ollut 9kk:n (enkä ole raskaana).

Halut taas normaalit ja kireys poissa.

Suosittelen jatkamaan!

Vierailija
31/43 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt desogestrel sandozia kohta 3kk ja oon huomannut että kiukuttelen aivan turhista asioista, mieliala vaihtelee aivan kauheasti, jotain punasta vuotoo tulee vähän väliä. Menkkoja ei oo tullut ollenkaa koko aikana. Koko ajan on ihan pikku riitoja miehen kaa. Nyt mua on alkanu masentaa ja väsyttää aivan kauheasti, väsymykseen ei auta oikeesti mikään. Pelkään tyyliin et mulle tulee ero, en kestä yhtää mitää. Lopetan nää ja katon mitä tapahtuu.

Vierailija
32/43 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin puoli vuotta, muutama vuosi sitten. Menkkoja ei tullut sinä aikana kertaakaan, mutta lihoin 10kg ja paisuin sellaiseksi nestepöhöksi. Lopetin pillerit ja paino pysynyt samassa kuin ennenkin - eri yrityksistä huolimatta. Paskan möivät.

Vierailija
33/43 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka ei sopinut minulle koska sain vatsakipuja melken päivitäin se ei tuntunnut kivalta ja mä poistin hormonikierukkan ja sain minipillerit Desogedtel sandoz olen siitä syönyt 3 päivää ja kuukautiset alkoi jo toisenapäivänä kuukautiset vuodot on nykyään normali ennen oli ruunsaat elämä on helpotunut paljon

Vierailija
34/43 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka ei sopinut minulle koska sain vatsakipuja melken päivitäin se ei tuntunnut kivalta ja mä poistin hormonikierukkan ja sain minipillerit Desogedtel sandoz olen siitä syönyt 3 päivää ja kuukautiset alkoi jo toisenapäivänä kuukautiset vuodot on nykyään normali ennen oli ruunsaat elämä on helpotunut paljon

Vierailija
35/43 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Desogestrel sandozin ekan liuskan vika viikko alkanut ja taas alkoi tiputtelu. Harmittaa kun reissukin on edessä :( Tuntuu että pillerit on vaikuttanut mielialoihinkin negatiivisesti, toivottavasti alkais helpottaa pian. Aurallisen migreenin takia tuli vaihdettua näihin.

Vierailija
36/43 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up, Onko muille tullut pahoja mielialanvaihteluja? Itse itken päivittäin, mikä ei ole yhtään tyylistäni jotenkin tosi herkillä koko ajan ja tosi vihainen myös. Gyne sanoin että minipillerit ei mielialavaihtelua aiheuta, että johtuu jostain muusta mutta kun ei tuota muuta syytä oikein ole..

Vierailija
37/43 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen nainen, sain Desogestrel Sandoz -reseptin sillä usean vuoden käytössä ollut Primolut Nor aiheutti kierron aikana epämiellyttävää turvotusta ja  6-10 kg painonvaihtelua ja urheilevalle ja  hoikalle se tarkoitti ettei kaikki vaatteet aina sopineet joka päivä päälle. Aloitin pitkästä aikaa ehkäisypillerit (PN oli vain kierron tasaamiseen) sillä lääkärin mukaan DS sopii vaikka kärsin aurallisesta migreenistä.

Ensimmäiset 2 vko DS käyttöä oli ihan normielämää, mutta sitten alkoi ns. "tiputteluvuoto" joka gynen mukaan on sitä että limakalvo hilseilee pois. Hauskasti sanottu, sillä minulla tämä tarkoitti rytmiä 2 viikon kuukautisia (ja kuukautiskipuja), viikko väliä (kuukautiskivut jatkuivat), ja taas 2 viikon kuukautiset. Iho pysyi muuten hyvänä, mutta muutamia kipeitä paukania nousi silloin tällöin.  Lisäksi ongelmana oli toistuvat hiivatulehdukset. Söin 4 kk aikana neljä hiivakuuria, jokainen tuplakestoisena. Seksuaalisiin haluihin lääke ei vaikuttaa- päin vastoin, mutta ei puhettakaan että olisin voinut harrastaa seksiä kuin n. 1-2 kertaa kuussa. Olin juuri aloittanut seurustelun ja homma alkoi mennä oireiden takia ihan pieleen.

4 kk kohdalla olin jo päättänyt että syön vain ostetut 6 kk ja sitten lopetan tämän kokeilun. Lääkäri oli kehoittanut olemaan sinnikäs puolivuotta. Ja kas kummaa, kun viisi kuukautta tuli täyteen, kuukautiset eivät enää jatkuneet. Tsekkasin kalenterista että 150 päivän vaikeuksien jälkeen pillerit alkoivat toimia niin kuin piti: ei kuukautisia, ei painonvaihteluita, ei mielialanvaihteluita, ei PMS oireita, ei haluttomuutta, ei kuivuutta, ei iho-ongelmia. Siis ihan unelmatilanne. Se  6 kk kokeiluaika ei ole vitsi. Kehoni hylki pillereitä aluksi pahimmalla mahdollisella tavalla mutta nyt olen todella tyytyväinen. Kannatti lusia tuo siirtymävaihde.

Vierailija
38/43 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset ehkäisypillerini hain reilu 8 vuotta sitten parikymppisenä. Kolmisen vuotta söin Yasmine-yhdistelmäehkäisypillereitä, kunnes lääkärin kanssa tuli puhetta, että minulla oli ollut aurallista migreeniä, ilman päänsärkyjä tosin. Silloin vaihdettiin valmiste minipillereiksi ja sain Cerazetteä. Vuodot jäivät lähestulkoon heti kokonaan pois, ja muutamia kertoja piti raskaustestejä käydä apteekista hakemassa, ihan vain varmistaakseni pillereiden toiminnan. Mitään kummempia oireita en huomannut, naamassa on aina ollut pientä näppyä, joten ei sekään mitenkään merkittävästi pahempaan suuntaan mennyt.

Jossakin vaiheessa apteekista oli Cerazette loppunut ja sain sitten korvaavaa (ja edullisempaa) valmistetta Desogestrel Sandozia. Pikaisen googlettelun ja tuoteselosteiden tutkailun jälkeen selvisi, että molemmat ovat samaa ainetta, mutta Cerazette-tabletin ulkokalvo on tärkkelystä, kun taas Desogestrelissä se on jokin keinotekoinen yhdiste. Hetken aikaa Desogestreliä käytin ja huomasin painon pudonneen 3 kiloa, en tiedä sitoiko elimistössä oleva cerazetten tärkkelys niin paljon nestettä itseensä vai mikä oli. Noita Desogestrelejä olen syönyt nyt ehkä kolmisen vuotta. Vuotoa on ehkä kerran vuodessa niin, että sitä hädin tuskin huomaa, tai pikkuhousunsuojaa tarvitsee laittaa.

Itse olen ollut tosi tyytyväinen näihin, enkä kyllä ymmärrä, miksi minipillereitä ei tarjota ensisijassa, vaan se on vasta vaihtoehtoinen lääke, jos yhdistelmäehkäisy ei toimi. Desogestrelin teho on kuitenkin yhtä varma, kuin yhdistelmäehkäisypillereiden, sillä ne sekä estää ovulaatiota että paksuntaa kohdun limakalvoa.

Vierailija
39/43 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Oon kokeillut tässä jos jonkinlaisia pillerimerkkejä, koska kärsin yhdyntäkivuista. DS aiheutti päälle vielä haluttomuutta, eikä mikään yksinkertaisesti innostanut. Olen nyt "kuivilla" muutaman kuukauden ja kokeilen sitten kierukkaa.

Kysymys teille, jotka olette lopettaneet DS:n käytön. Tuliko teille lopettamisen jälkeen mitään oireita?

Oon ollut abot kaks viikkoa syömättä niitä ja viime yönä alkoi ihan helvetilliset kuukautiskipumaiset krampit, jotka helpottivat pariksi tunniksi buranalla. Onko muilla kokemusta vastaavasta?

Vierailija
40/43 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

DS: ekat kuukautiset on inhimillisissä mitoissa nyt, mutta voi jeesus tätä hiustenlähtöä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän