Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri määräsi 3 vuotiaan psykologille

Vierailija
21.11.2014 |

Menimme lääkäriin vatsavaivoista eli lapsi saa pitkin päivää kipukohtauksia ja valittaa vatsaa. Kokeista ei löytynyt mitään, keliakia ja laktoosi-kokeen tuloksia ei vielä saatu. Lapsi on muuten kiltti, iloinen, empaattinen ja omaa tahtoa löytyy myös. Nyt lopputulema on se, että meille määrättiin peräruiskeita ja konsultaatioita aika psykologille. Lapsi kuulemma vaatii aikuisilta liikaa, äiti on liian tärkeä ja olen myös liian kiltti äiti?? En ymmärrä mistä teki nämä päätelmät. Lääkärillä oli niin huono suomenkieli, että en saanut ihan kaikesta selvää.

Neuvolassa ja hoidossa on kehuttu miten iloinen & kiltti lapsi on.

Onko muitakin lähetetty tällaisista syistä perheneuvolaan?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sanoin, ettei vatsakivut ole minun aiheuttamia, koska sivulla yksi luki, että lääkäri on varmaan nähnyt äidissä jotain huolta aiheuttavaa ja naamioinut minut kiltiksi äidiksi.  

Ja täytyy sanoa, että olen pettynyt, lapsi huutaa suoraa huutoa kun kipukohtaus tulee, peppureiän ympäristö on välillä tulipunainen ja vatsa ilmaa täynnä (näkyi myös ultrassa) ja lääkäri keskittyy vain vääriin asioihin sen sijaan, että olisi tutkinut niitä esimerkiksi allergioita.

Minutkin lähetettiin aikoinaan 3 kertaa lääkäristä pois ennen kuin vilja-allergia todettiin. Lopulta mentiin ambulanssilla ja kivut olivat kuin kramppeja ja iho tulipunainen kasvoista ja kaulasta. Allergiarvoni oli niin korkea ettei lastentautien lääkäri ollut koskaan nähnyt yhtä korkeaa arvoa.

Vierailija
42/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin lapsen yksityiselle lääkärille, että saisi apua mahdollisimman nopeasti. Ja käyttäisin lapsen myös sillä psykologilla kun kerran mahdollisuus on, ei siitä ainakaan haittaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle allergialääkärille siis! Me saatiin kokeet jo seuraavaksi päiväksi.

Vierailija
44/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ajateltiin tehdäkin, sillä allergia on jatkuva tulehdustila elimistössä ja pitäisi siksi sulkea ekana pois.

Mutta miksi viedä normaali lapsi psykologille? Kai päivähoidosta tai neuvolastakin olisi sanottu jotain jos olisi tarvetta mennä? Aina vain kehuttu lasta ja ei mitään ongelmia.

ap

Vierailija
45/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi minua hyväksi ja kiltiksi äidiksi useaan otteeseen ja minulla ei ole mielenterveydellisiä ongelmia ja perheemme on ihan normaali, parisuhteemme tosi hyvä, lapsi on saanut aina paljon huomiota ja rakkautta. Joten en kyllä suostu ottamaan lapsen vatsa-ongelmista syytä niskoilleni. Lapsi on muutenkin tasapainoinen ja onnellisen oloinen, tämä lukee neuvolakortissa ja on myös todettu hoitopaikan vasu-keskusteluissa.

ap

Vierailija
46/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin kamalaa mennä psykologille?

Vierailija
47/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pitää ensin sulkea fyysiset vaivat pois ennen kuin patistetaan psykologin juttusille. Mun alakoulua käyvä tyttö valitti terveystarkastuksessa kouluterveydenhoitajalle monenlaisia vaivoja, ja terveydenhoitaja kehotti vain kääntymään koulupsykologin puoleen. Vietiin tyttö kuitenkin lääkärille ja häneltä löytyi fyysinen sairaus, joka selitti kaikki oireet.

Vierailija
49/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi sulkea pois ensin fyysiset vaivat? Eikö olisi yhtä tärkeää huomioida myös henkinen puoli? Ihminen on kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yllättävän usein fyysinen vaiva johtuu henkisestä huonosta olosta ja myös päinvastoin. 

Vierailija
50/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin jouduttiin lasten psykologille, kun esikoiseni oli kolme (eri syistä tosin) ja se teki vaan hyvää. Lapsellani todettiin kaiken olevan hyvin ja minä sain puhua ensimmäistä kertaa lapseni hoitoon ja kehitykseen liittyvistä huolistani sellaisen ihmisen kanssa, joka tuntui tajuavan ja ymmärtävän.

Neuvolatätimme olivat kaikki sattuneet olemaan sellaisia, että tuntui kuin humanoidille puhuisi. Ei saanut jotenkin normaalia empatiaa/sympatiaa, vaan enemmänkin tuomitsevia katseita, tekohymyä ja pingottuneita vastauksia täysin asian vierestä. Minä halusin puhua jaksamisestani ja syyllisyyden tunteista ja täti vastasi luennoimalla liikunta-ajoista ja porkkanoista etc.

Meillä siis kaikki perusasiat kunnossa. Oma itsetuntoni vanhempana vaan tosi huono. Psykologi sai parin tapaamisen aikana minut uskomaan itseeni ja nyt monen vuoden päästäkin olen hänelle hyvin kiitollinen. Enkä siis tarkoita haukkua neovolatätejä, meillä vaan oli huonot kokemukset.

Vierailija
51/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kyseessä sellainen fyysinen vaiva, johon lääkitys on välttämätön ja jota pystyy vain lastenlääkäri tai joku muu erikoislääkäri hoitamaan (eikä psykologi).

Vierailija
52/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä törmännyt pariinkin sellaiseen lapseen, jotka hakivat selvästi vain huomiota vanhemmiltaan milloin milläkin yskällä tai mahanväännöllä ja kun oltiin saatu voivottelut ja paijaukset, juoksenneltiin ja hihkuttiin taas muina miehinä kavereiden kanssa.

Ja sitten itse joutui kuuntelemaan tältä vanhemmalta puolen tunninn esitelmän Tiinuliinun vatsan käyttäytymis ja melkeinastmamutteikuitenkaan-historiasta. Aina vaan mietin, että meillä ei kyllä menis läpi ja kyllä ne omat välillä koittikin jekuttaa, mutta kun selkeästi huomasi, että tämä ei ole nyt oikea keissi vaan pieni huomionhakushow, jätin huomion antamatta ja pian taas oltiin niin reippaana, että..

Välillä tuntui, että siitä huomiosta nautti sekä lapsi, että vanhempi "kun me ollaan niin tällaisia herkkiä ja ihanaisia, että köh köh"

Vierailija
53/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
54/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:05"]

Miksi on niin kamalaa mennä psykologille?

[/quote]

Ei se ole kamalaa, vaan silkkaa ajanhukkaa. Jos lapsella on kivuliaita oireita, niin kyllähän ne on hyvä tutkia kunnolla. Ei kukaan äiti halua pitkittää lapsensa kärsimystä. 

Ap, onko sinulla lapsivakuutus (vieläkö niitä on?), joka korvaa yksityislääkärikäynnit? Jos on, vie lapsi yksityiselle allergiatestiin ym. tutkimuksiin. 

Ohis. 

Vierailija
55/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:23"]No jo on hoitomuoto valittu. Yksityinen allergologi olisi ollut ehkä parempi hoito-osoite, kyse voi olla myös suolisto-oireisesta ruoka-allergiasta. Voihan se olla ihan mielenkiintoistakin käydä lapsen kanssa psykologilla.
[/quote]

Ihailtavaa yhdyssanataituruutta! Virkisti ihan lukea välistä sellaisiakin... :D

Vierailija
56/58 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi melkein kaikilla äideillä on noin kova vastarinta? Mitä te pelkäätte? Vauhkoatte samalla tavalla kuin ls-ilmoituksesta. Menkää sinne psykologin juttusille, niin siellähän se selviää, onko äiti-lapsi-suhde terve vai olisiko pieni terapia tarpeen, joko äidille tai lapselle tai molemmille.

Haista kuule pitkä p.... Sulla ei varmasti ole omia lapsia ja oot salee lasussa töissä.

Vierailija
57/58 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on hoitomuoto valittu. Yksityinen allergologi olisi ollut ehkä parempi hoito-osoite, kyse voi olla myös suolisto-oireisesta ruoka-allergiasta. Voihan se olla ihan mielenkiintoistakin käydä lapsen kanssa psykologilla.

No näinpä. Voi esim. maito aiheuttaa närästystä, jos on päivittäistä. Eikä sitä mitenkään muuten oikein saa kiinni, kun jättämällä maidon täysin pariksi viikoksi pois. 

Vierailija
58/58 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on aikoihin eletty, kun 3- vuotias lähetetään psykologille. Jep juu. Mitähän se psykologi saa noin pienestä irti. Nehän voivat puhua ihan mitä sattuu, kun elämä on vielä ihan satua.

Ap, toimi vaistosi mukaan ja hae lapsesi vatsavaivoihin apua joltain toiselta lääkäriltä.