Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri määräsi 3 vuotiaan psykologille

Vierailija
21.11.2014 |

Menimme lääkäriin vatsavaivoista eli lapsi saa pitkin päivää kipukohtauksia ja valittaa vatsaa. Kokeista ei löytynyt mitään, keliakia ja laktoosi-kokeen tuloksia ei vielä saatu. Lapsi on muuten kiltti, iloinen, empaattinen ja omaa tahtoa löytyy myös. Nyt lopputulema on se, että meille määrättiin peräruiskeita ja konsultaatioita aika psykologille. Lapsi kuulemma vaatii aikuisilta liikaa, äiti on liian tärkeä ja olen myös liian kiltti äiti?? En ymmärrä mistä teki nämä päätelmät. Lääkärillä oli niin huono suomenkieli, että en saanut ihan kaikesta selvää.

Neuvolassa ja hoidossa on kehuttu miten iloinen & kiltti lapsi on.

Onko muitakin lähetetty tällaisista syistä perheneuvolaan?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tiedä onko lähetettä, kun käski olla yhteydessä perheneuvolaan.

ap

Vierailija
22/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:33"]

Siis en tiedä onko lähetettä, kun käski olla yhteydessä perheneuvolaan.

ap

[/quote]

Joka toisessa viestissä käski ja joka toisessa suositteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri päätteli liian kiltteyteni sillä, kun käyn lapsen luona yöllä jos hän huutaa äitiä.. ei kuulemma tarvitse, koska 3-vuotias osaa itse kävellä äidin luokse ja sanoi, että minulla pitää olla omakin elämä. En ymmärrä mistä päätteli ettei minulla ole elämää.

ap

Vierailija
24/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta, miten lääkäri, koulutettu lääketieteen ammattilainen, voi tehdä tuollaista?

Miksi ei määrännyt lääkkeitä, kuten kuuluu?

Vierailija
25/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:20"]

Ei ollut HUS:n lääkäri, emmekä siis saaneet lähetettä vaan suositteli olemaan yhteydessä perheneuvolan psykologiin.

Testattiin pvk, keliakia ja laktoosi, mutta ei allergioita ja esim. vilja-allergiaa (joka minullakin on ja on periytyvä).

Oltiin oltu noin 3minuuttia vastaanotolla, kun lääkäri alkoi kysellä, että onko kotioloissa tai elämässä tapahtunut jotain isoja muutoksia. Sanoin että ei ja jatkoi jankkaamista sen sijaan, että olisi tutkinut lasta. Sitten lopulta paineli vatsaakin.

En tiedä itkisikö vai nauraisiko, kun helppo, kiltti, iloinen ja sosiaalinen lapsi onkin psykologin tarpeessa ja äiti liian kiltti. Lääkäri sanoi myös, että lapsi ei selvästikään tykkää olla hoidossa.

[/quote]

Miksi pitäisi itkeä tai nauraa? Otat liian henkilökohtaisesti asian. Ei se ole jankkaamista, että kysellään monella tapaa samaa asiaa, vaan joskus ihmiset eivät ymmärrä asioita samoilla tavoilla tai eivät tule ajatelleeksi, minkä tyyppiset asiat käyvät suurista muutoksista. Lisäksi on varmasti järkevämpää kartoittaa suuret linjat ensin, ja tutkia lapsen massua jäänäpeillä vasta sitten kun lapsi on ehtinyt päästä pahimmasta alkukankeudesta.

Kun kerran kaikenlaiset hoitojärjestelmät tahtovat olla tukossa, minusta tuo osoitti lääkäriltä halua tehdä työnsä hyvin, kun oli valmis ohjaamaan eteenpäin. Mitä vielä haluat lukea hänen viakseen? Miksi lääkärin mielestä oli niin selvää, ettei lapsesi viihdy hoidossa?

Vierailija
26/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:37"]

Lääkäri päätteli liian kiltteyteni sillä, kun käyn lapsen luona yöllä jos hän huutaa äitiä.. ei kuulemma tarvitse, koska 3-vuotias osaa itse kävellä äidin luokse ja sanoi, että minulla pitää olla omakin elämä. En ymmärrä mistä päätteli ettei minulla ole elämää.

ap

[/quote]

Jos lääkäri oli maasta, jossa noin on tapana toimia? Mistä päin hän oli?

Vierailija
27/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri oli venäläinen ja puhui huonoa suomea, siksi en ole ihan varma mitä tarkalleen sanoi.

ap

Vierailija
28/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.

Vierailija
29/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kyllä kohtuutonta olettaa, että kolme vuotias lapsi kaikissa tapauksissa yöllä uskaltaisi vaikka kävellä huoneestaan vanhempien huoneeseen... Hyvin pahat painajaiset ja kauhuinen huuto keskellä yötä ja sitten se pikkunen ei saa äitiä käymään vieressä...

Joo eli kyllä tosiaan kuulostaakin venäläiseltä lekurilta!! Pannaan ne pienet siperiaan niin unohtuu ne pienet vatsakivut. minusta kolme vuotias saa olla myös itsekäskin ja "pikkunen" hakiessaan turvaa yölläkin. Lapsen kanssa pelkoja käsittelemällä päivälläkin ja tarrapalkinnoilla yms päästään parempaan lopputulokseen yörauhan kanssa kuin jättämällä lapsi huutamaan kaikissa tapauksissa...

Vierailija
30/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 15:23"]No jo on hoitomuoto valittu. Yksityinen allergologi olisi ollut ehkä parempi hoito-osoite, kyse voi olla myös suolisto-oireisesta ruoka-allergiasta. Voihan se olla ihan mielenkiintoistakin käydä lapsen kanssa psykologilla. [/quote] Ihailtavaa yhdyssanataituruutta! Virkisti ihan lukea välistä sellaisiakin... :D

[/quote]

rakettitiedettä pistää väliviiva tollasiin kohtiin...

Vierailija
31/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei psykologit tuomitse ketään ennakkoon. Ne on ne psykiatrit jotka laukoo mitä sattuu ja muutenkin perseilee... Ja kuka tuntee oman pikku-lapsensakin niin hyvin, että ei olisi vain mielissään, kun lapsen tapaa jokin lasten asioitten ammattilainen kuten psykologi?

Vierailija
32/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:38"]

Ei jumalauta, miten lääkäri, koulutettu lääketieteen ammattilainen, voi tehdä tuollaista?

[/quote]

hyvä heitto.

niitä lääkkeitä ne kyllä välillä niin auliisti laittaa. Psyykkisi juttuja usein pohjalla....niihin huomio on tärkeää...eihän se aina ole niin, mutta on hyvä edetä psyykkisen puolen kautta myös...tavallaan varmistaa se. Koska useissa tapauksissa psyylkkinen hoito on se tärkeä. 

Eihän se haittaa. Ja js löytyy jokin fyysinen sairaus, niin mitä siten. Psyyke on tosi tärkeä

Vierailija
33/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi melkein kaikilla äideillä on noin kova vastarinta? Mitä te pelkäätte? Vauhkoatte samalla tavalla kuin ls-ilmoituksesta. Menkää sinne psykologin juttusille, niin siellähän se selviää, onko äiti-lapsi-suhde terve vai olisiko pieni terapia tarpeen, joko äidille tai lapselle tai molemmille.

Vierailija
34/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:00"]Joten en kyllä suostu ottamaan lapsen vatsa-ongelmista syytä niskoilleni.[/quote]

Miten psykologikäynti liittyy "syyn ottamiseen niskoillesi"? Ei siellä koiteta teitä mistään syyttää tai leimata huonoiksi vanhemmiksi, eikä siellä käynti ole mikään rangaistus. Psykologikäynti vatsavaivoihin kuulostaa minustakin vähän erikoiselta, mutta älä nyt jätä tarjottua apua ottamatta siksi että olet itse ennakkoluuloinen tai liian ylpeä laittamaan lasta psykologille, koska kuvittelet sen olevan joku syyllistämisjuttu!

Jos oma lapseni kärsisi kovista kivuista, niin ottaisin kaiken ehdotetun avun vastaan. Psykologilla käynti ei estä sitä, etteikö muista tutkimuksia voitaisi tehdä, jos jos psykologilla ei ilmene mitään erikoista, niin onpahan yksi poissuljettu vaihtoehto lisää. 

Vierailija
35/58 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:38"]

[/quote]

Olitko ironinen? Mitä lääkettä pitäisi syöttää lapselle ennen kuin on mietitty sitä mahdollisuutta, että syy olisi joku ilmankin ratkeava? Ei ne lääkkeet karkkia ole. Nyt vain sitten seuraavaa aikaa varaamaan ja sitä vilja-allergiaa tutkittamaan, jos osoittautuu, ettei ole ummetustyyppinen vaiva.

Vierailija
36/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:13"]

Tuntuu epätodelliselta että tämä freudilainen uskomuslääketiede on voimissaan vielä vuonna 2014.

[/quote]

Psykologia ei ole lääketiedettä saatika uskomuslääketiedettä, vaan aivan oma tieteenalansa, joka tutkii ihmisen käyttäytymistä.

Vierailija
37/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä avun saaminen tuntuu olevan kiven alla, joten minä kyllä ottaisin 3-vuotiaalleni vastaan kaiken mahdollisen avun mitä saan! Lapsi voi pelätä kaikkea kummallista mitä ei mieleenkään aikuiselle tulisi, muistan sen omasta lapsuudestani. Pelkäsin vähän sitä sun tätä ja selittämättömiä vatsaoireita oli jatkuvasti. En tietenkään sano, että ap:n lapsen tapauksessa näin olisi, mutta ei se mahdotontakaan ole.

Nyt pois nenä sieltä omasta navasta; ei psykologin luona käynnistä mitään haittaakaan ole!

Vierailija
38/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:00"]

Sanoi minua hyväksi ja kiltiksi äidiksi useaan otteeseen ja minulla ei ole mielenterveydellisiä ongelmia ja perheemme on ihan normaali, parisuhteemme tosi hyvä, lapsi on saanut aina paljon huomiota ja rakkautta. Joten en kyllä suostu ottamaan lapsen vatsa-ongelmista syytä niskoilleni. Lapsi on muutenkin tasapainoinen ja onnellisen oloinen, tämä lukee neuvolakortissa ja on myös todettu hoitopaikan vasu-keskusteluissa.

ap

[/quote]

Häh? Miksi ne ongelmat nyt sinun syytäsi olisikaan?! Lapsihan voi jännittää mitä tahansa! Lapsen maailmassa voi kuule olla sellaisia mörköjä mitä me aikuiset ei voida kuvitellakaan. Eihän se psykologikäynti sinua varten ole, vaan lasta!

Vierailija
39/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 20:37"]Lääkäri päätteli liian kiltteyteni sillä, kun käyn lapsen luona yöllä jos hän huutaa äitiä.. ei kuulemma tarvitse, koska 3-vuotias osaa itse kävellä äidin luokse ja sanoi, että minulla pitää olla omakin elämä. En ymmärrä mistä päätteli ettei minulla ole elämää.

ap
[/quote]

Lääkärin diagnoosi; äidillä ei elämää. Cool, noinkohan munkin papereissa lukee? Mutta joo; hyvä sinänsä että lääkäri ottaa tuonkin puolen (lapsen psyyken) huomioon, mutta tutkisi nyt sen fyysisen puolen kokonaisuudessaan ensiksi.

Vierailija
40/58 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun (avioero)lapsella oli vatsakipuja, joita puoli vuotta tutkittiin fyysisinä, lopulta terv.hoitajan kehotuksesta meni lasten eroryhmään, se auttoi.