Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki! Asuuko Sörnäisissä lapsiperheitä?

Vierailija
24.07.2012 |

Harkitsemme muuttoa, Sörnäisten ja Suvilahden rajoille Helsinkiin. Alue vähän arveluttaa, vaikuttaako Sörnäisten metroaseman läheisyys turvallisuuteen? Entä romanien tukipiste? Meillä on 4-vuotias lapsi, ehkä joskus toinenkin... löytyykö kulmilta leikkikavereita ja onko siellä lapsen hyvä kasvaa?

Jos asut Sörnäisissä tai niilä main, nyt olisi mahdollisuus korjata minun ennakkoluulojani!

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me viihdyttiin siellä hyvin!

Vierailija
42/63 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
44/63 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siinä vaiheessa kun olisi mukavaa, että lapsi saisi esim olla kavereiden kanssa tai kulkea kouluun tai kaverille kyläilemään itsekseen niin tulee ongelmia. Ainakaan itse en päästäisi ala-aste ikäistä kulkemaan Kalliossa yksinään.

Jossain rauhallisemmalla asuinalueella kylläkin.

Olen itse lapsena asunut Kalliossa muutaman vuoden mutta siitä on aikaan. Ystäviäni on asunut ja asuu Kalliossa. Olen siellä paljon kulkenut.

Minun mielestäni Kallio ei ole lapsiperheen paikka.

T. vanha stadilainen

(mm. myös Larussa ja muutamassa muussa lähiössä, Krunikassa ja kantakaupungissa asunut)

Vierailija
45/63 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisen kanssa. Olen asunut Kalliossa yli 10 vuotta eikä se ole 20 vuodessa siistiytynyt juuri lainkaan, samanlaista menoa kuin 90-luvun alussa. Ihmisten mielikuvat ovat sen sijaan muuttuneet siitä paikasta myönteisemmiksi koska useampi tällä palstalla pyörineistä on siellä asunut tai tuntee jonkun joka asuu, ja sellaisesta alueesta ajatellaan aina valoisammin.

Yleisesti ottaen kaikki metroaseman seudut ovat ikäviä paikkoja asua, jos on lapsia. Me saimme Ruoholahden metroaseman vieressä asumisesta tarpeeksemme muutamassa kuukaudessa, ja SE paikka vasta onkin rauhoittunut 15 vuodessa! Silti niitä teinivarkaita- ja dokaajia, kaiken ikäisiä narkkareita katellessa tuli vain paniikki että äkkiä veks niin kauan kuin voin vielä vaikuttaa missä porukassa meidän penskat pyörii.

Vierailija
46/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun tuon puiston laidalla vanhassa kivitalossa, ja talossa asuu pikkulapsiperheitä, eläkeläisiä ja nuoria, siistejä ja hyvin toimeentulevia pariskuntia. Opiskelijoitakin jonkin verran. Ainoa, joita ei ole juuri näkynyt, on yläaste- ja lukioikäisten lasten perheet. Veikkaan syyksi sitä, että talossani asuntojen keskikoko on todella pieni. Pari kämppää lienee yhdistelty useammasta pienestä, ja ovat siksi suurempia.

Narkkarit ja puliukot tosiaan hengaavat omissa porukoissaan eikä heistä ole muille muuta kuin visuaalista haittaa (ja joskus julkisissa hajuhaittoja). En koe heitä turvallisuusriskiksi millään tavoin. Olen asunut alueella kymmenisen vuotta.

Torkkelinmäellä on kuvislukio, jonka moni kaverini on käynyt ja tykännyt kovasti. Muista kouluista ei käsitystä.

Vierailija
47/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Sörkka tule koskaan muuttumaan, sadan vuoden ajan ollut samanlainen. Kertoo kai sekin jo että alueen keskus on Piritori, siis ihan virallisesti Piritori. Löytyy useista navigaattoreistakin :)

Tutustupa käsitteeseen "gentrifikaatio". Se on juuri nyt käynnissä Kalliossakin. Nykyiset asukkaat eivät asu siellä ikuisesti; ihmiselämän rajallinen pituuskin sen jo takaa. Hinnat nousevat koko ajan keskimääräistä hinnannousua enemmän, joten jonkin ajan kuluttua rupusakilla ei ole enää varaa asua Kalliossa, ei edes niissä pienimmissä asunnoissa. Aikaa siihen toki vielä menee.

Vierailija
48/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa taitaa kyllä edelleen muuttaa pois lasten synnyttyä, mikä osittain ehkä johtuu vanhojen asuntojen keskikoostakin (perheasuntoja vähän, suurin osa yksiöitä ja kaksioita). Näin ainakin Kalliossa. Sen sijaan Sörnäisissä (eivät siis ole samaa kaupunginosaa kuten tossa joku väitti) on Vilhonvuorenkadun ja Näkinkujan välissä uudempaa (80-90-l) rakennuskantaa jossa asuu aika paljon lapsia.

Uudelle Kalasataman alueelle tullee muuttamaan runsaasti lapsiperheitä parin vuoden sisällä.

Vierailija
49/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hel.fi/palvelukartta/

Tuolta näkee esim. sen, että Sörnäisissä asuu tällä hetkellä 260 kpl 0-6 -vuotiaita, 125 kpl 7-12 -vuotiaita, ja 79 kpl 13-15 -vuotiaita lapsia. Yhteensä he muodostavat 6,6% alueen väestöstä. Eli ei yhtä paljon lapsiperheitä kuin monissa lähiöissä, mutta kyllä niitä kuitenkin jonkin verran on. Maantieteellisesti Sörnäinen on varsin pieni alue.

Vierailija
50/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
51/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei selkeestikään diggaile Kallion seutua ;)

Vierailija
52/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..asuu siellä LASTEN kanssa. Ihmettelen tätä uutta trendiä että Kallio ym. olisi muka jokin vitun muodikas paikka asua ja elää. Joo, tosi muodikasta että sut ryöstetään automaatilla tai matkustat työmatkasi paskat housuissa olevien pummien kanssa! Asuntojen hinnat katossa ja nythän paikasta on ruvettu puhumaan "kantakaupunkina". Ei helvetti..!

Vierailija
53/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kadunpätkästä kiinni.

Vierailija
54/63 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieressä on Torkkelinmäki. Rauhallinen kaupunginosa joka sopii lapsiperheille.

Vierailija
55/63 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Suvilahdenkadulla ja on todella rauhallista ja Katri Valan puisto vieressä. Lapsiperheitä tuntuu muuttavan alueelle koko ajan lisää. Suosittelen. 

Vierailija
56/63 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nostaa aihe esiin, koska juuri itse tänään mietin että en edes sinkkuna tykkää asua täällä Sörkässä. Ihan paska aluetta, enkä Todellakaan suosittelisi sitä lapsiperheille. Olen aika yllättynyt että kukaan edes kehtaa suositella tätä aluetta lapsiperheille, onko sitten niin matalat vaatimukset tai jotain?

En melkein koskaan näe mitään lapsia täällä, jos nyt kerran kuukaudessa joku random isä työntää lapsivaunuja kovaa vauhtia kurwin ohi. Täällä liikkuu paljon hulluja ja huumehörhöjä, sekä tietysti ne vakio juopot. Kadut on yöllä täynnä kusta. Katri Valanpuisto kunnostettiin joo, mutta kyllä siellä vielä kokoontuu ne huumehörhöt ihan yhtä paljon. Ikkunasta ihan mainio näköala siitä kun ne piikittävät itseään. Tosin nyt siellä vaan kesäisin uskaltaa liikkua myös muut "normaalit" ihmiset. Mutta ei se ongelma sieltä poistunut ole ja jos istuu ruohoon niin kannattaa varoa niitä piikkejä.

Sijainti tietysti hyvä, koska metro ja kaupat ihan lähellä. Mutta hirveän rauhatonta aluetta. Pienet asunnot yleensä täynnä riehuvia hulluja, ja jos valittaa melusta isännöintsijälle ja talon hallitukselle, niin ei ne mitään tee asialle vaan vittuilevat sulle ja asenne on että ei kannata edes valittaa koska eivät aio tehdä asialle mitään. Että tervetuloa vaan.

Vierailija
57/63 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muuttaisi pienten lasten kanssa

Vierailija
58/63 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

elina tanskanen on lihonnut

Vierailija
59/63 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-vankien asuntola onkätevästi vieressä. Jos ajat hienommalla autolla piirittävät auton ja alkavat uhkailla. Koko yön on tarjolla piriä ja väkeviä. Asunnot piniä yksiöitä. Osa porukasta väsähtänyt kadulle. Sossupummit etsii kaltaisiaan. Metro ja ratikat tuo ilmaiseksi Itä-Helsingin hörhöt hakemaan sossuseuraa.Suurin juuri muulta muutaneita ja elävät rappioelämää. Jossain niitten entisten h  .kin pitää asua. Mutta tämähän olikin kettuilua. Ota sieltä uudet rastat päähän, siinä Kustaankadulla on kiva etninen kampaamo. Vanha stadilainen pärjää kyllä, jos on siellä pakko käydä.

Vierailija
60/63 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä ihmeellisiä mielipiteitä. Itse kasvoin koko lapsuuteni Kalliossa ja Sörnäisissä, eikä siitä kyllä jäänyt mitään "traumoja". Lapset eivät ole kovin empatiakykyisiä, joten juopot (nykyään nistit) eivät aikaansaa lapsissa erityisempää ahdistusta, sen lisäksi että puistossa välttää menemästä pahimpien lähelle. Nykyään rikottuja pullojakin on vähemmän kuin aikoinaan ja puistot ovat paljon siistimpiä.

Kuvastaa kyllä jonkinlaista maailmastavieraantumista, jos ajattelee, ettei uskalla muka lapsiaan päästää koulumatkoille Sörnäisissä. Ei minulla ainakaan ollut yhtään ikävää kokemusta lapsena, joskus näin jotain juoppotappeluita, mutta lapsia huolettaa ihan muut asiat kuin kadulla pyörivät ihmiset. Pikemminkin hyypiöt kiinnostavat lapsia friikkielementtinä.

Aikuiset heijastavat lapsille siis omia huolenaiheitaan, kun eivät halua epämääräisiä tyyppejä katsella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi