Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää ihan käsittämättömästi kaikki urpoilevat wannabe-snobit!

Vierailija
24.07.2012 |

Niin paljon, että tässä hillitsen kielenkantojani etten kirjoittaisi rumia sanoja.

Siis miksi ihminen valitsee automerkin sen mukaan, mikä merkki kalskahtaa korvaan "arvokkaimmalta"?

Millainen ihminen pistää puoli omaisuutta rumiin lastenvaatteisiin siksi, että naapurin muksullakin on juuri sen merkkisiä? Juu, ihan oikeasti: olen kuullut yhden ruotsalaismerkkimutsin säälivän naapurinsa kersaa, koska tällä oli eri merkkinen pipo kuin muilla hiekkalaatikolla.

Mitä perseilyä tuollainen on???

Lisäksi arvotetaan asuinalueita. Kyllä senjasen on sitten oltava fiini, kun se asuu Krunikassa!

Paitsi tietysti jos se on siellä vain vuokralla (Pthyi!)

Minä muutan kohta Hakunilaan vuokralle, alan ostaa citymarketvaatteeni käytettynä UFFilta, alan ajaa ikivanhaa kolhittua ladaa ja tuon giraf-vaatteiset kersani taatusti juuri teidän lastenne kanssa leikkimään.

Että osaa aikuiset ihmiset olla LAPSELLISIA statuksineen! Ja huom: tämä ei tosiaankaan ole kateutta. Oikeasti tyylikkäät, arvokkaat ja varakkaat ihmiset (ne joita kohtaan olisi jotain syytä olla kateellinen) eivät käyttäydy noin.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen muuhun kivaan tekemiseen. Minua on aina ahdistanut se, että on kahlittu johonkin tiettyyn paikkaan.

Esimerkiksi Ranskassa vuokra-asuminen on tuikitavallista. Suomi on outo tässä suhteessa, suomalaisilla on joku hinku kerätä maallista omaisuutta. Mutta entä se henkinen pääoma? ;)

Vierailija
2/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisilla on joku hinku kerätä maallista omaisuutta. Mutta entä se henkinen pääoma? ;)

Teidän molempien ajatuksista mulla tuli välittömästi mieleen erään kauan sitten eläneen, mutta vielä nykyäänkin hyvin pidetyn henkilön ajatuksia nimenomaan omaisuudesta ja ulkoisesta statuksesta jne.:

"Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. 29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. 30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin."

-Kristus Matteuksen evankeliumin 6. luvussa, jakeet 25-33.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on omistusasunto yms., mutta ajattelen juuri samalla tavalla. Ihana kuull, että täällä liikkuu ihmisiä, joilla on sydän paikallaan!

Vierailija
4/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sitä ylempää keskiluokkaa olemmekin, kuten myös tuttavapiiri, en tunne KETÄÄN jonka maailma pyörisi tuollaisten asioiden ympärillä.

Vierailija
5/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omistusasunto ja lapsen kaapista löytyy ruotsalaismerkkejä sekä Prisma-kuteita. Valitsen vaatteet ulkonäön, hinnan ja laadun perusteella. En merkin. Enkä todellakaan kiinnitä huomiota muiden vaatteisiin enkä asuinpaikkoihin tuossa mielessä. Eikä kukaan tuttunikaan (ainakaan minulle tunnusta;))

AP:n mainitsema tyyppi on kyllä superärsyttävä, mutta ehkei heitä ole kovin montaa?

Vierailija
6/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juntin kuuloista väkeä. Onneksi omaan tuttavapiiriini ei kuulu moisia, vaikka ihan keskiluokkaa olemme. Tuttavapiirissä niin perijöitä kuin vuokra-asujiakin sekä näiden yhdistelmiäkin pari.

Lastenvaatemerkeistä en tiedä.

Vierailija
7/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään ylempää keskiluokaa eikä muitakaan luokkia ole enää olemassa, jos nyt on koskaan ollutkaan...emme elä luokkayhteiskunnassa...sinä ehkä oman pääsi sisässä näin teet...

Vierailija
8/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään ylempää keskiluokaa eikä muitakaan luokkia ole enää olemassa, jos nyt on koskaan ollutkaan...emme elä luokkayhteiskunnassa...sinä ehkä oman pääsi sisässä näin teet...

Katso vaikka ympärillesi.

Vierailija
9/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän itsemme keksimä...se on olemassa koska me haluamme sen olevan olemassa...minä en luokkajakoa tunnusta...olen samanarvoinen kuin kaikki muutkin ihmiset...käytän vain rahani paljon viisaammin...

Vierailija
10/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...käytän vain rahani paljon viisaammin...

Vierailija
11/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...käytän vain rahani paljon viisaammin...

Mistäs se luokkajako muodostuu?

Vierailija
12/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräytyykö se vaatteiden, asuinalueen, koulutuksen, työpaikan, palkan, suvun vai minkä mukaan?

Mun mielestäni Suomessa ei ole mitään yhteiskuntaluokkia. Sanan varsinaisessa merkityksessä. On vain niitä, joilla on paremmin palkattu työ ja niitä joilla ei ole. Mutta ei mun mielestäni pelkkä palkka yhteiskuntaluokkaa tee kuten ei koulutuskaan.

Tietysti jotkut luulevat olevansa jotakin ylempää luokkaa mutta sellaisiahan ihmisiä on ollut aina, jotka luulevat itsestään liikoja.

Vierailija
13/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisilla on joku hinku kerätä maallista omaisuutta. Mutta entä se henkinen pääoma? ;)

Teidän molempien ajatuksista mulla tuli välittömästi mieleen erään kauan sitten eläneen, mutta vielä nykyäänkin hyvin pidetyn henkilön ajatuksia nimenomaan omaisuudesta ja ulkoisesta statuksesta jne.:

"Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! 27 Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

28 "Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. 29 Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä. 30 Kun Jumala näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

31 "Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' 32 Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. 33 Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin."

-Kristus Matteuksen evankeliumin 6. luvussa, jakeet 25-33.

Hihhulilla on tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin, ei henkinen pääoma tarkoita sitä, että aivot otetaan pois päältä ja pestään aivot esittämälläsi roskalla.

Vierailija
14/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit, ap, kuitenkin todella tarkasti äitini

Hän luokittelee ihmiset 'parempiin' ja 'huonompiin' ja sen kohtelee heitä luokittelunsa perusteella.

Esim. erästä naapurin kohtaan hän oli todella tyly, sillä tämä naapuri asui vuokralla. Sitten kun äidilleni selvisi tämän naapurin ammatti (lääkäri), nousi hän sekunnin sadasosassa 'parempien' ihmisten luokkaan :D.

Selitti mm. meille ihan tohkeissaan mitä tälle naapurille saa puhua ja kuinka häntä tulee tervehtiä.

Yrittää valita minun lasteni kavereita ja mustamaalaa vuokrataloissa asuvia lapsia. Väittää heidän olevan mm. aggressiivisia silloin kun en ole näkemässä ja syyttää heitä kateellisiksi ja keksii aivan ihmeellisiä juttuja. Lapset ovat aivan ihmeissään jos heiltä kysyn juttujen todenperäisyyttä.

Äitini näkee näitä lapsia sillä käy iltapäivisin parina päivänä viikossa meillä koululaisia hoitamassa (tai lähinnä olemassa paikan päällä aikuisena).

Omasta taustastani sen verran että lapsena asuin vuokratalossa huonomaisessa lähiössä, jossa sattui ja tapahtui kaikenlaista. Siellä oli ihan kaikenlaista porukkaa itsensäpaljastajasta lähtien ja puukot heiluivat suurinpiirtein viikottain muutamien perheiden selvitellessä välejään.

Isäni alkoholismin takia meillä oli kovin köyhää. Sain pärjätä koko peruskoulukoulun ajan yksillä suksilla. 7-vuotiaana opettelin pyöräilemaan aikuisten pyörällä, ja sillä pyörällä ajelin kunnes pystyin itse ostamaan itselleni uuden.

En muista että olisin koskaan ollut kateellinen varakkaammille kavereilleni. Iloitsin vaan siitä että pääsin leikkimään heidän luokseen ja ihailin heidän vaatteitaan, lelujaan ja kotejaan.

En ollenkaan ymmärrä äitini ajattelutapaa.

Niin kauan kuin asuttiin siellä vuokralähiössä hän suhtautui ihmisiin keskimäärin ystävällisesti. Mutta heti kun pääsi sieltä pois perittyään omat vanhempansa, muuttui hän kylmäksi ihmisiä luokittelevaksi snobiksi :(

Vierailija
15/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ihmisillä taitaa olla jonkinlainen sisäsyntyinen luokkajaotteluhalu olemassa. Täälläkin osalla on kova tarve määritellä wt ja millaiset tunnusmerkit se omaa jääkaapin sisältöä myöten. Sitten voi ylemmyyttä tuntien leikata palan savukalaa ja todeta, että "Minä en ole wt, olen jotain parempaa kuin se karmea roskasakki, jonka lapsen nimi alkaa J:llä"

Vierailija
16/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen muuhun kivaan tekemiseen. Minua on aina ahdistanut se, että on kahlittu johonkin tiettyyn paikkaan.

Esimerkiksi Ranskassa vuokra-asuminen on tuikitavallista. Suomi on outo tässä suhteessa, suomalaisilla on joku hinku kerätä maallista omaisuutta. Mutta entä se henkinen pääoma? ;)

Mutta mikä ihmeen henkinen pääoma? Lisääkö vuokra-asuminen jotenkin älykkyyttä tai henkevyyttä? Ja omistusasuminen heikentää sitä? Siis mitä ihmettä?

Vierailija
17/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä ihmeen henkinen pääoma? Lisääkö vuokra-asuminen jotenkin älykkyyttä tai henkevyyttä? Ja omistusasuminen heikentää sitä? Siis mitä ihmettä?

Puhun asenteista. Se asuuko omassa- vai vuokra-asunnossa on omasta näkövinkkelistä se ja sama.

Vierailija
18/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin näitä "miiiiinä olen korkeaa luokkaa, te muut olette halpaa roskaa." -tyyppejä.

Vierailija
19/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on yläluokkainen asenne?

Vierailija
20/57 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Asennevamma aiheuttaa pahaa mieltä ja pahaa verta ympäristössä. Aiheuttaa huonoa ilmapiiriä.

- En voi sietää asennetta, että joku olisi huonompi ihminen jonkin turhanpäiväisen ulkoisen seikan takia.

- Asennevamma tarttuu. Upoilla wannabe-ihmisillä on tapana siirtää urpo wannabe-asenteensa lapsiinsa. Nämä sitten jakavat pihalla ja koulussa tuomioita siitä kuka kelpaa ja kuka ei.

- Yhteiskunta ei tarvitse lisää eriarvoisuutta.

Kapina pystyyn.

ap