Mitä ihmettä teillä on pakastimessa?
Kysymys on erityisesti pariskunnille, joilla ei ole lapsia. Aina kun vierailen lapsettomilla ystävilläni tai tutuillani ja he ottavat pakastimesta jotain, pakastin on aina ihan täynnä, mutta en koskaan ehdi nähdä mitä kaikkea siellä on, enkä ole tullut kysyneeksi. (Ymmärrän paremmin, jos lapsiperheen pakastin on täynnä).
Meillä on pakastin aina lähes tyhjä. Vain silloin, kun aion esim. seuraavana päivänä tehdä jotakin vaikka seitistä, siellä saattaa olla seitipaketti sen yhden päivän tai joku yksi jäätelöpaketti vuorokauden, ennenkuin se syödään. Joskus saattaa olla hieman kauemmin vaikka pari rasiaa itse tehtyä hilloa tai pari pussillista itse leivottua pullaa, mutta ei muuta.
Ihmettelen, missä välissä ystäväni ovat ne kaikki pakasteet sinne haalineet. Jos haluaisin saada oman pakastimeni yhtä täyteen, minun pitäisi ostaa kerralla jonkun varmaan 100 euron edestä pakasteita. Tosin sitten pitäisi joka kauppakerralla täydentää varastoa, sillä tokihan ne pakasteet myös syödään, eivätkä ne ole siellä vain koristeena...
Kommentit (64)
täynnä viime vuotista välilihaa. Ihan hyvää se on pakastettunakin.
-Karviaisia
-Vadelmia
-Mustikoita
-Kalapuikkoja
-Lehtitaikinaa
-Voitaikinaa
-Jäätelöä
-Sämpylöitä
-Leipää (lähinnä tummaa leipää)
-Jauhelihaa
-Broileria
-Kyljyksiä
-Pakaste lohta
-Äyriäisiä
-Sydäntä
-Kieltä
-Jauhettua maksaa
-Munuaisia
(Viimeiset ovat elukoille, vaikka kyllä me joskus tehdään ihmisillekkin kielestä jotain).
Metsästyskauden alkaessa tulee myös hirvenlihaa (viimeiset lihat syötiin pari kuukautta sitten).
Sillä säästää monta kauppareissua. Meillä on leipää, marjoja, jäätelöpaketteja, sieniä, monenlaista kalaa, jauhelihapaketteja, keittojuureksia, pyttipannuja yms.
Marjoja ja sieniä, nyt ei tosin niitä paljon mutta kohta on, kun kerätään.
Hirven- ja poronlihaa + kalaa.
Kaupasta ostan lihoja paljon tarjouksesta.
Leipää haen monesti leipomosta.
Aina jotain valmista hätävaraa kuten lohkoperunoita ja kana gordonbleu tms.
Pinaattikeittoa, mun lempiruoka.
Jäätelöä, pullaa, coctailpiirakoita.
Meitä vain minä ja lapsi :D.
Lisäksi pakastan aina ruoanjämiä, että saan ottaa töihin evääksi. Säästää reiluin 100e/kk.
Pakastinta kannattaa käyttää.
Minäkin olen usein miettinyt, että pitäisikö tehdä jotain keittoja ja pakastaa, mutta tiedän, ettei niitä tule koskaan syötyä. Jos on vaihtoehtona tehdä tuoretta ruokaa tai pakastimesta lämmittää jotain vanhaa keittoa, niin jotenkin sen vanhan keiton lämmittäminen tuntuu ajatuksensa ällöttävältä. En tiedä miksi.
Siellä on mm.
-marjoja
-sieniä
-hirvenlihaa
-jauhelihaa
-broilerinlihaa
-kalakeittoa
-kalamurekepihvejä
-pakastevihanneksia
-ranskalaisia
-leipää 5 pakettia
-pullapitko
-gluteenittomia muffineja
-jäätelöä 2 pakettia
+jotain syömättä jääneitä hilloja yms
+kylmäkalleja
Marjoja on aina
Ja itse leivottua pullaa ja sämpylöitä
vaikka ollaan perheellisiä. Marjoja on pian 30-40l, lihaa yksi laatikollinen n 10kg (tilataan tai ostetaan maatilalta tai tarjouksista. Edelleen teen liian isoja annoksia ruokaa (ennen pöydässä 6 syöjää - nyt 3) joten siitä jää 2 päivän syönnin jälkeen vielä 1 pvän annos kolmelle pakastettavaksi. Tai vähintään 1 hengen annos opiskelijatytön noudettavaksi. Noita on pari laatikollista pahimmillaan.
Ja tietty vähän jäätelöä, tosin se on aika hupaa:) Lisäksi meillä leivotaan aika paljon joten aina on kakkuja tai piiraita varalla
Kamalan paljon teillä on marjoja... itsellä vain kaksi rasiaa vadelmia, vaikka pakastin on täynnä.
- paljon pakastevihanneksia
- paljon keittojuureksia
- herneitä
- katkarapuja
- kalapuikkoja
- nakkipaketti
- Ikean lihapullia :)
- kasvisgratiini
- juustoperunoita
- kaksi pizzaa
- ruisleipää
- esipaistettua patonkia
- salmiakkikossu
- kissan minttu -likööri
- jääpalapussi
metsästettyjä eläimiä, leipomisia ja sitten kaupasta tuotuja pakasteita.
Itse keitettyjä marjamehuja
Mansikoita
Mustikoita (puolukoitakin kun kausi alkaa)
Poroa parissa eri muodossa
Raparperia paloina
Jäätelöä ja sorbettia
Jäitä
Kylmäkääre
Tilliä
Purjoa
Itse keitettyä tomaattimurskaa
Pinaattia
Porkkanaraastetta
Broileria
Naudanlihaa
Pekonia
Katkarapuja
Leipää
Jotain valmiita ruokiakin taitaa olla...
Minäkin olen usein miettinyt, että pitäisikö tehdä jotain keittoja ja pakastaa, mutta tiedän, ettei niitä tule koskaan syötyä. Jos on vaihtoehtona tehdä tuoretta ruokaa tai pakastimesta lämmittää jotain vanhaa keittoa, niin jotenkin sen vanhan keiton lämmittäminen tuntuu ajatuksensa ällöttävältä. En tiedä miksi.
Mutta esim makaronilaatikkoa pakastan annospakkauksissa, se on meidän pikaruokaa, uppoaa väsyneisiinkin lapsiin. Samaan tarkoitukseen pakkasessa on lähes aina itse tehtyjä jauhelihapullia tai -pihvejä. Ja porkkanaraastetta, on muuten jopa parempaa pakastettuna kuin tuoreena.
Tämä nyt oli lapsiperheellä, sinkkupariskunnalla ei ehkä (en jaksaa muista itsestä) ole samanlaista "nopeasti jotain mikä kelpaa kaikille mutta ei ole kaupan eineshyllystä poimittua" tarvetta vaan aina voi kokkailla rauhassa.
Noiden lisäksi on aina pakastevihanneksia ja paria laatua lihaa sekä kalaa. Ostan kaikkea tarjouksista ja lihan osittain eräpäivätuotteina. Haluan pienen vakkarivaraston, josta voi kokata siten, että ostan lihaa vain kerran viikossa (muutoin käyn vain kalliissa lähikaupassa hakemassa tuoretarvikkeita).
Sitten on perus marjat ja pakastetut mehut, joita on kausittain. Marjoja ei siis koko vuoden tarpeisiin, mutta satokauden jälkeen aina muutamalle kuukaudelle ja mehuja kun tätini on käynyt kylässä ja varustanut meidät pakastetulla mehulla :) Taas äitini käytyä pakasteeseen menee leivonnaisia, sämpylöitä, pullia ja karjalanpiirakoita.
Mustikka
Sieniä(suppiliovahveroita, kanttarellejä)
Punaherukkaa (kokonainen/mehua)
Leipomisia
Mansikka
Omenaa (hilloo, luumuomenahilloo)
Puolukkaa
Vadelmia
Karpalo
Kaupan ruokia:
cordon bleu,keittovihanneksia, juureksia
filettä, bratwurstia. katkarapuja, wokkivihanneksia, chicken nukketteja, jättikatkarapun pyrstöjä
ym ym
Tavanomainen hamsterivarasto edellisen satokauden tuotteita: marjoja, lihaa ja jonkun verran jotain sieniä, kalaa, yrttejä ja vaikka saunavasta.
Sitten itse tehtyä: valmiita ruoka-annoksia lämmitettäväksi, leivottua.
Kaupasta ostettuja tavallisia pakasteita: jäätelöä, keittojuureksia ym. Lisäksi pitkien kauppamatkojen vuoksi tarjouksesta tulevia aikoja varten varattuja ruokatarpeita: jauhelihaa, broileria, ranskanperunoita ym. sellaista, josta tehdään ruokaa silloin, kun jääkaapissa ei ole ruokatarpeita eikä kauppaan asiaa.
Aloittajalle voin vielä kertoa, että toinen pakastin on toistaiseksi tyhjä, kun ei ole ensimmäistäkään marjaa kypsynyt, ja viime vuoden hirvenlihat on syöty.
mutta vinkkinä annan kakkupohjan. Itse ainkin inhoan kaupan valmispohjia ja siksi pakkasessa on aina pari pohjaa varuiksi.
En todellakaan tarkoita että PITÄISI käyttää mutta meillä ainakin jos pakastin uhkaa tyhjetä, se laitetaan pois päältä turhaa sähköä kuluttamasta.
Mä olen sinkku ja mun pakastimesta löytyy
mansikoita
mustikoita
leipää
jääpaloja
pari ruoka-annosta
muffinsseja
jätskiä
Pakastimessa on tällä hetkellä:
Uusia perunoita
kanttarelleja
jääpaloja
Myöhemmin syksyllä se on täynnä joululaatikoita, kinkut.
Toisinaan siellä on paljon kakkuja ja pullaa.
Meillä on siis iso arkkupakastin. Ja se on sesonkikäytössä. Siksi olemme ajatelleet ostaa pienemmän arkikäyttöön.