Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaunein ja rumin murre?

Vierailija
12.11.2014 |

Omasta mielestäni kaunein on Jyväskylän murre ja rumin pohjalainen murre.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun murre on ihana. Kamalin löytynee Turusta. Näin minun korvaani.

Savon murre on järkyttävän kamalaa, ja miten ihmiset voivat puhua niin hitaasti?? Ehdin kyllästyä kolmen sanan kuuntelemisen jälkeen. 

Näin lähes 40 vuotta Turussa asuneena sanon kuitenkin, että kyl Raum o ain Raum. On se synnyinseutu giälineen sittenkin niin rakas. 

Vierailija
62/80 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauman murre on ainoa giäl, muut "vain" murteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savon murre on järkyttävän kamalaa, ja miten ihmiset voivat puhua niin hitaasti?? Ehdin kyllästyä kolmen sanan kuuntelemisen jälkeen. 

Näin lähes 40 vuotta Turussa asuneena sanon kuitenkin, että kyl Raum o ain Raum. On se synnyinseutu giälineen sittenkin niin rakas. 

"Raum, Rome, Paris".

Vierailija
64/80 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalan murre on rumaa. Appiukko puhuu sitä. 

Vierailija
65/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun murre on rumaa ja töykeää

Vierailija
66/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauma, Laitila, Turku = rumimmat murteet.

Kaunista murretta ei olekaan. On vain rumia murteita. Ehkä siedettävimpiä on jotkut Pohjanmaan tai etelä-Lapin murteet.

Vierailija
67/80 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauman murre on ainoa giäl, muut "vain" murteita.

Rauman kieli ei ole kieli, vaan murre. Rauman murre on Rauman murteella "Rauman giäl".

Lisäksi on myös olemassa meänkieli pohjoisessa. Toiselta nimeltään tornionlaaksonsuomi. Ruotsissa se määritellään kieleksi, Suomessa murteeksi.

Vierailija
68/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun murre on rumaa- Sitä puhuva kuulostaa tyhmältä ja usein näin onkin. 

Vierailija
69/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet on hyviä, pohjanmaa ehkä paras. Stadin slangista en tykkää (olen syntyperäinen helsinkiläinen...)

Vierailija
70/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komein, miehekkäin ja vahvin on Etelä-Pohjanmaan murre, rumin savo ja epäselvin ainakin Heikki Turusen puhumana on Pohjois-Karjalan murre.

Vierailija
71/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torniojokilaakson murre on jotenkin salahumoristinen, leppeä, nautittavat painotukset. Ei sole mikhää, saatan mie senki tehä!  Eteläpohjalaiset puhuvat itsevarmasti ja miehekkäästi, lujasti ja luotettavan tuntuisesti.

T. Syntyperäinen helsinkiläinen

Vierailija
72/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki murtee on rumia ja inhottavaa kuunnella.   Oli iyksi syy erota kun alkoi veettämään.😝😝😝😝

Vierailija
73/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjala kaunein.

Niin etelä karjala. Pohjois karjala on itäistä savon murretta.

Vierailija
74/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin slangi ja Rauman giäl (vanhemmat muodot) sekä meänkieli ovat omalaatuisuudessaan mielenkiintoisia. Jos niitä kuuntelee oikean osaajan puhuessa, niin suurimman osan ajasta on aika pihalla.

Mulle savo on tosiaankin sellaista, että vastuu on kuulijalla, koska se ei vaan mun korvaani kuullosta ymmärrettävältä. Ja karjalan murre taas riippuu puhujasta, ärsyttääkö vai ei.

Vierailija
75/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumin on savon murre, se viäntäminen, mutta se on samalla hauskin.

Vierailija
76/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaan murre on ihanaa  varsinkin miehen puhumana.😍 Savon murteesta tulee vain aina mieleen Esa Pakarinen ja lentävä kalakukko!🤢 Itse asun Varsinais-Suomessa ja omasta mielestäni lounaismurteet ovat hirveitä.

Vierailija
77/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälä Sodankylässä puhutaan Lapin murretta :) älä sie poka häthäile, istumma mäthääle ja juoma kahavit! Tuo nyt on tollanen viimistä päälle Lapin murre :D

Voi ku tullee koti-ikävä. Pääsiski mättääle istummaan  ja juomaan kahavit. Ei oo täälä eteläsä mättäitä, eikä kahavinuotioita. Ei oo jänkää eikä mettän hiljasuutta. Aina ei ees omia ajatuksia kuule.

Ja kylymäki pitäs jo olla, täälä ei vielä talaven tulosta tietookaa. Lapisa on kuus vuojenaikaa, täälä vaa nelijä, onko ennää sitäkää. 

No täälä nyt olen, mutta ko lapset lähtee omilleen ja ovat sitte aikasia ihimisiä, niin sitte pallaan kottiin Lappiin.

Vierailija
78/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savon murre on niin hupaista kuultavaa ja Etelä-Pohjanmaan murre on kuten joku sanoi, seksikästä. En osaa sanoa mikä on karsein, kieltämättä tämä Oulun murre on aika kamalaa, vaikka asunkin täällä. 

Vierailija
79/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunein on pääkaupunkiseudun ja hirvein on savo.

Vierailija
80/80 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunein Etelä-Karjalan  murre ja Savon murteen viäntöä ei jaksa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi