Kaunein ja rumin murre?
Omasta mielestäni kaunein on Jyväskylän murre ja rumin pohjalainen murre.
Kommentit (80)
Karjalan ja Savon murre kauneimpia, rumimpia ovat Turun, Tampereen, Pohjanmaan ja Porin.
Täälä Sodankylässä puhutaan Lapin murretta :) älä sie poka häthäile, istumma mäthääle ja juoma kahavit! Tuo nyt on tollanen viimistä päälle Lapin murre :D
Lapin murteessaki niin paljon alueellisia eroja, että joka paikassa kuulostaa jollaki tapaa eriltä
Mie puhun ite karjala murretta, mut sitku pitäis ruveta kirjottaa sitä jollekki näytteeks nii sit rupee liikaa miettii sitä ja siit tulee tönkköö :D
Mut kerron vaik tiivistelmä miu päivästä. Aamul lähin linkalla kaupunkii töihi täält syrjäkylilt Töis oli iha normi päivä. Ku pääsin töistä nii kävin kaupoilla ja menin sen jälkee kotio. Illal miun kaveri tuli käymää ja käytii häne kans jumpalla. Sit ku mie oon lukenu tän keskustelu nii meen nukkuu.
Oulun murre on ihana. Kamalin löytynee Turusta. Näin minun korvaani.
E-p murre on kauhiaa mutta kyllä rumemmalta kuulostaa helsingin 50v ssssivissstynyt miesss joka kuulostaa tiätsssäää kakskybäselt hyi ristus. Tampere kans nii juntin kuulosta:D rauman kieli yksinkertasesti epäselvää ja rumaa. Pohjosen murteet kivoja :) savo ja muut kuulostaa vaa oudolta mut ei ny nii rumaltakaa..
En tiä mut mä asun Vakkasuomessa. Laitila ja Rauma on kivoja. Äiti mä ja mummo puhutaan laitilaa, raumaa ja uuttakaupunkia. Pori on hirveetä. Anteeksi. Tää oli ny vaan mun mielipitteeni.
Mun mielestä rumin on murre jota pääkaupunkiseuvulla puhutaan, se on jotenki leson kuulosta, ei voi mittää! Emmäätiiä onko tää Oulun murrekkaa älyttömän nättiä mutta ei ainakkaa niin rummaa ku tuo Helsingin. Joskus oon koittanu kuunnella ulukopuolisen korvin ku joku oululaine ihimine puhhuu nii oha se aikamoisen järkyttävvää kuultavvaa!
Ookkonää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia? Hirviän kuulosta tää meijjän murre :D
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:09"]---murteista ahdistavin on Porin murre.
[/quote]
Siksi paras! Kamalin savo ja porin, turun ja laitilan murteen lisäksi hieno murre on etelä-pohjanmaa ja kotka.
Eteläpohjalainen murre on ihanin, jotenkin älyttömän seksikäs. Hirvein on Rauman murre, en vaan ole tottunut siihen. Arvostan silti kaikkia murteita. Ite oon Oulusta.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:07"]Mie puhun ite karjala murretta, mut sitku pitäis ruveta kirjottaa sitä jollekki näytteeks nii sit rupee liikaa miettii sitä ja siit tulee tönkköö :D
Mut kerron vaik tiivistelmä miu päivästä. Aamul lähin linkalla kaupunkii töihi täält syrjäkylilt Töis oli iha normi päivä. Ku pääsin töistä nii kävin kaupoilla ja menin sen jälkee kotio. Illal miun kaveri tuli käymää ja käytii häne kans jumpalla. Sit ku mie oon lukenu tän keskustelu nii meen nukkuu.
[/quote]
Tuohan kuulostaa tosi paljon samalta kuin Kymin murre, alueellisestikin noita puhutaan lähekkäin. Suurin ero taitaa olla mie ja sie vs miä ja siä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:07"]Mie puhun ite karjala murretta, mut sitku pitäis ruveta kirjottaa sitä jollekki näytteeks nii sit rupee liikaa miettii sitä ja siit tulee tönkköö :D Mut kerron vaik tiivistelmä miu päivästä. Aamul lähin linkalla kaupunkii töihi täält syrjäkylilt Töis oli iha normi päivä. Ku pääsin töistä nii kävin kaupoilla ja menin sen jälkee kotio. Illal miun kaveri tuli käymää ja käytii häne kans jumpalla. Sit ku mie oon lukenu tän keskustelu nii meen nukkuu. [/quote] Tuohan kuulostaa tosi paljon samalta kuin Kymin murre, alueellisestikin noita puhutaan lähekkäin. Suurin ero taitaa olla mie ja sie vs miä ja siä.
[/quote]
Lainattu kirjoittaja ei kirjoittanutkaan Karjalan murretta. "Kotio", "tän", "meen" eivät todellakaan kuulu Karjalan murteeseen, vaan ovat yleiskieltä tai länsisuomalaista murretta. Karjalaisen murteen osaaja ei kyllä tuollaisia muotoja käytä. Joku "kotio" on lähinnä tamperelaista kieltä.
Koetan itse kääntää tuon pätkän sellaiseksi karjalan murteeksi, mitä päivittäin kuulen:
"Aamul mie läksi linkal kaupunkii töihe täält syrjäkylilt. Töis ol iha normi päivä. Ko mie pääsin töist nii mie käin sit kaupas ja mänin sen jälkee kottii. Illal miun kaveri tul käymää ja häne kans myö käytii jumpal. Sitte ko mie oon lukent tään keskustelu nii mie käyn nukkumaa."
-Se, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on, että karjalaiset tunkevat joka paikkaan pronominejä. Ei sanota "aamul läksin" vaan "aamul mie läksin".
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:03"]
Ihme rasisteja, kaikki murteet on kauniita. Miten voitte edes tehdä tällaista? Siinä taas nähdään sitä suvaitsevaisuutta.
[/quote]
Rasisteja ja rasisteja :( Eikö ihmisellä saa olla enää mielipiteitä ilman että joku huutaa rasistiksi?
Asiaan: Tampereella puhutaan kauniisti, uusioHelsinki on todella rumaa.
Jyvääskylää ja lähiiseutu, se ei ole kaunista kuulleltavaa. Mutta muuten kaikki murteet hauskoja ja kivankuuloisia. Tuota Jyvääskylään venyytystä en vaan tajua.
Lapissa ja kainuussa puhutaan kauneinta murrekieltä. :) Ehkä veän kottiinpäin mutta siltiki. ;)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 22:07"]Entäs Tornionjokilaakson murre Ko mie olin pieni, niin aattelin, että Ruotti on paljon hienompi maa ko Suomi. Sehän oli ulkomaila asti! Sanothiin, että vain rikhaat käypii ulkomaila, mutta meppä kävimäki joka viikko. Mutta ei sielä Konsumissa ollu yhtään timanttia tai värikhäitä Mallorka-paitoja myynnissä. Met ostima kylmälaukun täytheen voipakettia. Ja isä osti sallaa nuuskaa. [/quote] Oi! Minäki puhuin nuin ennen, mutta ouluun ku muutin niin tarttu turhan nopiaa.. Eli kauneimmat oulu ja meänkieli, rumiten puhutaan helsingissä.
Oulun murre on rumaa ja töykeää
Kaunein murre oli taas äänestetty.
Savon murre voitti.
Oli todella kiinnostavaa, kun joku savolainen nainen kertoi, että hänen puhetapansa kuulostaa ulkomaalaisista laululta.
Itse tykkään kaikista murteista.
Puhuthiin joo mutta se alkuperäisten hallitsema nuotti puuttui näyttelijöiltä