Mies vaatii minua maksamaan takaisin sen, että hän varakkaampana on elättänyt minua. Onko ok?
Eli siis tilanne tämä: seurustelimme jo opiskeluaikana, jolloin meillä molemmilla oli omat rahat. Mies valmistui ennen minua ja sai ihan rahakkaan työn ja siis huomattavasti paremmat tulot kuin minulla. Oma opintotukeni riitti just ja just omaan osaani vuokrasta. Mies maksoi noin vuoden ajan oikeastaan kaiken muun, niin huvin kuin hyödynkin.
Noh, minä olen nyt valmistumassa ja olen saanut työpaikan. Mies tienaa kuitenkin edelleen n. 500e enemmän kuin minä. Mies on nyt ruvennut vaatimaan, että alan ikään kuin maksaa takaisin sitä, että hän on edellisen vuoden elättänyt minua. Tämä hoidettaisiin niin, että minä maksaisin nyt jonkun aikaa isomman osan yhteisistä menoista (ruoka, vuokra jne.) Minusta tuo kuulostaa kurjalta, tai siis perheemme sisällä olisi melko isot tuloerot, jos minä maksan muutenkin pienemmästä palkastani isomman osan menoista. Plaah. Onko ok teidän mielestänne? Ps. Ei lapsia.
Kommentit (200)
Eli siis tilanne tämä: seurustelimme jo opiskeluaikana, jolloin meillä molemmilla oli omat rahat. Mies valmistui ennen minua ja sai ihan rahakkaan työn ja siis huomattavasti paremmat tulot kuin minulla. Oma opintotukeni riitti just ja just omaan osaani vuokrasta. Mies maksoi noin vuoden ajan oikeastaan kaiken muun, niin huvin kuin hyödynkin.
Noh, minä olen nyt valmistumassa ja olen saanut työpaikan. Mies tienaa kuitenkin edelleen n. 500e enemmän kuin minä. Mies on nyt ruvennut vaatimaan, että alan ikään kuin maksaa takaisin sitä, että hän on edellisen vuoden elättänyt minua. Tämä hoidettaisiin niin, että minä maksaisin nyt jonkun aikaa isomman osan yhteisistä menoista (ruoka, vuokra jne.) Minusta tuo kuulostaa kurjalta, tai siis perheemme sisällä olisi melko isot tuloerot, jos minä maksan muutenkin pienemmästä palkastani isomman osan menoista. Plaah. Onko ok teidän mielestänne? Ps. Ei lapsia.
Kuulostaa enemmän joltain kämppäkavreilta kuin avo/avioliitolta. Minusta tuo tuntuisi tosi pahalta ja laskelmoivalta. Jos haluat elää sovinnossa tuon tyyppisen miehen kanssa niin on parempi että maksat. Mutta muista sääsätää kuitit kaikesta äläkä luota tähän mieheen raha-asioissa. Jos ostatte vaikka yhteisen auton niin molempien nimet paperiin jne. Jos ja kun tämä mies sairastuu ja/tai joutuu muuten tilanteeseen jossa olisi sinun vuorosi maksaa suurempi osuus niin tee kaikesta kirjallinen sopimus, että hän maksaa kaiken takasin. Voit myös kertoa tämän nyt ennenkuin alat maksaa että tulevaisuudessa on sitten sama juttu puolin ja toisin. Kyllä tuntuu pahalta puolestasi. Minulta menisi pohja pois suhteelta tuollaisen takia. Voimia sinulle ratkaisuihisi.
Mies ei halua, että rahamme ovat kokonaan yhteiset, vaan että on yhteinen tili ja molemmilla sitten omat tilit myös. Minusta vain on outoa, että perheessä toisella on enemmän esim. säästöjä tai varaa harrastaa kuin toisella. Enkä ede viitsi miettiä, miten tämä kuvio sotkeentuisi kun on lapsia.
Tämä kuulostaa minun korvaani oikein hyvältä. Meidän parisuhteessamme on näin. Minä tienaan n. 1000e enemmän käteen kuussa kuin mieheni ja maksamme kaiken puoliksi, ei mitenkään tulojen suhteessa. Meillä on siis yhteinen taloustili, josta maksetaan yhteiset jutut, muuten molemmilla on omat rahat. Toki lainaillaan ja "tarjotaan" toiselle eikä eurolleen lasketa, mutta periaate on tämä.
Minulla on omaisuutta ja asumme omistamassani asunnossa jonka ostin jo ennen kuin tapasimme. Olen myös kouluttautunut, teen paljon töitä ja tienaan siis huomattavasti miestäni enemmän. Ei tulisi mieleenkään laittaa kaikkea tasan vaan minusta on ihan reilua että minulla on myös enemmän säästöjä ja käyttörahaa.
Menimme yhteen "vanhoilla" päivillä eikä miehen palkkakaan ihan surkea ole, mutta tietyllä tavalla meidän perheessämme on kaksi elintasoa. Rahasta ei silti riidellä ikinä!
perheissä kummankin tulot on oltavat hyvät. Muutoinhan toisella on varaa matkustaa ja harrastaa kalliisti ja toinen nyhjää ilman rahaa kotona, se ei mielestäni ole oikeaa perhe-elämää jos ei voi tehdä yhteisä juttuja.
Luin kaikki viestit, kiitos kommenteista. Vastaan nyt tähän yhteen.
Siis sinä et ottanut itsellesi opintolainaa kun mies valmistui vaan mies elätti sinua vuoden? Tuliko mieleesi että mies on ottanut enemmän opintolainaa kuin sinä ja makselee sitä nyt takaisin? Kun juurihan sanoit että miehelläsi on isompi opintolaina kuin sinulla! Joten eihän miehesi ole lypsämässä sinua, kun kieltäytyy ettet maksa hänen lainojaan!
Minusta voisit vähän tulla vastaan rahojesi kanssa. Kyllä mulla korpeaisi jos mies tekisi tommosen tempun kuin sinä teet nyt miehellesi.
Nostin niin paljon opintolainaa kuin loppuvaiheessa pystyin. Minulta loppui tukikuukaudet viimeisenä vuonna kesken, koska olin vaihtanut alaa kesken kaiken ja tuhlannut osan kuukausista tutkintoon, jot en suorittanut loppuun. Opiskelujeni loppuaikana, kun en saanut enää tukea tai lainaa, olin palkallisessa harjoittelussa (tosin palkka oli samaa tasoa opintotuen kanssa).
Tätä ketjua on ollut mielenkiintoista lukea. Se on avannut silmiäni ja olen alkanut ajatella, ettei miehen toivomus ns. takaisinmaksusta olekaan niin kohtuuton.
Kysyisin sinuna mieheltä onko hän ihan tosissaan ja onko joku paha velkaongelma kun tuollaista kehtaa vaatia? Sitten ilmoittaisin, etten silloin edellisenä vuonna lainkaan ymmärtänyt kyseessä olevan lainan, muuten olisin järjestänyt raha- ja asumisasiat toisin, vaan luulin miehen maksavan enemmän yhteisiä menoja rakkaudesta minuun. Lainojen ehdoista kun sovitaan etukäteen.
Lopuksi ilmoittaisin miehelle, etten ala maksamaan summaa takaisin, mutta tilanteessa jossa miehellä menee taloudellisesti heikommin otan luonnollisesti maksajan roolin, enkä edes aio velkoa häntä jälkikäteen.
Mutta ole varuillasi, tuo ei lupaa hyvää tulevaisuudelle.
Ps. Suomessakin on edelleen ihan tavallisia miehiä jotka katsovat kunnia asiakseen tarjota esim. opiskelevalle seurustelukumppanille.
Kysyisin sinuna mieheltä onko hän ihan tosissaan ja onko joku paha velkaongelma kun tuollaista kehtaa vaatia? Sitten ilmoittaisin, etten silloin edellisenä vuonna lainkaan ymmärtänyt kyseessä olevan lainan, muuten olisin järjestänyt raha- ja asumisasiat toisin, vaan luulin miehen maksavan enemmän yhteisiä menoja rakkaudesta minuun. Lainojen ehdoista kun sovitaan etukäteen. Lopuksi ilmoittaisin miehelle, etten ala maksamaan summaa takaisin, mutta tilanteessa jossa miehellä menee taloudellisesti heikommin otan luonnollisesti maksajan roolin, enkä edes aio velkoa häntä jälkikäteen. Mutta ole varuillasi, tuo ei lupaa hyvää tulevaisuudelle. Ps. Suomessakin on edelleen ihan tavallisia miehiä jotka katsovat kunnia asiakseen tarjota esim. opiskelevalle seurustelukumppanille.
jos oletit miehen rakkaudesta maksavan elämäsi, kun olit rahaton, niin miksi se systeemi ei toimi päinvastoi eli kun sinulla on rahaa niin haluat maksaa miehenkin puolesta.
Miksi vain miehen tulee osoittaa tunteensa rahalla?
Pakene, ennenkuin on liian myöhäistä (eli ennenkuin teillä on lapsia)!
Oletteko naimisissa?
Yhdyn tähän kokemuksen tuomalla syvällä rintaäänellä. Itse tein sen erehdyksen, että muutin yhteen ja hankin lapsen samankaltaisen miehen kanssa ja jokaikinen päivä on yhtä helvettiä, kun minä saan vain pienen äitiystuen, enkä pystykkään elättämään itseäni, miestä ja lasta sillä.
Ennen äitiyslomaa minä olin meistä suurituloisempi ja luonnollisesti maksoin enemmän menoista. Itseasiassa maksoin suhteessa tuloihimme nähden enemmän kuin mies, mutta en marissut asiasta hänellä, sillä ajattelin hänen olevan tekevän saman, sitten kun minun tuloni puolittuvat äitiyslomalla.
Ja paskanmarjat. Lähes joka päivä mies tilittää katkerana kuinka hän joutuu maksamaan enemmän laskuja ja ruokaa kuin minä. Kaksinkertaisista tuloistaan. Hän ajaa jokaikinen päivä töihin autolla, joka minun kuulemma pitäisi maksaa vakuutuksia, veroja ja bensoja myöten. Ajan kyseisellä autolla noin kerran viikossa kauppaan ja joskus neuvolaan. Mies uhkailee jatkuvasti kuinka seuraavassa kuussa ei osta minulle muruakaan ruokaa jne. Että se siitä tasavertaisesta parisuhteesta.
Miehen pikkuaivoihin ei mahdu, että minun saamani tuet määräytyvät meidän avoliittomme mukaan. Yksinhuoltajana saisin tililleni enemmän rahaa, mutta nykyisessä tilanteessa yhteiskunta olettaa miehen elättävän suuremmista tuloista perhettään äitiyslomani ajan. En ole tässä suhteessa rahan takia, vaan siksi että joskus rakastin miestäni ja jollain tasolla vieläkin välitän. Olen kuitenkin herännyt todellisuuteen ja ymmärtänyt, ettei tällaisella suhteella ole tulevaisuutta. Parisuhteestamme ei tule tasavertaista sittenkään kun palaan takaisin töihin, enkä tule koskaan unohtamaan tätä nöyryytystä, jonka äitiyslomani aikana olen joutunut kokemaan.
Ne rahat on jo kertaalleen käytetty ei helvetti sentään. Vai että pitäisi takaisin maksaa koska toinen on tienannut hyvin. Ei kai se nyt jumalauta mitään lainaa ole? Olisi aivan eri asia jos mies olisi nyt ahdingossa, varmasti AP auttaisikin eikä asiasta tarvitsisi puhua enempää. Mutta mies tienaa edelleen enemmän ja nyt pitäisi alkaa maksaa velkaa jota ei tiennyt ottavansa? Minä olen ollut suhteessa kummallakin puolella enkä kyllä altavastaajana olisi maksanut penniäkään takaisin.
Tuokoon puoliso sitten lainapaperit nenän eteen ennen kuin rupeaa mitään makselemaan. Vittu e4ttä minä inhoan pihejä ja pennintarkkoja ihmisiä suhteessa. Mikä suhde se sellainen yleensä on? Ei yhtään mikään, se on sopimus.
T: Mies 35v
Just näin ja tuhat komppia! Nihilistejä ja taskulaskimen kanssa pennejä mittailevia ämmiä inhoan itsekin, olivat kumpaa sukupuolta tahansa.
Terveisin, itse itsensä aina elättänyt kolmevitonen nainen. Periaatteena pärjätä itse ja huolehtia muista omien voimavarojen mukaan.
vaatia miestä tekemään kotitöitä vedoten siihen, että olet siihen mennessä tehnyt niitä miestä enemmän. Mies voi sanoa, että koska kulujen maksamisen kanssa ei katsota taaksepäin ja pyritä tasaamaan jollain aikavälillä kuluja, niin kotitöiden kanssa sama juttu. Ei sillä ole merkitystä, paljonko olet tehnyt (ihan sama, paljonko mies on maksanut), toisen ei tarvitse sitä jälkikäteen korvata.
Ei kai kukaan joka on kodin hoitanut viisi vuotta ja menee töihin odotakaan että mies hoitaa seuraavat viisi vuotta koko kodin palkinnoksi aikaisemmasta uhrauksesta?
Kyse vain siitä että kun tilanteet muuttuu, merkit tasataan. Eli kun vaimo kotona= hoitaa kodin lapset, molemmat töissä= kotityöt jaetaan kun ei aika riitä enää yhdellä tehdä. Palkkiona enemmän rahaa perheelle.
Tulee käymään juuri kuin tuossa pari viestiä ylempänä. Joten jos ap haluaa lapsia, kannattaa vaihtaa miestä.
vain idiootti perää tuommoisia kuluja, etenkin jos teillä on vielä parisuhdetta edessäpäin en tajua vaatimusta.
Enpä voi minäkään sanoa, että lähde nyt vielä kun voit! myöhemmin hän ehkä vaatii lasten kulutkin yms. ties mitä.
Tämähän nyt on varmaan asia, jota ei saisi sanoa ääneen, mutta tykkään rikkaista, menestyvistä, miehistä, ja sellaisista miehistä, joille on kunnia-asia elättää vaimo ja perhe.
Meillä kaikki laskut maksaa mies. Jonkun mielestä olen varmaan elätti. Itse en koe niin, koska omistan pienen sijoitusasunnon, lisäksi minulla on perintönä saatuja säästöjä ja olen suht taitava sijoittaja. Palkasta säästämällä ei rikastu kukaan.
Olen onnekseni aina seurustellut sellaisten tyyppien kanssa, jotka ovat maksaneet elokuvaliput, lomamatkat, ravintolaillalliset. Suomessa tasa-arvo on tärkeä arvo, ja siinä mennään joskus mielestäni liian pitkälle, etenkin mitä tulee tapakäyttäytymiseen.
Tykkään herrasmiehistä, jotka avaavat naiselle oven ja maksavat laskun. Itse leikin mielälläni prinsessaa, olen täydellinen trophy wife. Olen erittäin onnellinen prinsessan roolissani ja tunnen itseni naiselliseksi naiseksi, minulla ei ole tarvetta yrittää käyttäytyä kuin yksi miehistä tai kuin "hyvä jätkä". Kävelen erittäin mielelläni korkokengissä, oli sitten kesä tai talvi.
Kyllä yhdessä parisuhteessa elävät joutuvat tekemään huomattavan paljon isompia kompromisseja. Miksi mies ei voi todeta, että nyt maksetaan puoliksi ja jos joskus hän tarvitsee apua, niin sitten sinä tietenkin elätät häntä (esim. työttömyys, sairausloma)?
Minusta miehesi kuulostaa ahneelta ja pihiltä. Etkö sinä ole sen arvoinen, että hän auttaisi sinua ihan siitä ilosta, että olet hänelle rakas? Sitäpaitsi et saanut miehen tulojen takia asumistukea tai toimeentulotukea opiskeluvuonnasi eli miehen kanssa yhdessä asuminen eväsi sinulta leveämmät tulot. Laskepa ne nyt heti alkuun ja pyydä sitten miestä suorittamaan ne sinulle ensin korvaukseksi. Ei tuollainen lupaa kyllä hyvää...
Kummankin pitää maksaa puolet kuluista. Miksi AP ei ole mennyt töihin? On väärin elää toisen rahoilla. En minäkään olisi missään tekemisissä ihmisen kanssa joka meinaa elää minun tuloillani.
Tämähän nyt on varmaan asia, jota ei saisi sanoa ääneen, mutta tykkään rikkaista, menestyvistä, miehistä, ja sellaisista miehistä, joille on kunnia-asia elättää vaimo ja perhe.
Meillä kaikki laskut maksaa mies. Jonkun mielestä olen varmaan elätti. Itse en koe niin, koska omistan pienen sijoitusasunnon, lisäksi minulla on perintönä saatuja säästöjä ja olen suht taitava sijoittaja. Palkasta säästämällä ei rikastu kukaan.
Olen onnekseni aina seurustellut sellaisten tyyppien kanssa, jotka ovat maksaneet elokuvaliput, lomamatkat, ravintolaillalliset. Suomessa tasa-arvo on tärkeä arvo, ja siinä mennään joskus mielestäni liian pitkälle, etenkin mitä tulee tapakäyttäytymiseen.
Tykkään herrasmiehistä, jotka avaavat naiselle oven ja maksavat laskun. Itse leikin mielälläni prinsessaa, olen täydellinen trophy wife. Olen erittäin onnellinen prinsessan roolissani ja tunnen itseni naiselliseksi naiseksi, minulla ei ole tarvetta yrittää käyttäytyä kuin yksi miehistä tai kuin "hyvä jätkä". Kävelen erittäin mielelläni korkokengissä, oli sitten kesä tai talvi.
Että olet huora. Sillä sehän sinä olet. Sitten vielä ihmetellään miksi miehet eivät kunnioita naisia tasavertaisina. Niin kauan kuin on sinunlaisiasi naisia niin kaikki naiset siitä kärsii.
isoja ongelmia tulee jatkossa. Miehesi ajattelutapa on sairasta. Mita jos saatte joskus lapsia ja jaat kotiin niin maksaako miehesi sulle palkkaa lapsenhoidosta...tuskin. Jos eletaan yhdessa niin kylla silloin puhalletaan yhteen hiileen ja rahat ovat yhteisia. Mita jos jompikumpi jaa tyottomaksi tai sairastuu vakavasti...kukas silloin maksaa ja mita. Eihan tollainen pihiys tule toimimaan missaan suhteessa.
Yhdyn tähän kokemuksen tuomalla syvällä rintaäänellä. Itse tein sen erehdyksen, että muutin yhteen ja hankin lapsen samankaltaisen miehen kanssa ja jokaikinen päivä on yhtä helvettiä, kun minä saan vain pienen äitiystuen, enkä pystykkään elättämään itseäni, miestä ja lasta sillä.
Ennen äitiyslomaa minä olin meistä suurituloisempi ja luonnollisesti maksoin enemmän menoista. Itseasiassa maksoin suhteessa tuloihimme nähden enemmän kuin mies, mutta en marissut asiasta hänellä, sillä ajattelin hänen olevan tekevän saman, sitten kun minun tuloni puolittuvat äitiyslomalla.
Ja paskanmarjat. Lähes joka päivä mies tilittää katkerana kuinka hän joutuu maksamaan enemmän laskuja ja ruokaa kuin minä. Kaksinkertaisista tuloistaan. Hän ajaa jokaikinen päivä töihin autolla, joka minun kuulemma pitäisi maksaa vakuutuksia, veroja ja bensoja myöten. Ajan kyseisellä autolla noin kerran viikossa kauppaan ja joskus neuvolaan. Mies uhkailee jatkuvasti kuinka seuraavassa kuussa ei osta minulle muruakaan ruokaa jne. Että se siitä tasavertaisesta parisuhteesta.
Miehen pikkuaivoihin ei mahdu, että minun saamani tuet määräytyvät meidän avoliittomme mukaan. Yksinhuoltajana saisin tililleni enemmän rahaa, mutta nykyisessä tilanteessa yhteiskunta olettaa miehen elättävän suuremmista tuloista perhettään äitiyslomani ajan. En ole tässä suhteessa rahan takia, vaan siksi että joskus rakastin miestäni ja jollain tasolla vieläkin välitän. Olen kuitenkin herännyt todellisuuteen ja ymmärtänyt, ettei tällaisella suhteella ole tulevaisuutta. Parisuhteestamme ei tule tasavertaista sittenkään kun palaan takaisin töihin, enkä tule koskaan unohtamaan tätä nöyryytystä, jonka äitiyslomani aikana olen joutunut kokemaan.
Jäit äitiyslomalle? Olisit ollut töissä. Kyllä se nykypäivänä menee niin että koko ajan parisuhteessa kummankin on maksettava puolet menoista. Se joka ei maksa on petturi. Et voi elää miehesi rahoilla. Varsinkaan tahallisesti
Maksat vuokrasta oman osuutesi ja ruoasta puolet ja piste. Ootteko naimisissa?
t. opiskellut 10 v ja mies kävi töissä, tienasi 6krt enemmän kuin minä. Hän maksoi kaiken.
Paitsi hänen inttiaikanaan ja hänen opiskeluaikanaan, minä maksoin kaiken.
Sellaista päivää ei tule että nainen maksaa miehen elämän seuraavat 3 vuotta. Vaan siinä vaiheessa nainen jättää miehen.
Miksi nykyään edes jäädään äitiyslomalle? Menkää töihin niin ei tule rahaongelmia. Koko ajan pitää pyrkiä siihen että kummatkin elättää puoliksi. Jos ei muuta niin tiputetaan kuluja. Ihme että aikuiset ihmiset eivät viitsi elätää itseään
Maksat vuokrasta oman osuutesi ja ruoasta puolet ja piste. Ootteko naimisissa?
t. opiskellut 10 v ja mies kävi töissä, tienasi 6krt enemmän kuin minä. Hän maksoi kaiken.
Paitsi hänen inttiaikanaan ja hänen opiskeluaikanaan, minä maksoin kaiken.
Miksi opiskelit 10 vuotta jos et pystynyt itseäsi elättämään? Työnteko menee aina opiskelun edelle. Kai opiskelun jälkeen ainakin maksoit puolet? Kun niin kauan opiskellutkin?
Pitäisi poistaa opintotuet ja lainat lukion tai ammattikoulun jälkeen. Korkeakoulun ja yliopiston opiskelu pitäisi maksaa omasta pussista. Niin opiskelu kuin oma eläminenkin
Siis sinä et ottanut itsellesi opintolainaa kun mies valmistui vaan mies elätti sinua vuoden? Tuliko mieleesi että mies on ottanut enemmän opintolainaa kuin sinä ja makselee sitä nyt takaisin? Kun juurihan sanoit että miehelläsi on isompi opintolaina kuin sinulla! Joten eihän miehesi ole lypsämässä sinua, kun kieltäytyy ettet maksa hänen lainojaan!
Minusta voisit vähän tulla vastaan rahojesi kanssa. Kyllä mulla korpeaisi jos mies tekisi tommosen tempun kuin sinä teet nyt miehellesi.