Vieläkö tuplarattaat vauvalle ja 2v4kk isoveljelle?
Raskauden alusta olen pohtinut ja miettinyt tarvitaanko me sisarusrattaita kun ikäeroa tulee kuitenkin tuo 2v4kk. Nyt päätöksellä alkaa olla jo kiire... :D
Meillä ei ole autoa, eikä täällä pikku kaupungissa bussit kulje kovin usein, eli kävellen mennään joka paikkaan. Esikoinen jaksaa kyllä kävellä ihan kiitettävästi, mutta ei montaa kilometriä vielä kuitenkaan. Seisomalaudan hankkiminen tuntuisi itsestä järkevimmältä. Siinä kuitenkin on esikoinen täysin säiden armoilla ja säätä kun ei voi aina valita kun esim. neuvolaan on vaan pakko mennä.
Miten te olette toimineet kun ikäeroa tulee kuitenkin jo noin paljon?
Kommentit (51)
Todella helppo kulkea säässä kuin säässä isojen renkaiden takia.
isompi 2v8kk ja pienempi 2kk ja ehdottomasti tuplat. Syyt: meillä ei ole autoa ja kävellään ja lenkkeillään jopa 10-20 km lenkkejä. Isompi kävelee todella reippaasti ja paljon, mutta tarpeen vaatiessa voi välillä levätä rattaissa, jopa ottaa päiväunetkin kun ollaan jossain koko päivä liikenteessä. Isommalle on siis tavallaan olemassa "varapaikka" rattaissa kaiken varalta, vaikka sitä ei ihan joka päivä tarvitsisikaan.
Jos ette liiku pitkiä matkoja, niin tuplat on ehkä turhat ja pärjäisitte esim. seisomalaudalla.
Terve 2-vuotias ei kuulu rattaisiin. Sillä niitä laiskoja isomahaisia lapsia kasvatetaan sinne pelikonsoleiden äärelle kun ei anneta edes opetella kävelemään.
Lapsi ei kärsi siitä jos sataa vettä päähän, laita hattu.
Meillä ikäero ei ollut noin suuri, mutta ei käynyt mielessäkään tuplarattaat (ne on käsittääkseni tarkoitettu kaksosille) ja oikein hyvin pärjättiin. Vanhempi pääasiassa käveli ja sitten tarvittaessa oli seisomalaudalla.
Suomessa kärrättään ihan älyttömän kokoisia tenavia kärryissä, enkä usko että ne kaikki ovat vammaisiakaan. Kärryistä sitten jatketaan suoraan autokyytiin, mopoon ja vanhempien ostamaan autoon... Ennenvanhaan (ja ainakin jossain maissa yhäkin) käveltiin ja sitten pyöräiltiin.
Meillä esikoinen nyt 3v ja kuopus 1v ja tuplat on edelleen käytössä. Esikoinen on todellinen haaveilija - jää matkalla ihmettelemään milloin mitäkin, keräämään kukkia ja käpyjä jne, joten jos pitää oikeasti ehtiä vaikka sinne neuvolaan, niin se on istutettava niihin rattaisiin. Samoin 3v nukkuu edelleen päikkärit, joten kun lähdetään esim. kiertelemään kirppiksiä tms. koko päiväksi reissuun, niin tuplat on hyvät siinäkin, että saa hänet nukkumaan niihin.
Terve 2-vuotias ei kuulu rattaisiin. Sillä niitä laiskoja isomahaisia lapsia kasvatetaan sinne pelikonsoleiden äärelle kun ei anneta edes opetella kävelemään. Lapsi ei kärsi siitä jos sataa vettä päähän, laita hattu. Meillä ikäero ei ollut noin suuri, mutta ei käynyt mielessäkään tuplarattaat (ne on käsittääkseni tarkoitettu kaksosille) ja oikein hyvin pärjättiin. Vanhempi pääasiassa käveli ja sitten tarvittaessa oli seisomalaudalla. Suomessa kärrättään ihan älyttömän kokoisia tenavia kärryissä, enkä usko että ne kaikki ovat vammaisiakaan. Kärryistä sitten jatketaan suoraan autokyytiin, mopoon ja vanhempien ostamaan autoon... Ennenvanhaan (ja ainakin jossain maissa yhäkin) käveltiin ja sitten pyöräiltiin.
Niitä kyllä myydään myös nimellä sisarusrattaat :D :D :D ja mun 2 vuotias kyllä kävelee mielellään mutta ei tosiaan jaksa 10 km yhtä lujaa mun aikuiset lenkillä..mutta jos sinun 2 vuotias on niin urhea ni pisteet sulle :)
osta käytettynä tuplat. Mitä sitä sen enempää pohdit? Jos ja ilm. kun rahallisesti pystytte sellaiset hommaamaan. meillä oli ikäeroa 2v ja käytin ihan älyttömästi tuplia alussa! ei se tarkoita ettei isompi voi joskus kävellä, mutta on myös ihana tehdä pidempiä reissuja, kun välillä isompikin pääsee hetkeksi istumaan. Se on eri asia jos menee aina tyyliin lähipuistoon ja takas. Hyvin lähti raskauskilot ja nykyisin reipas esikoinen reilu 3v on!! Eli ei "pilannut" tuplat ;)
ja siis todellakin enemmän, kuin vaan joku 2-3k...
että esim. ylämäessä oli helppo pyytää lapsi siitä kävelemään vähän matkaa, astui vain pois ja nousi sitten takaisin. Muutenkin saattoi vaivattomasti siirtyä välillä kävelemään ja sitten taas laudalle. Meillä 2 v ikäero, nyt jo koululaisia. En missään vaiheessa haaveillut tuplista, sisarusistuin ei olisi tullut kyseeseenkään. Mutta käveltiin max. 2 km suuntaansa.
Ikäeroksi on tulossa 2v kunhan kuopus syntyy joulukuussa.. Esikoinen ainakin nyt 1,5 vuoden iässä kävelee kyllä reippaasti, mutta tasan sinne, minne itse haluaa. Mutta ilmeisesti lapset kahden vuoden ikään mennessä oppivat kävelemään niin, että pitävät rattaista kiinni koko ajan?
Talvella se seisomalauta ei varmaan ole kovin näppärä, jos on lunta. Ja talvivauvaa on ehkä hankalampi kuljettaa Manducassakin? Mun oman takin alle ei ainakaan mahdu, eikä meidän talvihaalari ole kovin lämpönen. Esikoinen pysyi hyvin lämpimänä makuupussissa vaunuissa viimalta suojassa, mutta pelkkä haalari ei ehkä pakkasella riitä. Ja pulkan kanssa voi Helsingissä liikkua, jos talvella on lunta. Eikä kuulemma ole kovin näppärää työntää toisella kädellä rattaita ja vetää toisella kädellä pulkkaa. Varsinkin, jos on vielä ostoksia tms.
Olen siis päätymässä siihen, että ostetaan käytetyt rattaat ja myydään ne edelleen, kun ei enää tarvita.
Niitä kyllä myydään myös nimellä sisarusrattaat :D :D :D ja mun 2 vuotias kyllä kävelee mielellään mutta ei tosiaan jaksa 10 km yhtä lujaa mun aikuiset lenkillä..mutta jos sinun 2 vuotias on niin urhea ni pisteet sulle :)
No varmaan niitä myydään ihan sillä myyvimmällä nimellä. :D Kaksosille ne on kuitenkin alunperin tarkoitettu, silloin kun tuplarattaita alettiin valmistamaan ei kenellekään tullut edes mieleen että isoa jässikkää kärrättäisiin rattaissa. Mutta joo, ei kovin moni kauppias varmaan kieltäydy myymästä niitä viidensadan kärrejä vaikka lapsi ei sellaista tarvitsisikaan. :D
Minulla ei ole 2-vuotiasta, nuorempi lapsista on 7 ja jaksavat kyllä kävellä tai juosta 10 kilometrinkin lenkkejä tarvittaessa. Tosin ei moni ikätoveri enää jaksa, ehkä siksi että on pari vuotta sitten istunut vielä rattaissa. Nykyään istuvat sitten autossa.
Meille on aina ollut tärkeää että lapset saavat liikkua kaiket päivät ja erilaisissa maastoissa, aikuisten lenkkeilyt hoidetaan sitten erikseen. Mutta mikä sitten kenellekin on tärkeää.
niin mun mielestä noi nykyään muodissa olevat sisarusrattaat, joissa toinen lapsi on alla ja toinen päällä on aivan kamalia! Pelottavia suorastaan. Se alla oleva lapsi on jotenkin niin suojaton. Mitä se edes näkee sieltä alta? Ihmisten jalkoja ja maata.
No varmaan niitä myydään ihan sillä myyvimmällä nimellä. :D Kaksosille ne on kuitenkin alunperin tarkoitettu, silloin kun tuplarattaita alettiin valmistamaan ei kenellekään tullut edes mieleen että isoa jässikkää kärrättäisiin rattaissa. Mutta joo, ei kovin moni kauppias varmaan kieltäydy myymästä niitä viidensadan kärrejä vaikka lapsi ei sellaista tarvitsisikaan. :D Minulla ei ole 2-vuotiasta, nuorempi lapsista on 7 ja jaksavat kyllä kävellä tai juosta 10 kilometrinkin lenkkejä tarvittaessa. Tosin ei moni ikätoveri enää jaksa, ehkä siksi että on pari vuotta sitten istunut vielä rattaissa. Nykyään istuvat sitten autossa. Meille on aina ollut tärkeää että lapset saavat liikkua kaiket päivät ja erilaisissa maastoissa, aikuisten lenkkeilyt hoidetaan sitten erikseen. Mutta mikä sitten kenellekin on tärkeää.
vertaat 2 vuotiasta ja 7 vuotiasta? :D No mun 2,5 vuotias ei jaksa juosta 10 kilometriä...Ja mun lapsi kyllä liikkuu päivät toisin kun varmaan luulet :D Kävellään metsässä,pururadalla yms..mutta pitäiskö mun sitten jättää lapset kotiin kun lähdetään muu perhe yhdessä lenkille :D joo varmaan :D aivan sama,sää oot just niitä kenen kans ei jaksa vääntää koska olet aina oikeassa :D
Terve 2-vuotias ei kuulu rattaisiin. Sillä niitä laiskoja isomahaisia lapsia kasvatetaan sinne pelikonsoleiden äärelle kun ei anneta edes opetella kävelemään.
Lapsi ei kärsi siitä jos sataa vettä päähän, laita hattu.
Meillä ikäero ei ollut noin suuri, mutta ei käynyt mielessäkään tuplarattaat (ne on käsittääkseni tarkoitettu kaksosille) ja oikein hyvin pärjättiin. Vanhempi pääasiassa käveli ja sitten tarvittaessa oli seisomalaudalla.
Suomessa kärrättään ihan älyttömän kokoisia tenavia kärryissä, enkä usko että ne kaikki ovat vammaisiakaan. Kärryistä sitten jatketaan suoraan autokyytiin, mopoon ja vanhempien ostamaan autoon... Ennenvanhaan (ja ainakin jossain maissa yhäkin) käveltiin ja sitten pyöräiltiin.
Mun supervilli poika olis jäänyt n 100 krt auton alle ilman rattaita.
Kannaatko aina yleistää ? Ehkä jokaisen lapsen äiti tietää mikä on paras ratkaisu heille.
ostettii sisarusrattaat, ikäero lapsilla 2v. Löysin käytettynä sellaiset joissa lasten kasvot minuun päin, vierekkäin siis istuvat. Minustakin ne kaksikerroksiset rattaat on oudot, miten se toinen muka malttaa siellä alakerrassa möllöttää, eihän sieltä edes näe mitään?
Ja vaikka lapset jo 2v ja 4v, mä kärrään niillä vaunuilla edelleen! Matka hoitopaikkaan yli 2km, en todellakaan aamulla kuuden aikaan lähde kävelemään tuon esikoisen tahtia kun kiire on! Takaisin päin tullessa sitten yleensä kävelevät molemmat lapset kun voidaan edetä rauhassa. Meillä myös iso alakori kun kauppareissutkin hoidetaan rattailla. Ja vielä: Minusta on mukava lenkkeillä niin että lapset ovat mukana, en halua jättä heitä hoitoon siksi aikaa. Kävelen/juoksen ja voin samaan aikaan jutella lapsilleni? Mikäs sen kätevämpää???
2 v 4 kk kun toinen syntyi. SEn jälkeen käveli joka paikkaan vaunusta kiinni pitäen.
juoksee kuin mielipuoli minne sattuu.
i] 2 v 4 kk kun toinen syntyi. SEn jälkeen käveli joka paikkaan vaunusta kiinni pitäen.
[/quote]
Emmaljungan sisaristuimen saa kiinni yleisimpiin rattaisiin.
Ihan todella kätevä eikä maksa kovin paljoa ja tarvittaessa saa pieneen tilaan säilytykseen. Eikä tarvitse potkia seisomalautaa vähän väliä tai varoa askelpituutta.
Lisäksi pienen lapsen on paljon helpompi istua kyydissä kuin seistä seisomalaudalla. Jos on todella isokokoinen 2v niin sitten sisaristuin voi olla liian pieni. Mutta mun mielestäni ehdottomasti paras vaihtoehto tolla ikäerolla on sisaristuin kiinnitettynä tavallisiin vaunuihin.
Kokeiltu myös seisomalauta ja tuplarattaat. Tuplarattaita en enää ottaisi kuin pakon edessä.
Emmaljungan sisaristuimen saa kiinni yleisimpiin rattaisiin.
Ihan todella kätevä eikä maksa kovin paljoa ja tarvittaessa saa pieneen tilaan säilytykseen. Eikä tarvitse potkia seisomalautaa vähän väliä tai varoa askelpituutta.
Lisäksi pienen lapsen on paljon helpompi istua kyydissä kuin seistä seisomalaudalla. Jos on todella isokokoinen 2v niin sitten sisaristuin voi olla liian pieni. Mutta mun mielestäni ehdottomasti paras vaihtoehto tolla ikäerolla on sisaristuin kiinnitettynä tavallisiin vaunuihin.
Kokeiltu myös seisomalauta ja tuplarattaat. Tuplarattaita en enää ottaisi kuin pakon edessä.
Nuorimmainen syntyi viime marraskuussa ja ostin tuplat, koska seisomalaudat eivät kuulemma toimi lumessa. hankin ihan perus brion tuplarattaat. Ja se oli meille oikea ratkaisu. Niillä pärjättiin oikein hyvin talvi. Isompi lapsi oli lisäksi todella mustasukkainen, halusi aina juuri siihen mihin vauvakin. Oli siis hyvä, että pääsi myös istumaan. Kevään tullen vaihdettiin sitten rattaisiin+seisomalautaan ja nyt se onkin hyvä vaihtoehto. Ensi talvena sitten pulkka mukaan tarvittaessa. Itse ostin ne tuplat käytettynä 100e ja myin samaan hintaan pois :)
Ikäeroa 2v1kk ja todellakin on tuplat olleet tarpeen. Ostimme Huutiksesta käytetyt. Seisomalautaakin harkitsin, mutta talvella se ei olis toiminut. Liikumme jatkuvasti kerhoon ja kauppaan bussilla, mutta kävelymatkaa tulee esikoiselle sen verran pitkiä matkoja ja isoja marketteja, että tuplat on olleet ehdottomat. Olen käyttänyt välillä kantoreppua vauvalle, hän siinä viihtyykin, mutta talvella en jaksanut alkaa ostaa kantotakkia, se olisi melkein pakko olla jos vauvaa kantaa pakkasella. Ja muutenkin, vauva nukkuu paremmin rattaissa kuin kantorepussa, ainakin meillä näin.
B-dualeihin ja Phil&Tedeseihin. Niitä käsittääkseni saa aika hyvin käytettynäkin... OIs kyllä siinä mielessä todella kätevät kun käyvät myöhemmin myös yhdelle lapselle. :)
Ap