Päästäisitkö 10v (syksyllä 11v) lapsesi kaverinsa mökille 3vrk ajaksi??
Tällainen tilanne meillä, ajomatkaa kys mökille n.3h ja kaveri on tuttu, olleet 1-luokasta lähtien samalla luokalla ja nyt siis aloittavat 5-luokan.
Äitinsä soitti ja kysyi, on jo siellä poikansa kanssa ja perheen isä menossa sinne tänään, su-iltana tulisivat pois.
Itseäni mietityttää, poikaa ei niinkään.
Tämä olisi ensimmäinen kerta kun olisimme näin monta päivää erossa, napanuora paukkuu;)
Mulle tämä on vaikeaa liittyen mm omiin lapsuudenkokemuksiini, haluan olla ns tilanteiden tasalla ja pitää naruja hyppysissäni, pelkään eniten maailmassa sitä että jommallekummalle lapselleni sattuisi jotakin ja pahinta olisi jos en itse olisi edes paikalle:/
Lapselle en tietenkään näitä pelkojani syötä, mainitsin että saa itse päättää ja miltä hänestä itsestä tuntuu ja on siis menossa.
Kommentit (51)
Jos kaverilla näyttää olevan kaikki hyvin niin eiköhän siellä vanhemmat huolehdi lapsistaan. Onnettomuuksia ja tapaturmia voi sattua missä vaan, mutta jos niitä pelätessäsi kiedot lapsesi pumpuliin niin seuraukset on vakavat.
Tottakai päästät. Ja miten tuo yksikinäiti niin erinomaisesti vahtii lastaan ja istuu samalla itse netissä. 11-vuotiaat liikkuvat jo muutenkin ilman vanhempiaan, ei vaan lasta voi loputtomiin varjellakaan.
Poika on saatettu matkaan tuossa ½h sitten ja ihan ilman sen kummempia draamoja. Kimpsuihin päätyi vaihtovaatteiden, pyyhkeen, hygieniatarvikkeiden, uimahousujen yms lisäksi mehulitra, pienet sipsipussit pojalle ja kaverilleen, keksipaketti, omenoita ja banaania (tykkää syödä päivittäin hedelmiä) sekä kahvipöytään tuoretta pullaa pitko.
Kaverin vanhemmat ovat 5kymppisiä, rauhallisia, ns vanhemmalla iällä toisensa löytäneitä+yhteisen lapsensa saaneita, henkilöitä ja mitä mahd uimiseen tulee niin siitä tuli heti kommenttia että ovat tottakai kumpikin tai ainakin toinen koko ajan mukana vesitouhuissa ja jos veneilemään menevät (epäili asiaa mm vedenkorkeuden vuoksi) niin pelastusliivit on jokaiselle.
Summa summarum, minulle tämä oli ja on isompi asia, mutta kuten totesin jo aiemmin niin aamulla kun tämä ehdotus heidän puoleltaan tuli niin esitin asian aivan kiihkotta lapselleni kertomalla ideasta ja kysymällä haluaisiko mennä, en muuta. Hän kyllä huomasi että "liikutuin" ajatuksesta että aarteeni olisi 3vrk pois kotoa mutta se kuitattiin sekunnissa (hän tietää että olen tunteellinen siili, aivan kuten pikkusisarensakin, poika itse on kovin rationaalinen persoona)ja sanoin hälle että tottakai voit mennä jos siltä tuntuu.
Hän halusi mennä ja meni, viihtyi kyllä hetkisiä sylissäni moneen kertaan tässä päivän aikana:)
ap *onneksi on kännykät* ;)
lasta päästää mökille!? Lapsen on tervettä saada itsenäistyä ja olla pieniä hetkiä jo tuon ikäisenä myös ilman vanhempia luotettavassa seurassa.
Soudellaan veneellä ilman pelastusliivejä, ajellaan pyörällä ilman kypärää, lapset uivat keskenään ja hyppivät päälleen matalaan veteen, hypitään verkottomalla trampalla ja/tai useampi lapsi kerrallaan - kaikkia näitä on tullut jälkikäteen ilmi, kun lapset ovat olleet kaverien mökillä.
Joo ei kiitos, näihin paikkoihin eivät meidän lapset enää mene. Emmekä me ota vuorostamme meidän mökille niitä, jotka kitisevät meidän säännöistämme.
kun ei ole luottamista niihin isovanhempiinkaan, ja useinhan tällä palstalla valitetaan, kuinka lapsia ei uskalla antaa hoitoon. Sitten kavereiden vanhempiin luotetaan, kun ei omin silmin ole heidän tolskaamistaan nähty.
Minä olen myös useana kesänä katsellut erästäkin ilmeisesti pappaa lastenlastensa kanssa veneilemässä järvellä, jatkuvasti pappa seisoo veneessä, kellään ei tietysti liivejä. Että terveisiä vaan sulle, kenen lapset ovat useita viikkoja isovanhemmilla.
Jos aloitamme meidän perheestä:
1) Emme käytä koskaan alkoholia, emme edes siellä mökillä
2) Veneeseen ei astu yksikään henkilö ilman pelastusliivejä, ei edes aikuiset
3) Rannalla uimataidottomat ovat pelastusliivit päällä ja uidessa myös uimarengas päällä
4) vahdimme lapsia mökillä taukoamatta, koko ajan on jollain vahtivastuu, myös vessakäyntien aikana, koko ajan joku vahtii
5)Kukaan ei hypi laiturilta pää edellä veteen
6) trampoliinissä on turvaverkko
No, trampoliinissä annan hyppiä 2 lasta kerrallaan, jos he ovat suunnilleen samankokoisia, mutta luvan kysyn aina toisten lasten vanhemmilta, mitä he sanovat asiaan
Eli meidän mökille joku vois uskaltaa lapsensa antaakin?
Meillä on 9-vuotias poika, ja isot tytöt ovat jo omillaan. Poika on mökillä ollessaan selvästi seuran puutteessa, ja meillä onkin usein pojan kavereita mukana, koko viikonlopun tai kesällä 1 - 3 päivän pituisia aikoja.
Se, että on vieras lapsi omalla vastuullaan, on muuten melko kova juttu. On itsestään selvää pelastusliivien käyttö, rannassa vahtiminen, kaikki alkaa jo siitä, että pelkästään automatka mökille ajetaan extra-varovasti: onhan mukana toisen perheen lapsi/lapsia.
Vieraat saavat aina saman kohtelun kuin omakin poika. Ellei paremmankin. Ruoka koetetaan tehdä mieleistä, ja jos lähdetään lähikaupunkiin torille, pojat saavat molemmat ostaa jotakin pientä itselleen.
On kunnia-asia saada pitää toisen perheen lasta luonaan!
Kurjaa on sitten yleensä siinä vaiheessa, kun tulee puheluja iltaisin kotoa. Äiti tai isä kyselee kuulumisia ja kertoo, että itsellä on kova ikävä. Lapsi on siitä jännä pakkaus, että hän kokee, että vanhempaa KUULUU olla ikävä, ja näissä iltahetkissä sitten onkin melko rauhoitteleminen, kun äidin hyvää tarkoittavan puhelun jälkeen ollaan jokin aika itkupaniikissa.
Eli ap:lle neuvo: kun soitat illalla pojallesi, älä edes mainitse sanaa "ikävä" tai että kaipaat poikaasi. Se, että soitat, tarkoittaa jo sitä, että välität. Parasta olisi se, että kysyisit mitä poika on tehnyt, ja sitten kertoisit mitä itse olet tehnyt (osoittaisit, että elämä jatkuu, vaikka poika on poissa) ja sitten lyhyesti hyvät yöt.
Hienoa, että uskalsit päästää poikasi lähtemään!
ensin pelastusliivit ja sitten rengas, mahtuu aivan hyvin läpi.
Renkaita on eri kokoisia.
Ehkä olen ylisuojelevainen, mutta en tosiaan halua lasteni hukkuvan.
Se minua hieman huolestuttaa, että oppivatko ne tällä varovaisuudella koskaan uimaan?????
Uimahallissa käymme usein ja siellä tietenkään ei näitä varusteita ole.
1) Emme käytä koskaan alkoholia, emme edes siellä mökillä
2) Veneeseen ei astu yksikään henkilö ilman pelastusliivejä, ei edes aikuiset
3) Rannalla uimataidottomat ovat pelastusliivit päällä ja uidessa myös uimarengas päällä
4) vahdimme lapsia mökillä taukoamatta, koko ajan on jollain vahtivastuu, myös vessakäyntien aikana, koko ajan joku vahtii
5)Kukaan ei hypi laiturilta pää edellä veteen
6) trampoliinissä on turvaverkkoNo, trampoliinissä annan hyppiä 2 lasta kerrallaan, jos he ovat suunnilleen samankokoisia, mutta luvan kysyn aina toisten lasten vanhemmilta, mitä he sanovat asiaan
Eli meidän mökille joku vois uskaltaa lapsensa antaakin?
kun mä en voi tietää, onko teidän perhe näitä superhyper-varovaisia, vai ei.
Ja että osataanko teillä vaikkapa ne allergiat ottaa vakavasti..
Kyllä tää av on ihme paikka, tääkin kysymys kun olis ollut anopista, jota ei aivan läheisesti tunne (ja kun ne ongelmat usein pysyvät piilossa läheisiltäkin, en minä pysty edes sanomaan onko miesystäväni ajokunnossa vai ei, sen verran happo on ja piilossa juo), niin vastaukset olisivat olleet aivan päinvastaisia.
niin varmasti päästäisin! Hauskaa siellä varmaan on.
että uidessa sekä pelastusliivit ja rengas??
Miten se rengas mahtuu siitä läpi??
eikä siellä koskaan mitään kamalaa tapahtunut! Vanhemmat eivät olleet kännissä ("mökeillä aina ryypätään", juupa juu..), kukaan ei hukkunut järveen eikä mitään muutakaan kummallista sattunut yhtään sen enempää kuin kotona. Samoin meille saivat parhaat kaverini tulla mukaan jopa kesälomamatkoille kotimaassa.
Omaa 7-vuotiastani en päästä vielä yökylään kuin yhdeksi yöksi kaverin luoksi, mutta 9-vuotias isoveli saa mennä kolmeksikin tutun perheen luokse, jos se kaikille osapuolille sopii ja lapsesta itsestään mukavalta ajatukselta tuntuu. Toki edellytyksenä on, että tunnemme ko. perheen hyvin, niin kuin tunnemme parhaiden kaverien perheet.
Mainittakoon vielä, että minua pidetään yleensä ylihuolehtivana äitinä.