Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisitkö 10v (syksyllä 11v) lapsesi kaverinsa mökille 3vrk ajaksi??

Vierailija
20.07.2012 |

Tällainen tilanne meillä, ajomatkaa kys mökille n.3h ja kaveri on tuttu, olleet 1-luokasta lähtien samalla luokalla ja nyt siis aloittavat 5-luokan.

Äitinsä soitti ja kysyi, on jo siellä poikansa kanssa ja perheen isä menossa sinne tänään, su-iltana tulisivat pois.

Itseäni mietityttää, poikaa ei niinkään.

Tämä olisi ensimmäinen kerta kun olisimme näin monta päivää erossa, napanuora paukkuu;)

Mulle tämä on vaikeaa liittyen mm omiin lapsuudenkokemuksiini, haluan olla ns tilanteiden tasalla ja pitää naruja hyppysissäni, pelkään eniten maailmassa sitä että jommallekummalle lapselleni sattuisi jotakin ja pahinta olisi jos en itse olisi edes paikalle:/

Lapselle en tietenkään näitä pelkojani syötä, mainitsin että saa itse päättää ja miltä hänestä itsestä tuntuu ja on siis menossa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Js lapsi itse haluaa mennä ja kokee että pystyy siellä olemaan tuon 3 päivää, niin päästä ihmeessä. Ainoa mitä itse haluaisin vanhmepien kanssa varmistaa on se, että lapsista todella huolehditaan (=kaverin vanhemmat eivät ota tolkuttomasti alkoholia) ja että rannassa ja vedessä oleminen varmistetaan ettei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan.

Vierailija
22/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakkaisin jotain lasten herkkuja: sipsejä, karkkeja ja limua vähän.

Älä pakkaa niitä mukaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt mitään ruokaa niin kauheasti, jos sinne pyytävät, ovat kyllä ruuassa varautuneet. Korkeintaan jotain ivaa tuliaisviemistä (pullaa tai leipää, muttei paljon muuta, ja niitä hedelmiä pojalle jos niistä tykkää). Makuupussin voisit tarkistaa, onko heillä peittoja, tyynyjä tms, riittäisikö omat lakanat? Hygieniakamppeet ja vaihtovaatetta riittävästi, muttei liikaa. Onko jossain rannalla, tarvitseeko esim tuulipukua mukana? Entä saappaita (käärmeitä?)?

On pojalle varmasti hieno juttu, anna napanuoran venyä :)

Vierailija
24/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 7-vuotiaana kaverin mökillä viikon ja 9-vuotiaana partioleirillä ym eli ihan hyvin voit olla erossa.

Ja kuulostaa siltä, että tekisi sullekin ihan hyvää katkaista tota napanuoraa..

Vierailija
25/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vähän varavaatteita yöpymiskamppeiden lisäksi ja jotainpientä naposteltavaa. Poika pärjää kyllä. Ja mitä jos ikävä iskeekin... älä lupaa hakea koska vaan. Sovitte milloin vierailu päättyy ja se pitää.

Vierailija
26/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli poika just nyt kun täytti 11v ekaa kertaa kaverin mökillä ja olivat siellä 3pv. Kysyin perheeltä (tai ainoastaan iä oli lähdössä poikien kanssa) että mitä pakkaan mukaan.

Kivaa oli pojilla ja munkin ahdistus hellitti heti kun sain pojan matkaan.

Vierailija
27/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok pohtia, että voiko päästää. Täytyy kuitenkin sanoa, että tuli hieman outo mielikuva napanuoran paukkumisesta puhuvasta ap:sta. Tuon ikäiselle lapselle täytyy alkaa vähitellen antaa vapautta ja vastuuta. Omista lapsuudenkokemuksista ja niistä aiheutuneista traumoista olisi hyvä päästä yli. On valintakysymys haluaako elää jatkuvassa pelossa vai ei.

Vierailija
28/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten avaudu jos et haluakaan mielipiteitä. Kyllä oikeasti moni ihmettelee sun ajatuksiasi. Onko ainut lapsesi?

Ei kaikilla ole mummoloita mutta kyllä ton ikänen joka ei ikinä ole ollut äitistään erossa, kaverilla, leirillä tms. on poikkeus.

Lasten kasvatus ja hyvinvoinnista huolehtiminen on muutakin (tai ihan muuta)kuin lapsessa roikkuminen. Sellainen voi jopa estää normaalia kehitystä. Jos väität ettei kohta 11v huomaa että pelkäät etkä halua hänen lähtevän niin olet väärässä. Etenkin kun et kannusta vaan heität pallon lapselle. Lapsi saattaa jopa pelätä että äiti ei pärjää ilman lasta. Hyvään vanhemmuuteen kuuluu myös tukea ja hyväksyä lasten kasvaminen vanhemmistaan erilleen.

Minäkin olen erittäin huolehtiva äiti joka pelkää lastensa puolesta kun ovat muualla. Nykyisin enää joskus.. Tänään lähtee taas osa mummolaan, just tuli eilen tuo yksi sieltä mökiltä. Paskan lapsuuden tekisin lapsilleni jos kieltäisin muiden tärkeiden ihmissuhteiden ylläpidon itseni ja omien pelkojeni takia.

En kaipa enää yhtään kommenttia sitä miten "meillä on jaakkima ja jessica olleet jo 1v ikäisestä mummon luona viikonkin" jne.

Meillä ei ole mummoloita tms missä lapset olisivat olleet, oli sairaalan terminaaliosasto ja kalman haju 40+v mummolla ja toinen ei jaksa kuin max1vrk kerrallaan kun on 80v yms.

Ja pakko sanoa, että halveksin tuollaisia pullapoikaheittoja, haukkukaa minua jos on pakko haukkua, lapsessani ei ole mitään haukkumista vaan päinvastoin!

ap

tarkoitat varmasti ap hyvää, mutta tällä hetkellä olet jo hyvää vauhtia siirtämässä omia traumojasi lapsellesi...

Vierailija
29/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on 9-vuotias tyttö, joka saa yleensä ottaa mökillemme jonkun kaverin mukaan. Aina on kavereiden vanhemmat päästäneet. Sen sijaan oma tyttöni ei menisi yhdeksikään yöksi pois (muualle kuin mummolaan). Minusta ap:n pitää kuunnella lasta ja miettiä ko. perheen "kunnollisuutta", mutta omasta liiallisesta kontrollinhalusta täytyisi päästä yli.

Vierailija
30/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omituisia mietit, sillä ton ikäinen pärjää varmasti hyvin ja nauttii olostaan.

Tässä enemminkin kyse sinusta ap. Olet pahasti juuttunut lapseesi.

Ihan samoin me muut rakastetaan lastamme ja ollaan huolissaan, mutta rakkautta on päästää irti, kun on sen aika.

Lapsessasi ei ole varmasti vikaa, mutta sinulla on nyt kasvun paikka.

Liiallinen takertuminen lapseensa on huonoa vanhemmuutta, kun nyt on kyse jo isosta lapsesta.

Vierailija
31/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v. ja 11v. ero on valtava. Kahdessa vuodessa kehittyy aivan valtavasti ja haluaa jo eri asioita.

Vierailija
32/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tasan luota yhdenkään kaverin vanhempien olevan absolutisteja, tai että esim. vahtisivat lapsia rannassa, joten en päästäisi.

Vierailija
33/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tasan luota yhdenkään kaverin vanhempien olevan absolutisteja, tai että esim. vahtisivat lapsia rannassa, joten en päästäisi.

Miksi? Tai mikset usko että lapsia vahdittaisiin rannassa? Oletko ainoa ja maailman täydellisin vanhempi, kukaan muu ei välitä lapsestaan yhtään?

Vierailija
34/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli vaan mieleen, että voi miten ihanaa, että lapsellasi on ystävä jonka kanssa vieläpä saa kokea jotain noin mukavaa. Tulee varmasti ikimuistoinen loma lapselle :-) Itse olisin tosi kiitollinen, jos lastani pyydettäisi mukaan!

Vierailija
35/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vaadit että ollaan absolutisteja, jotta lapsesi pääsee yökylään?

Miksi? Tai mikset usko että lapsia vahdittaisiin rannassa? Oletko ainoa ja maailman täydellisin vanhempi, kukaan muu ei välitä lapsestaan yhtään?

onhan ketjussa jo sanottu, että "jos tiedän olevan raittiita", tai "eivät läträä viinalla". Paskat noi on sellaisia asioita, joita ei koskaan voi toisesta tietää. Tai ajaako krapulassa jne.

Usein hyvä jos puolisokaan tajuaa, kuinka paljon se toinen oikein juo. Vähän kai olette naiiveja, jos luulette, että alkoholiongelma on helppo havaita, tai sen suhteen jonkun sanaan voi luottaa.

Ja justhan tästä oli juttua, että lääkäri tekee lastensuojeluilmon, jos lasta tuodaan taksilla, kun vanhempi ei ole ajokunnossa.

Mökillä ryypätään, se on satavarma. Vain av-mamma on absolutisti lasten kanssa tietenkin.

Ja kyllä tämän palstan perusteella tiedän, etteivät muut vanhemmat vahdi mun lasten ikäisiä yhtä tarkoin rannassa, kuin minä. Onhan tuosta vittuiltu, mutta mä en halua joutua katumaan.

Vierailija
36/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset on vahtimatta rannassa/vesillä. Mistä ihmeestä tuollainen itsensä ylentäminen syntyy?

Miten voikaan olla maailmassa vain yksi aikuinen, joka osaa lasta hoitaa ja kaikki muut on kyvyttömiä?

Vierailija
37/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ollut pienestä asti harrastuksiin liittyvillä leireillä ja kavereiden kanssa harrastetaan yökyläilyä liki joka viikonloppu.

Vierailija
38/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset on vahtimatta rannassa/vesillä. Mistä ihmeestä tuollainen itsensä ylentäminen syntyy?

Miten voikaan olla maailmassa vain yksi aikuinen, joka osaa lasta hoitaa ja kaikki muut on kyvyttömiä?

muut hoitakoot omansa, mä haluan kantaa vastuun omistani. Ja mä olen nähnyt sen verran tässä elämässä (valitettavasti), etten luota kehenkään.

Vierailija
39/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli tuon ikäisenä kavereita mökillä.

Vierailija
40/51 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitkälti päälle nelikymppinen ja luotan kyllä ihmisiin. Oma 10v poikani on ollut partioleireillä ja kesäleirillä, isovanhemmilla ja isoveljensä luona yökylässä. Kauniita ja mukavia muistoja pojalla ja hyvä pohja (luotto) tulevaisuuteen.

muut hoitakoot omansa, mä haluan kantaa vastuun omistani. Ja mä olen nähnyt sen verran tässä elämässä (valitettavasti), etten luota kehenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi