Kuuluuko minun lainata äidille ja isälleni rahaa?
Olen opiskelija ainoat tuloni opintotuki ja opintllaina joten tiukkilla ollaan. Kotonani on aina ollut huono raha tilanne ja tiedän sen, mutta luulin päässeeni tästä lainaamisesta eroon muuttaessani. Minulla on säästöjä ja pikkusisaruksillani luonnollisesti ei ole joten multa pyydetään lähes viikoittain äiti tai isä että lainaisitko 50e yms.... Minua turhauttaa ja ärsyttää en ole itsekäs mutta koko ikäni olen lainaillut, ei tässä itselläkään paljoa ole.... Kai minun täytyy lainata jatkossakin? En edes tiedä minne raha menee, muka ruokaan/bensaan mutta kokemuksesta tiedän että varmaan alkoholiin....
Kommentit (51)
Äitini sanoo että kun koulutti ja ruokki minut 18v niin on kohtuus että autan taloudellisesti. Ennole ap.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:28"]Lainaaminen ok jos tilapäinen tilanne. Mutta heillä tuo lainaaminen ei ole auttanut paskan vertaa vaan edelleen yhtä persaukisia. Älä lainaa. Jos kiristävät tyyliin 'no sun vika kun sisarukses sit ovat nälässä' niin tee vaikka ls-ilmoitus, ei tee kellekään hyvää kasvaa tuollaisten vanhempien kanssa! Jos haluat niin lue esim. Melody Beattien Irti läheisriippuvuudesta-kirja. Myös Tommy Hellsten on kirjoittanut aiheesta miten pärjätä alkoholistiperheessä kasvaneena. [/quote] Kiitos, olen monta kertaa miettinyt tuon kirjan lainaamista. Käynkin terapiassa näistä asioista juttelemassa.
[/quote]
Alkoholistit osaavat tuon syyllistämisen! Hyvä että käyt terapiassa.
Mua ainakin auttoi noi kirjat, oikeasti. :)
Ei sinun tarvitse lainata. Lainaamalla eivät vanhempasi koskaan opi huolehtimaan itse raha-asioistaan. Sanot vain, että sinulla ei ole rahaa mitä lainata, olet lainannut jo kaiken. Tai jos et tämä tuntuu liian rajulta niin lainaa vain esim. joka kolmas kerta, kun pyytävät. Ja vain pieniä summia. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta lainata omille vanhemmillesi. Tilanne olisi ymmärrettävämpi, jos opiskelija lainaisi rahaa vanhemmiltaan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:07"]
Jokainen normaalisydämellä varustettu lainaa.
[/quote]
Ja jokainen järkevällä sydämellä lainaava tekee lainasta velkakirjan allekirjoituksineen ja takaisinmaksupäivineen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:38"]
Äitini sanoo että kun koulutti ja ruokki minut 18v niin on kohtuus että autan taloudellisesti. Ennole ap.
[/quote]
Äitisi on niin väärässä kuin vain voi olla. Sinä et ole pyytänyt syntymääsi, vanhempasi ovat sinut halunneet syystä tai toisesta, mutta et ole mitään velkaa heille. Ai että tuo syyllistämisen jalo taito on joillain hyvin hallussa.
Minun mielestäni ei missään nimessä tule lainata, hei haloo, opintotuella ja -lainalla elävä lainaa?
Säästöt on säätöjä, pidä ne.
Kyllähän se on ok lainata jos se raha käytetää fiksusti. Se että raha menee alkoholiin ei todellakaa ole fiksua käyttöä. Semmosille ei tartte antaa yhtään lainaa. Olisi aika sanoa vahemmille, että vähentää alkoholin käyttöä.
Aloitusviestiä enempää lukematta kommentoin sen verran, että tietenkään ei kuulu lainata, eli mitään velvollisuutta ei ole, ja siitäkään huolimatta vanhempasi eivät ole moraalisessa mielessä oikeutettuja olemaan katkeria tai katkaisemaan välejä: Eivät siis ole oikeutettuja kiristämään sinua, jotta lainaisit toistuvasti rahaa.
Mitä taas tulee koko ongelmaan ihan vanhempiesikin näkökulmasta, niin heillä on selkeästi rahankäytöllisiä ongelmia. Suomessa voi kyllä tulla toimeen pienilläkin tuloilla, mutta se edellyttää tulojen sopeuttamista. Hetkellisiä taloudellisia ongelmatilanteita voi tulla, mutta niiden pitää olla tilapäisiä, jotta lainaamalla voi tilannetta korjata. Nyt taitaa olla niin, että he elävät tavalla tai toisella jatkuvasti yli varojensa. Heidän pitäisi siis tasata tilanne.
Itse tunnet vanhempasi ja heidän tulotasonsa. Onko jokin selkeästi heille liian kallista? Se jokin voi olla vaikka asuminen (asumismuoto voi olla mikä tahansa, omistusasumisen kulutkin voivat olla liikaa, vaikka velkaa ei olisikaan), ruoka, vaatteet, mikä tahansa säännöllinen rahankäyttö. Jos puhe heille ei auta, niin mieti olisiko olemassa jotakin tahoa, joka voisi taloutta laittaa kuntoon? Jos velkoja on, niin velkaneuvonta. Jos ei, niin kai siltikin on jotakin järjestöjä tmv, jotka auttavat järkeistämään taloutta, jos omat taidot eivät riitä.
Oli miten oli, lainaamalla vain pahennat tilannetta: He huomaavat, että helppoa rahaa on. Ja jos takaisinmaksu venyy tai unohtuu kokonaan, et voi heitä lainaamalla ainakaan auttaa.
Et ole velvollinen lainaamaan rahaa. Jos vanhemmillasi on noin tiukkaa,niin he voivat hakea toimeentulotukea. Ja jos sitä ei heille myönnetä,silloin rahansa pitäisi riittää normaaliin elämiseen. Ja jos ei riitä,silloin on tingittävä jostakin. Vaikkapa siitä alkoholista. Pidä omat raha-asiasi vain omana tietonasi. Säästä jatkossakin,mutta vain itsellesi. Joskus tarvitset niitä rahoja.
Ehkä on parempi, että viina jää ostamatta. Ehkä olisi aika opetella järkevää taloudenpitoa. Kyllä keskiverto ihminen osaa hoitaa taloutensa niin, että rahat riittävät koko kuukauden.
Harjoittele mitä sanot seuraavalla lainauskerralla. Olethan muuttanut, opiskelet, kaikki maksaa. Tai kokeilepa itse lainata vanhemmiltasi. Musta on jotain lähtökohtaisesti outoa, että vanhemmat SÄÄNNÖLLISESTI lainaavat lapseltaan rahaa.
Äläkä enää paljasta säästöjäsi ja rahavarojasi. Näin härskit vanhemmat varmaan kysyvät suoraan, että paljonko niitä säästöjä on. Sanot vaan, että kaikki on mennyt. Jos härskiydessään utelevat, että minnekäs on humputeltu niin sano, että elämä on kallista ja opiskelu maksaa. Tai kuten tuttavani vähän vastaavassa tilanteessa sanoi: huorien p@@seisiin.
Ei tietenkään kuulu lainata, ei lapsilla ole Suomessa vanhempien elatusvastuuta (joissakin maissa muuten on). Itse lainaan omille vanhemmilleni koska haluan, jos vain minulla on mitä lainata tai antaa. Enkä minä kysele sen jälkeen rahojen käyttötarkoituksia, se olisi minusta asiatonta kyykyttämistä. Ei isänikään koskaan ole kysellyt tai moralisoinut kun nuorempana rahavirta oli toiseen suuntaan. Vanhempani tosin eivät edellytä minun antavan rahaa eivätkä painosta millään tavalla. Olen ottanut tavaksi soittaa palkkapäivänä että tarvitseeko laittaa rahaa. Ap:lle suosittelisin kunnon keskustelua vanhempien kanssa. Jos vanhemmat eivät pysty suhtautumaan sinuun yhtään arvostavammin, ottaisin etäisyyttä ja kieltäytyisin lainaamasta. Sääli niitä pikkusisaruksia, mutta jos lainaamasi raha on aiemminkin mennyt lähinnä alkoholiin niin eipä sisarusten tilanne varmaan paljoa muutu. Lähetä postitse jotain kivaa.
Minulla oli samankaltainen tilanne AP! Olen myös opiskelija ja äitini oli jatkuvasti ruinaamassa rahaa koska hassasi eläkkeensä kaikkeen turhaan. Aluksi lainailin ja velkaa kertyi. Lopetin sitten lainaamisen ja vetosin siihen ettei yksinkertaisesti ole mistä lainata. Äiti sitten keksi, että minun pitäisi ottaa hänelle pikavippi kun ei kerta omaa rahaa ole antaa! Uskomatonta. En ala pikavippeihin sortua vain siksi että alkoholisoitunut äitini saisi viinarahaa.
Älä lainaa. Minunkin oli pakko lainata vanhemmilleni. Heidän ei mielestään tarvitse maksaa takaisin, koska " meillä meni sun elättämiseen paljon enemmän rahaa ".
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:38"]Äitini sanoo että kun koulutti ja ruokki minut 18v niin on kohtuus että autan taloudellisesti. Ennole ap.
[/quote]
No huhhuh. . Ensinnäkin sinä et päättänyt tulla tähän maailmaan vaan äitisi. Ja näin päättäessään otti myös kaiken sen vastuun ja velvollisuuden joka vanhemmuudesta seuraa. Sun ruokkimisesi ja kasvattamisesi oli ja on hänen velvollisuutensa ja sinä et ole hänelle siitä mitään velkaa!
Minä en ikinä tule vaatimaan "palkkaa" vaivannäöstäni tyttäreltäni. Tämä on vanhemman vastuu eikä siitä jäädä velkaa.
Onpa inhottava ajatusmaailma..
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:38"]
[/quote]
Ihan uteliaisuudesta: paljonko äitisi on maksanut omille vanhemmilleen?
Ja kyllähän niillä lapsilisilläkin jotain kustannetaan.
Älä lainaa. Parempi että vanhempasi hakeutuvat muun avun piiriin.
Äiti koulutti sinut ja hänen vanhempansa hänet. Onko hänkin ylläpitänyt vanhempiaan taloudellisesti?
Sinusta ap on tullut vanhempiesi lypsylehmä ja sinä olet niin kiltti, ettet millään ilkeä kieltäytyä. Perheesi syö sinun säästösi alta aikayksikön. Paljonko he muuten ovat maksaneet lainojaan takaisin? Tietävätkö vanhempasi ja sisaruksesi, paljonko säästötililläsi on rahaa? Jos eivät, niin voit sanoa, että säästöt on nyt käytetty opintokuluihin.
Täällä sama tilanne. Just tänään tuli viesti, että lainaanko 25e vaikka äidillä oli viikko sitten palkkapäivä. Itse olen työtön ja mies töissä. Vauva tulossa ja häät ensi kesänä. Äiti itse pilas elämänsä ku hankki itselleen 20000 velat niskalleen kun alkoi ryyppäämään vuosia sitten Haluaisin auttaa mutta en pysty. Tällä hetkellä äiti velkaa mulle 400e ja nyt riitti. Toivottavasti ei lainaa enää joulun jälkeen kun saa tietää vauvasta ja häistä. Mä en tajua miten se edes kehtaa.
Ei sinun ole pakko lainata jollet halua.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 14:28"]Lainaaminen ok jos tilapäinen tilanne. Mutta heillä tuo lainaaminen ei ole auttanut paskan vertaa vaan edelleen yhtä persaukisia.
Älä lainaa. Jos kiristävät tyyliin 'no sun vika kun sisarukses sit ovat nälässä' niin tee vaikka ls-ilmoitus, ei tee kellekään hyvää kasvaa tuollaisten vanhempien kanssa!
Jos haluat niin lue esim. Melody Beattien Irti läheisriippuvuudesta-kirja. Myös Tommy Hellsten on kirjoittanut aiheesta miten pärjätä alkoholistiperheessä kasvaneena.
[/quote]
Kiitos, olen monta kertaa miettinyt tuon kirjan lainaamista. Käynkin terapiassa näistä asioista juttelemassa.