Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko minun lainata äidille ja isälleni rahaa?

Vierailija
20.11.2014 |

Olen opiskelija ainoat tuloni opintotuki ja opintllaina joten tiukkilla ollaan. Kotonani on aina ollut huono raha tilanne ja tiedän sen, mutta luulin päässeeni tästä lainaamisesta eroon muuttaessani. Minulla on säästöjä ja pikkusisaruksillani luonnollisesti ei ole joten multa pyydetään lähes viikoittain äiti tai isä että lainaisitko 50e yms.... Minua turhauttaa ja ärsyttää en ole itsekäs mutta koko ikäni olen lainaillut, ei tässä itselläkään paljoa ole.... Kai minun täytyy lainata jatkossakin? En edes tiedä minne raha menee, muka ruokaan/bensaan mutta kokemuksesta tiedän että varmaan alkoholiin....

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 16:14"]Täällä sama tilanne. Just tänään tuli viesti, että lainaanko 25e vaikka äidillä oli viikko sitten palkkapäivä. Itse olen työtön ja mies töissä. Vauva tulossa ja häät ensi kesänä. Äiti itse pilas elämänsä ku hankki itselleen 20000 velat niskalleen kun alkoi ryyppäämään vuosia sitten Haluaisin auttaa mutta en pysty. Tällä hetkellä äiti velkaa mulle 400e ja nyt riitti. Toivottavasti ei lainaa enää joulun jälkeen kun saa tietää vauvasta ja häistä. Mä en tajua miten se edes kehtaa. 

Ei sinun ole pakko lainata jollet halua. 
[/quote]

Kyllä se kehtaa. Opettele sanomaan ei!

Vierailija
42/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohita syyllisyys. voit lainata tai olla lainaamassa omasta tahdostasi. Jos tiukkaa, niiin et voi lainata. Jos saat rahat takaisin, niin ok. Alkoholiin itse en lainaisi.

Isälleni sanoin, kun halusi minn hakevan kaljaa hänelle, että "en hae. Loukkaantui. Muttaluulen että ymmärsi.

Suhteemme on parantunut. Uskalla olla rehellinen 

Vierailija
44/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin mielelläni lainaan porukoilleni rahaa enkä yleensä edes suostu ottamaan takaisin. Itselläkin on tiukkaa useinkin, mutta tällä hetkellä on myös vanhemmilla. Yleensä vien vähän jotain ruokatarvikkeita, kun menen käymään, esim. maitoa, kahvipaketti jne. 
He ovat minulle niin paljon maksaneet, kun olen ollut alaikäinen, joten itse ainakin koen olevani elämäni velkaa heille. Autan heitä rahallisesti nyt, kun heillä on siihen tarvetta, koska tiedän heidän tekevän saman, kun itse olen huonossa tilanteessa. 

Vierailija
45/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:18"]

Kyllä minä ainakin mielelläni lainaan porukoilleni rahaa enkä yleensä edes suostu ottamaan takaisin. Itselläkin on tiukkaa useinkin, mutta tällä hetkellä on myös vanhemmilla. Yleensä vien vähän jotain ruokatarvikkeita, kun menen käymään, esim. maitoa, kahvipaketti jne. 
He ovat minulle niin paljon maksaneet, kun olen ollut alaikäinen, joten itse ainakin koen olevani elämäni velkaa heille. Autan heitä rahallisesti nyt, kun heillä on siihen tarvetta, koska tiedän heidän tekevän saman, kun itse olen huonossa tilanteessa. 

[/quote]

Jatkan vielä ennen kuin tulee sanomista. Meinasin siis tuolla, että ovat maksaneet minulle paljon ollessani alaikäinen esim. siis huonekaluja yms sellaista tärkeää, mihin opiskelijan rahoilla ei ollut varaa. Maksoivat myös suuren osan autokoulustani. 
Itsekään en siis lainaisi tietenkään viinaan, tupakkaan jne, mutta ruokaan kyllä, jos on tarvetta. Nro. 45

Vierailija
46/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/51 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse. Minua pyydettiin takaamaan laina, kieltäydyin. Minut on varmaan poistettu testamentista, mutta mitäpä se mulle kuuluu.

Vierailija
48/51 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta nostan.

Isäni rupesi pyytelee lainaa yhä useammin, mitä enemmän oon lainannut.

Saattaa kysyä viikon välein "pariakymppiä" ja sit maksaa takas tilipäivänään koko summan. Ahdistaa, kun tästä on tullut joku tapa ja ilmeisesti luottaa siihen että multa saa rahaa.

Huom. Itse olen äitiyspäivärahalla ja hän on töissä. Miten tässä näin kävi.. noh, aion nyt laittaa stopin lainaamiselle sillä nytkin olisi tarpeen olla omassa taskussa se 60e minkä oon hänelle lainannut.

Hän on kuitenkin koko aikuisikänsä pärjännyt ilman minun avustuksia ennen lainaamisen aloittamista.

Vierailija
49/51 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni sukulaisten ja läheisten ei pidä lainata rahaa, vaan antaa ihan ilmaiseksi.

Vierailija
50/51 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen normaalisydämellä varustettu lainaa.

Perheen aikuisten tehtävä on hoitaa perheensä. Perheen aikuiset lapset hoitavat sitten itsensä ja tulevan perheensä.

Opiskelijat ovat huomattavasti tiukemmilla kuin sossun luukulla asioivat.

Vierailija
51/51 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini lainaa joka kuukausi,ja pyytäå  lapsia yökylään. Äidin puoliso veloittaa 10e/lapsi yöpymisestä. Olen kyllästynyt lainaamiseen ja lapsetkaan ei halua enää mennä kun eivät ole selvinpäin. Kännin vetävät kuulemma vähä enne nukkumaan menoa. Enkä kyllä lapsia enää edes anna kun tämä selvisi.