Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko tuleva ekaluokkalainen olla yksin kotona n. 3h illalla?

Vierailija
16.07.2012 |

eli joka toinen viikko olisi minulla iltavuoro töissä.

tarkoittaisi sitä, että ekaluokkalainen menisi ip-kerhoon koulun jälkeen(koulun tiloissa), ja se loppuisi klo 16.

lapsi olisi kotona klo 16.10, ja minä olisin koton klo 18.50.

onnistuisiko? vai onko liian pitkä aika?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulukaverin äiti on kotiäiti, niin älä ainakaan tee sitä virhettä, että kuvittelet oman muksusi siinä sivussa menevän tuolla kaverin perheessä sen aikaa, kun olet töissä.

Kaverin äitillä on todennäköisesti ihan kylliksi niissä omissä tenavissaan ja kodissaan, ei kaipaa ylimääräistä lastia siihen. Mikäli haluaa, niin alkanee siinä tapauksessa perhepäivähoitajaksi.

Olen tällainen kotona oleva äiti. Meillä on kolme erittäin vilkasta kouluikäistä, eikä täällä ole iltapäivähoitoa järjestetty. Ongelmaksi ovat tulleet lasteni kaverit, joilla ei ole järjestetty iltapäivähoitoa mitenkään. Vähän väliä ovat tulossa koulun jälkeen meille. Ja vanhemmat hakee sitten kuin hakee, usein 4-5 tunnin päästä. Omat lapseni tarvitsisivat ns "akkujen latausta" eli vähän rauhoittumista ja omaa aikaa koulupäivän (paljon hälinää ja meteliä) jälkeen, äidin kanssa oloa ja keskustelua rauhassa. Eihän se onnistu, kun lauma ylikierroksilla käyviä pikkukoululaisia on yhdessä laumassa.

Säälittää muakin nuo pienet lapset, joiden pitäisi yksin olla kotonaan. Siksi usein olen heidän luvannut olla meillä koulun jälkeen.

Mutta älkää rakkaat äitit ja isät luulko, että mukuloistanne ei ole mitään vaivaa tai että siinähän ne sivussa menevät. Missään muodossa asia ei ole näin.

Vierailija
42/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulukaverin äiti on kotiäiti, niin älä ainakaan tee sitä virhettä, että kuvittelet oman muksusi siinä sivussa menevän tuolla kaverin perheessä sen aikaa, kun olet töissä.

Kaverin äitillä on todennäköisesti ihan kylliksi niissä omissä tenavissaan ja kodissaan, ei kaipaa ylimääräistä lastia siihen. Mikäli haluaa, niin alkanee siinä tapauksessa perhepäivähoitajaksi.

Olen tällainen kotona oleva äiti. Meillä on kolme erittäin vilkasta kouluikäistä, eikä täällä ole iltapäivähoitoa järjestetty. Ongelmaksi ovat tulleet lasteni kaverit, joilla ei ole järjestetty iltapäivähoitoa mitenkään. Vähän väliä ovat tulossa koulun jälkeen meille. Ja vanhemmat hakee sitten kuin hakee, usein 4-5 tunnin päästä. Omat lapseni tarvitsisivat ns "akkujen latausta" eli vähän rauhoittumista ja omaa aikaa koulupäivän (paljon hälinää ja meteliä) jälkeen, äidin kanssa oloa ja keskustelua rauhassa. Eihän se onnistu, kun lauma ylikierroksilla käyviä pikkukoululaisia on yhdessä laumassa.

Säälittää muakin nuo pienet lapset, joiden pitäisi yksin olla kotonaan. Siksi usein olen heidän luvannut olla meillä koulun jälkeen.

Mutta älkää rakkaat äitit ja isät luulko, että mukuloistanne ei ole mitään vaivaa tai että siinähän ne sivussa menevät. Missään muodossa asia ei ole näin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt jo 6 luokkalainen oli kotona päivisin 4-5 tuntia. Syksyn kulki ip kerhossa ja sitten sanoi ettei enää halua sinne mennä, on mieluumin kotona. Hyvin meni. Tein välipalan valmiiksi alkuun, lapsi teki läksyt ja katteli disney kanavia. Meillä tosin seurana oli myös koira.

Lapsesta kiinni sanon minä, kuuntele omia vaistojasi.

Vierailija
44/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletta että eka- ja ehkä tokaluokkalaisille on järkätty aina aamuiksi ja iltapäiviksi hoitaja?

Meillä lapsi joutuu mennä nyt tulevalla ekaluokalla melkein joka aamu yksin! Miten ihmeessä voitaisiin muuta tehdä? Pitäisikö mummon lopettaa työnsä että voisi olla vahtimassa, kuka maksaa hänen laskut? Minkäkö otan loparit? Millä sitten eletään? Entä iltapäivät? Max. 1h voi olla yksin? Pääsevät klo 12, joten mitäs ihmettä tehdään? Maksaako sossu jos jäädään kotiin?

Koko ajan olen ajatellut, että täytyy vain pärjätä, että niingän kaikki tekee, mutta näköjään ollaankin harvinainen poikkeus.

Vierailija
45/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos sen saan, niin sen vastaanottaminenhan on kiinni tuosta, voiko lapsi olla yksin....

mutta katsotaanpa toisinpäin---eikö kukaan pidä pahan sitä, että lapsi on joka aamu, joka viikko siis, yksin kotona sen pari tuntia heräämisensä jälkeen ennenkuin lähtee kouluun?

onko se aamun yksinolo jotenkin hyväksytympää/parempaa kuin koulun jälkeen yksinolo? joka olisi siis vain joka toinen vk...

ap

Ja talvella joutuu siis kävellä yksin pimeässä 16 jälkeen pimeään kotiin. Mielestäni on tosiaan liian pieni. Minulla nuorin menee nyt 2lk:lle eikä halua olla yksin kotona koskaan aamuisin, pelottaa, ettei osaa lähteä vaikka lupaan soittaa ja iltapäivisin oli 1lk:lla max 1t yksin heti koulun jälkeen (ei ollut iltapäiväkerhossa ollenkaan).

Vierailija
46/46 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovittiin, että ysin ja kympin aamuina lapset ovat keskenään meillä tai heillä. Meiltä siis aikuinen lähtee n. klo 8. Kyllä meillä iltapäivisinkin saa kaverit roikkua, kun vanhemmat eivät ole kotona, mutta sitten kun tulen, on kivempi, ettei ole enää talo täynnä vieraita.

Oman kokemuksen perusteella olisi siis helpompaa, että lapsi olisi aamulla vähän aikaa yksin. Pimeällä meidän tokaluokkalainenkaan ei halua välttämättä jäädä edes puoleksi tunniksi yksin, vaikka valoisaan aikaan voi olla useitakin tunteja.